fbpx
piatok, 7. august 2020
Formula 1 Ferrari
SITA/AP Photo/Darko Bandic
F1

Zo zákulisia Formuly 1: Logistika (1. časť)

Formula 1 je nepochybne kráľovnou motošportu. Autá sa po trati preháňajú rýchlosťou vyše 320 km/h, no piloti sú len jednou polovicou úspechu. Tou druhou sú monoposty, mašiny pod ich zadkami. Mechanici musia robiť rýchle rozhodnutia nielen počas zastávok v boxoch, nemenej dôležitá je aj iná rýchlosť. Dostať všetok materiál z nedele do štvrtkového rána na druhý koniec zemegule.

Dnes otvárame dvere do zákulisia, kde sa pozrieme, ako funguje logistika presunov tímov Formuly 1.

Bohatí vs chudobní

F1 je obrovský biznis. Najhodnotnejším tímom je v súčasnosti Ferrari, s hodnotou 1,35 miliardy dolárov (údaje za rok 2019, pozn. red.), nasleduje Mercedes s 1,01mld. Pre porovnanie, posledným je Alfa Romeo s „iba“ 100 miliónmi, čo je asi 10-krát menej ako spomínaní lídri pelotónu. Rozdiely sú logicky badateľné aj v poradí jazdcov aj konštruktérov.

Výhodou bohatších tímov je okrem násobne vyšších prostriedkov na vývoj a testovanie aj to, že si na preteky môžu dovoliť priniesť viac vybavenia a náhradných dielov. A to diametrálne zvyšuje ich šance na úspech v prípade nečakaných udalostí počas sezóny.

Okolo sveta za pár dní

Formula 1 je výrazne medzinárodná súťaž, ktorá prebieha na celom svete. Odhliadnúc od roku, v ktorom koronavírus zmenil celý kalendár, bežnú sezónu tvorí 21 pretekov na piatich kontinentoch. Začína sa v marci Austráliou a končí na začiatku decembra v Abú Dabí. Medzitým sa jazdí v Bahrajne, Číne, Azerbajdžane, Španielsku, Monaku, Kanade, Francúzsku, Rakúsku, Británii, Nemecku, Maďarsku, Belgicku, Taliansku, Singapure, Rusku, Japonsku, Mexiku, USA a Brazílii.

Kombináciou kamiónov, lodí a lietadiel je zabezpečený maximalne hladký presun všetkého, čo je na pretekoch potrebné.

Európa má navrch

V súčasnosti pôsobí v súťaži desať tímov. Hoci je kolotoč počas roka roztrúsený po celom svete, osem z desiatich tímov pochádza z nášho kontinentu.

Len HAAS a RacingPoint sú registrované v USA, resp. v Indii. Z logistických dôvodov sa však RacingPoint rozhodol sídliť vo Veľkej Británii a HAAS, ktorý bežne sídli v Severnej Karolíne si otvoril druhú bázu taktiež vo Veľkej Británii. Najmä kvôli personálu, aby nemusel lietať do Ameriky počas európskych pretekov.

Tie s výnimkou Veľkej ceny Kanady zvyčajne nasledujú všetky po sebe v lete, zhruba v strede sezóny.

Tímy a ich sídla

Kolotočári na kamiónoch

Vďaka kalendáru je európska časť pretekov logisticky oveľa jednoduchšia v porovnaní s transkontinentálnymi termínmi napríklad v Austrálii, Bahrajne alebo Číne. Prečo? Lebo všetko je relatívne blízko a dá sa to presunúť kamiónmi.

Náklady na prepravu po súši sú násobne menšie, ako keby sa celé vybavenie muselo prepraviť letecky. A preto si tímy na európske preteky berú doslova celé rozoberateľné budovy. Všetko dokážu napratať do kamiónov za menej ako dva dni a poslať to naprieč kontinentom do ďalšieho dejiska. Sú to takí moderní kolotočári.

Preteky sú najčastejšie organizované v dvojtýždňových intervaloch. Po skončení pretekov v nedeľu poobede, majú tímy zhruba 11 až 12 dní na presun všetkého materiálu do ďalšieho dejiska.

Sú však preteky, ktoré sú na programe už ďalší víkend. Toto je pre logistiku obrovská výzva, pretože je potrebné všetko presunúť za tri celé dni. Olej do ohňa priliali organizátori v sezóne 2018, keď do kalendára zaradili tri po sebe idúce preteky. Francúzsko, Rakúsko a Veľkú Britániu.

Preteky vo Francúzsku, Rakúsku a Británii idú hneď po sebe

Preteky cez kanál

Zaujímavou úlohou bolo presunúť materiál z Rakúskeho Spielbergu (RedBull Ring) do Silverstonu v Anglicku. Ide o vzdialenosť približne 1500 kilometrov a do úvahy treba zobrať prechod kanálom La Manche.

Aby sa to celé dalo stihnúť za niekoľko hodín, každý kamión mal k dispozícii troch vodičov, ktorí sa okrem tankovania bez prestávky striedali za volantom.

Interkontinentálne presuny

Poďme sa však pozrieť na komplikovanejšie presuny. Drvivá väčšina pretekov na rôznych kontinentoch sa usporadúva v dvojtýždňových intervaloch. Z času na čas však máme aj tzv „back-to-back“ medzikontinentálne preteky, čiže hneď nasledujúci víkend. Príkladom sú druhé a tretie preteky v sezóne.

Opäť si pomôžeme sezónou 2018. V nedeľu 8. apríla skončila veľká cena Bahrajnu v meste Sakhir a o sedem dní neskôr, sa konala VC Číny v Šanghaji. Tieto mestá sú vzdialené od seba približne 6500 kilometrov. Tak ako každý víkend, aj teraz musí byť všetko po nedeľných pretekoch zabalené a byť k dispozícii vo štvrtok pred ďalšími pretekmi v nasledujúcej destinácii. Tímy majú opäť len tri dni na presun. K tomu treba prirátať ešte fakt, že v Šanghaji je o päť hodín viac ako v Bahrajne. Ako sa to dá všetko stihnúť?

V skutočnosti, väčšina vecí v Číne už dávno čaká.

Zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=6OLVFa8YRfM

Skutočná sezóna sa začína skôr

Ako bolo spomenuté, sezóna sa začína v marci. Ale samotný kolotoč sa rozbieha v januári, necelé tri mesiace pred prvými pretekmi. Každý tím si pripraví päť identických súprav potrebného materiálu, ktoré naloží do kontajnerov a na lodi opúšťajú Veľkú Britániu.

Obsahom týchto kontajnerov sú menej kritické veci ako hydraulické zdviháky, vozíky plné náradia, kuchynské vybavenie, ubytovací materiál alebo reklamné predmety. Keďže nie sú pre tímy nepostrádateľné, ale zaberajú veľké množstvo priestoru, prepravujú ich loďami aby šetrili náklady.

Množstvo prepraveného materiálu závisí samozrejme od finančných možností jednotlivých tímov, ale vo všeobecnosti každý set obsahuje tri veľké lodné kontajnery. Lodná preprava je jedna z najpomalších, ale vzhľadom na to, že každý tím má päť svojich setov, vždy je jeden v správnom čase na správnom mieste.

Keďže marec je ešte ďaleko, päť setov v januári opúšťa Anglicko, a vydáva sa po mori do prvých piatich dejísk pretekov. Do Melbourne v Austrálii, Sakhiru v Bahrajne, Šanghaja v Číne, Baku v Azerbajdžane a Montrealu v Kanade. Hoci v Kanade sa jazdia až siedme preteky, je to zaoceánska destinácia a set neskôr obslúži aj veľkú cenu Mexika. Piate preteky sú v Španielsku, a tam všetky veci putujú v kamiónoch.

Prvých päť pretekov sezóny

Presuny majú vlastnú logiku

To znamená, že pred prvými pretekmi sú už sety prítomné vo všetkych piatich úvodných mestách. Hneď ako skončia preteky v Melbourne, daný set sa presúva do Singapuru. Tam sa budú jazdiť ale až 15. preteky v poradí.

Sety sa preto nepresúvajú v poradí pretekov ale podľa geografickej vzdialenosti. Bolo by hlúpe posielať loď z Austrálie do Monaka (6. preteky), keď tam môže ísť Barcelonský set vzdialený asi 650 kilometrov. Hlavne, keď na to majú dva týždne čas.

Presun jednotlivých setov po mori

Po tom, čo daný set obslúžil všetky potrebné destinácie sa vracia späť do Anglicka. Po skončení posledných pretekov v decembri v Abú Dabí, dorazí aj posledný set. Za necelé štyri týždne je tu január a všetko môže odštartovať znova…

Ak vás logistika formuly 1 zaujala, už onedlho sa môžete tešiť na jej pokračovanie. V nej sa dozviete, ako to vyzerá pri vybaľovaní kontajnerov a čo sa deje počas pretekov.