fbpx
sobota, 24. august 2019
SITA/AP Photo
F1

Motochart: Hattrick Strieborných šípov

Tisíca veľká cena histórie formuly 1 ukázala, v čom je veľkosť Lewisa Hamiltona, ktorý sa o ďalší krôčik priblížil k donedávna neprekonateľnému rekordu Michaela Schumachera v počte víťazstiev. Počas voľných tréningov a aj kvalifikácie hľadal ideálne nastavenie svojho auta a ani raz sa v tabuľke najlepších časov nedostal pred svojho tímového kolegu. V nedeľu však opäť raz všetkým ušiel a pri skutočnosti, že Ferrari podobne ako v Melbourne záhadne stratilo svoju rýchlosť, vyzeralo jeho víťazstvo ako hračka. Nielen o tom bude ďalší tohtoročný #motochart.

10. Williams –Mercedes (16/17)

O výkonoch Williamsu sa nedá povedať nič, len že jeho mizéria pokračuje ďalej. Ak si niekto myslel, že tretí najstarší tím spadol vlani na absolútne dno, tak sa mýlil. Tohtoročné auto je momentálne nekonkurencieschopné a mimo dosah akéhokoľvek ďalšieho monopostu. V súčasnej situácii môžu v Grove pomýšľať na body jedine ak v pretekoch vypadne polovica štartového poľa. Obaja jazdci tak jazdia dosť osamelé preteky. Jediné, čo môže Georgea Russella tešiť je, že zatiaľ porazil svojho papierovo skúsenejšieho kolegu vo všetkých kvalifikáciách. Robert Kubica si svoj návrat do F1 určite predstavoval inak, ale zatiaľ podľa vlastných slov neľutuje. V Číne skončil šestnásť sekúnd za tímovým kolegom, napriek tomu, že ten päť kôl pred koncom absolvoval extra zastávku na výmenu pneumatík naviac. To je len ďalšia voda na mlyn kritikom návratu rodáka z Krakova.

9. McLaren – Renault (14/18)

O niečo iná je situácia v druhom tradičnom anglickom tíme. Nedá sa povedať, že by McLaren svojimi výsledkami oslňoval, ale určitý náznak zlepšenia oproti minulému roku vidno je. Výsledky by mohli byť možno aj o niečo lepšie, nebyť toho, že sa tímu z Wokingu tak trochu lepí smola na päty. Carlos Sainz síce v tretích pretekoch konečne priviezol svoj monopost do cieľa, ale bolo mu to málo platné, keďže to bolo až na štrnástom mieste. Vo výjazde zo šiestej zákruty po štarte totiž Daniil Kvjat poškodil jeho monopost. Španiela môže tešiť aspoň to, že v kvalifikačných štatistikách sa konečne ujal vedenia.

V Číne sa nedarilo ani Landovi Norrisovi, do ktorého ruské torpédo po štarte natlačilo tímového kolegu. Úplne nevinne v tom však nebol ani teenager McLarenu, ktorý sa v tej chvíli vracal späť po výjazde z trate. Nakoniec z toho bolo prvé vypadnutie v jeho krátkej kariére jazdca F1, hoci mladý Angličan bol vzhľadom na prejdenú vzdialenosť klasifikovaný na poslednom mieste.

8. Haas – Ferrari (11/13)

V problémoch sú aj Amíci, ktorých monopost nevie v pretekoch dostať z pneumatík požadovaný výkon. Ťažkosti sa zvýraznili ešte viac v kvalifikácii, keď kvôli zlému načasovaniu výjazdu z boxov nedosiahol ani jeden jazdec Haasu v jej záverečnej časti žiaden čas. Ale aj v prípade Haasu sme mohli zaznamenať aspoň drobné pozitíva. Romain Grosjean konečne videl v tejto sezóne šachovnicovú vlajku a od posledného bodovaného miesta ho v cieli delila len sekunda. Slabé tempo čiernozlatého monopostu nestačilo ani na Alexa Albona na starých pneumatikách, za ktorého Francúz spadol po svojej zastávke v boxoch. Za rýchlosťou tímového kolegu tento krát zaostával Kevin Magnussen. Dán hneď na štarte spadol za svojho tímového kolegu a nevýrazný výkon priklincoval v poslednom kole, keď ho predbehol Lance Stroll.

7. Toro Rosso – Honda 1 bod (10/NC)

Keď Alex Albon na konci tretieho tréningu rozbil svoj monopost, vyzeralo to, že víkend je pre neho stratený. Svojím nedeľným výkonom však všetkým ukázal, že Red Bull spravil chybu, keď ho v minulosti vyradil zo svojho juniorského programu. Po štarte z boxov a jednozastávkovej stratégii vydrel dokonca bod, vďaka čomu sa mladé býčky objavili v tretích pretekoch v rade v bodovanej desiatke. Londýnsky rodák predviedol niekoľko predbiehacích manévrov, aby sa v závere dokázal ubrániť aj dotierajúcemu Romainovi Grosjeanovi.

Naopak, Daniil Kvjat akoby sa vrátil do starých časov, v ktorých si vyslúžil prezývku ruské torpédo. Po zlom štarte si za spôsobenú haváriu s oboma McLarenmi v prvom kole vyslúžil možno až príliš tvrdý trest a hoci malo Toro Rosso dobré tempo v pretekoch, vo zvyšku nedele chytal Rus už len zajaca za chvost a na lepšie ako priebežné pätnáste miesto sa nedostal. Ranu z milosti dostal pätnásť kôl pred koncom, keď ho tím po problémoch s pohonnou jednotkou v prvom tréningu radšej stiahol z pretekov.

6. Alfa Romeo – Ferrari 2 body (9/15)

Tretie bodové umiestnenie v tretích pretekoch v sezóne v podaní Kimiho Räikkönena znamená, že Helvéti sú na priebežnej piatej priečke Pohára konštruktérov s rovnakým bodovým ziskom, aký má Renault, naháňajúci prvú trojku. Fín využil svoje skúsenosti a hoci sa sťažoval, že sa mu nedarilo zahriať predné pneumatiky, dokázal sa vďaka dobrej stratégii oproti štartu posunúť o štyri priečky. Nebyť týchto problémov, trúfal si majster sveta aj na Sergia Péreza, ktorý skončil pred ním.

Antonio Giovinazzi sa po dvoch rokoch vrátil na miesto, kde predviedol dve havárie, ktoré prakticky znamenali, že ho vlani na uvoľnenom mieste v Sauberi vystriedal Charles Leclerc. S čínskym okruhom bojoval aj tento rok a aby toho nebolo málo, pridali sa aj technické ťažkosti. V piatok vôbec nenastúpil do prvého tréningu po problémoch s inštaláciou motora. V sobotu potom zlyhala riadiaca jednotka jeho motora a tragický víkend v Talianovom podaní nakoniec zavŕšila pomalá nedeľňajšia zastávka v boxoch, ktorá ho vyradila z bojov o bodované pozície.

5. Racing Point – BWT Mercedes 4 body (8/12)

Okruh v Číne teoreticky nemal vyhovovať monopostom ružových panterov. Sergio Pérez však poprel všetky papierové predpoklady. Nečakanému výsledku vďačí hlavne za dobrý štart, keď v úvodnom kole predbehol hneď štyroch svojich súperov, pričom srdce fanúšikov muselo zaplesať hlavne pri tom, ako sa z vonkajšej strany dostal pred Nica Hülkenberga. A to sa mu takmer podarilo zdolať aj druhý Renault. V závere už to bolo len o tom, aby Mexičan za sebou udržal Sauber Kimiho Räikkönena, čo však vzhľadom na jeho problémy s pneumatikami nebol až taký veľký problém.

Trápenie Lancea Strolla pokračuje aj v novom tíme a ani v Číne sa mu nepodarilo postúpiť z prvej časti kvalifikácie. Svoju sériu tak natiahol už na sedem veľkých cien v rade. Príliš neoslnil ani v nedeľu, napriek tomu, že mu v postupe vpred pomohla kolízia Daniila Kvjata s oboma McLarenmi na štarte. Syn nového majiteľa tímu tak zatiaľ ostáva dosť dlžný svojej povesti.

4. Renault 6 bodov (7/NC)

Daniel Ricciardo zatiaľ prežil najlepší víkend od prestupu k Renaultu, ale sám cíti, že k ideálu majú jeho výkony ešte ďaleko. Obhajca vlaňajšieho víťazstva tento rok nemohol pomýšľať ani na umiestnenie na stupňoch víťazov. Potešili aspoň prvé body, vďaka ktorým sa Francúzi o skóre udržali na štvrtej priečke Pohára konštruktérov. Pre všetkých sú však zatiaľ najväčším sklamaním sezóny.  Austrálčan vyrovnal najlepšie umiestnenie svojho tímového kolegu a ten by sa mal mať na pozore, pretože keď sa Daniel Ricciardo ešte viac zžije s autom, bude mu stále viac v pätách.

Nico Hülkenberg neporušil tradíciu a aj v tretích pretekoch sezóny aspoň jeden z čiernožltých monopostov skončil s technickou poruchou. Aj tento raz to bol kinetický motorgenerátor, napriek tomu, že pred pretekmi dostali všetci jazdci Renaultu jeho novú verziu. V Enstone tak podľa všetkého budú musieť popracovať na jeho softvére. Nemec navyše prvý krát prehral v sezóne vzájomný súboj v kvalifikácii, aj keď to bolo o ničotné štyri tisíciny sekundy. Zdá sa, že v tomto smere to bude medzi oboma jazdcami poriadne vyrovnané.

3. Red Bull – Honda 21 bodov (4/6), najrýchlejšie kolo

Max Verstappen stále drží Červené býky na dostrel prvej dvojice najrýchlejších tímov a trpezlivo vyčkáva na príležitosť uchmatnúť vo svoj prospech čo najviac bodov. Jedno tretie a dve štvrté miesta ho tak v priebežnom poradí vyniesli hneď za neohrozenú dvojicu jazdcov Strieborných šípov. V Šanghaji to skúsil aj na Sebastiana Vettela, ale nakoniec chlapsky priznal, že jeho auto na pódiové umiestnenie jednoducho nemalo rýchlosť.

Chytil sa konečne aj Pierre Gasly, hoci na tímového kolegu nestačil tak v kvalifikácii, ako aj v pretekoch. Šiesta priečka je ale aj tak minimom, kde ho bude chcieť vídať manažment Red Bullu, pokiaľ si má udržať sedačku v monoposte s červeným býkom. Keďže Francúz dokázal z prostrednej časti kvalifikácie postúpiť len na najmäkšej zmesi pneumatík, znamenalo to pre neho celkom nudné preteky, keď mu v prvej časti ušli jeho súperi na špici. Tím z Milton Keynes si tak v jeho prípade mohol dovoliť v závere aj luxus tretej zastávky v boxoch a mladý Francúz nakoniec bral extra bod naviac za najrýchlejšie kolo pretekov. Za dlhých 23 rokov sa stal len druhým jazdcom z krajiny Galského kohúta, ktorému sa niečo podobné podarilo.

2. Ferrari 25 bodov (3/5)

Po zbabraných pretekoch v Bahrajne išla Scuderia do Číny s cieľom napraviť si svoju povesť. Zo Šanghaja však odchádzala s rozpačitými dojmami. Tímoví stratégovia akoby nevedeli, na ktorú stranu garáže sa prikloniť a až príliš súcitili s Charlesom Leclercom. Kým prišlo očakávané rozhodnutie, bol už Mercedes za horami za dolami. Sebastian Vettel stále akoby hľadal istotu pri šoférovaní tohtoročného monopostu. Hoci celkovo bol v tretích pretekoch sezóny rýchlejší z oboch jazdcov, v niektorých fázach pretekov zaostával dokonca aj za Maxom Verstappenom, pred ktorým musel nakoniec tvrdo brániť tretiu priečku. Čo ho ale trápi možno viac je to, že duo Mercedesu sa bodovo čoraz viac vzďaľuje a súboj o tohtoročný titul medzi oboma tímami by mohol byť rozhodnutý skôr, než skutočne začne.

Bez ohľadu na to, či ste fanúšikom tímovej réžie, alebo nie, museli ste sa pri spôsobe, akým ju Taliani realizovali počas nedeľného prenosu asi chytať za hlavu. Monačan tento krát neohuroval rýchlosťou tak, ako v Bahrajne, hoci sa mu v prvej časti pretekov podarilo dostať pred Sebastiana Vettela. Na druhej strane váhanie tímových stratégov mladého Monačana podľa všetkého pripravilo o štvrté miesto v cieli. V tejto sezóne mu tak neostáva asi nič iné, len čakať na definitívne rozhodnutie súboja o titul, keď by mal mať konečne voľné ruky.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Mercedes sa nás stále snaží presvedčiť o tom, že jeho monoposty sú pomalšie ako Ferrari. Výsledky však hovoria jasnou rečou: po troch pretekoch si Strieborné šípy pripísali tri víťazné kvalifikácie a maximum možných bodov za umiestnenia na prvých dvoch priečkach a v Číne skompletizoval zlatý hattrick. To sa v histórii zatiaľ podarilo len jedinému tímu – dnes beznádejne posledný Williams takto dominoval v sezóne 1992. V počte dvojnásobných víťazstiev sa v historických tabuľkách dokonca Mercedes dotiahol už na druhý McLaren a pred sebou má len Ferrari. Jediné, čo sa tímu z Brackley nepodarilo získať, boli dva body za najrýchlejšie kolá v Bahrajne a Šanghaji, čo jeho predstaviteľov ale zase nemusí až tak mrzieť.

Až do poslednej časti kvalifikácie to pritom vôbec nevyzeralo na jednoduché preteky a hlavne Lewis Hamilton sa trápil, keď neustále zaostával za najlepšími časmi. V poslednom kvalifikačnom kole však zmenil štýl jazdy a nakoniec bol len o 23 tisícin sekundy pomalší, ako víťazný Valtteri Bottas. Fínovi sa potom v nedeľu na štartovej čiare pretočili kolesá a pre obhajcu titulu už bolo hračkou zaokrúhliť počet svojich víťazstiev na číslo 75. Aj takéto „drobnosti“ môžu byť nakoniec rozhodujúce v súboji o majstrovskú korunu.

Valtteri Bottas síce stratil vedenie v šampionáte, ale z troch sezón počas ktorých jazdí za trojcípu hviezdu, vyzerá byť tento rok najsilnejší. Jeho strata za tímovým kolegom je navyše minimálna a pokiaľ budú vo Ferrari kopiť jednu chybu za druhou, bude môcť rodák z Nastoly dúfať, že v závere sezóny ho tím nebude obmedzovať pri súbojoch s tímovým kolegom.

Formula 1 sa pred návratom do Európy zastaví ešte v azerbajdžanskom Baku, kde práve vlani fínsky jazdec Mercedesu prišiel vinou defektu tri kolá pred koncom o takmer isté víťazstvo. Nevyspytateľný okruh, ktorý jazdcov prevedie širokými modernými ulicami s okázalými hotelmi a obchodmi najdrahších svetových značiek, ale aj úzkymi uličkami historického centra, jazdcom neodpúšťa takmer žiadne jazdecké chyby. Okrem úvodného ročníka, ktorý sa ešte jazdil pod hlavičkou Veľkej ceny Európy, sme tu zakaždým videli atraktívne preteky s množstvami momentov, ktoré sa zapísali do histórie formuly 1. Aj preto sa oplatí počkať a po nedeľnom dezerte si vychutnať aj lahôdku v podobe štvrtej veľkej ceny. Štart je naplánovaný desať minút po druhej hodine poobede.