fbpx
streda, 23. október 2019
Lewis Hamilton
SITA/AP Photo
F1

Dráma len tak naoko

Monacký okruh potvrdil svoju povesť trate, na ktorej sa nedá predbiehať. Tá mu prischla odvtedy, ako začala na moderných monopostoch hrať čoraz väčšiu úlohu aerodynamika. Miestny autoklub tento rok oslavoval 90. výročie od konania prvých pretekov v uličkách kniežatstva a už pred druhou svetovou vojnou si vyslúžil prívlastok jedných z najnáročnejších, kde je víťazstvo nielen medzi jazdcami najviac cenené. Lewis Hamilton akoby pripomenul pred dvoma týždňami staré časy, keď nerozhodovalo to, kto mal najrýchlejšie auto. Nielen o tom sa dočítate, ak hodíte očko na náš najnovší #motochart.

10. Alfa Romeo – Ferrari (17/19)

Alfa je momentálne na zostupnej krivke výkonnosti a v Monaku obaja jej jazdci zaznamenali najhorší výsledok sezóny. Šéf tímu Fred Vasseur síce hľadal príčiny v zbabranej kvalifikácii, keď museli jeho piloti štartovať za pomalšími autami. Pri pokuse dostať sa čo najskôr vpred však Kimi Räikkönen kolidoval s Lanceom Strollom a Antonio Giovinazzi z rovnakého dôvodu s Robertom Kubicom. Fínsky majster sveta akoby tušil, prečo nechcel vopred oslavovať svoju 300. účasť v pretekárskom víkende veľkej ceny. V nedeľu ani priveľmi nebolo čo oslavovať. Alfa totiž v Pohári konštruktérov klesla na predposledné miesto.

9. Williams –Mercedes (15/18)

Na prvé pozitívnejšie výsledky u Williamsa sme museli čakať až do šiestych pretekov, čo je takmer tretina sezóny. V kvalifikácii to bol síce opäť tohtoročný štandard– teda posledná rada na štarte, ale v nedeľu zažiarila budúca hviezda britského automobilového športu George Russell. V Monaku vzhľadom na charakteristiku tamojšej trate mohol zrazu bojovať s ostatnými a v cieli nechal za sebou Lancea Strolla a obe Alfy Romeo. V jednej fáze pretekov sa rýchlosťou dokonca vyrovnal lídrovi Lewisovi Hamiltonovi na Mercedese (hoci to malo inú príčinu, ale o tom až neskôr). Robert Kubica toho zase až tak veľa kvôli kolízii s Antoniom Giovinazzim pred kaviarňou La Rascasse nepredviedol, ale kritikom aspoň odkázal, že keď zvládol preteky v úzkych uličkách aj s handicapovanou rukou, má stále na F1.

8. Racing Point – BWT Mercedes (12/16)

Ružoví panteri sa podobne ako v Španielsku rýchlostne trápili a tak je vlastne dvanáste miesto Sergia Péreza dobrým výsledkom. A to sa ešte Mexičan ešte musel na výjazde z boxov vyhýbať dvom traťovým maršálom, ktorí len vďaka jeho pohotovej reakcii neprišli k vážnym zraneniam. V továrni v Silverstone aj vďaka tomuto výsledku bijú na poplach a aspoň časť z avizovaných vylepšení plánovaných na lestnú prestávku sa pravdepodobne dostane na aktuálny monopost o niečo skôr. A Lance Stroll? V Monaku už po desiaty krát v rade nedokázal postúpiť z úvodnej časti kvalifikácie. V nedeľu sa v úvode pri hoteli  Fairmont zrazil s Kimim Räikkönenom a na body tak nemohol pomýšľať ani len náhodou.

7. Haas – Ferrari 1 bod (10/14)

Romain Grosjean opäť akoby prežíval vlaňajšiu nepodarenú prvú polovicu sezóny. Aj v Monaku mu chýbalo tempo, čo bolo najviac viditeľné v kvalifikácii. Nakoniec to bol prekvapivo Francúz, kto bral vďaka 50 kôl dlhému prvému stintu na mäkkých pneumatikách posledný bod. Úplne opačná situácia sa však odohrala v podaní jeho tímového kolegu. Kevin Magnussen sa síce kvalifikoval na skvelom piatom mieste, ale v nedeľu mu to nebolo nič platné, pretože po zastávke v boxoch počas výjazdu bezpečnostného vozidla spadol hlboko do štartového poľa, odkiaľ sa po kolízii so Sergiom Pérezom dokázal prebojovať už len na štrnáste miesto.

6. Renault 2 body (9/13)

Daniel Ricciardo obhajoval v Monaku vlaňajšie víťazstvo, tento rok však vzhľadom na aktuálnu formu Renaultu nemohol pomýšľať ani na umiestnenie na stupňoch víťazov. Ale napriek tomu predviedol Austrálčan pôsobivý víkend. Kvalifikoval sa siedmy a aj v pretekoch mal nakročené k tomu, aby sa stal najlepším jazdcom zo zvyšku sveta. Všetko ale pokazila zastávka v boxoch, ktorú si jeho tím naplánoval práve vo chvíli, keď na trať vychádzalo bezpečnostné vozidlo. Dostal sa tak pred neho nielen Carlos Sainz, ale aj oba monoposty Toro Rosso. Francúzi boli nakoniec radi aj za deviate miesto. O smole môže hovoriť aj Nico Hülkenberg, pretože auto Renaultu malo v úzkych uličkách rozhodne väčší potenciál, než ako to naznačuje výsledková listina. Nemec po kontakte s netrpezlivým Charlesom Leclercom v úvode pretekov dostal defekt, po ktorom bolo jasné, že na body môže v ten deň zabudnúť.

5. McLaren – Renault 8 bodov (6/11)

Tak trochu nečakaným čiernym koňom po vlaňajšej blamáži sa stáva McLaren, ktorý si začína budovať solídny náskok na čele tímov zo zvyšku sveta. V Monaku stúpajúci trend papájovooranžových monopostov potvrdil Carlos Sainz, ktorému sa v úzkych uličkách vždy darilo. Španiel položil základ dobrého výsledku v prvom kole, keď v tretej zákrute predbehol hneď dvoch svojich súperov. Pomohli aj stratégovia, ktorí využili nepodarené zastávky v boxoch Daniela Ricciarda a Kevina Magnussena a na nešťastný začiatok sezóny v podaní syna majstra sveta v relly sa už aj pomaly zabudlo. V lepší výsledok veril asi aj Lando Norris, ale tím ho podobne, ako vlani Stoffela Vandoornea, obetoval v prospech lepšieho výsledku, aby držal na uzde súperov tímového kolegu.

4. Toro Rosso – Honda 10 bodov (7/8)

Mladé býčky si museli počkať takmer štyri roky, konkrétne od Veľkej ceny USA 2015, kým sa oba ich monoposty dostanú do bodovanej desiatky. Daniil Kvjat dosiahol vôbec svoje najlepšie umiestnenie vo farbách Toro Rosso a aj Alex Albon konečne prelomil smolu, keď mu v Azerbajdžane a Španielsku len tesne unikli body. Dobrý výsledok z Monaka však nebol dielom náhody, akoby sa mohlo zdať, keď sa obaja jazdci prebojovali medzi najlepšiu desiatku do záverečnej časti kvalifikácie. V nabitom strede poľa tak tím poskočil na siedme miesto a na piate stráca len jeden bod.

3. Ferrari 18 bodov (2/NC)

Trápenie Scuderie pokračuje a to aj napriek tomu, že Sebastian Vettel dosiahol najlepší výsledok sezóny a zatiaľ ako jedinému sa mu podarilo poraziť niektorého z jazdcov Mercedesu. Ale všetko to vyzerá dobre len keď si pozriete výsledkovú listinu na papieri. Štvornásobný majster sveta stále nenašiel dôveru vo svoje auto. V sobotu ho navyše pri hľadaní limitov poslal pred kvalifikáciou do bariér a o pá hodín neskôr zaostal za najlepším časom priepastných 0,7 sekundy. V nedeľu už len ťažil z penalizácie Maxa Verstappena a každý kto videl priebeh víkendu vám potvrdí, že Red Bull mal v Monaku rýchlejšie auto ako Ferrari.

Lepší z oboch jazdcov na červených monopostoch vyzeral byť opäť Charles Leclerc, ale Taliani ho trestuhodne nechali stáť v boxoch v úvodnej časti kvalifikácie, presvedčení o tom, že jeho čas bude postačovať na postup. Domáci jazdec musel preto štartovať z pätnásteho miesta a v nedeľu mu neostávalo nič iné, len riskovať. Brilantný predbiehací manéver v La Rascasse na Romaina Grosjeana sa mu už v prípade Nica Hülkenberga nepodarilo zopakovať a po prvý krát v tejto sezóne musel z pretekov odstúpiť.

2. Red Bull – Honda 23 bodov (4/5), najrýchlejšie kolo

Zdá sa, že Max Verstappen konečne dozrel v spoľahlivého jazdca a v Monaku prvý krát v kariére zaznamenal víkend bez havárie. Sladkej odmeny v podobe šampanského sa však nedočkal, pretože ho nadol zrazila päťsekundová penalizácia za nebezpečné vypustenie z boxov. A to môže byť mladý Holanďan ešte rád, pretože sankcie bývajú v takýchto prípadoch oveľa vyššie. Nemožno mu síce uprieť snahu, keď útočil na lídra pretekov, ale so súčasnými monopostami sa v úzkych uličkách, pokiaľ ten pred vami nespraví chybu, len veľmi ťažko predbieha. Napriek tomu to bol v kniežatstve zatiaľ jeho najlepší výsledok kariéry.

Výborný výsledok monopostov s motormi Hondy v nedeľnej veľkej cene podčiarkol Pierre Gasly. Japonci bodovali so štyrmi autami naposledy ešte v roku 1987. Vďaka mladému Francúzovi dosiahli Červené býky najlepší kvalifikačný výsledok sezóny, ale pri bližšom pohľade zistíte, že rozdiel medzi tímovými kolegami je najväčší práve v tejto stajni. Aj preto sa už rozbehla šepkanda o jeho nahradení od budúcej sezóny.

1. Mercedes 40 bodov (1/3)

Keď v prvých pokusoch záverečnej časti kvalifikácie Valtteri Bottas prekonal monacký rekord, zdalo sa, že opäť ukradne svojmu tímovému kolegovi najlepšie miesto na štarte. To by ním však nemohol byť Lewis Hamilton, ktorý podáva najlepšie výsledky, keď je pod tlakom. Ako jediný z jazdcov prvých troch tímov sa pri druhých pokusoch dokázal zlepšiť a položil tak základ svojho tretieho monackého víťazstva. Obhajca titulu vyzeral byť vďaka nutnosti šetriť pneumatiky pomalším jazdcom aj v nedeľu, keď sa nedokázal odpútať od svojich prenasledovateľov. Ale nakoniec to bol on, kto si zasadol na večeru z kniežaťom Albertom II. Situácia mohla byť aj opačná a posledné dve veľké ceny možno mohol vyhrať Valtteri Bottas. Po incidente v boxoch s Maxom Verstappenom však môže byť nakoniec rád, že prišiel do cieľa „až“ na treťom mieste. Rozhodli drobné detaily, ktoré ale budú podľa všetkého hrať hlavnú úlohu v súboji o tohtoročný titul.

Dráma len naoko

Ak to už nevedia spraviť súperi, skúsil Mercedes zdramatizovať preteky svojím výberom pneumatík pre oboch jazdcov. Zvonku to síce vyzeralo ako veľká dráma, podporená vysielačkovou komunikáciou medzi obhajcom titulu a jeho tímom, ale všetkým bolo jasné, že pokiaľ Angličan nespraví chybu, privezie svoje auto do cieľa na prvom mieste. A to na pneumatikách, ktorým samotný výrobca predpovedal životnosť maximálne 60 kôl, odjazdil ešte o osem viac. Pripomenul tak dávne časy monackých súbojov, keď o výsledku rozhodovali viac jazdecké zručnosti a pretekárska inteligencia jazdcov, ako technika monopostov.

V skutočnosti mal Lewis Hamilton všetko pod kontrolou.

Na iných okruhoch by možno o víťazstvo prišiel, ale také už je Monako. Jazdec Strieborných šípov bojoval v prilbe vo farbách Nikiho Laudu aj za nepriaznivých podmienok ako lev a odmenou mu je sedemnásťbodový náskok na čele šampionátu. Bol to výkon, na ktorý by bol nedávno zosnulý trojnásobný majster sveta určite hrdý.

Oh, Kanada

Formula 1 si už, ako je to niekoľko desaťročí zvykom, odskočí začiatkom júna do Kanady. Ak nebude príliš chladno, mala by charakteristika okruhu vyhovovať viac autám Ferrari. Či sa im podarí pretrhnúť víťaznú šnúru strieborných monopostov uvidíme v nedeľu.

Preteky v najväčšom francúzsky hovoriacom meste mimo Francúzska začínajú v prime time desať minút po ôsmej hodine večer.