Motochart: Nečakaný darček pre Mercedes

01.10.2017 / Branislav Ježík
Incident v Singapúre. (photo: SITA/AP Photo/Yong Teck Lim)

Incident v Singapúre. / (photo: SITA/AP Photo/Yong Teck Lim)

Po výprasku od trojcípej hviezdy doma v Taliansku mala prísť odpoveď Ferrari v Singapure. Na okruhu, ktorý mal červeným monopostom vyhovovať viac ako komukoľvek inému. V hre mali byť aj limonádnici od Červeného býka, ktorí mohli ešte viac zamotať tohtoročnú tajničku koruny šampióna. Také boli papierové predpoklady ešte pred začiatkom víkendu v ázijskom Monaku, ako sa zvykne prezývať prvá veľká cena pod umelým osvetlením. V nedeľu sme ich mohli pokojne pokrčiť a hodiť do koša.

Risk nie je vždy zisk

Je to až neuveriteľné, že v Singapure, ktorý je vzdialený od rovníka len niekoľko kilometrov, sme museli na mokré preteky čakať dlhých desať rokov. Z tohto pohľadu to bola pre tímových stratégov nová výzva s mnohými neznámymi. Nehovoriac o tom, že po taktickej stránke sa jedná o jednu z najnáročnejších veľkých cien. Zvodidlá tu síce nie sú až tak blízko, ako v Monaku, ale aj v suchých podmienkach tu majú jazdci dosť práce. Bezpečnostné vozidlo sme na okruhu doteraz videli v každom z predchádzajúcich ročníkov. Aj preto by ste v nedeľnom daždi asi nenašli nikoho, kto by pochyboval o tom, že bude tomu tak aj v tejto sezóne.

V takýchto podmienkach je dôležité riadenie možného rizika. Pretože práve v Singapure ešte viac ako na iných okruhoch platí už mnohokrát omieľané risk je zisk. Ale tak ako všade inde aj tu treba dodať, že všetko má svoje hranice, čoho dôkazom je donekonečna diskutovaná a analyzovaná havária v prvej zákrute.

Modré vs. zelené

Najdôležitejšou otázkou na štarte bolo, či použiť pneumatiky do dažďa, alebo prechodné. Odpoveď nebola taká jednoznačná a štartové pole sa pri jej zodpovedaní rozdelilo presne na polovicu. Rozhodnutie o tom, ako monoposty obuť bolo o to náročnejšie, že v podmienkach, v akých sa jazdilo, vzrastala šanca pre tímy zo stredu štartového poľa na pódiové umiestnenie. Prvých šesť jazdcov zvolilo druhú možnosť, pretože zlenooznačené gumy im dávali možnosť ostať na osychajúcej trati dlhšie a prejsť priamo na pneumatiky do sucha bez toho, aby rýchlostne príliš strácali. Výhodné to bolo aj pre monoposty, ktoré dokážu generovať väčší prítlak a ľahšie tak zahrejú prechodné pneumatiky. Na druhej strane pri očakávanom výjazde bezpečnostného vozidla niektoré tímy vsadili na istotu modrooznačených pneumatík. V prvých kolách by si stabilizovali svoje pozície a pri neutralizovaných pretekoch mohli získať pri zastávke v boxoch a prezutí na zelené gumy získať až deväť sekúnd k dobru oproti normálnemu stavu.

Žiadne prekvapenia sa ale nakoniec nekonali. McLaren a Renault vyradili zo súbojov o posledné pódiové umiestnenie odstúpenia. Force India sa viac zameriavalo na dianie za sebou, ako na zisk čo najlepšieho výsledku, a tak ružoví panteri začínali na modrých gumách. Toto rozhodnutie v konečnom súčte stálo miesto na stupňoch víťazov dažďového špecialistu Sergia Péreza. Mexičan sa po chaose v prvej zákrute dostal na štvrté miesto hneď za Nica Hülkenberga. Ale podobne ako on, musel v slabnúcom daždi pri výjazde bezpečnostného vozidla v 11. kole po zelené pneumatiky, čo znamenalo pokles až za Carlosa Sainza, ktorý do boxov nemusel. Dopredu sa spolu s mladým Španielom dostal aj Valtteri Bottas, ktorý si napokon v singapurských uliciach svoje devätnáste šampanské s prehľadom ustrážil.

Opatrný Mercedes

Jeho tímový kolega to pri ceste za 60. víťazstvom tiež nemal príliš jednoduché. Bezpečnostné vozidlo sa na okruhu okrem havárie po štarte objavilo ešte dvakrát a hlavne pri druhom výjazde Angličan do vysielačky dával najavo svoju nespokojnosť. Dôvodom bol otočený nepojazdný monopost Marcusa Ericssona na konci Andersonovho mostu. Dôvod rozhorčenia trojnásobného majstra sveta bol jasný – za zadné krídlo sa mu opäť dostal jeho jediný prenasledovateľ Daniel Ricciardo, ktorý už v Baku predviedol, že pri reštartoch vie byť nebezpečným súperom. Za normálnych okolností býva pri takýchto haváriách vyhlásený režim virtuálneho bezpečnostného vozidla. Na odpratanie Sauberu bolo treba povolať traťových maršalov, čo sa v kombinácii so stále vlhkým okruhom a umelým osvetlením, nejavilo ako príliš bezpečné riešenie.

Stratégovia Mercedesu veľmi dobre vedeli o schopnostiach jazca Red Bullu a zároveň sa poučili aj z minuloročného vydretého víťazstva, keď Nico Rosberg musel odolávať Austrálčanovi na čerstvejších pneumatikách až do posledných metrov. Preto, keď sa Lewis Hamilton po reštarte pretekov rozbehol, dostal príkaz spomaliť. Dôvodom boli obavy z ďalšieho prerušenia pretekov, ktoré by mohlo dať šancu na víťazstvo Červeným býkom. Ak by sa totiž vedúca dvojica odtrhla od Valtteriho Bottasa, ktorému zjavne singapurský okruh nesedí, na rozdiel väčší ako 15 sekúnd, mohol by Daniel Ricciardo toto okno využiť na výmenu čerstvých pneumatík. A s tými sa mohol pokúsiť zaútočiť v posledných kolách. A hoci Angličan požiadavke svojho tímu nerozumel, ochotne sa podvolil.  Ako sa ukázalo zbytočne. Bezpečnostné vozidlo sa už na okruhu do konca pretekov neobjavilo a Daniel Ricciardo mal navyše problémy s prevodovkou. Ale o tom u Strieborných šípov v tej chvíli nemohli vedieť.

10. Ferrari (NC/NC)

Červení mali opäť slabší piatok, takže v Maranelle sa na simulátore skúšali nastavenia SF70H celú noc. Prinieslo to svoje ovocie a Sebastian Vettel po jednom zo svojich najlepších kvalifikačných kôl podľa očakávania získal v Singapure po štvrtý krát najlepšie postavenie na štarte.

Nakoniec mu to ale nebolo nič platné, keďže body sa rozdávajú až v nedeľu. Po vojne je samozrejme každý generálom a nie je pochýb o tom, že práve štvornásobný majster sveta nesie na nehode najväčší diel viny. Koniec koncov, v podobnej situácii sa ocitol sám práve Singapure pred siedmimi rokmi. Akurát, že v roku 2010 sedel v Red Bulle a Ferrari z prvého miesta šoféroval Fernando Alonso. Vtedy však chýbal tretí do partie, takže to celé dopadlo dobre.

Max Verstappen je ťažkým súperom na predbehnutie a Sebastian Vettel sa po nie celkom vydarenom štarte chcel vyhnúť tomu, aby za ním strávil prvú časť pretekov. Na prvý pohľad to vyzerá logicky, a všetko by sa podarilo, keby Kimi Räikkönen nepredviedol raketový štart. Holanďan sa potom už jednoducho nezmestil do červeného sendviča a pre všetkých troch sa preteky skončili po pár metroch. Talianske média rozniesli domáci tím po singapurských pretekoch v zuboch. Niet sa čo diviť. Predstavenie červených monopostov trvalo desať sekúnd a po 943 veľkých cenách sa prvý krát stalo, že po prvom kole nepokračovalo ani jedno auto so skákajúcim koníkom.

9. Sauber – Ferrari (12/NC)

Sauber sa celý víkend trápil s nízkym prítlakom a nakoniec z toho bolo len posledné miesto v cieli pre Pascala Wehrleina s dvoma kolami straty na prvého jazdca. Nemohúcnosť švajčiarskeho tímu najlepšie ilustruje nevysvetliteľný prechod na zelenú sadu pneumatík až v 21. kole, len tri okruhy predtým, ako ostatní začali prezúvať na suché. Už vtedy bol Nemec ďaleko za ostatnými a nepomohlo mu ani bezpečnostné vozidlo. Okruh v Singapure je totiž jedným z najdlhších a zároveň z najpomalších a tak nebolo jazdcom, ktorí boli o kolo späť umožnené zmazať svoje manko.

Marcus Ericsson sa vraj zaujímal o miesto vo Williamse. Ale podobné výkony aké predviedol v Singapure, ho vylúčili z užšieho výberu. Po nevinne vyzerajúcej nehode v najužšej časti okruhu nasledoval koniec a Švéd bude nakoniec rád, ak bude v budúcom roku opäť jazdiť za Sauber.

8. Haas – Ferrari 2 body (9/NC)

Kevin Magnussen bol v prvej polovici pretekov v hre o body. Predviedol jeden z najlepších výkonov v sezóne. Potom mu však začali odchádzať brzdy, až musel v 51.kole svoj monopost zastaviť úplne. Amíkom sa ale nejaké body nakoniec predsa len ušli. Môže za to až neobvykle vysoká úmrtnosť monopostov, keď nebodovali len dvaja jazdci z tých, ktorí videli šachovnicovú vlajku. Po nepodarenej kvalifikácii sa tak mohol radovať aspoň Romain Grosjean. Haas sa tak stále ešte drží v hre o šieste miesto v Pohári konštruktérov. Zozadu sa však začína nebezpečne približovať McLaren.

7. Williams – Mercedes 4 body (8/11)

U Sira Franka sa nevedeli rozhodnúť, na ktorých pneumatikách začať a tak svojim jazdcom rozdelili stratégie. Veľmi skoro sa ukázalo, že správna bola možnosť, ktorú použili na aute Lancea Strolla. Kanaďan tak hneď pri svojom debute v Singapure priviezol body do tímovej pokladničky. Ale nezískal ich len vďaka tomu, že odpadlo množstvo jazdcov pred ním. V nedeľu podal veľmi konzistentný výkon, za čo ho pochválil aj Paddy Lowe. Na ôsme miesto sa dostal v štrnástom kole pri druhom výjazde bezpečnostného vozidla a body si už nenechal vziať.

Zato pre Felipeho Massu boli preteky doslova katastrofou. Na prechodné pneumatiky prezúval predposledný. Na suchých bol v poradí druhý z celého štartového poľa, ale celkovo tri zastávky v boxoch spôsobili, že Brazílčan sa za celé dve hodiny dostal na bodované priečky len raz, aj to len počas druhého výjazdu bezpečnostného vozidla. Nakoniec mu v cieli na ten posledný bod chýbali necelé dve sekundy.

6. McLaren – Honda 6 bodov (7/NC)

McLaren v Singapure oficiálne potvrdil, že nepredĺži svoje partnerstvo s Hondou a po kvalifikácii si mnohí mysleli, že to bolo unáhlené rozhodnutie. Pravdou ale je, že na mestskom okruhu skôr rozhoduje kvalita auta, ako sila motora. Rovnako ako v Monaku a v Maďarsku, sa obe autá z Wokingu dostali až do záverečnej časti kvalifikácie. Aj preto Fernando Alonso cítil, že práve tu má poslednú možnosť získať v tejto sezóne poriadnu porciu bodov. Jeho plány však skrížila nehoda v prvej zákrute. Keď sa už už zdalo, že sa Španiel úspešne vyhol kolízii a predral sa na tretie miesto, narazili do jeho zadnej časti neovládateľné monoposty Maxa Verstappena a Kimiho Räikkönena. Frustrovaný jazdec McLarenu to skúšal aj s poškodeným autom. Ďaleko sa s ním ale nedostal a v tejto sezóne nedokončil už jedenáste preteky.

Česť tímu tak musel zachraňovať Stoffel Vandoorne. Belgičan nakoniec dosiahol svoje najlepšie umiestnenie v krátkej kariére jazdca formuly 1. A mohlo to byť ešte lepšie, nebyť takmer desať sekundovej poslednej zastávky v boxoch. Ale na to sa pravdepodobne po pretekoch nikto v McLarene nesťažoval.

5. Renault 8 bodov (6/NC)

Situácia v McLarene bola nie nepodobná tej v Renaulte. Nico Hülkenberg v Taliansku vyrovnal rekord v počte odjazdených veľkých cien bez pódiového umiestnenia a v Singapure to chvíľu vyzeralo, že si konečne zastrieka šampanským. Nutná výmena na prechodné pneumatiky ho však zrazila na štvrté miesto. Tam by Nemec pravdepodobne aj dokončil preteky, hoci nepríjemne dotieral na tretieho Valtteriho Bottasa. Potom ale z jeho auta začal unikať olej, čo znamenalo, že svoj Renault musel po problémoch s hydraulikou zaparkovať v garáži ešte pred koncom.

Zlepšujúcu sa formu žltých monopostov potvrdil Jolyon Palmer. Bol jedným z troch jazdcov, ktorí si vylepšili svoje kariérne maximum. Ale ako sa hovorí, jeho prvé tohtoročné body prišli päť minút po dvanástej. Na jeho miesto Francúzi podpísali Carlosa Sainza a Angličanovi dokonca ponúkli tri milióny peňazí, ak Španielovi uvoľní svoju sedačku ešte tento rok. Jolyon Palmer sa poďakoval a radšej sa pokúsi získať ešte nejaký ten bodík v tejto sezóne.

4. Force India – Mercedes 11 bodov (5/10)

Sergio Pérez to v daždi vie, ale podobne ako zopár ďalších jazdcov doplatil na to, že začínal s modrými pneumatikami. Po štarte z dvanásteho miesta sme ho po prvom kole mohli vidieť jazdiť za vedúcou trojicou jazdcov. Jedna zastávka naviac však znamenala, že Mexičan sa v uliciach Singapuru v závere na suchých pneumatikách už nedokázal dostať ani cez štvrtého Carlosa Sainza.

Esteban Ocon štartoval ešte o dve priečky nižšie. Nemal však taký dobrý štart ako tímový kolega. Na okruhu, kde sa len veľmi ťažko predbieha, sa v úvode zasekol za Kevinom Magnussenom, ale nakoniec vydrel aspoň jeden bod, čím predĺžil svoju bodovú sériu už na osem veľkých cien. Francúz aspoň takto oslávil svoje 21. narodeniny a na vyrovnanie rekordu Maxa Chiltona v počte dokončených pretekov od začiatku kariéry mu stačí prísť do cieľa v nasledujúcich dvoch veľkých cenách.

3. Toro Rosso – Renault 12 bodov (4/NC)

Carlos Sainz má vo vrecku novú zmluvu s Renaultom, pričom ale stále ostáva jazdcom Red Bullu. Zdá sa vám to príliš zamotané? Toro Rosso je juniorkou Červených býkov, ale Španiel sa po troch sezónach potrebuje posunúť ďalej. V materskom tíme miesto nie je a tak ho limonádnici požičali Francúzom. V Singapure predviedol majstrovský výkon po nie príliš vydarenom štarte. Z tých, ktorí dosiahli kariérne maximum, skončil najvyššie. Po väčšinu času musel odolávať útokom svojho budúceho tímového kolegu Nica Hülkenberga a po jeho odstúpení aj skúsenejšieho Sergia Péreza. Ale Carlos Sainz ukázal, že dokáže udržať nervy na uzde a stále drží mladé býčky v hre o piate miesto v Pohári konštruktérov.

Opäť bez bodov skončil Daniil Kvjat, keď svoj monopost zapichol do bariéry z pneumatík. Rus bodoval naposledy ešte v Španielsku a tak sa v Red Bulle rozhodli, že spravia krok, po ktorom mnohí volali už pred rokom. Minimálne do konca sezóny ho nahradí minuloročný šampión GP2 a priebežne druhý jazdec japonskej série Super Formula Pierre Gasly. Rus však môže pokojne spávať ďalej, pretože podľa všetkého s ním u Červených býkov rátajú aj v budúcej sezóne.

2. Red Bull – TAG Heuer 18 bodov (2/NC)

Ani premiérové postavenie v prvom rade na štarte v tejto sezóne nepomohlo Maxovi Verstappenovi vyhnúť sa tomu, aby po tretí krát v tomto roku neprežil prvé kolo. Na jeho obranu ale musíme uviesť, že tento raz bol v tom nevinne. Všetko sa zomlelo v priebehu pár sekúnd a Holanďan k tým málo kilometrov, ktoré odjazdil v tomto roku, pridal len pár stoviek metrov. A to na okruhu, kde si Červené býky verili na víťazstvo.

O body tak musel opäť zabojovať Daniel Ricciardo. Austrálčan bol v oboch piatkových tréningoch najrýchlejší zo všetkých. Preto sa po masakri v prvej zákrute čakalo, že konečne prelomí singapurskú smolu a uchmatne Lewisovi Hamiltonovi víťazný pohár. Nakoniec však dokríval s porúchanou prevodovkou „len“ na druhom mieste. Tešiť ho môže aspoň to, že je stále aspoň matematicky v hre o titul. K tomu získal jubilejné 25. pódiové umiestnenie v kariére a štvrté singapurské v rade.

1. Mercedes 40 bodov (1/3)

Lewis Hamilton vravel, že sa modlil, aby v nedeľu pršalo. Táto činnosť mu ide pravdepodobne veľmi dobre, lebo u svätého Petra si skutočne vymodlil dážď. Ten síce priamo nespôsobil haváriu v prvom kole, ale na strieborné monoposty pôsobil, akoby boli pokropené živou vodou. Počas celého víkendu boli až tretím tímom, čo sa týka dosiahnutých časov. To všetko bolo pár sekúnd po štarte zabudnuté a trojnásobný majster sveta sa znenazdajky ocitol na prvom mieste, keď sa dokázal vyhnúť aj roztočenému monopostu svojho najväčšieho rivala. Na náročnom okruhu mu tak stačilo jediné: nestratiť koncentráciu, podobne ako sa to stalo jeho idolu Ayrtonovi Sennovi v Monaku v roku 1988. Angličan to mal stále na pamäti a svoju pozíciu až do cieľa nepustil z rúk. A to napriek tomu, že dva krát zmarilo jeho náskok bezpečnostné vozidlo. Na jeho šťastie postihli problémy aj druhý Red Bull a tak relatívne pohodlne zaokrúhlil počet svojich prvenstiev na rovnú šesťdesiatku.

Azda ešte viac z trmy-vrmy na štarte vyťažil Valtteri Bottas. V Singapure sa trápil počas celého víkendu, z prvých troch tímov bol počas tréningov bez debaty najpomalší. Dokonca ani v nedeľu to nebola žiadna sláva. Ale na konci večera si mohol už po desiaty krát v tejto sezóne zastriekať šampanským. Na Sebastiana Vettela tak stráca len 23 bodov, čo je menej, ako je náskok lídra šampionátu pred Nemcom. V súčte to znamená, že Strieborné šípy vedú v Pohári konštruktérov už o 105 bodov a ak sa nič nepredvídané nestane, získajú ho ešte pred koncom sezóny.

Premárnená šanca?

Sebastian Vettel po štarte predviedol manéver, ktorý by za normálnych okolností ostal bez povšimnutia. Ak by vyhral, mal by minimálne štvorbodový náskok na čele priebežného poradia. Namiesto toho stráca bodov 28, čo je šesť pretekov pred koncom najviac od začiatku sezóny. Nie je to strata neprekonateľná, veď v hre je stále 150 bodov. Ale vzhľadom na silu Strieborných šípov ju bude ťažké vymazať. Navyše na tých šiestich okruhoch, na ktorých sa bude ešte v tomto roku jazdiť, vyhralo Ferrari za posledných desať rokov len v Malajzii. A tak mnohí už hovoria o tom, že Sebastian Vettel premárnil tohtoročnú šancu na zisk svojho piateho titulu.

Lewis Hamilton sa víťazným hattrickom a štvrtým prvým miestom z posledných piatich veľkých cien priblížil k štvrtému titulu viac, ako kedykoľvek predtým. Na oslavy je ale zatiaľ priskoro. Stačí jedno vypadnutie a všetko môže byť zase otvorené. Angličan sa už ako jediný môže pochváliť tým, že dokázal bodovať vo všetkých pretekoch sezóny. Naproti tomu Sebastian Vettel pri zisku dvoch zo svojich štyroch titulov dokázal v závere šampionátu zmazať ešte väčšiu stratu, akú má tento rok.

Ako bude súboj dvoch najväčších súperov pokračovať v Malajzii, sa dozvieme už tento víkend. Pätnásta veľká cena sezóny štartuje v nedeľu už o deviatej hodine predpoludním.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár