fbpx
sobota, 24. august 2019
Ferrari LeClerc
SITA/AP Phoeo
F1

Motochart: Taktizuje sa od začiatku

Prvá veľká cena na zaprášenom dočasnom okruhu v austrálskom Melbourne toho veľmi veľa o forme jednotlivých tímov neprezradila. Ale špecifické preteky na úvod sezóny predsa čo-to naznačili. Priniesli aj jedno veľké prekvapenie, keď líder zimných testov zrazu nestíhal s dychom. Scuderia v rámci konkurenčného boja neprezradila nič bližšie o svojich problémoch, čo len rozprúdilo vlnu diskusií a špekulácií.

Na špici sa síce nič zásadného nemení, ale čo je možno dôležitejšie, stred poľa sa oproti predchádzajúcim rokom ešte viac vyrovnal a zároveň sa aj o niečo priblížil vedúcej trojici. Prvých sedemnásť monopostov v prvej časti kvalifikácie sa totiž zmestilo do rozdielu jednej sekundy.

Bojovať sa bude o každý bod a tak tímy začali taktizovať už v kvalifikácii. V nej všetci traja nováčikovia porazili svojich tímových kolegov. Desať bodovaných priečok si nakoniec medzi seba rozdelilo až osem tímov, čo sľubuje zaujímavú sezónu. Ale o tom vám povie viac druhý tohtoročný #motochart.

10. Williams –Mercedes (16/17)

V Austrálii sa len potvrdilo, čo všetci už dávno tušili: Williams ostáva v rovnakej pozícii, v akej sa nachádzal celú minulú sezónu. Jeho jazdci môžu bojovať tak akurát medzi sebou. Ako však povedal George Russell, to teraz ani nie je ich cieľom. Prvoradou úlohou je pokúsiť sa dostať tretí najstarší tím aspoň na takú úroveň, aby mohol bojovať s najslabšími monopostami stredu poľa. Williams navyše nemá dostatok náhradných dielov a tak jazdci museli jazdiť veľmi opatrne, aby sa vôbec mohli v nedeľu postaviť na štart. Je to škoda najmä pre azda najväčší anglický talent od príchodu Lewisa Hamiltona do F1, ktorý minimálne v prvej polovici sezóny bude odsúdený len do úlohy štatistu.

Svoj návrat do F1 po 3045 dňoch si určite predstavoval inak aj Robert Kubica. V Melbourne sa z jeho pohľadu pokazilo snáď všetko, čo sa pokaziť mohlo. V poslednom kvalifikačnom pokuse sa obtrel o bariéru tak nešťastne, že sa mu po defekte vyvliekla pneumatika. A smola neopustila Poliaka ani v nedeľu, kde hneď na štarte prišiel o predné krídlo a spätné zrkadlo a do cieľa sa dovliekol so stratou troch kôl za víťazným monopostom.

9. McLaren – Renault (12/NC)

Lando Norris napriek tomu, čo predvádzal vlani vo formule 2, predviedol najlepší štart nováčika za päťrokov. Teda aspoň čo sa týka kvalifikácie. Ôsme miesto bolo azda viac, ako vo Wokingu očakávali. Papájovooranžové monoposty sa totiž naposledy do záverečnej časti kvalifikácie pozreli vlani v máji počas monackej veľkej ceny. V pretekoch sa však ďalší anglický nováčik vlastnými chybami pripravil o možnosť bodovať, čím trochu pokazil dojem z prvej polovice víkendu. Nakoniec sa zasekol za pomalým Sauberom Antonia Giovinazziho, za ktorým prišiel až do cieľa. Napriek tomu dovtedy ukázal cit pre prácu s pneumatikami a spotrebou paliva, od čoho si viac v McLarene sľubujú už v nadchádzajúcich pretekoch.

Carlos Sainz si tiež predstavoval svoj debut v druhom najstaršom tíme asi o trochu inak. Kvalifikačný pokus mu pokazil kontakt Roberta Kubicu s bariérou, takže sa ani nedostal z úvodnej časti. Kalich horkosti si v nedeľu vypil do dna v 10. kole, keď zlyhal kinetický systém rekuperácie energie jeho pohonnej jednotky Renault a do boxov už priviezol horiaci len monopost.

8. Toro Rosso – Honda 1 bod (10/14)

Daniil Kvjat si je veľmi dobre vedomý, že ďalšiu šancu pri prípadnom zaváhaní v F1 už nedostane. Zároveň však cíti príležitosť dostať sa do Red Bullu, ak Pierre Gasly nezvládne svoju úlohu v materskom tíme. Prvý kvalifikačný súboj s nováčikom vo vlastnej stajni síce prehral, ale zažiaril v pretekoch, keď v priamom súboji porazil a potom za sebou udržal práve Francúza od Červených býkov. Nebolo to síce úplne bez chyby, keď sa pozrel aj do štrkovej zóny, ale prvý bod v sezóne zanechal oveľa väčší dojem.

Rozhodne nesklamal ani Alex Albon, ktorý sa prvý krát do monopostu F1 posadil len pred mesiacom pri predsezónnych testoch. V prvom meranom tréningu síce havaroval, pričom chlapsky zobral vinu na seba, ale potom už sa podobných chýb vyvaroval. V sobotu bol dokonca z oboch jazdcov Toro Rosso rýchlejší. O deň neskôr sa síce dlho trápil za Giovinazziho poškodenou Alfou. Nebyť tejto prekážky, pokojne si mohol prísť po prvé body v F1 hneď pri svojom debute.

7. Racing Point – BWT Mercedes 2 body (9/13)

Sergio Pérez sa pred sezónou vychvaľoval faktom, že doteraz porazil každého tímového kolegu a niečo podobné očakáva aj tento rok. Začiatok mu ale úplne nevyšiel. Mexičan sa síce napriek predpokladom dostal až do záverečnej časti kvalifikácie, ale neustále sa sťažoval na svoje auto tvrdiac, že nové vylepšenia vôbec nefungujú a monopost sa nedá vyvážiť. V nedeľu zvyčajne silný mariachi svoj tieň neprekonal. Naopak, všetkú pozornosť na seba stiahol  Lance Stroll. Syn nového majiteľa mu totiž hneď v Melbourne ukázal, že ľahké to vonkoncom mať nebude. Po skromnom výkone v kvalifikácii sa v nedeľu predviedol, keď svoj nový monopost doviezol na bodovanom mieste. V pomalom Williamse sa vlani trápil, ale poriadne pretekárske auto, akoby mu vlialo do žíl nový život.

6. Alfa Romeo – Ferrari 4 body (8/15)

Kimi Räikkönen si pretekanie s Alfou evidentne užíva. Nie je príliš zviazaný korporátnym svetom, ako tomu bolo vo Ferrari a táto voľnosť mu len prospieva. Je len prirodzené, že celá pozornosť tímu sa sústreďuje na začiatku sezóny skôr naňho, ako na tímového kolegu, ktorý je stále v úlohe nováčika. Pre Helvétov je určite príjemné aj zistenie, že za Charlesa Leclerca získali viac než kvalitnú náhradu. V Melbourne bol Fín excelentný a Antoniovi Giovinazzimu ukázal, na čo reálne ich auto má. V nedeľu mal síce o niečo sťaženú pozíciu, keď kvôli upchatému brzdovému potrubiu musel svojich mechanikov navštíviť skôr, ako bolo plánované. Ale po zisku bodov sa na všetko určite rýchlo zabudlo. Naopak, Talian v kvalifikácii príliš nepresvedčil a v nedeľu ho tím veľkú časť pretekov nechal vytrápiť sa s poškodeným predným krídlom na starých pneumatikách, aby zdržal Fínových súperov. Ale netreba sa čudovať, podobné obete musel v minulej sezóne prinášať aj Marcus Ericsson.

5. Renault 7 bodov (7/NC)

Daniel Ricciardo si chcel prvé domáce preteky v novom tíme poriadne užiť, ale do sveta odchádza z pocitom pachuti. Každá minca má dve strany a nová posila Renaultu  mala aj podľa vlastných slov až príliš veľa mediálnych povinností, čo ho dosť vyčerpávalo. Na to sa však nikto nepýta, najmä nie šéf tímu Cyril Abiteboul, ktorý asi nemá taký veľký plat, ako Austrálčan a rovno ho označil za rozmaznaného. Prvý kvalifikačný súboj prehral, hoci za tímovým kolegom zaostal len o osem tisícin sekundy. Nepodarený víkend nakoniec priklincoval kolíziou na štarte, keď časťou auta zašiel do odvodňovacieho kanála, pričom si zlomil predné krídlo a poškodil podlahu auta. Tím ho nakoniec z pretekov stiahol, keďže body sa medzitým začali strácať v nedohľadne.

Zato Nico Hülkenberg predviedol svoj štandard a do sezóny, ktorá pravdepodobne určí smerovanie jeho ďalšej kariéry, vykročil tou správnou nohou. Menej spokojný už bol asi s odstupom žltočiernych monopostov za najlepšou trojicou tímov, keď za lídrom stratil celé jedno kolo. A to mu ešte ušiel aj jedno z áut Haas. Francúzi si dali za cieľ dotiahnuť sa viac na špičku, ale v Austrálii to zatiaľ na príliš veľké priblíženie nevyzeralo.

4. Haas – Ferrari 8 bodov (6/NC)

Haas bol v Austrálii vo svojej krátkej histórii vždy silný a nie inak tomu bolo aj tento rok. Ako sa však v Melbourne stalo tradíciou, Amíkom nie vždy vydrží auto až do cieľa. Posledné dva roky boli z tohto pohľadu katastrofou a tak sa čakalo, či sa čiernozlatým monopostom podarí zlomiť smolné štatistiky. Podarilo, ale len čiastočne, keď šachovnicovú vlajku už tri roky po sebe nevidel Romain Grosjean. Francúz musel mať pocit intenzívneho déjà vu, hoci tím povedal, že sa nejednalo o identický problém. Rovnako, ako vlani totiž mohla za jeho vypadnutie matica predného kolesa. Česť tímu tak musel zachraňovať Kevin Magnussen. Ten v kvalifikácii síce prehral s tímovým kolegom vzájomný súboj o najlepší čas, ale už v prvej zákrute po štarte bol pred ním. Potom si už jazdil svoje vlastné preteky, v ktorých boli súperi ďaleko – či už pred ním, alebo za ním. Osem bodov je však doma a Dán potvrdil, že aj tento rok bude horúcim kandidátom na titul najlepšieho jazdca zo zvyšku štartového poľa.

3. Red Bull – Honda 15 bodov (3/11)

Zdá sa, že kombinácia talentovaného jazdca, výborného podvozku a solídnej pohonnej jednotky bude v tejto sezóne spôsobovať ešte veľa vrások na čelách stratégov vo Ferrari a Mercedesu. Navyše samotný Max Verstappen, o ktorom je reč, sa podľa všetkého upokojil a v Melbourne odjazdil celý víkend s chladnou hlavou. Dobrou správou pre neho je, že na rozdiel od predchádzajúcich dvoch sezón dosiahol pódiové umiestnenie hneď v úvodných pretekoch a svoju sériu natiahol už na šesť pretekov skončených v prvej trojici. Nebude tak čeliť podobnému tlaku od novinárov, ako vlani a predvlani. Navyše od Hondy, ktorá takéto umiestnenie naposledy zaznamenala v Kanade v roku 2008 to asi očakával len málokto. Nejde pritom o žiadnu náhodu, veď Holanďanovi sa už v kvalifikácii podarilo vtesnať medzi obe autá Scuderie, aby sa v nedeľu vďaka dobrej práci s pneumatikami dostal až za strieborné monoposty, pričom stihol ešte popreháňať aj Lewisa Hamiltona.

V opačnej pozícii sa ocitol Pierre Gasly, ktorý vďaka strategickej chybe svojho tímu ostal uväznený v prvej časti  kvalifikácie. V nedeľu potom predviedol skôr opatrný postup vpred, keďže na svoj zoznam rozbitých áut v aktuálnej sezóne nechcel pridať ďalšiu položku. Nechtiac sa tak vmanévroval do podobnej pozície, v akej sme v predchádzajúcom období mohli vidieť jeho tímového kolegu.

2. Ferrari 22 bodov (4/5)

Červení po nevýraznom austrálskom víkende vyvolali viac otáznikov, ako by im bolo milé. Či je však za ich slabšou formou len zlé vyváženie auta, alebo aj niečo viac, o tom sa v Maranelle takticky mlčí. O niečo múdrejší budeme preto po druhej veľkej cene. Odstup v kvalifikácii nebol o nič väčší, ako vlani, keď tu aj vďaka súhre okolností dokázal Sebastian Vettel vyhrať. Aj teraz dokázal Nemec po štarte držať krok s Lewisom Hamiltonom. Potom však prišla príliš skorá výmena pneumatík, po ktorej navyše začal štvornásobný majster sveta na stredne tvrdej zmesi za svojimi súpermi strácať až príliš a nedokázal dokonca konkurovať ani rozbehnutému Maxovi Verstappenovi.

Dojazd bol zo strany Scuderie viac než opatrný, čo prilialo ešte viac oleja do ohňa diskusií. Taliani sa dokonca nepokúsili získať ani bod za najrýchlejšie kolo, hoci pred zvyškom štartového poľa mali pohodlný náskok aj pre prípad, že by sa rozhodli zájsť po čerstvé pneumatiky. Ťažko povedať, či za tým všetkým boli aj zvyšky adrenalínu potom, ako obaja tímoví kolegovia hneď po štarte navzájom takmer kolidovali. Každopádne sklamaný neodchádza len jeden z kandidátov na tohtoročný titul, ale aj Charles Leclerc, ktorého už mnohí po predsezónnych testoch videli v Melbourne na stupňoch víťazov. Monačan však v rozhodujúcom kvalifikačnom pokuse spravil chybu a potom po štarte pri snahe predrať sa dopredu vyšiel až na trávu, vďaka čomu stratil rýchlosť za Maxom Verstappenom. Inak bol po väčšinu nedele z prvej pätice jazdcov najpomalší, takže výsledok je pre neho napriek niektorým hlasom tak trochu spravodlivý.

1. Mercedes 44 bodov (1/2), najrýchlejšie kolo

Valtteri Bottas už pred sezónou avizoval, že zmenil svoj prístup k pretekaniu, ale jeho vyhlásenia všetci brali skôr ako frázu, ktorými dnešný svet formuly 1 doslova prekypuje. V Melbourne ale svoje slová podporil činmi. V kvalifikácii bol viac než vyrovnaným súperom svojmu tímovému kolegovi, ktorý ho zdolal až posledným možným pokusom. Počas všetkých tréningov si trpezlivo nacvičoval štarty, čo sa mu vyplatilo v nedeľu, keď dočasný riaditeľ pretekov zhasol štartovacie svetlá o niečo skôr, ako to zvykol robievať Charlie Whiting. Dokonale zaskočil Lewisa Hamiltona a až do cieľa ho už nikto nevidel. V závere si vybral ešte extra bod naviac za najrýchlejšie kolo pretekov a nikoho nenechal na pochybách, že to s útokom na titul myslí vážne.

Obhajca titulu pritom nespravil takmer nič zle. Po troch víťazných tréningoch bol najrýchlejší v súboji s časom aj v kvalifikácii a posunul rekordnú hranicu na úroveň, keď má už na svojom konte rovnaký počet prvých miest na štarte, ako zvyšok štartového poľa dohromady. Po drobnom zaváhaní na štarte si však mohol vyskúšať úlohu, v ktorej bol Valtteri Bottas dve tretiny vlaňajšej sezóny. Či už bol zo svojej pozície viac rozladený, alebo za jeho pomalšie časy mohla naozaj poškodená podlaha sa dozvieme možno o pár rokov neskôr. Angličan po štarte akurát do vysielačky sucho skonštatoval, že je „vymaľované“ a viac sa už nesťažoval. Ale aj druhé miesto mu dáva celkom slušnú východiskovú pozíciu pri ceste za ďalšou obhajobou majstrovského titulu.

Valtteri Bottas v Melbourne ukázal, že bojovať sa bude o každý bod, keď napriek zákazu tímu uchmatol aj ten za najrýchlejšie kolo v pretekoch. Je to novinka pre túto sezónu, keď posledným najrýchlejším mužom pretekov, ktorý bral bod, bol ešte v roku 1959 v USA Maurice Trintignant. O niečo podobné sa pokúšal aj Lewis Hamilton, ktorý to mal zakázané tiež. Ide totiž aj o to, ktorý z oboch jazdcov bude v lepšej východiskovej pozícii pred druhou polovicou sezóny, keď sa bude rozhodovať o tom, na koho budú Strieborné šípy sústreďovať svoju pozornosť v súboji o titul.

VC Bahrajnu

Karavána formuly 1 sa tento víkend sťahuje do Bahrajnu, kde miestny okruh na okraji púšte preverí nielen chladiace systémy monopostov, ale aj to, ako sú šetrné k pneumatikám. Štartuje sa krátko po západe slnka, čo neznamená len to, že nás čakajú prvé preteky sezóny pod umelým osvetlením, ale aj to, že klesajúce teploty budú mať vplyv na jazdné vlastnosti áut. Jazdci s nimi odídu do zahrievacieho kola desať minút po piatej hodine poobede.