Najlepšie monoposty histórie: Kde skončil Mercedes?

08.01.2017 / Branislav Ježík
Mercedes Nica Rosberga bol jedným z top monopostov, aké kedy jazdili Formulu 1. (photo: SITA/AP Photo/Kamran Jebreili)

Mercedes Nica Rosberga bol jedným z top monopostov, aké kedy jazdili Formulu 1. / (photo: SITA/AP Photo/Kamran Jebreili)

Včera ste sa mohli celkom podrobne oboznámiť so začiatkami formuly 1 v prvej polovici 50. rokov. Ak chceme ale nájsť ďalší dominantný monopost, musíme sa posunúť v histórii o poriadny kus ďalej.

Takmer tridsaťročné čakanie

Až odchodom Mercedesu z F1 na konci sezóny 1955 akoby sa v F1 začalo skutočné súťaženie. Žiadny tím dlho nevyhral v sezóne viac ako tri štvrtiny pretekov. To trvalo až do polovice 80. rokov, keď všetkých súperov zosmiešnil McLaren so svojim kozmickým autom MP4/2. Jeho dvanásť víťazstiev zo šestnástich pretekov sa v tom čase zdalo byť neprekonateľným rekordom. Nakoniec štatistici čakali len štyri roky, aby McLaren s modelom MP4/4 prekonal sám seba a posunul latku do takmer neprekonateľných výšin.

Odvtedy sa z času na čas objavili monoposty, ktoré boli výrazne lepšie ako ostatné v tom ktorom roku. Pätnásť víťazstiev McLarenu v sezóne odvtedy dokonca vyrovnalo, alebo prekonalo päť iných monopostov. Ale vo všetkých prípadoch na to potrebovali viac ako šestnásť veľkých cien, ktoré tvorili kalendár majstrovstiev sveta v roku 1988. Okrem Mercedesu z posledných troch sezón, to bolo ešte Ferrari v rokoch 2002 a 2004. A hoci sme neobjektívny portál, rozhodli sme sa, že najobjektívnejšie bude zoradiť monoposty podľa percentuálnej úspešnosti v jednotlivých sezónach. Do tabuľky sme vybrali všetkých jedenásť monopostov, ktorým sa podarilo vyhrať najmenej 70% pretekov v jednom roku.

Poradie

Monopost

Sezóna

Počet pretekov v sezóne

Počet víťazstiev

Percentuálna úspešnosť v sezóne

Celková percentuálna úspešnosť

1.

McLaren - Honda MP4/4

1988

16

15

93,75

93,75

2.

Ferrari 500 F2

1952

8

7

87,50

(100)*

93,33

(90,91)**

 

Ferrari 500 F2

1953

9

7

77,78

(87,50)*

93,33

(90,91)**

3.

Mercedes F1 W07 Hybrid

2016

21

19

90,78

90,78

4.

Alfa Romeo 158 Alfetta

1950

7

6

85,71

(100)*

90,24 (76,92)**

5.

Mercedes F1 W05 Hybrid

2014

19

16

84,21

84,21

 

Mercedes F1 W06 Hybrid

2015

19

16

84,21

84,21

7.

Ferrari F2002

2002

17

14

82,35

(93,33)*

78,95

8.

Ferrari F2004

2004

18

15

83,33

75,00

9.

Williams – Renault FW18

1996

16

12

75,00

75,00

10.

Mercedes-Benz W196

1955

7

5

71,42

75,00

11.

McLaren – TAG MP4/2

1984

16

12

75,00

45,83

* Percentuálna úspešnosť len v tých pretekoch sezóny, v ktorých monopost štartoval

** Celková percentuálna úspešnosť vrátane nemajstrovských pretekov

Ako sme počítali

V tabuľke nám trochu robí šarapatu monopost Ferrari F2002 zo sezóny 2002. Scuderia ho totiž nasadila až v tretích pretekoch v Brazílii. Aj to mala hotové len jedno auto. Napriek tomu s ním dokázal Michael Schumacher spolu s Rubensom Barrichellom vyhrať všetky zostávajúce preteky okrem Veľkej ceny Kanady. Bolo to asi najpodarenejšie dielo z dielne triumvirátu Ross Brawn, Rory Byrne a Paolo Martinelli. Monopost už v predsezónnych testoch prekonal o sekundu traťový rekord na Ferrariho dráhe v Maranelle.

Ak by sme teda brali do úvahy len tú časť sezóny, v ktorej bol F2002 nasadený, vyšlo by nám trochu iné číslo. Preto sme dopočítali aj úspešnosť v pätnástich veľkých cenách, ktorých sa tento typ v sezóne 2002 zúčastnil (druhý údaj v zátvorke v predposlednom stĺpci). B verziu F2002 ešte červení nasadili do štyroch pretekov nasledujúcej sezóny, ale z nich si do Maranella priviezli už len po jednom pohári za víťazstvo, druhé a tretie miesto, takže im to trochu znížilo rating v poslednom stĺpci.

Podobné je to aj s jeho bratrancom F2004 a s MP4/2 od McLarenu. Ferrari F2004 síce odjazdilo kompletnú sezónu, ale verzia M sa objavila ešte aj v prvých dvoch pretekoch roku 2005. A McLaren dokonca s upravenými verziami B a C pretekal aj v rokoch 1985 a 1986. Vtedy už síce nebol taký dominantný ako s originálom (v 32 pretekoch získali jeho jazdci víťazný pohár len v desiatich prípadoch), ale aj tak s nimi dokázal získať ďalšie dva jazdecké tituly a jeden v Pohári konštruktérov.

Rovnako sme očistili štatistiky aj pri monopostoch z 50. rokov, ktoré sa nezúčastnili pretekov 500 míľ Indianapolis, hoci boli vtedy súčasťou šampionátu formuly 1. Jazdilo sa v nich ale podľa predpisov Americkej Automobilovej Asociácie AAA a napríklad Ferrari 500 by v tej dobe so svojim štvorvalcovým dvojlitrom proti ostatným súperom nemalo šancu.

McLaren a tí druhí

Z tabuľky vidíme, že fenomenálny McLaren MP4/4 v roku 1988 nastavil latku na neuveriteľných 93,8 %. O pár desatiniek tak prekonal Ferrari Tipo 500, ktoré ale vo svojej dobe nemalo prakticky žiadnu konkurenciu. Ešte do začiatku 80. rokov sa navyše jazdilo aj veľa pretekov s monopostami podľa predpisov formuly 1, ktorých výsledky sa ale nezapočítavali do majstrovstiev sveta, hoci sa ich kvôli štedrým finančným odmenám zúčastňovali aj jazdci F1. Preto sme prerátali úspešnosť aj spolu s nemajstrovskými pretekmi (druhý údaj v zátvorke v poslednom stĺpci). Čiastočne sme tak mohli kompenzovať menší počet veľkých cien, ktoré tvorili šampionát v 50. rokoch. Monopost z Maranella tak len o chlp porazil poslednú zbraň aktuálnych majstrov sveta. Vedenie Mercedesu môže mrzieť najmä vzájomná kolízia oboch jeho jazdcov vo Veľkej cene Španielska. Nebyť nej, podľa všetkého by ju jeden z jej jazdcov vyhral a Mercedes s typovým označením F1 W07 Hybrid by suverénne ovládol našu tabuľku. Aj tak ho však môžeme pokojne zaradiť medzi tri najlepšie monoposty histórie.

Ak vás hry so štatistikami bavia, tak máme pre vás radostnú správu. Nabudúce sa na stránkach takurcitee pozrieme, v čom bol minuloročný Mercedes lepší a v čom horší ako najlepší monopost histórie. Porovnávať ich technicky by bol číry nezmysel, aj keď by sme vedeli nájsť niektoré spoločné črty. Existujú však aj iné kritériá a my sa o porovnanie predsa len pokúsime.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Ďalej odporúčame

Napíš komentár