fbpx
utorok, 14. júl 2020
SITA/AP Photo
F1

Motochart: Bude Mercedes valcovať naďalej?

Formula 1 sa po viac ako pol roku v rámci svojej okružnej jazdy zemeguľou, prerušenou zimnou prestávkou, vracia späť na európske autodrómy. Ešte predtým máme pre vás pripravený ďalší tohtoročný #motochart s návratom k zatiaľ poslednému pretekárskemu víkendu, ktorý sa uskutočnil na najrýchlejšom mestskom okruhu v azerbajdžanskom Baku. Aj po štvrtý krát v tejto sezóne odchádzali v nedeľu domov najspokojnejší obhajcovia titulov. Poďme ale pekne po poriadku od porazených až k víťazom.

10. Williams –Mercedes (15/16)

Ťažko skúšaný Williams si prežil víkend, na ktorý sa budú snažiť v Grove čo najrýchlejšie zabudnúť. Základňa tímu ako tak stihla vyrobiť dostatok súčiastok, aby sa obaja jazdci mohli postaviť aspoň na štart veľkých cien. Aj tak však v prvých dvoch pretekoch museli piloti jazdiť s maximálnou opatrnosťou, pretože tím zápasil s nedostatkom náhradných dielov. Aby toho všetkého nebolo málo, prežil tretí najstarší tím nešťastný víkend v Baku. Hneď v jeho úvode prešiel prechladnutý George Russell cez poklop kanála, ktorý sa uvoľnil a zničil jeho podvozok. Škody boli takého charakteru, že ich mechanici nedokázali na mieste odstrániť a tak muselo byť nasadené náhradné auto. Aby toho nebolo málo, v kvalifikácii Robert Kubica v najužšom mieste trate otočil volantom o pár desatiniek sekundy skôr, ako by bolo vhodné a skončil v ochrannej bariére. Aj druhý deň tak mali mechanici plné ruky práce, aby z jeho auta poskladali funkčný monopost. Do tretice ešte Poliak vyštartoval z boxovej uličky o niečo skôr, za čo ho neminula penalizácia. To je však pri súčasnej forme Williamsu takmer bezvýznamná udalosť.

9. Renault (14/NC)

Baku v plnej nahote odhalilo problémy Francúzov, ktorí sa tento rok chystali znepríjemňovať život tímom na špici štartového poľa. Ani Nico Hülkenberg, ani Daniel Ricciardo nedokázali z auta, ktorému príliš nedôverovali, vymačkať viac. Austrálčan aspoň opticky v pretekoch útočil na body. Dobrý dojem však pokazil, keď v únikovej zóne z nepozornosti nacúval do Daniila Kvjata, čo pre oboch znamenalo koniec. Zaslúžene si za tento svoj kuriózny incident, ktorý si istotne nájde svoje miesto v koncoročnom zostrihu sezóny, vyslúžil penalizáciu. V Barcelone sa preto posunie na štarte o tri priečky nižšie.

Chváliť sa nemá čím ani jeho tímový kolega, od ktorého boli v Baku počas celého víkendu pomalší už len jazdci Williamsu. Podčiarknuté a sčítané – Renault nedokázal získať body v polovici tohtoročných veľkých cien a je jasné, že v Enstone budú mať plné ruky (a hlavy) práce s tým, aby sa dostali aspoň na čelo stredu štartového poľa.

8. Haas – Ferrari (13/NC)

Nespokojný odchádza z Baku aj ďalší tím, ktorý bol po úvodných testoch pasovaný do širšieho okruhu čiernych koňov tohtoročnej sezóny. Amíci sa stále snažia pochopiť fungovanie tohtoročných pneumatík, a tak problémy predikovali už pred začiatkom víkendu. Ich očakávania sa potvrdili už v kvalifikácii, keď prvý krát v tomto roku ani jedno ich auto nepostúpilo do záverečnej časti kvalifikácie. Romain Grosjean skončil dokonca hneď v jej úvode, napriek tomu, že jeho čas žiadnym spôsobom neovplyvnila havária Roberta Kubicu. Po slabom štarte sa prepadol až na chvost a jeho trápenie ukončili až prehriate brzdy. Tempo však chýbalo aj Kevinovi Magnussenovi, ktorý jednoducho na svojich súperov nestačil a vyššie ako na dvanástu priečku sa počas celých pretekov neprebojoval. Uvidíme, či čierne monoposty podobne ako Ferrari nájdu v Barcelone svoju stratenú rýchlosť, ktorou tu ohurovali v predsezónnych testoch.

7. Toro Rosso – Honda (11/NC)

Nechýbalo veľa a mladé býčky mohli bodovať aj v štvrtých pretekoch v rade. Po voľných tréningoch to dokonca vyzeralo tak, že Toro Rosso by mohlo pomýšľať aj na priečky tesne pod pódiom. Keď však prišiel ostrý boj o desatinky sekundy a body, všetko sa začalo obracať proti tímu z Faenzy. Alex Albon v druhej časti kvalifikácie nedokázal pred haváriou Charlesa Leclerca zajazdiť konkurencieschopný čas a na chladnúcej trati už potom nemal žiadnu šancu. Jedenáste miesto na štarte dokázal premeniť na rovnaké v cieli a z víkendu, od ktorého si sľuboval oveľa viac, odchádzal poriadne sklamaný.

Na body siahal aj Daniil Kvjat, ktorý nakoniec skončil v únikovej zóne tretej zákruty po tom, ako sa vyhýbal svojmu bývalému tímovému kolegovi Danielovi Ricciardovi. Ten nakoniec po bizarnom kontakte očesal pravú časť Rusovho monopostu, ktorý ho napokon už nedokázal rozchodiť.

6. Alfa Romeo – Ferrari 1 bod (10/12)

Čo sa nepodarilo Toro Rosso, úspešne zvládla Alfa, ktorá sa pred európskou časťou šampionátu dostala pred Renault. V Baku nezastavila Kimiho Räikkönena ani sobotňajšia diskvalifikácia a štart z boxov po boku Roberta Kubicu a Pierra Gaslyho. Fín už v šiestom kole zastavil na výmenu gúm, čím sa vyhol pomalým monopostom pred sebou a skvelou prácou s pneumatikami o necelé tri sekundy ubránil poslednú bodovanú priečku. Majster sveta zatiaľ v každých pretekoch po svojom návrate do Hinwilu bodoval, čo sa podarilo už len jazdcom najsilnejšej trojice tímov. Je to hlavne jeho zásluha, že slávna talianska značka je pomerne vysoko v priebežnom poradí Pohára konštruktérov.

Konečne dobrý víkend zažil aj Antonio Giovinazzi, ktorý si v sobotu prvý krát v F1 vyskúšal súboje o najlepší čas v desiatke najlepších monopostov. Porazil v nej dokonca aj svojho tímového kolegu.  Radosť mu však pokazilo odsunutie na koniec štartového roštu po výmene nadlimitných komponentov motora. V nedeľu už nedokázal napodobniť Kimiho Räikkönena, čo ale asi od neho čakal len málokto. Talian si tak bude musieť na svoje prvé body ešte nejaký čas počkať.

5. McLaren – Renault 10 bodov (7/8)

Carlos Sainz a vlastne aj McLaren konečne v tejto sezóne prežili bezproblémový víkend. Tri nuly na konte z predchádzajúcich pretekov totiž nie úplne presne odrážali Španielovu výkonnosť. Už v piatok bol veľmi rýchly a hoci ho v sobotu rýchlosť akoby opustila, v skutočnosti za to mohla žltá vlajka v jeho ostrom kole v kvalifikácii. V nedeľu bolo všetko po starom a oproti štartu sa syn majstra sveta v rely posunul o dve priečky dopredu. Hneď za ním skončil po najlepšom kvalifikačnom výkone kariéry nováčik Lando Norris, ktorý ale absolvoval o jednu zastávku v boxoch viac na ktorú ho zavolali tímový stratégovia v snahe predbehnúť Sergia Peréza. Hoci to nevyšlo, druhý najstarší tím získal najväčší bodový prídel od vlaňajšej Veľkej ceny Bahrajnu, čo ho vynieslo až na štvrté miesto Pohára konštruktérov.

4. Racing Point – BWT Mercedes 10 bodov (6/9)

Sergio Peréz pricestoval do Baku s povesťou špecialistu na miestny okruh. To sa nakoniec potvrdilo už v kvalifikácii a Mexičanovi chýbal v nedeľu možno len kúsok šťastia v podobe výjazdu skutočného bezpečnostného vozidla, aby skončil ešte vyššie. Aj tak bol však najlepším jazdcom zo zvyšku sveta. Po štarte sa dokonca na päť kôl dostal pred Maxa Verstappena na papierovo rýchlejšom Red Bulle. To mu napokon pomohlo až do cieľa udržať za sebou oba McLareny. Nečakaný výsledok vzhľadom na to, že kompletne nové auto budú mať ružoví panteri k dispozícii až v Španielsku, podporil deviatym miestom Lance Stroll. Kanaďan však opäť prepadol v kvalifikácii a svoju sériu kvalifikácií, v ktorých skončil hneď v ich úvodnej časti, natiahol už na číslo osem. Prispela k tomu síce aj nehoda Roberta Kubicu, ktorá sa odohrala práve v jeho ostrom kole, ale čísla zatiaľ hovoria jasnou rečou. Nehovoriac o piatkovej nehode, keď poslal svoj monopost do múra. Nuž ale keď ste synom jedného z majiteľov tímu, dokážu zodpovední aspoň jedno očko prižmúriť.

3. Red Bull – Honda 12 bodov (4/NC)

Maxovi Verstappenovi azda najviac sadla výmena pneumatík v druhej polovici pretekov, ale v sľubnom rozbehu ho nakoniec zastavilo virtuálne bezpečnostné vozidlo. Po reštarte už lietajúci Holanďan nedokázal nadviazať na rýchle kolá a tretí krát v rade sa musel uspokojiť s prvou priečkou pod pódiom. Zdá sa, že nová špecifikácia motora Honda sa opäť o niečo priblížila najsilnejším motorom v štartovom poli. Otázne však ostáva, prečo Červené býky v poslednej časti kvalifikácie nevyužilo Pierra Gaslyho, aby potiahol svojho tímového kolegu vo vzduchovom tieni. Inak Francúz predviedol azda najlepší výkon od prestupu do materského tímu, ale nakoniec doplatil na chyby, ktoré idú skôr na účet tímu. Najskôr ho jeho pretekový inžinier na konci druhého voľného tréningu neposlal na preváženie, vďaka čomu prišla penalizácia v podobe odsunutia na koniec štartového roštu. Potom v prvej časti kvalifikácie jeho motor prekročil limit prietoku paliva o 0,02 gramu a komisári mu škrtli všetky dosiahnuté časy. Napriek tomu sa nevzdával ani v nedeľu a jeho rýchlosť bola porovnateľná s Charlesom Leclercom. Keď sa konečne prebojoval cez všetky druholigové autá, zlomil sa v jeho monoposte hnací hriadeľ, čo znamenalo prvé nedokončené preteky v tomto roku.

2. Ferrari 26 bodov (3/5), najrýchlejšie kolo

Keď už nič iné, tak Ferrari po pretekoch v Baku vie, na čo sa má pri domácich úlohách zamerať. Tou prvou vecou je určite predné zavesenie. Pretože na studenom asfalte červené monoposty nevedia dostatočne zahriať tohtoročné pneumatiky. Ukázalo sa to už v Austrálii, či Číne, ale azda najviac to bolo vidieť v Baku. Pokiaľ na okruh svietilo slnko, Charles Leclerc po ňom doslova lietal. Ale po jeho havárii v ôsmej zákrute, sa nakoniec kvalifikácia neplánovane predĺžila o hodinu, Sebastian Vettel už v jej závere, keď slnko už zašlo za obzor Mercedesom vôbec nestíhal. Môžeme pritom už len diskutovať o tom, či sa mladý Monačan svojou chybou pripravil o možné víťazstvo. Jazda na špici znamená aj minimalizáciu chýb a tých zatiaľ robí dosť. Aj preto naňho v súboji o titul tento rok Ferrari nevsadilo. Nič na tom nemení ani dosiahnutie nového traťového rekordu na záver pretekov. Hlavnou otázkou však ostáva, či sú ešte červení vôbec v boji o titul. Zatiaľ áno, hoci v Pohári konštruktérov strácajú už 74 bodov. V Baku ukázali jazdci Scuderie zopár svetlých momentov, ale vo výsledku Mercedes vôbec neohrozili. Viac nám prezradia najbližšie týždne.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Do roka a do dňa Valtteri Bottas odčinil svoju smolu, keď vlani vinou defektu prišiel o prvé miesto len tri kolá pred cieľom. Tento krát nenechal nič na náhodu a možno trochu prekvapivo porazil obhajcu titulu v kvalifikácii, napriek tomu, že ho vliekol vo svojom vzduchovom tieni. Síce nepredviedol úplne ideálny štart, ale v prvých zákrutách sa mu nakoniec podarilo Lewisa Hamiltona za sebou udržať. Naopak, bol to práve päťnásobný majster sveta, ktorý v naháňačke v záverečných kolách spravil chybu. Fín sa tak vďaka najrýchlejšiemu kolu v úvodných pretekoch vrátil na čelo priebežného poradia. Dobrá správa pre neho, ale aj pre fanúšikov je, že vzhľadom na formu Ferrari, pokiaľ nedôjde k vzájomnej kolízii monopostov s trojcípou hviezdou, nebude podľa všetkého vedenie Strieborných šípov do ich vzájomného súboja zasahovať. Mercedes sa zapísal do štatistík vôbec najlepším vstupom do sezóny, keď ešte žiadny tím pred ním nedokázal v prvých štyroch pretekoch obsadiť prvé dve priečky na pódiu. Všetko tak nasvedčuje tomu, že najväčším súperom Lewisa Hamiltona pri obhajobe titulu nebude Sebastian Vettel, ani Max Verstappen, ale jeho vlastný tímový kolega.

Prvé zámorské veľké ceny už niekoľko desaťročí boli skôr len akýmsi oťukávaním sa pred novou sezónou. V minulosti dokonca nebolo výnimkou, že v nich tímy nastúpili s monopostami z predchádzajúceho roka, zatiaľ čo v európskych základniach tímov sa tvrdo pracovalo na dokončení noviniek. Dokonca to nie je až tak dávno, čo niektorý z tímov otvorene vyhlásil, že sezónu začne so starým autom: v roku 2005 to bolo Ferrari s Michaelom Schumacherom, či o rok neskôr Toyota. Dnes to tímy až tak nepriznávajú, ale aj samotní jazdci vám potvrdia, že niektoré tímy privezú do Barcelony natoľko prepracované monoposty, že by ich výrobcovia pokojne mohli označiť ako B-verzie, či po novom 2.0. Nie je preto vylúčené, že prvá európska veľká cena ukáže úplne iné rozloženie síl, než na aké si diváci zvykli v úvodných štyroch pretekoch. Všetko akoby začínalo od nového začiatku a kto pri vývoji spravil krok vedľa, môže za svoje chyby platiť až do letnej prestávky, alebo až do úplného záveru sezóny. Okruh v Barcelone síce so stále rastúcim významom aerodynamiky moderných monopostov neponúka až toľko priamych súbojov priamo na trati, ako tomu bývalo v minulosti. Napriek tomu môžeme byť svedkami zaujímavých strategických bitiek. Jazdci odštartujú do zahrievacieho kola v už tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine poobede.