Motochart: Mercedes vs. Ferrari 1:1

16.04.2017 / Branislav Ježík
Ferrari v Bahrajne. (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Ferrari v Bahrajne. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Veľká cena Číny mala ukázať, ako sa zmena predpisov skutočne prejaví na normálnych okruhoch. Po minulom víkende však oveľa múdrejší nie sme. Na vine sú podmienky, aké vládli v okolí Šanghaja. Kvôli smogu sa z piatkových 180 minút voľných tréningov odjazdilo len dvadsať. Mechanikom a jazdcom tak ostala na nastavenie monopostov a vyskúšanie pneumatík pre kvalifikáciu a preteky len sobotňajšia hodinka.

Počasie zamiešalo karty

Okrem toho boli všetci zvedaví, či sa potvrdí malý rozdiel medzi autami Farrari a Mercedesu. Chladné počasie hralo do karát Strieborným šípom, ktoré tak veľmi netrpeli degradáciou pneumatík ako v Melbourne a boli o niečo rýchlejšie ako červené monoposty. Naopak problémy so zahriatím mäkkých pneumatík mal Red Bull, ktorý trápi nedostatok prítlaku v zadnej časti. Ako tak sa dokázal držať špičky len na začiatku pretekov, keď bolo auto s plnou nádržou ťažšie.

Po jedinom voľnom tréningu, v ktorom si mohli tímy vyskúšať všetky tri zmesi pneumatík bolo jasné, že v prípade suchých pretekov pripadajú do úvahy dve najmäkšie z nich, pretože žltá zmes mohla vydržať aj viac ako 45 kôl. Očakávala sa teda stratégia na jednu zastávku v boxoch, ktorá bola o niečo flexibilnejšia v prípade, že by v závere začalo pršať.

Tímy mali nedostatok informácii o tom, kedy je najvhodnejšie prezuť z prechodných pneumatík na suché. V predsezónnych testoch bol síce jeden deň vyhradený jazdám na trati, ktorá bola kropená cisternami, ale tímy to vtedy príliš nevyužili. Navyše teploty boli vo februári v Barcelone ďaleko vyššie ako teraz v Šanghaji, takže trať v Španielsku relatívne rýchlo oschla. Naopak, hoci v čase štartu v Číne už v nepršalo, povrch vozovky bol stále mokrý. Pri výjazde z boxov na štartovný rošt si niektorí jazdci (medzi nimi aj Lewis Hamilton) vyskúšali suché pneumatiky, ale nakoniec sa pre ich nasadenie do pretekov hneď od začiatku rozhodol len Carlos Sainz. 

Plusy a mínusy

Problém čínskeho okruhu je, že obrie strechy nad hlavnou tribúnou spôsobujú, že vozovka na cieľovej rovinke oproti ostatným častiam schne relatívne pomaly a celý posledný sektor je tak mokrejší, ako zvyšné dva. Na to doplatil nováčik Antonio Giovinazzi v nájazde do 4. kola. Táto situácia ešte viac zamotala hlavy tímovým stratégom, ktorí len ťažko hľadali ten správny moment, kedy prezuť. O niečo ľahšie to mali tí, ktorí mali svojich jazdcov vzadu, pretože mohli vidieť priebežné časy, ktoré dosahuje špička, zatiaľ čo ich piloti boli ešte v poslednej časti. 

Toľko teória. Prax skomplikovalo vyhlásenie virtuálneho bezpečnostného vozidla potom, ako Sergio Pérez vystrčil z trate Lancea Strolla. To je šanca na to, aby ste v boxoch stratili relatívne málo času (12 – 14 sekúnd vs. 21 – 22 za normálnych okolností), keďže autá sa po trati musia pohybovať len určitou rýchlosťou. Jazdci tak mohli získať 7 až 10 sekúnd. Toto rozhodnutie má však aj svoje negatíva: ak bude virtuálne bezpečnostné vozidlo deaktivované počas vašej zastávky v boxoch, môžete viac času stratiť, ako získať. A naopak, ak je deaktivované príliš neskoro, nové pneumatiky začnú v chladnom počasí, aké bolo v nedeľu v okolí Šanghaja, veľmi rýchlo chladnúť. Spätné zahriatie gúm v pretekárskom režime potom určitú dobu a jazdec opäť stráca čas. 

Nečakaný zvrat

Virtuálne bezpečnostné vozidlo je vo formule 1 zavedené relatívne krátko. Doteraz vo väčšine prípadov, keď bolo aktivované, nasledoval aj výjazd reálneho auta. Dialo sa tak hlavne pri väčších nehodách, keď na odpratanie vraku treba viac ľudí, alebo iné mechanizmy. Teraz však zavadzal len relatívne nepoškodený Williams v únikovej zóne. Ferrari to napriek tomu risklo, keďže časy Carlosa Sainza v prvých dvoch sektoroch už boli rýchlejšie, ako jazdila špička. 

Lavínu zastávok v boxoch tak spustil Sebastian Vettel, za ktorým nasledovala takmer celá druhá polovica štartového poľa. Pre Nemca v službách Scuderie to v tom čase vyzeralo nádejne. Na vedúceho jazdca po svojej výmene pneumatík strácal 18 sekúnd, pričom ideálna zastávka za normálnych okolností trvá v Šanghaji 21 sekúnd. Navyše v poslednom sektore, keď už bolo virtuálne bezpečnostné vozidlo deaktivované dosiahol Sebastian Vettelo o dve sekundy lepší čas ako Lewis Hamilton.

To, s čím nikto nerátal, bola havária Antonia Giovinazziho, keď trosky jeho Sauberu ostali rozosiate po celej šírke na začiatku cieľovej rovinky. Riaditeľovi pretekov neostávalo nič iné ako poslať na trať reálne bezpečnostné vozidlo. Od tejto udalosti sa celé preteky začali vyvíjať inak. Cieľová rovinka bola uzatvorená a celé štartové pole muselo prechádzať boxovou uličkou, v ktorej je pernamentne obmedzená rýchlosť.

Ako sa ukázalo až teraz bol ten správny čas na výmenu pneumatík. Zložitejšie to mali tímy, ktoré potrebovali prezuť obidvoch jazdcov. Aj tu sa ponúkali rôzne riešenia. Jedným bolo to, ktoré predviedol Mercedes, keď menil pneumatiky naraz na obidvoch autách a Valtteri Bottas musel čakať, kým mechanici odbavia Lewisa Hamiltona. Pri Fínovej zastávke sa navyše zasekol zadný zdvihák na jeho aute ten sa tak prepadol až na piate miesto. Druhé ukázal Red Bull, keď Daniela Ricciarda vybavil až o jedno kolo neskôr.

Po chaotickom začiatku už preteky prebiehali relatívne pokojne. Viac sa o nich dočítate v našom #motocharte.

10. McLaren – Honda (NC/NC)

To čo predvádza Fernando Alonso je asi maximum, na ktoré McLaren má. Opäť trinásty čas v kvalifikácii bol podľa papierových predpokladov nemožný. V pretekoch znova jazdil na bodovaných priečkach. V úvode sa mihol na šiestom mieste, neskôr potrápil dve kolá Valtteriho Bottasa, aby potom nedokázal naňho nájsť recept Carlos Sainz. Veľmi šikovne dokázal využívať to, že v pomalých zákrutách je McLaren pomerne silný, hoci na rovinkách ako tak stíha ostatných len na mokrej trati. Inak je to beznádejne najpomalšie auto. Až do svojho vypadnutia pre problémy s hnacím hriadeľom v 34. kole však Španiel nejazdil horšie ôsmy. 

Šachovnicovú vlajku nevidel ani Stoffel Vandoorne. Belgičanovi príliš nepomáha ani to, ako ho počas kvalifikácie posiela tím na trať. Aj v druhých pretekoch sa mu nepodarilo zajazdiť bezproblematické kvalifikačné kolo a skončil hneď v prvej časti. Šťastie nemal ani v nedeľu, keď po technických problémoch skončil už po 17. kolách. Aj keď to znie možno neuveriteľne, bolo to len piaty krát od roku 2015, keď ani jeden z monopostov McLaren – Honda neprišiel do cieľa. 

9. Sauber – Ferrari (15/NC)

Rovnako, ako sú ostatní vzdialení za prvou trojicou tímov, je vzdialený Sauber (a McLaren) od stredu štartového poľa. Najviac za to podľa všetkého môže rok starý motor Ferrari. V Číne z toho bolo posledné miesto, takmer pol minúty za najbližším súperom. 

O čo menej zaujali bielomodré monoposty výsledkovo, o to viac ich bolo vidieť na televíznych obrazovkách. Najviac sa o to postaral chránenec Ferrari Antonio Giovinazzi. Okrem už spomínanej havárie v pretekoch, pred ktorou si spravil výlet mimo trať aj Marcus Ericsson, si vyskúšal tvrdosť betónových bariér na tom istom mieste, ale na ľavej strane aj v sobotňajšej kvalifikácii. Týmto počinom vybojoval pre seba postup do druhej časti kvalifikácie, ktorej sa však z pochopiteľných príčin nemohol zúčastniť. Nepriamo tak rovnakú vec umožnil aj svojmu tímovému kolegovi, keďže ostatní už nemohli svoje časy zlepšiť. 

Dve rozbité autá v priebehu dvoch dní boli trochu veľkou daňou za skúsenosti, ktoré Talian získal jazdou v monoposte F1 v mokrých podmienkach. Pravdepodobne to znamená koniec jeho ďalším účastiam v tohtoročných veľkých cenách a jeho náhrada za Kimiho Räikkönena tiež už nie je témou dňa. 

8. Williams – Mercedes (14/NC)

Ako deň a noc boli výsledky bielych monopostov v Číne. Po tom, čo sa obidva dostali medzi najrýchlejších desať áut v kvalifikácii, prišlo nedeľné sklamanie. Vypadnutie Lancea Strolla v prvom kole, keď ho z trate vystrčil Sergio Pérez po náraze do Kanaďanovej zadnej časti, možno pripísať skôr teenagerovému nedostatku skúseností, hoci ten ho podľa všetkého nevidel. 

Oveľa lepšie na tom nebol ani Felipe Massa. Williamsom, rovnako ako Red Bullu chýba prítlak a tak sa Brazílčan celé preteky trápil na žltých pneumatikách, ktoré nedokázal zahriať na správnu teplotu. Snáď by to dopadlo lepšie, ak by siahli po supermäkkej zmesi, podobne, ako to spravili u Červených býkov.

Lance Stroll si navyše pripísal rekord, s ktorým sa asi nebude príliš chváliť – vďaka svojmu vypadnutiu v prvom kole má na svojom konte najmenej odjazdených kôl v prvých dvoch pretekoch spomedzi všetkých nováčikov.

7. Renault (12/13)

Podobne ako Williams, bol na tom aj Renault. Nico Hülkenberg síce po prvýkrát od minuloročného návratu žltočiernych dostal auto s kosoštvorcom do tretej časti kvalifikácie, v nedeľu sa ale nebolo čím chváliť. Renault svojho prvého jazdca zavolal do boxov už po prvom kole, ešte predtým ako bola vyhlásená fáza s virtuálnym bezpečnostným vozidlom. Nasledoval prepad celým štartovým poľom. Navyše Nemec dostal dohromady pätnásť sekúnd penalizácií za predbiehanie pri virtuálnom aj reálnom bezpečnostnom vozidle a preteky boli tým pádom pre neho prakticky stratené. Aj keď obe penalizácie boli trochu prísne potom, čo sa dostal pred autá svojich súperov len o pár centimetrov. 

Penalizáciu dostal aj Jolyon Palmer za to, že nedostatočne spomalil pri svojom rýchlom kole po havárii Antonia Giovinazziho v kvalifikácii. Výsledkom bol štart z posledného miesta na štarte. V pretekoch už Angličan nič svetoborné nepredviedol a auto priviezol do cieľa dve sekundy za svojím tímovým kolegom.

6. Force India – Mercedes 3 body (9/10)

Force India je okrem Mercedesu a Ferrari jediným tímom, ktorý dokázal v prvých dvoch pretekoch bodovať s oboma autami. Príliš sa ale nie je čím chváliť. Sergio Pérez musel po defekte zapríčinenom kontaktom s Lanceom Strollom meniť pneumatiky už v druhom kole. Rýchlo sa však prepracoval na ôsmu priečku, na ktorej strávil väčšinu veľkej ceny. Doplatil ale na príliš skorú druhú zastávku a tak musel ísť do boxov ešte raz. V cieli tak klesol až za Kevina Magnussena. 

Esteban Ocon zatiaľ plní svoj predsezónny cieľ bodovať v každých tohtoročných pretekoch. Podobne, ako mnohí ďalší, doplatil aj on na výmenu pneumatík počas fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla. Okrem toho bol jedným z tých, ktorí si nemohli zlepšiť svoj čas v kvalifikácii po havárii Antonia Giovinazziho. Po štarte zo sedemnásteho miesta je to teda pre mladého Francúza celkom povzbudivý výsledok.

5. Haas – Ferrari 4 body (8/11)

Haas sa hrdo môže radiť medzi tímy stredu štartového poľa. U Romaina Grosjeana tím trochu prekombinoval stratégiu, keď bol v prvých piatich kolách v boxoch dvakrát. Ostalo tak pre neho v minulom roku tradičné prvé nebodované jedenáste miesto. Nielen on, ale celý tím sa rozčuľoval nad rozhodnutím komisárov o penalizácii svojho jazdca za nedostatočné spomalenie v čase havárie Antonia Giovinazziho. Aj Grosjeanovi sa na rovnakom mieste podarilo roztočiť svoj monopost na začiatku kvalifikácie, ale našťastie pre neho sa dokázal múru vyhnúť. Telemetrické údaje, ktoré potom zverejnil na twittri potvrdzovali, že pri dvojitých žltých vlajkách spomalil. Ale s komisármi je to ako s rozhodcami: posledné slovo majú vždy oni. 

Kevin Magnussen napriek horšiemu štartu už v druhých pretekoch splnil to, čo sa od neho očakávalo. V Číne skončil pred oboma monopostami Force India, čo bude podľa všetkého tento rok najbližší súper Amíkov v Pohári konštruktérov. Po chaotickom začiatku pretekov v Šanghaji získal dôležité body. Tie v druhom roku konečne priniesol do tímu aj niekto iný ako Romain Grosjean.

4. Toro Rosso – Renault 6 bodov (7/NC)

Ak budeme rátať aj minulú sezónu, tak Carlos Sainz bodoval už v štvrtých pretekoch z posledných šiestich. A to si pritom v boxoch Toro Rosso mysleli, že sa zbláznil, keď si pred štartom vypýtal suché pneumatiky. Toto svoje rozhodnutie takmer oľutoval, keď sa na štarte okolo neho prehnala väčšina štartového poľa a prepadol sa až na 18. miesto. K tomu ešte v druhej zákrute pri jazde za bezpečnostným vozidlom ľavým zadným kolesom lízol bariéru. Kožu mu zachránil až výjazd bezpečnostného vozidla, ktorý zmazal jeho 27 sekundovú stratu. Ale ako sa zvykne vravieť, na to sa už história pýtať nebude. Španiel sa dlho dokázal držať jazdcov na špici a v cieli bol posledným jazdcom s plným počtom kôl. 

O niečo horšie bol na tom Daniil Kvjat. Aj v druhých pretekoch si zajazdil v tretej časti kvalifikácie. Po štarte sa dostal na šieste miesto, ale nakoniec prerobil na výmene pneumatík počas virtuálneho bezpečnostného vozidla. Krátko potom prišli problémy s hydraulikou a v 18. kole definitívny koniec. 

Strieborným býčkom na štvrté miesto v #motocharte stačilo získať len šesť bodov a tento výsledok ich okamžite katapultoval aj na štvrté miesto v Pohári konštruktérov. Siedme miesto bude za normálnych okolností vyhradené pre najlepšieho jazdca zvyšku sveta. Takéto odrobinky z hostiny ostanú ostatným, ak sa na nej zúčastní každý jazdec prvých troch tímov. V hre je len trinásť bodov, preto sa tento rok bude rátať každý jeden bod. A nožnice medzi chudobnými a bohatými sa budú ešte viac roztvárať...

3. Red Bull – TAG Heuer 27 bodov (3/4)

Červené býky oslavovali v Číne sté preteky, v ktorých aspoň jeden ich jazdec skončil v cieli medzi prvými tromi. Celkovo to bolo už ich 136. pódiové umiestnenie. To pred nimi dokázalo len päť tímov a v tomto smere má rakúsky tím celkom lichotivú úspešnosť 44 %. 

V mokrých pretekoch sa opäť pripomenul Max Verstappen. Jeho devätnásty kvalifikačný čas (podobne ako ďalší sa nemohol zlepšiť po havárii Antonia Giovinazziho) bol rýchlo zabudnutý, keď po štarte zo šestnásteho jazdil v prvom kole už na siedmom mieste. O dve kolá neskôr už bol lietajúci Holanďan piaty, v ôsmom bol o ďalšie dve priečky vyššie a jeho jazda štartovým poľom sa zastavila na druhom mieste v 11. kole. Tam vydržal až do polovice pretekov, kým mu začali odchádzať pneumatiky. Jeho ôsme pódium v kariére je zároveň prvým, ktoré dosiahol zo štartu mimo prvej desiatky. 

Na druhom mieste sa po prvej výmene pneumatík ocitol aj Daniel Ricciardo. Austrálčan v prvej fáze pretekov nestačil tempu svojho tímového kolegu a v závere, keď bol zase rýchlejší, ho zase nedokázal predbehnúť. A tak nakoniec obhájil svoju štvrtú priečku z minulého roka. 

V Red Bulle dokázali obom jazdcom v kvalifikácii ušetriť sadu červených pneumatík a v nedeľu odjazdili takmer celé preteky len na tejto zmesi. Ak by boli suché preteky, pravdepodobne by išli na dve zastávky v boxoch, čo ich malo držať bližšie k najrýchlejšej dvojici tímov. Problémom RB13 však je, že s plnou nádržou ako tak stíhajú najrýchlejším monopostom, ale s blížiacim sa koncom pretekov sa prepadnú do územia nikoho. 

2. Ferrari 28 bodov (2/5)

Sergio Marchionne bol po dlhšom čase opäť v boxoch Ferrari a to znamená, že opäť niečo neklapalo. Stratégovia Sebastiana Vettela cítili, že budú musieť spraviť niečo iné, ako Mercedes. A tak už na konci 2. kola odvážne stiahli Nemca do boxov na výmenu pneumatík. Zaujímavé je, že jeho tímového kolegu nechali jazdiť ďalej na prechodných pneumatikách. Teraz po pretekoch vieme, že to mali spraviť presne naopak. Kimi Räikkönen bol totiž vtedy zaseknutý za Red Bullom Daniela Ricciarda a nemal priestor na to, aby využil plný potenciál SF70. Súdiac podľa tempa Sebastiana Vettela, Scuderia pravdepodobne v Číne premárnila príležitosť na vybudovanie si menšieho náskoku v priebežnom poradí majstrovstiev sveta. 

Nemec potom pri naháňačke Lewisa Hamiltona ostal visieť práve za svojim tímovým kolegom, ktorý sa do vysielačky stále sťažoval na problémy s autom, keď jeho pneumatiky neboli v najlepšej forme. Kým ho predbehol, stratil približne sedem sekúnd. Jazdec Mercedesu tak získal potrebný náskok, aby sa po svojej druhej zastávke v boxoch vrátil pohodlne späť pred Kimiho Räikkönena. 

Po pretekoch však už problém s červeným monopostom s číslom 7 akoby neexistoval. Nikde ani zmienka o tom, že jeho druhá zastávka v boxoch prišla dosť neskoro. V cieli bol len dve sekundy za oboma Red Bullmi, takže pódium v jeho podaní rozhodne nebolo nereálne. Namiesto toho sa Fín musel isť spovedať k najvyššiemu šéfovi za svoje slabé výkony, pretože má na svojom konte len o niečo viac ako polovicu bodov tímového kolegu. 

1. Mercedes 33 bodov (1/6)

Valtteri Bottas sa v kvalifikácii rýchlostne priblížil o niečo viac svojmu tímovému kolegovi. Sebastian Vettel mal hneď čo robiť, aby sa dostal do prvej rady na štarte, keď druhý strieborný monopost porazil len o jednu tisícinu sekundy. Na Fínovu škodu však pravdepodobne bude o titul bojovať aj jazdec Ferrari a tak sa Mercedes bude časom prirodzene viac sústrediť na svojho šampióna. Výrazne sa tak znižujú šance Fína na víťazstvo. Ak sa k tomu pridá aj podľa jeho vlastných slov zbytočná chyba, po ktorej dostal hodiny za bezpečnostným vozidlom, nebude mať vedenie Mercedesu o určení tímovej jednotky pochybnosti. Valtteri Bottas navyše bojuje aj o predĺženie zmluvy na ďalšie obdobie a podobné chyby mu určite na kredite nepridajú.

Lewis Hamilton nakoniec prežil bezchybný víkend. Vyhral šiestu kvalifikáciu v rade a už mu chýbajú len dve, aby sa vyrovnal svojmu vzoru Ayrtonovi Sennovi. Krátko po štarte sa mu podarilo striasť Ferrari a potom to už bolo len o tom, aby v poriadku doviezol auto do cieľa. Trojnásobný majster sveta tak naďalej ostáva jediným jazdcom v histórii, ktorému sa podarilo zvíťaziť v každej sezóne, do ktorej nastúpil. 

Aj keď v počiatočnej fáze, keď bola trať vlhká, to až také jednoduché, ako to vyzeralo, nebolo. James Vowles ho musel vtedy previesť cez mnohé úskalia, aby sa im podarilo prekabátiť Ferrari. Zvolil skôr obrannú stratégiu a robil len to, čo musel. Mercedes tak vrátil Ferrari porážku z Malajzie spred dvoch rokov, keď sme rovnako na začiatku pretekov mohli vidieť bezpečnostné vozidlo. Strieborné šípy vtedy v boxoch zastavili ako prvé a potom sa už len prizerali, ako si Sebastian Vettel ide pre svoj prvý triumf vo farbách Ferrari. 

Sily sú vyrovnané

Súboj s Strieborných šípov s Ferrari naberá na obrátkach. Mercedes potreboval v Číne vyhrať stoj čo stoj. Prvý krát v hybridnej ére nebol ich jazdec na čele priebežného poradia. Je jasné, že nebyť havárie Antonia Giovinazziho, preteky mohli mať o niečo zaujímavejší priebeh. Aj takéto „drobnosti“ však dokážu niekedy rozhodnúť preteky. Zatiaľ čo v Austrálii doplatil na skoršiu zastávku v boxoch Mercedes, v Číne pykalo Ferrari. Nepriamo za to môže rezervný pilot Scuderie, jazdiaci momentálne v Sauberi. Na keby sa však nehrá, a tak máme po dvoch pretekoch vzácne vyrovnaný stav v priebežnom poradí jazdcov, aj tímov.

Jazdec s číslom 44 si v Číne pripísal piate víťazstvo z jedenástich štartov a Mercedes piate z posledných šiestich. Trojnásobný majster sveta získal aj tretí Grand Slam v kariére (víťazstvo v kvalifikácii, najrýchlejšie kolo, vedenie počas celých pretekov a prvé miesto vo veľkej cene), takže nedeľné popoludnie z jeho strany vyzeralo naozaj ideálne.

O niečo lepšie to v porovnaní s austrálskymi pretekmi vyznelo aj z pohľadu predbiehacích manévrov. V Číne sme ich videli desať krát viac. Navyše na miestach, kde to v minulosti nebolo celkom bežné a mimo DRS zón. Ďalej však treba sledovať, ako sa osvedčia nové pravidlá v Bahrajne. Na kraji tamojšej púšte bude určite horúco, nielen čo sa týka teplôt. Tie budú o niečo vyššie, čo tento rok podľa všetkého Strieborným šípom príliš nesvedčí. Tretia veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu poobede o piatej hodine.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár