Motochart: Samovražda skákajúceho koníka

08.10.2017 / Branislav Ježík
Honda hrá tento týždeň doma. (photo: Honda Press Office)

Honda hrá tento týždeň doma. / (photo: Honda Press Office)

Formula 1 sa s Malajziou lúčila po dlhých devätnástich rokoch. A bola to rozlúčka ako sa patrí. Malajci sa mohli v dobe premiéry okruhu v Sepangu pýšiť jedným z najmodernejších tratí na svete a ako sa ukázalo aj jedným z najpodarenejších z pera dvorného architekta Bernieho Ecclestonea Hermanna Tilkeho. Preteky v tropickej saune tu boli vždy fyzicky náročné a možno aj preto sme tu za tých 19 rokov mohli vidieť až jedenásť rôznych víťazov. V rámci rozlúčky si fanúšikovia na oficiálnej stránke formuly 1 mohli vybrať, ktorú Veľkú cenu Malajzie si budú môcť pripomenúť v celej dĺžke na oficiálnom Youtubovom účte formuly 1. Hlasovanie vyhrala tá z roku 2001, keď jazdcov na chvíľu potrápil monzúnový dážď.

Víťazstvo si vtedy pripísal Michael Schumacher, ale v chaotických podmienkach predviedol veľmi dobrý výkon aj Jos Verstappen, otec súčasného jazdca Červených býkov. Pri hlasovaní ešte nikto netušil, že mladý Holanďan, ktorý práve v sobotu oslavoval svoje dvadsiate narodeniny, symbolicky uzatvorí listinu víťazov v Sepangu. Zároveň sa stal piatym jazdcom, ktorý sa postavil na najvyšší stupienok v tejto sezóne, čo je najvyšší počet od roku 2013.

Naháňačka za bodmi

Nikto nepochybuje o tom, že Ferrari malo v Malajzii tempo na to, aby vyhralo preteky. Žiaľ netesnosť jednej kompozitnej hadičky medzi kompresorom a spaľovacím motorom spôsobila nedostatočný tlak turba a tým aj pokles výkonu celej pohonnej jednotky. Sebastian Vettel vďaka tomu naháňal prepotrebné body z úplného chvosta štartového poľa a Kimi Räikkönen, ktorý mal po sobotných problémoch štvornásobného majstra sveta dvere k víťazstvu otvorené, do nedeľnej veľkej ceny ani neodštartoval. Taká bola hlavná zápletka, ale zaujímavé hry prebiehali aj na veliteľských mostíkoch.

Okruh v Sepangu dostal nový asfaltový povrch ešte vlani. To ovplyvnilo výkonnosť pneumatík aj v tomto roku. Tímy si opäť nemohli v piatok vyskúšať jazdy na dlhú vzdialenosť, keďže voľný tréning bol prerušený. Z toho, čo stihli zistiť bolo jasné, že monoposty Ferrari sú na tom najlepšie. Ich tempu prekvapujúco stačili aj Červené býky, zatiaľ čo Mercedes sa trápil s prehrievaním supermäkkých pneumatík. Podobné to bolo aj na mäkkej zmesi, pri ktorej síce Strieborné šípy také veľké problémy nemali, ale ich autá boli stále pomalé.

Sebastian Vettel to nakoniec takmer dotiahol až na stupne víťazov, čo mnohých utvrdilo v tom, že za normálnych okolností by si zo Sepangu odviezol víťazný pohár. Keďže si mohol vybrať zmes pneumatík, stratégovia mu naordinovali opačnú stratégiu, než na ktorej začínala prvá polovica jazdcov. V závere tak mal výhodu supermäkkých pneumatík, ktoré sami o sebe boli o 0,8 sekundy rýchlejšie ako mäkké. K tomu samozrejme treba pripočítať ešte aj rýchlostnú výhodu niekoľkých desatín, ktoré mal červený monopost v Malajzii oproti ostatným. Nehovoriac o výhode, ktorú by mal pri reštarte, aby sa na trať dostalo bezpečnostné vozidlo.

Taktická hra Mercedesu

Nakoniec štvornásobný majster sveta prešiel takmer celým štartovým poľom ako nôž maslom. V treťom kole už bol na jedenástom mieste za Fernandom Alonsom. Aj ďalej mu to išlo celkom ľahko, keďže súperi zo stredu poľa mu vypratali cestu návštevou boxov. Všetko išlo podľa plánov, až do chvíle, keď sa v 22. kole dostal na dohľad prvej štvorici jazdcov. Bol to ideálny čas na výmenu pneumatík pre lídrov. Sebastian Vettel sa mohol dostať ešte vyššie a jazdou v čistom vzduchu čo najviac oddialiť svoju zastávku.

Vtedy zasiahol do hry Mercedes, ktorý v boji o titul potreboval, aby Nemec získal čo najmenej bodov. K slovu sa opäť raz dostal Valtteri Bottas, ktorý ho mal zdržovať a prípadne aj vyprovokovať Ferrari k skoršej zastávke v boxoch. Tým by výhoda Ferrari ku koncu pretekov vzhľadom na opotrebovanie supermäkkých pneumatík nebola až taká veľká. Strieborné šípy tak v podstate obetovali Fínove umiestnenie. Ale vzhľadom k tomu, že titul v Pohári konštruktérov majú už fakticky vo vrecku, mohli sa pokojne sústrediť len na Lewisa Hamiltona. Angličan bol meniť pneumatiky v 26. kole, čím sa dostal mimo dostrel jazdca Ferrari. Za normálnych okolností by tak spravili aj s druhým autom, čo sa ale nestalo. Plán nakoniec vyšiel dokonale a v boxoch sa objavil aj Sebastian Vettel.

Nemcovi však ostala nádej aspoň na posledné miesto na stupňoch víťazov. Ale Daniel Ricciardo, ktorý bol priebežne na treťom mieste jazdil s náskokom pätnástich sekúnd. Aby ho mohol Sebastian Vettel dobehnúť, Ferrari siahlo k agresívnemu motorovému módu, ktorý znamenal vyššiu spotrebu paliva. Podľa všetkého si to však v Scuderii zle spočítali a v závere musel ich jazdec výrazne spomaliť, aby mu vôbec vystačil benzín až do cieľa. Na útok mal tak len jediný pokus, ktorý skončil neúspešne, čo ešte viac podčiarklo ďalší zbabraný víkend Scuderie.

10. Sauber – Ferrari (17/18)

Jazdci Sauberu skončili beznádejne poslední, čo asi bude s rok starými motormi už do konca sezóny pravidlom. Pascal Wehrlein sa síce na chvíľu povozil na trinástom mieste, ale bolo to len vďaka jeho neskorej zastávke v boxoch v 37. kole. Nemca môže tešiť aspoň desiate najrýchlejšie kolo pretekov. Najviac ho nakoniec zviditeľnilo, keď robil taxikára svojmu krajanovi po jeho bizarnej havárii v dojazdovom kole.

Ešte horšie bol na tom Marcus Ericsson, ktorý ako jediný skončil v cieli s dvoma kolami straty. Švédovi sa nedarilo vôbec nič a po celý víkend bol pomalší ako tímový kolega. Sauberu navyše vypadla v boxoch sieť, takže stratégovia nemali prístup k aktuálnym dátam z okruhu. Museli sa tak vrátiť do dávnych dôb a pracovať so stopkami, tabuľkami a tým, čo im ponúkal televízny prenos.

9. Renault (15/16)

Jolyon Palmer sa po singapurských bodoch vrátil späť do normálu. Opäť sa nedostal do záverečnej časti kvalifikácie a na štarte stratil dve miesta. Potom sa v priebehu pretekov dostal za svojho tímového kolegu, pričom sa zdalo, že by mohol byť rýchlejší. Ale pod tlakom Fernanda Alonsa spravil v 37. kole hodiny. Hneď na to sa dostal za jeho chrbát tvrdo jazdiaci Kevin Magnussen a prišli ďalšie hodiny v prvej zákrute, keď oboch predbiehal líder pretekov. Po nich nasledoval prepad o ďalšie dve miesta a vo výsledku to v cieli nebola pozícia, ktorú by si Angličan pred pretekmi predstavoval..

Nico Hülkenberg sa kvôli zlému štartu objavil v boxoch veľmi skoro – už v 9. kole. Pneumatiky mu ale na rozdiel od Estebana Ocona nevydržali až do konca, a tak sa musel zastaviť ešte pre jednu sadu gúm. To znamenalo pokles z jedenásteho až na konečné šestnáste miesto, keď za Nemcom skončili už len oba Saubery.

8. Toro Rosso – Renault (14/NC)

Pierre Gasly si musel narýchlo zvykať na nový monopost, ale jeho premiéra nedopadla až tak zle, ako by sa mohlo zdať. Po štarte sa držal svojho tímového kolegu, ale skorá zastávka v boxoch ho zrazila na nižšie pozície. Okruh v japonskej Suzuke veľmi dobre pozná z tohtoročného pôsobenia v japonskej sérii Super Formula, takže v nasledujúcej veľkej cene by sa mu mohlo dariť lepšie. Dostať by mal aj novú sedačku, pretože tá, ktorú mu priviezli do Sepangu mu spôsobovala bolesti. A aby toho nebolo málo, v tropickom počasí sa pokazil systém na dopĺňanie tekutín, takže do cieľa prišiel Francúz úplne vyšťavený.

Carlos Sainz sa dokázal počas pretekov prepracovať až na siedmu priečku. Potom sa ale objavila porucha na elektroinštalácii a Španiel musel svoj monopost odstaviť. Keďže nebodoval ani Renault, mladé býčky sa stále držia na šiestom mieste Pohára konštruktérov.

7. Haas – Ferrari (12/13)

Kevin Magnusen našiel ďalšieho jazdca v štartovom poli, ktorý nie je spokojný s tým, ako jazdí. A nebol ním nikto iný, ako Fernando Alonso, ktorý ho po vzájomných kontaktoch v zákrutách číslo 9 a 10 označil za idiota. K tomu sa ešte zaplietol aj s Jolyonom Palmerom v prvej zákrute, ale nakoniec všetky tieto nepríjemnosti ustál a v cieli prišiel pred svojím tímovým kolegom. Na svoju obranu len uviedol, že nedostatky svojho monopostu musel nahradiť zvýšenou bojovnosťou.

Romain Grosjean dostal pred víkendom novú podlahu, ktorú ale zničil hneď v druhom meranom tréningu, keď zavadil o uvoľnený odvodňovací žliabok. Škody boli neopraviteľné a Amíci si budú ešte vymáhať náhradu škody od malajzijského okruhu. Nejde pritom vôbec o fazuľky, ale o celý polmilión dolárov. Inak mal Francúz celkom podarený finiš, keď to na čerstvých pneumatikách vytiahol zo sedemnásteho miesta na konečné trináste.

6. Williams – Mercedes 6 bodov (8/9)

Zvláštny okamih z pohľadu stratégie sme mohli vidieť v podaní monopostov Sira Franka. Po štarte sa dostal dopredu Lance Stroll, za ktorým jazdil Felipe Massa, ku ktorému sa ale zozadu začal približovať Sebastian Vettel a Fernando Alonso. Brazílčan bol teda povolaný do boxov, hoci za normálnych okolností by tam šiel Kanaďan. Ten sa tam dostal až o kolo neskôr, počas ktorého už musel bojovať s červeným Ferrari, takže po svojej zastávke sa dostal až za tímového kolegu. Vo Williamse tak museli naprávať svoju chybu a Felipe Massa bol požiadaný, aby vrátil svoju pozíciu späť. Na situácii to aj tak nič nezmenilo a oba biele monoposty prišli spolu svorne do cieľa. Vyšlo to tak, že aj na bodoch, čo sa stalo len tretí krát v tejto sezóne. Svojim prenasledovateľom v Pohári konštruktérov tak opäť o kúsok poodskočili, ale v tíme veľmi dobre vedia, že v Malajzii boli v ich silách aj vyššie pozície.

5. McLaren – Honda 6 bodov (7/11)

Stoffel Vandoorne si najskôr vyjazdil najlepšie miesto v kvalifikácii vo svojej krátkej kariére, aby sa potom na štarte prebojoval až na piate miesto. Tam sa udržal až kým ho nepredbehol Sergio Pérez v 8. kole. Potom sa už pred neho dostal len Sebastian Vettel, takže Belgičan si vyrovnal svoje osobné maximum a v priebežnom poradí sa dostal už aj pred Fernanda Alonsa. Španiela navyše už po druhý krát v tomto roku zdolal aj v kvalifikácii, čím sa veľa tímových kolegov dvojnásobného majstra sveta veru nemôže pochváliť. A to na jednom z najťažších okruhov, ktorý od jazdca okrem výbornej kondície, vyžaduje aj veľký cit pre pneumatiky. Mladík z McLarenu sa už, zdá sa, oťukal a so zlepšujúcim sa monopostom rastú aj jeho výkony.

Fernando Alonso sám priznal, že víkend v Malajzii ho nezastihol, práve v najlepšej forme. Či za to môže rokovanie o novej zmluve, alebo niečo iné, sme zatiaľ nezistili. Honda síce aspoň trochu vylepšila svoju spoľahlivosť, ale na rovinkách stále na konkurenciu stráca až príliš. Aj preto by už asi všetci vo Wokingu mali najradšej tohtoročnú sezónu už za sebou.

4. Force India – Mercedes 9 bodov (6/10)

Esteban Ocon si viac ako kedykoľvek predtým koledoval o to, aby nedokončil svoje prvé preteky v F1. Začínal ako šiesty, ale po štarte sa zaplietol s Felipem Massom. Po pravej strane mal v tej chvíli svojho tímového kolegu a dôsledkom kontaktu s Brazílčanom bol defekt. Vo veľkej cene, v ktorej sa predpokladala len jedna zastávka v boxoch, to prakticky znamenalo koniec šancí na dobré umiestnenie. K tomu sa pridali ešte aj hodiny v prvej zákrute po súboji o ôsme miesto s Carlosom Sainzom. Mladý Francúz sa napriek tomu nevzdával. Na mäkkej sade prišiel až do cieľa, čo znamenalo porciu 53 kôl. Bolo to síce pôsobivé, ale nakoniec z toho bol len jediný bod.

Naopak Sergio Pérez v trópoch bojoval hlavne s vírusovým ochorením a pred kvalifikáciou, aj pretekmi musel dostať dokonca infúziu. Štartoval z deviateho miesta, ale po prvom kole bol už šiesty. Počas pretekov bol taký vyčerpaný, že uvažoval o odstúpení. Ale jeho vytrvalosť mu vyniesla slušnú porciu bodov a pozíciu najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta. Aj preto vyznieva Mexičanov heroický výkon ešte oveľa impozantnejšie, ako ten, ktorý predviedol jeho tímový kolega.

3. Ferrari 12 bodov (4/NC)

Ferrari sa v Singapure vzdalo víťazných vavrínov a ponúklo svojim súperom už v druhých pretekoch po sebe šancu na dobrý výsledok. Sergio Marchionne samozrejme po pretekoch zúril a v tíme budú podľa jeho slov padať hlavy. Problémy Sebastiana Vettela sa začali už na konci tretieho meraného tréningu, keď za jeho chrbtom začalo vynechávať zapaľovanie. Mechanici sa pred kvalifikáciou rozhodli, že vymenia motor, na čo mali len necelé dve hodiny. Nakoniec to stihli, ale Nemec s ním neodjazdil ani jedno merané kolo. V nedeľu tak aspoň zachraňoval, čo sa dalo. Ale na lepšie ako štvrté miesto a najrýchlejšie kolo v pretekoch to nevydalo.

Smutným hrdinom ale ostáva Kimi Räikkönen, ktorý na svoje ďalšie víťazstvo čaká už viac ako štyri roky. V kvalifikácii stratil len 0,045 sekundy na Lewisa Hamiltona. Po tom, ako Sebastian Vettel musel začínať z konca štartového poľa, mal šancu na víťazstvo väčšiu, ako kedykoľvek predtým v sezóne.

Celý nešťastný víkend bol zakončený bizarnou nehodou Sebastiana Vettela s Lanceom Strollom po prejazde cieľom. Nemec pravdepodobne na chvíľu stratil koncentráciu po vypätých pretekoch a náraz do predného kolesa Williamsa mu takmer odrovnal prevodovku. Tá našťastie po kontrole vyzerala byť v poriadku, lebo v opačnom prípade by jazdca Scuderie v Japonsku čakala ďalšia penalizácia.

2. Mercedes 28 bodov (2/5)

Po piatkových tréningoch sa inžinieri Strieborných šípov rozhodli, že sa vrátia k nastaveniu zo Singapuru. Valtteri Bottas si napriek tomu ponechal novú konfiguráciu, ale príliš veľa rýchlosti mu to neprinieslo. Lewis Hamilton opäť predviedol famózne kvalifikačné kolo a napriek predpokladom zaokrúhlil počet svojich prvých miest na štarte už na 70. V nedeľu ale nekládol Maxovi Verstappenovi taký odpor, ako keby za ním jazdil Sebastian Vettel. Dobre vedel, že v súboji s Holanďanom by mohol stratiť oveľa viac, ako víťazné vavríny. Angličan bodoval už dvadsiaty krát v rade, čo je piata najdlhšia séria v histórii a o ďalší krôčik sa priblížil k štvrtému titulu.

Valtteri Bottas, ktorý začínal za Maxom Verstappenom nepríjemne dobiedzal na Holanďana v prvých zákrutách. Fínov dobrý štart malo však na svedomí vysušené štartové miesto, na čo už po pretekoch upozornila Force India. Oficiálne to vraj malo byť zakázané, ale stewardi sa odvolávali na to, že Charlie Whiting tento zákaz koncom minulej sezóny zrušil. Jazdec Red Bullu je však tradične pre svojich súperov veľmi tvrdým orieškom na predbehnutie a nie inak tomu bolo aj v súboji s fínskym jazdcom Strieborných šípov. Jeho pozícia bola nakoniec obetovaná v prospech súboja o titul, čo podľa reči tela Valtteriho Bottasa príliš nepridáva na jeho psychickej pohode.

Napriek tomu, že Lewis Hamilton a Mercedes navýšili svoje náskoky v priebežnom poradí oboch šampionátov, u Strieborných šípov vonkoncom neskáču od radosti. Už v druhých pretekoch v rade boli až tretím najrýchlejším tímom a len zhoda šťastných náhod spôsobila, že nemecko-anglický tím z tejto situácie vyťažil viac, ako by teoreticky mal. Najhoršie na celej veci bolo, že ani v samotnom tíme nevedeli, kam sa vytratila ich rýchlosť, s ktorou deklasovali všetkých svojich súperov ešte v talianskej Monze. Sám šéf tímu Toto Wolff sa na túto otázku vyjadril tak, že v aute majú podľa všetkého nejakého záškodníckeho škriatka. V Malajzii podľa ich vlastných výpočtov strácali v pretekárskom režime až osem desatín sekundy na jedno kolo na Ferrari a pol sekundu na Red Bull. V domovskej krajine svojho najväčšieho sponzora sa tak Mercedesu ani po tretí krát v rade nepodarilo zvíťaziť.

1. Red Bull – TAG Heuer 40 bodov (1/3)

Max Verstappen potreboval toto víťazstvo ako soľ. K dvadsiatym narodeninám, ktoré oslávil v sobotu si ani nemohol priať lepší darček. Po nešťastnej havárii v Singapure to vyzeralo, že pomaly začína prepadať zúfalstvu. Zo všetkých kôl, ktoré sa tento rok odjazdili, nemá na svojom konte ani polovicu. Bolo to len jeho druhé tohtoročné pódiové umiestnenie po tom, ako skončil ešte v apríli v Číne tretí. Ale ani v Malajzii nebol ďaleko od katastrofy. V momente, keď predbiehal o kolo Kevina Magnussena a Jolyona Palmera, prišlo medzi oboma jazdcami ku kontaktu a jazdec Red Bullu mal čo robiť, aby sa im vyhol.

Naopak, Daniel Ricciardo svojím tretím miestom získal ôsme pódiové umiestnenie v sezóne, čo v súčte znamenalo, že Červené býky si prvý krát v sezóne odvážajú najväčší počet bodov zo všetkých stajní. Na tímového kolegu v cieli síce stratil až 22 sekúnd, ale hriať ho môže pocit, že zo súboja so štvornásobným majstrom sveta vyšiel víťazne.

Koniec problémov Mercedesu?

Ako sa blíži záver šampionátu, začína byť čoraz viac jasné, že Lewisa Hamiltona by mohla na ceste za štvrtým titulom zastaviť len porucha jeho monopostu. Program v októbri je dosť nahustený a majstri sveta z Mercedesu mali len necelý týždeň na to, aby odhalili tajomstvo stratenej rýchlosti. Navyše teraz nebojujú len s Ferrari, ale k vedúcej dvojici sa tradične v závere sezóny výrazne priblížili aj Červení býci, ktorí by mohli ešte zdramatizovať súboj o titul. Vyzerá to tak, že Adrian Newey konečne vyladil monopost, ktorý v úvodných pretekoch v Melbourne vyzeral ešte dosť surovo a nedokončene. Momentálne generuje najviac prítlaku, čo sa ukazuje výhodou najmä v mokrých podmienkach. Navyše Red Bull býva v Suzuke tradične silný a ak opäť skončia pred striebornými monopostami, mohol by sa zdanlivo komfortný náskok Lewisa Hamiltona veľmi výrazne zmenšiť.

V Mercedese si aj preto po pretekoch sadli a analyzovali, prečo mal ich monopost rovnaké problémy, ako na jar v horúcom Bahrajne. Auto sa v niektorých zákrutách šmýkalo, čím sa prehrieval povrch najmä supermäkkej pneumatiky a v dôsledku toho sa strácala priľnavosť. V kvalifikácii to až taký problém nebol, ale v pretekoch, ktoré štartovali o dve hodiny skôr už áno. Dobrou správou pre Strieborné šípy je aspoň to, že teploty v Japonsku nebývajú v tomto ročnom období vysoké a tak by mali byť opäť v hre o víťazstvo. Ako to celé na Suzuke dopadne, sa dozvieme už tento víkend. Šestnásta veľká cena sezóny štartuje v nedeľu už o siedmej hodine ráno.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

Napíš komentár