pondelok, 25. marec 2019
Formula 1, Ferrari
SITA/AP Photo
F1

Motochart: Pred jubilejnou sezónou

Ani sme sa nenazdali, a jazdci formuly 1 sa opäť postavia na štart novej sezóny, aby si to spolu rozdali o titul s poradovým číslom 70. Tak ako obvykle, je na jej začiatku veľa nezodpovedaných otázok. Isté je možno len to, že o priečky najvyššie zabojujú opäť dvaja formuloví giganti Ferrari a Mercedes. Kto z nich bude mať navrch ukážu až prvé veľké ceny. Aj tento rok vás nimi bude sprevádzať #motochart. Na úvod sa pozrieme, ako sú na tom tímy so svojou formou po predsezónnych testoch. Ako vždy začíname od najpomalších.

10. Williams –Mercedes (najlepší čas: 1:18,130 min = + 1,909 s)

Tretí najstarší tím zaujal najviac tým, že sa ukázal v novom háve, keďže Martini sa na čas opäť stiahlo z F1. A nakoniec aj tým, že nedokázal načas pripraviť svoje auto. Prišiel tak z pohľadu testov o viac ako štvrtinu času na jeho vyladenie, ale nakoniec to bolo ešte viac, pretože Williamsu chýbali náhradné diely. V posledný deň tak mohol skúšať akurát spoľahlivosť. 2639 odjazdených kilometrov nie je ani polovica toho, čo stihol za osem dní Mercedes. Autu stále chýba prítlak, čo nebolo práve ideálne pre Georgea Russella, ktorý sa v Autsrálii postaví na štart svojej prvej veľkej ceny. Ale ani pre Roberta Kubicu, ktorý pri návrate po dlhých ôsmich rokoch je tiež v úlohe akoby nováčika. Modrobiele monoposty sa potrebovali odlepiť od dna, ale minimálne do mája, keď sa F1 vráti do Európy asi od nich veľké zázraky čakať nemôžeme.

9. McLaren – Renault (najlepší čas: 1:16,913 min = + 0,692 s)

Potom, ako vyšlo najavo, že za pomalú rýchlosť papájovooranžových monopostov nemôže len Honda, neostávalo Zakovi Brownovi nič iné, ako spraviť vo Wokingu veľké upratovanie. Prišlo množstvo nových tvári. Kým sa však ich práca prejaví, bude to niekoľko rokov trvať. Navyše nový technický riaditeľ James Key, ktorý bude mať na starosti konštrukciu nových áut, sa k tímu pridá až o týždeň. Nedajte sa preto príliš oklamať najrýchlejšími časmi počas jednotlivých dní. Pre McLaren po minuloročnom závere sezóny bude úspechom aj to, ak sa pravidelne prebojuje do prostrednej časti kvalifikácie a príležitostne aj do tej záverečnej. Pódium by bolo tento rok skôr dielom náhody, ako dobrého auta.

8. Racing Point – BWT Mercedes (najlepší čas: 1:17,556 min = + 1,335 s)

Nové auto nestihol načas pripraviť ani nový tím, ktorý sme vlani vídali pod názvom Force India. Farby však ostali, lenže ružoví panteri budú na začiatku sezóny skôr priasť, ako ceriť zuby. S peniazmi by síce problém už byť nemal, ale noví majitelia predsa len prišli do tímu trošku neskôr, ako by bolo ideálne. Preto sa aj vývoj o niečo oneskoril. Pre tím zo Silverstone to však nie je vôbec nová situácia. Aj v minulosti prichádzali vylepšenia až potom, ako dorazili na účet peniaze za umiestnenie v predchádzajúcom ročníku. Pritom, keby sa im vlani neškrtali body, ktoré získali do letnej prestávky, bojovali by v závere o štvrté miesto v Pohári konštruktérov. Najneskôr v máji by však z panterov mala byť opäť nebezpečná šelma.

7. Toro Rosso – Honda (najlepší čas: 1:16,882 min = + 0,661 s)

Mladé býčky by mali tento rok ťažiť z užšej spolupráce s materským tímom, keďže budú používať rovnaké motory. A nielen to, spoločných časti by malo byť maximum, ktoré povoľujú pravidlá. Pri jazdách na dlhšie vzdialenosti vyzeralo ich auto veľmi konkurencieschopné, čo by malo byť výhodou najmä v nedeľu. Zadná časť auta však stále vykazuje istú dávku nestabilnosti. Spoľahlivosť bola oproti vlaňajšku o niečo lepšia, čo vzbudzuje isté očakávania. Otázne však je, či Toro Rosso nestratí v druhej polovici sezóny dych, čo sa tímu v posledných rokoch stáva pravidelne. A hoci to Red Bull nikdy neprizná, aj jazdecká dvojica je tak trochu z núdze cnosť. Juniorský program už nie je to, čo býval a tak v Salzburgu opäť siahli po pilotoch, ktorých sa pred pár rokmi zbavili.

6. Alfa Romeo – Ferrari (najlepší čas: 1:17,239 min = + 1,018 s)

Nie, nejedná sa o nový tím, to si len talianska automobilka priplatila za to, aby z názvu tímu zmizlo meno jeho zakladateľa Petra Saubera. Koľko taký špás stojí? Guľatučkých šesť melónov, v ktorých je zarátaná aj opcia na kúpu celej švajčiarskej stajne. V Hinwile sa, podobne ako Toro Rosso, budú spoliehať na úzku spoluprácu s Ferrari, keďže obidve automobilky patria pod krídla koncernu FCA. Už vlani pribudlo množstvo personálu z Maranella a na výsledkoch to bolo vidieť. Sympatické je, že podobne, ako pri minuloročnom modeli auta, sa jeho konštruktéri nebáli prísť s netradičnými riešeniami. Na túto sezónu pripravila Alfa predné krídlo, ktoré je svojou filozofiou iné, ako u väčšiny súperov a ide azda najviac až na hranu pravidiel. Helvétov by mal potiahnuť najmä najstarší pilot štartového poľa Kimi Räikkönen, ktorý v závere sezóny ukazoval, že ešte vonkoncom nepatrí do starého železa. Vrátil sa aj Antonio Giovinazzi, ktorý pred dvoma rokmi v dvoch veľkých cenách zaskakoval za zraneného Pascala Wehrleina.

5. Haas – Ferrari (najlepší čas: 1:17,076 min = + 0,855 s)

Dostávame sa k tímu, ktorý ako prvý začal využívať pravidlo o zákazníckych tímoch a od Ferrari nakúpil maximum dostupných dielov. Amíci vstupujú do svojej štvrtej sezóny opäť v pozícii čierneho koňa. A to doslova, keďže sa im podarilo získať sponzora, ktorý zaplatil dosť peňazí na to, aby sa jeho značka dostala do názvu tímu. Nič to, že plechovku energetického nápoja videli aj mnohí anglickí novinári len na obrázku. Dôležité je, že dohodnutá čiastka cinkla na účet v stanovenom termíne. Čiernozlaté monoposty v prvom týždni testov trochu potrápili technické problémy, ale keď fungovali, ukázali veľmi dobrú rýchlosť a stabilitu. Ak sa v tíme poučili z vlaňajších chýb, mohli by byť v Pohári konštruktérov až do úplného záveru v hre minimálne o štvrté miesto.

4. Renault (najlepší čas: 1:16,843 min = + 0,622 s)

Francúzi by chceli veľa muziky za málo peňazí, hoci za Daniela Ricciarda utratili až nekresťanskú sumu. Zdá sa, že konečne splnili aj výkonnostné ciele, ktoré si stanovili pri novej pohonnej jednotke a na konci roviniek za ostatnými až tak nezaostávali. Najmä v úvode testov vyzerali byť žltočierni veľmi rýchli. Či však dokázali v Enstone vydolovať aj z aerodynamiky toľko, aby im to stačilo na dotiahnutie sa na špičku, je diskutabilné. Konštruktéri sa zjavne vydali cestou Red Bullu, keďže ten s ich motorom získal vlani štyri víťazstvá. Keď však dvaja robia to isté, nemusí to byť vždy to isté. To už vedeli aj naši starí otcovia, takže očakávať automaticky víťazstvá by bolo číre bláznovstvo. Aj tak je však nové auto každopádne krokom vpred.

3. Red Bull – Honda (najlepší čas: 1:17,091 min = + 0,870 s)

Červené býky sa s plným elánom pustili do spolupráce s japonským výrobcom motorov, čo dodalo chuť do práce aj Adrianovi Neweyovi. Posledný z konštruktérskych géniov stále dokáže navrhnúť auto, ktoré dokáže zmazať časť rozdielu v chýbajúcich koníkoch pohonnej jednotky. Honda však stále výkonovo nedosahuje kvality Mercedesu a Ferrari. Preto to opäť vyzerá tak, že minimálne na začiatku sezóny si Red Bull bude jazdiť svoju vlastnú ligu niekde medzi špičkou a stredom poľa. Silný bude na okruhoch so stredne rýchlymi a pomalými zákrutami. Nie je preto vylúčené, že na niektorých tratiach môže prekvapiť. Ale keďže to vyzerá, že ostatné tímy sa o niečo priblížili, mohli by sme zažiť aj nejaký ten prepadák. Je jasné, že celý tím sa bude točiť okolo Maxa Verstappena, čo ale nemusí dobre znášať Pierre Gasly, ktorý sa bude snažiť za každú cenu ukázať, že sa svojmu tímovému kolegovi minimálne vyrovná. V Barcelone boli výsledkom jeho snahy dva rozbité monoposty a dve zničené prevodovky v štyroch dňoch, ktoré Francúz odjazdil.

2. Mercedes (najlepší čas: 1:16,224 min = + 0,003 s)

Niektorí predstavitelia Červených býkov videli po testoch Strieborné šípy až za svojimi autami. Stačí sa však pozrieť na predchádzajúce sezóny a asi len hlupák by podceňoval ich rýchlosť. Aj tento rok väčšinu odjazdenej vzdialenosti absolvovali na tvrdších sadách pneumatík a usilovne zbierali kilometre. Podľa zajazdených časov sa pohybovali skôr v spodnej časti tabuľky. Skoro na chlp rovnaké časy medzi oboma jazdcami naznačovali, že strieborné monoposty absolvovali takmer celé testy s priškrteným motorovým módom. Na konci roviniek však dosahovali suverénne najvyššie rýchlosti. Tušenie sa nakoniec potvrdilo v posledných hodinách predsezónnych testov, keď sa obaja jazdci Mercedesu dostali na prvé priečky na striedačku s pilotmi Ferrari. Podobnú situáciu sme videli aj vlani a v Melbourne zrazu Lewis Hamilton v kvalifikácii rozdrvil konkurenciu s rozdielom 664 tisícin sekundy. Aj tento rok preto treba rátať s tým, že trojcípa hviezda bude žiariť poriadne vysoko.


1. Ferrari (najlepší čas: 1:16,221 min)

Aj vo Ferrari prebehlo malé upratovanie a z tímu sa po Vianociach porúčal Maurizio Arrivabene. Atmosféra v tíme sa jeho odchodom upokojila a Scuderia sa môže sústrediť na titul. Nič iné sa totiž od nej po dvoch zbabraných sezónach neočakáva. Zároveň by tak najlepším spôsobom oslávila deväťdesiate výročie svojho vzniku. Predsezónne testy však akoby kopírovali vlaňajšiu sezónu. Červené monoposty začali na špici a všetci len uznanlivo pokyvovali hlavami nad ich rýchlosťou. Druhý týždeň však už taký dokonalý nebol, keď Sebastian Vettel najskôr havaroval po problémoch s ráfikom kolesa. Hneď nasledujúci deň stratil veľa času nováčik v tíme Charles Leclerc, keď mechanici hľadali poruchu v chladiacom systéme. Aby toho nebolo málo, tak v záverečný deň testov musel Nemec predčasne odstaviť svoj monopost kvôli pokazenému výfuku a mohol sa len prizerať, ako Lewis Hamilton takmer prekonal jeho najlepší čas testov. Napriek tomu auto vyzerá byť ľahko ovládateľné a po Barcelonskej trati jazdilo ako po koľajniciach. Technické problémy v závere však spôsobili nemálo vrások na tvárach technikov Ferrari.

Hneď na začiatku víkendu zasiahla svet F1 smutná správa, keď priamo v dejisku zomrel vo veku len 66 rokov dlhoročný riaditeľ pretekov a technický delegát FIA Charlie Whiting. Ako to už býva, okruh v Melbourne tvorený úsekmi ciest, ktoré sa počas roka používajú na bežnú premávku, toho veľa o presnom rozložení síl nenapovie. Zaujímavé je, že posledných deväť rokov tu na prvom mieste na štarte stáli len Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, z toho jazdec Mercedesu v piatich posledných ročníkoch. Za ten istý čas tu však diváci mohli vidieť až päť rôznych víťazov. Ako vidno, výhra v kvalifikácii tu nemusí nič znamenať. A to sa v druhom najväčšom meste Austrálie nepredbieha práve najlepšie. Aj preto sa určite oplatí v nedeľu privstať a pozrieť si úvodnú veľkú cenu 70 ročníka F1. Štart je naplánovaný desať minút po siedmej hodine ráno.