Sobota, 20. apríl 2024

Recenzia: Čo čakať, keď pôjdete na Hokejový sen

Slávnostná premiéra nového slovenského dokumentárneho filmu o hokeji bola minulý týždeň. V Bratislave sme ju videli spolu s protagonistami, tvorcami a niekoľkými hokejistami v jednej sále.

Čo môžete čakať, keď sa vyberiete pozrieť si Hokejový sen vy?

Hokejový sen

Na úvod priznanie. Som dokonalým stelesnením cieľovej skupiny. Vekovo plus mínus rovesník Ladislava Nagya, ktorého som v juniorskom veku vídal hrať po boku môjho brata v drese dorastencov VSŽ. Som otcom chlapca, ktorý možno jedného dňa bude chcieť hrať hokej. A som Košičanom, pre ktorého boli MS na ľade domáceho tímu najsilnejším zážitkom za veľa rokov. Moje očakávanie po nostalgii a emóciách film naplnil.

Hokejový sen je príbeh poslednej sezóny Laca Nagya, slovenského reprezentanta a košickej legendy. Sledoval som ho v reálnom čase z pozície fanúšika a tiež sníval o tom, že Laci vyhrá titul, dostane sa na MS a tam potiahne Slovensko do boja o medaily. Nakoniec z toho bol príbeh iný. Dramatickejší a športovo menej dokonalý, hoci s pekným emotívnym záverom.

Zranenie, z ktorého sa Ladislav dostával pod dohľadom kamier, bolelo aj mňa. Môj obľúbený klub vypadol v playoff už v prvej sérii, čo mi film pripomenul ešte celkom láskavo. Cesta na domáce majstrovstvá bola pre Nagya tŕnistá a neistá, film ju dokumentuje celkom verne. Eufóriu a sklamanie som na MS zažil ako píšuci novinár a v kine mi došlo, o čo som ako fanúšik prišiel. Aspoň, že Laci dal ten víťazný nájazd keď už proti Dánom nešlo o nič.

Paralelne s ním sledujú kamery mladého Jonáša Pahuliho, nádejného hráča košických Sršňov. Mať taký turnaj vo svojom meste sa nepodarí každému, pre malých hokejistov na Slovensku mohol a mal byť motivujúcim lákadlom. Prinajmenšom tak, ako bol u Jonáša. Chlapcov ako on potrebujeme tisíce a v kine zistíte, či tiež máte doma jedného z nich. Bodaj by ste mali.

Spoiler alert: A bodaj by hokejka, ktorou symbolicky na záver odovzdal žezlo mladej generácii bola aspoň taká zázračná, ako keď ju v rukaviciach držala košická dvadsaťsedmička.

Emócie

Hokejový sen propaguje Košice ako hokejové mesto využitím viacerých foriem. Pri monológu Jozefa Jarkovského, kultového športového komentátora z rádia RTVS, som bol až dojatý. S Gigim som ako športový novinár vyrastal, keď som začínal pred 25 rokmi v Košickom večeri, vídali sme sa na každom zápase na malom štadióne Lokomotívy. Dodnes sa zakaždým dobre porozprávame, keď sa stretneme v rodnom meste. Dúfam, že sa mi nikto nečuduje.

Pochopím, ak priaznivcov z Nitry, Martina či hlavného mesta pod strieborným plátnom neovládne nostalgia tak, ako mňa. Film možno nerozcíti rovnako fanúšikov iných klubov, z iných miest. Tým ale tvorcovia ponúkajú inú pridanú hodnotu. Obchádzajú s predstavením Slovensko a o svojom diele, ale aj o hokeji v Hokejovej republike s divákmi naživo diskutujú. Unikátnu túru a osobné nasadenie v časoch náročných pre kiná aj filmárov treba oceniť.

Hokejový sen by mohol rodičom ukázať, ako pomôcť udržať deti pri športe. Deťom nádej, že raz budú aj o nich točiť podobné dokumenty. A fanúšikom navždy zaznamenanú spomienku na rok 2019, keď Slovensko žilo majstrovstvami sveta na domácom ľade.

Víťaz súťaže o lístky na Hokejový sen

V rámci našej súťaže o lístky a darčekový balíček ste hlasovali o piatich vybraných hokejových snoch našich čitateľov. Máme výsledky.

Sen mladej hokejistky: 39%
Brankársky sen: 22%
Hokej v Prešove: 15%
Československá liga: 14%
Dcéra otcovi: 10%

S víťaznou Bernadetkou sa spojíme a doručíme zaslúženú výhru. Blahoželáme a držíme palce. Víťazný sen prinášame ešte raz:

“Dnes dom dosiahla 17 rokov. Pred pol rokom som začala chodiť na hokej. Chcela som hrať už od malého dieťaťa, ale moji rodičia nemali peniaze, takže som nemohla. Teraz mám na to lepšie finančné možnosti. Mám síce starú výstroj, starú zlepenú hokejku, ale túžbu hrať hokej. Chodím do najhoršieho ženského klubu na Slovensku, ale zatiaľ mi to nevadí, pretože je tam dobrý kolektív a aspoň zatiaľ tam aj tak nie som žiadna hviezda. Ale mojim najväčším snom je hrať za Slovenskú reprezentáciu.”

TakUrčitee.sk je mediálnym partnerom filmu Hokejový sen.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.