fbpx
nedeľa, 6. december 2020
Fanúšik slovensko
SITA/Alexandra Čunderlíková
Ostatné

Šport po koronavíruse. Krach, alebo šanca na reštart?

Liga bude mať budúcu sezónu maximálne 6-8 klubov”, prišila mi ráno od Telovýchovného vedúceho správa na whatsapp. Reagoval na moju úvahu, že budúci rok je podľa mňa jasným hokejovým majstrom Slovan.

Šport dnes

Každému z nás je jasné, že súčasná koronakríza zasiahla a zasiahne šport výrazne. Zatiaľ, čo v zahraničí sú kluby, ktoré vedia zarobiť prevažnú časť na návštevnosti, merchandisingu, televíznych právach, atď, na Slovensku máme naše kluby majoritne závislé na sponzoringu. Nie každý má majiteľa, schopného dávať na šport peniaze z vlastného vrecka. Vlastne skoro nikto takého nemá. Väčšina funguje na príspevkoch od viacerých menších sponzorov. Nebudeme sa klamať, najbližšie mesiace a možno roky ani tieto peniaze pravdepodobne nepritečú.

Majoritná časť nákladov profesionálnych klubov ide na výplaty hráčov. Ostatné, napríklad na prevádzku štadiónov, sa akotak dajú vykryť z príspevkov na šport jednotlivých samospráv.

Zmena myslenia a prístupu?

Matovičovsky som sa rozhodol hodiť do pléna medzi vás, našich verných čitateľov, pár zamyslení, čo sa môže stať a čo nás možno naozaj čaká v blízkej budúcnosti. Pre zjednodušenie sa venujme futbalu a hokeju, čo sú u nás najviac sledované a tiež dotované športy. Dohodol som sa s Bohumilom, že pár myšlienok, možno hodných lynčovania (ale aj zámerne, aby sme si pokecali) hodím do pľacu ja a on pridá názor, ktorý sa možno s mojim nebude úplne zhodovať.

Skúsme sa na to pozrieť “slniečkársky” – hľadať na katastrofe niečo pozitívne (aj keď v časoch korony ide možno o nevhodný prívlastok). Nájdime niečo konštruktívne, čo by mohla kríza priniesť, aby naše záľuby a športové vášne mohli po nej vzlietnúť ako Fénix z popola.

Prinesie ťažká doba prehodnotenie otázok možno neprimeraných zárobkov vo futbale, prípadne v hokeji? Ak sa bavíme o futbale zahraničnom a teda špičkových kluboch, poviem, že určite. Čo sa týka našich líg v oboch športoch, môžeme sa začať rozprávať o tom, aká suma je neprimeraná.

Profesionáli vs poloprofesionáli

Je zvláštny pohľad na fotku hokejového reprezentanta, ktorý po predčasnom ukončení ligy, musí ísť pracovať na stavbu, aby vedel prežiť. Na druhej strane, v rokoch pred revolúciou bolo normálne mať v tíme naozaj veľa amatérov, ktorí aj pracovali, no dobre možno nie na stavbe a možno len “proforma”, ale boli zamestnaní aj mimo športu. O tom by vedel pútavo porozprávať pán Golonka.

V časoch minulých, títo “poloprofesionáli” vedeli aj za zlomky platov svojich kolegov zo Západu dosahovať porovnateľné výsledky. Čím to bolo? Možno vedeli byť viac športovci a išlo im prioritne o to byť lepší? Boli skromnejší a vedeli si vážiť tú možnosť hrať za svoje mesto a reprezentovať? Ak sa na to pozriem z tohoto uhla pohľadu, pýtam sa bude po kríze opäť šport športom? Dostanú šancu tí, čo naozaj chcú? Budem rád keď sa zapojíte do debaty.

Kluby

Čo sa týka fungovania klubov. Svojho času som bol ako majiteľ naozaj malej firmy oslovený štýlom: „Vieš dať nejaké peniaze na náš futbal?“ Povedal som: “Viem, ale čo budem mať z toho?“ Odpoveď znela: “Veď si sa tu narodil.” Naozaj? Naozaj by mal byť toto dôvod prečo podporiť šport ako taký? Alebo by bolo namieste mať pocit, že mi to môže niekam ako firme, alebo človekupomôcť?

Trochu sa venujem marketingu a obchodu a myslím si, že táto kríza je hlavne šancou dať hlavy dokopy. Konečne sa zamyslieť nad rovnicou má dať/dal a pripraviť sa na obdobie “po”. Otázkou je, ako ponúknuť pri našom malom slovenskom trhu zaujímavú ponuku sponzorom. Ponuka by mala byť podľa mňa ( aisto aj potenciálni partneri športu na Slovensku budú súhlasiť), aby sponzorujúca firma mala z partnerstva viac, ako len logo na mantineloch, prípadne na trenírkach, alebo marketingový orgazmus v podobe balíčka medu pre výhercu tomboly v prestávke. Zmení sa to?

Fenomény

Dajte ľuďom chlieb a hry!”. Táto základná poučka známa z dôb okolo roku nula, vždy zafungovala. Futbal a hokej sú u nás fenomén. Druhým sú sociálne siete.

Kluby majú stránky na Facebooku a Instagrame doslova zadarmo narvané sledovateĺmi. Dobrý obchodno-marketingový šéf predsa musí vedieť ako ľudí okrem výsledkov svojich miláčkov upútať a zabaviť. Žiadny veľký a ani malý sponzor by marketingovou pridanou hodnotou nepohrdol a možno by aj pridal. Skúsme sa nad tým zamyslieť nielen na strane tých, čo majú peniaze. Ale aj tých, čo disponujú potenciálom fanúšikov. Podarí sa?

Telovýchovný vedúci

Najhoršie ešte len bude. Dnes kluby zatiaľ iba „utlmujú činnosť,“ idú do „dobrovoľnej likvidácie,“ či „razantne znižujú náklady.“ Boli by hlúpe, keby nerobili nič. Keď spia ihriská, musia spať aj kluby. Je na charaktere každého z nich, ako sa vysporiada so zmluvnými záväzkami. Šetriť musí každý.

Veľa klubov bude v novej sezóne – nech sa začne kedykoľvek – živoriť. Viaceré z nich sa jej nedožijú, to si treba povedať na rovinu. Čo bude potom? Živiť prevádzku štadiónov nebude priorita samospráv, sponzorovať si bude môcť oveľa menšia skupina podnikateľov. Myslíte si, že keď dnes športoví „oligarchovia“ tlačia pred sebou nekonečné dlhy z minulosti, prípadne škrtajú bez milosti hráčov neochotných vzdať sa zmluvného príjmu, nasypú do svojich klubov milióny na druhý deň po oznámení reštartu? Nebuďme naivní.

Prvá sezóna po

Múdri ľudia hovoria, že kríza je zároveň príležitosťou. Odhadujem, že najmenej prvá pokoronová sezóna bude biedna. V hokeji to nevidím na viac, ako 6-8 klubov v prvej lige. S lacnejšími hráčmi. Možno s poloprofesionálmi. Neviem. Vidím ale priestor na radikálne zmeny. V nastavené hráčskych zmluv a zaobchádzania s nimi, na nové vzťahy s ľuďmi, ktorí budú ochotní dávať peniaze do hokeja a športu. Niečo naznačil vyššie Juraj.

O futbale sme sa bavili s Martinom Marysom Pagáčom v podcaste. Ten možno bude musieť začať na úplne zelenej lúke. Na druhej strane, len v ňom sa dalo zarobiť na prestupoch hráčov. Kedy sa bude dať aspoň priblížiť k modelu spred krízy, si netrúfam odhadnúť. Preto by som skôr čakal sústredenie fortunaligistov do veľkých miest, spojených tradičnými futbalovými značkami a aspoň akým-takým fanúšikovským potenciálom. Zmena by sa mohla týkať vzťahu klubov s priaznivcami. Za každú cenu. Futbal dokážu rozbehnúť aj mikropríspevky jednotlivcov vo vstupnom na zápasy. Inšpirovať sa dá napríklad v Dunajskej Strede.

Nech sa páči, tu je podcast, kde sa o futbale rozprávame s kolegom redakčným básnikom.

Držme si palce, nech máme kam chodiť a na čo sa pozerať, keď sa to skončí. A využime šancu pokúsiť sa o reštart dôležitých vzťahov, na ktorých bude aj šport po koronavíruse založený.