fbpx
sobota, 24. august 2019
Lewis Hamilton
SITA/AP Photo
F1

Motochart: Príliš kruté rozhodnutie

Zatiaľ posledná veľká cena v kanadskom Montreale bola zatienená kontroverzným trestom Sebastiana Vettela, ktorý síce prešiel ako prvý cieľom, na najvyšší stupienok sa však už po piaty krát v siedmych tohtoročných pretekoch postavil Lewis Hamilton. Obhajca titulu tak zaznamenal svoj najlepší štart do sezóny. Pre Nemca bolo rozhodnutie športových komisárov až príliš kruté, ale nakoniec celú situáciu zvládol dôstojne. Ale v druhom najväčšom kanadskom meste súťažilo aj osemnásť ďalších jazdcov. Ako sa im darilo, sa dočítate v najnovšom #motochart-e.

10. Williams –Mercedes (16/18)

Po Monaku má George Russell na svojej pažbe ďalší zárez, keď do cieľa prišiel deväť sekúnd pred monopostom Haas Kevina Magnussena. Nič to ale nemení na tom, že technikom v Grove sa stále nedarí nájsť viac prítlaku a tretí najstarší tím stále nevidí svetlo na konci tunela pri ceste zo svojej mizérie. V tejto situácii už stráca lesk aj toľko ospevovaný návrat Roberta Kubicu. O tom, či dostáva druhotriedny materiál by sa dalo polemizovať. Všetko totiž nasvedčuje skôr tomu, že PR oddelenie Poliakovho sponzora si len chystá pôdu na odchod z nekonkurencieschopného tímu ešte pred koncom sezóny.

9. Haas – Ferrari (14/17)

Amíci po štvrtý krát v tejto sezóne vyšli bodovo naprázdno. Tak trochu za to môže zlý muž™ Kevin Magnussen, ktorý nielen že rozbil svoje auto v tom najnevhodnejšom okamihu, ale svojou haváriou spôsobil, že Romain Grosjean (ale aj niekoľkí ďalší jazdci) nemohli dokončiť svoje rýchle kolá na konci druhej časti kvalifikácie. Pritom čiernozlaté monoposty v nej mali nakročené medzi najlepšiu desiatku. Pri vyrovnanosti stredu poľa ale aj takéto zdanlivé detaily rozhodujú o tom, kto získa, či nezíska body. Čierny víkend nakoniec dokonal v nedeľu Romain Grosjean, ktorý sa pri vyhýbaní roztočeným autám v prvom kole dostal až za svojho tímového kolegu štartujúceho z boxov. Aspoň že sa o zábavu stará Günter Steiner, ktorý si v poslednom čase vôbec neberie servítky pred ústa a v nedeľu netradičným spôsobom umravnil aj Kevina Magnussena sťažujúceho sa na svoj monopost, ktorý mechanici museli dávať dohromady do neskorého večera.

8. Alfa Romeo – Ferrari (13/15)

V Alfe si mysleli, že boli blízko k postupu do záverečnej časti kvalifikácie, čo ich pred nedeľou viedlo k presvedčeniu, že by mohli v pretekoch získať solídne umiestnenie. O tom, či boli ich domnienky správne, sa už asi nikdy nedozvieme. Antonio Giovinazzi, ktorý prvý krát v tomto roku porazil tímového kolegu v kvalifikácii, totiž vyšiel v druhej zákrute na trávu a dostal hodiny a hneď v prvom kole sa prepadol na koniec štartového poľa. Nuž a  Kimi Räikkönen bol síce šiestym najrýchlejším v prvom voľnom tréningu, ale v pretekoch bol nútený predčasne zastaviť v boxoch po tom, ako kus igelitu upchal jeden z jeho brzdových kanálikov určených na chladenie, čo prakticky zničilo jeho nádeje na dobré umiestnenie. Obaja jazdci sa navyše sťažovali na nekonzistentnosť svojich áut, ktoré síce boli dobré v časoch na jedno kolo, ale pri jazde na dlhšie vzdialenosti dramaticky strácali na konkurenciu. Dobrou správou je snáď len to, že v Hinwile majú pre ďalšiu veľkú cenu prichystané vylepšenia svojho monopostu.

7. McLaren – Renault (11/NC)

Spočiatku to vyzeralo, že pred McLarenom je ďalší úspešný víkend, ale v nedeľu sa veci začali kaziť. Lando Norris si síce po štarte veľmi dobre počínal v súboji s Maxom Verstappenom, ale po pár kolách sa mu brzdy na pravom zadnom kolese prehriali až do tej miery, že zapálili karbónové zavesenie kolesa, ktoré sa následne zdeformovalo. Úvod dobre vyznel aj pre Carlosa Sainza, ale ten nakoniec musel ísť predčasne do boxov, keď mu fólia z priezoru prilby zapchala jeden z brzdových kanálikov. Španiel dostal tvrdé pneumatiky, na ktorých zvládol neuveriteľných 67 kôl. Hoci ešte v predposlednom kole jazdil na deviatom mieste, nakoniec nedokázal odolať súperom na čerstvejších pneumatikách a v cieli pre neho ostala len prvá nebodovaná priečka. Druhý najstarší tím tak vyšiel bodovo naprázdno a Renault za ním v Pohári konštruktérov zaostáva už len o dva body.

6. Toro Rosso – Honda 1 bod (10/NC)

Daniil Kvjat podáva konzistentné výkony, a hoci to tak v úvode sezóny nevyzeralo, nad tímovým kolegom získal v interných súbojoch prevahu. Od začiatku roka nazbieral už desať bodov a  v pomyselnej tabuľke jazdcov zo zvyšku sveta je stále celkom vysoko. Rus bol napokon aj v Kanade tým jazdcom, ktorý svojmu tímu priniesol body aj vďaka možno najkrajšiemu predbiehaciemu manévru, ktorým sa mu podarilo v prvej zákrute posledného kola dostať pred Carlosa Sainza. Na druhej strane Alex Albon aj v Montreale prežil smolnú nedeľu, napriek tomu, že druhý krát v sezóne vyšiel z interného kvalifikačného súboja ako víťaz. V prvej zákrute sa však dostal do sendviča monopostov Sergia Péreza a Antonia Giovinazziho, prišiel o predné krídlo a na body mohol v tej chvíli zabudnúť. Tím napokon ukončil jeho trápenie jedenásť kôl pred koncom, keď ho povolal do boxov.

5. Racing Point – BWT Mercedes 2 body (9/12)

Lance Stroll stále hľadá svoju kvalifikačnú rýchlosť zo svojej úvodnej sezóny vo Williamse. Tak ako zakaždým tento rok, ani na domácom okruhu sa mu nepodarilo postúpiť z úvodnej časti kvalifikácie. Čiastočne za to môže aj stará špecifikácia motora, ku ktorej sa musel vrátiť po tom, ako tá nová skončila v sobotňajšom voľnom tréningu v kúdoľoch dymu. Pred svojimi rodákmi sa ale na tvrdých pneumatikách vzopäl k zatiaľ najlepšiemu výkonu v tejto sezóne a nakoniec vybojoval dva body. Aby to nevyzeralo, že to bola len zásluha dobrej stratégie,  pridal aj úspešné súboje priamo na trati, keď za sebou nechal Antonia Giovinazziho, Sergia Péreza a Carlosa Sainza. S opačnou stratégiou šiel do pretekov jeho tímový kolega, ktorý nakoniec doplatil na premávku na trati a na Kanadu až nezvyčajne vysoké teploty. Ružoví panteri tak boli nakoniec vďační aj za dva body.

4. Renault 14 bodov (6/7)

Francúzi konečne predviedli to, čo nám sľubovali už od začiatku sezóny. V Kanade získali rovnaký počet bodov, ako predtým v šiestich veľkých cenách. Prekvapenie z ich strany prišlo už v kvalifikácii, keď Daniel Ricciardo potom, ako porazil jeden z Mercedesov, postavil Renault na najlepšie miesto na štarte od roku 2010. Vzhľadom na rozloženie síl, bolo jasné, že túto pozíciu do cieľa neudrží, ale aj tak bol v Montreale najlepším zo zvyšku sveta. Konečne bodoval aj Nico Hülkenberg, ktorý najmä v prvom stnite na mäkkých pneumatikách predviedol neuveriteľný výkon a výborné časy dosahoval aj dávno potom, keď už mali byť jeho gumy po smrti. V závere sa aj preto tlačil pred tímového kolegu, ale to už z tímu celkom logicky po predchádzajúcich skúsenostiach, prišiel zákaz predbiehania.

3. Red Bull – Honda 14 bodov (5/8)

Hlúpe taktizovanie Červených býkov v druhej časti kvalifikácie pripravilo Maxa Verstappena o lepšiu kvalifikačnú pozíciu. Red Bull ako keby si koledoval o takýto výsledok, keď v čase, keď bol jeho jazdec mimo postupujúcu desiatku, vyčkával do poslednej možnej chvíle. Holanďanovo tempo v pretekoch síce nebolo ukážkové, ale popri tom, ako trestuhodne zabudli na svoje tímové dvojky Mercedes a Ferrari, môžeme predpokladať, že pódium by bolo na montrealskom okruhu reálne. Namiesto toho prišiel po kvalifikačnej blamáži najhorší výsledok sezóny.

Nepresvedčil ani Pierre Gasly, ktorý síce v kvalifikácii získal nádejné piate miesto a konečne porazil tímového kolegu (aj keď to bola skôr zásluha stratégov Red Bullu), ale v pretekoch sa po svojej zastávke v boxoch zasekol za Lanceom Strollom a napokon skončil s jedným kolom straty až na ôsmom mieste za oboma Renaultami.

2. Ferrari 33 bodov (2/3)

Ferrari v Kanade vychádzalo všetko, až do kontroverzného 48. kola, keď Sebastian Vettel spravil chybu, ktorá ho v konečnom dôsledku stála víťazstvo. O tom, či bola jeho penalizácia zaslúžená, alebo nie sa budú viesť diskusie asi až do konca sezóny. Faktom však ostáva, že športoví komisári po desiatich kolách vyriekli ortieľ, proti ktorému nie je odvolanie. Druhá vec je, že každému, kto sa na preteky pozeral, muselo byť jasné, že nebyť Nemcovej chyby, Lewis Hamilton by sa cez neho do konca pretekov nedostal (akože sa ani nedostal). Ferrari tak vďaka športovým komisárom už druhý krát v sezóne prišlo o víťazstvo, vo chvíli keď už malo Mercedes na lopatkách. Frustrácia štvornásobného majstra sveta po pretekoch už ani nemohla byť väčšia. Mal jedinečnú príležitosť získať víťazstvo a pozdvihnúť tak náladu v tíme. Sympatie všetkých si nakoniec získal aj tým, ako zvládal celú situáciu pri vyhlasovaní víťazov.

Charles Leclerc zažil zatiaľ jeden zo svojich najhorších víkendov vo Ferrari, napriek tomu vyrovnal svoj najlepší kariérny výsledok. V Scuderii snáď môžu ľutovať len to, že nevyužili zaváhanie Mercedesu po zastávke Sebastiana Vettela a nepovolali do boxov aj svojho druhého jazdca. Preteky mohli mať v tom prípade úplne iný priebeh, ale ako iste všetci športoví fanúšikovia vedia, na keby sa v športe nehrá.

1. Mercedes 38 bodov (1/4), najrýchlejšie kolo

Zdá sa, že Lewis Hamilton je dieťaťom šťasteny. Počas víkendu sa môže všetko kaziť, ale potom príde nedeľa a Angličan si akoby sa nič nedialo príde pre ďalšie víťazstvo. Tak tomu bolo aj v Kanade. V piatok rozbil svoje auto vo voľnom tréningu, v sobotu ho po chybe v kvalifikačnom kole Sebastian Vettel pripravil o prvé miesto na štarte a dokonca ešte aj v nedeľu na štarte jeho tím narýchlo hľadal miesto úniku hydraulickej kvapaliny. Potom, ako stratégovia Mercedesu zaváhali pri výmene pneumatík bolo obhajcovi titulu jasné, že v priamom súboji Ferrari nezdolá. Jedine ak by svojho súpera donútil spraviť chybu. A tá chyba napokon aj prišla. Iste, po pretekoch priznal, že takýmto spôsobom vyhrať nechcel, ale reč jeho tela predsa len prezrádzala, že prvé miesto bral všetkými desiatimi. Koniec koncov po sezóne sa aj tak v jeho prípade bude riešiť len počet víťazstiev a nie spôsob, akým ich získal.

Valtteri Bottas ostáva asi jedinou nádejou na zdramatizovanie tohtoročného šampionátu. To by však do konca sezóny nemohol zažiť už žiadny víkend podobný tomu v Montreale. Mercedes tu možno nemal najrýchlejšie auto, ale určite malo na viac ako šieste miesto na štarte. Tým si Fín zarobil na nedeľné problémy, keď sa nedokázal dostatočne rýchlo dostať cez pomalších súperov a čelo  pretekov mu medzitým dávno ušlo. Teraz v priebežnom poradí stráca už 29 bodov, čo znamená, že jeho jediný súper v boji o titul si môže dovoliť luxus jedných nedokončených pretekov.

Formula 1 akoby nechcela zaostať za futbalom (finále Ligy majstrov), či hokejom (play-off NHL) a vytvorila si vlastnú kontroverziu pri rozhodnutich rozhodcov (ktorí sa v F1 volajú športoví komisári). Áno, opäť sa dostala na chvíľu na titulky športových stránok. Otázne je, ako dlho sa tam pri stále sa opakujúcich víťazstvách Lewisa Hamiltona (a Mercedesu) udrží. O tom, že penalizácia Sebastiana Vettela bola podľa pravidiel asi príliš polemizovať netreba. Pravidlá sú nutné a treba ich dodržiavať, inak príde na rad anarchia. Niekedy však treba pozerať aj na širšie súvislosti niektorých rozhodnutí. Po formálnej stránke bolo potrestanie jazdca Ferrari síce správne, ale jednou z možností bolo aj počkať s rozhodnutím po pretekoch a vypočuť si obidve strany. Akoby športovým komisárom  chýbal cit, prišlo len chladné rozhodnutie. Po siedmych pretekoch tak stráca štvornásobný majster sveta na prvé miesto už 62 bodov a už aj šéf Ferrari Mattia Binotto priznal, že na tohtoročný titul pri súčasných problémoch svojho monopostu už v Maranelle ani nemyslia. Nehovoriac o občasných fanúšikoch, o ktorých tak veľmi stoja noví majitelia formuly 1. Tí si totiž pri pokračujúcej nadvláde Strieborných šípov sotva nájdu v nedeľu popoludní cestu pred televízne obrazovky.

Verní fanúšikovia samozrejme budú naďalej čakať, kedy skončí víťazná séria tímu z Brackley. Vlaňajší priebeh pretekov na tradičnom okruhu Paul Ricard im však veľké nádeje nedáva. Ako nakoniec dopadnú preteky neďaleko Francúzskej riviéry, si môžete pozrieť v európskom čase desať minút po tretej hodine poobede.