Motochart: Nezastaviteľný Lewis Hamilton

22.10.2017 / Branislav Ježík
Lewis Hamilton a jeho žltá prilba. (photo: SITA/AP Photo/Tony Gutierrez)

Lewis Hamilton a jeho žltá prilba. / (photo: SITA/AP Photo/Tony Gutierrez)

Suzuka je okruhom, na ktorom sa v minulosti už mnoho krát rozhodovali súboje o titul. Ak už nie priamo, tak značnou mierou prispela k zruinovaniu nádejí jedného z kandidátov na titul. Spomenúť môžeme rok 2006, keď porucha motora Ferrari prakticky pochovala šance Michaela Schumachera na ôsmu korunu šampióna, či posledné dva ročníky, keď sa misky váh práve rozhodujúcou mierou naklonili raz na stranu Lewisa Hamiltona, aby to o rok bolo zase v prospech Nica Rosberga. Tradícia neostala porušená a nie inak tomu bolo aj v aktuálnej sezóne.

Ako rozhýbať súperov

Klasicky japonský okruh je medzi fanúšikmi, ale aj jazdcami obľúbený, pretože je veľmi nevyspytateľný. Navyše s agresívnou stratégiou je tu možné popreháňať aj tých najrýchlejších. To veľmi dobre už niekoľko rokov vedia u Červených býkov. Red Bull, ktorý tento rok nebojuje o titul, veľmi riskoval, aby sa pokúsil zabezpečiť Maxovi Verstappenovi druhé víťazstvo v rade. Nakoniec to mu nevyšlo podľa predstáv, ale aspoň prinútil Strieborné šípy, aby sa vzdali svojej optimálnej stratégie.

Piatkové merané tréningy poznačil dážď a tímy mali k dispozícii dáta len zo štyroch okruhov, ktoré stihli odjazdiť na suchej trati. Hlavnou otázkou pred nedeľou bolo, či zvoliť jedno, alebo dvojzastávkovú taktiku. Vzhľadom na trvanlivosť tohtoročných pneumatík sa tímy skôr prikláňali k prvej variante, ale popri tom museli stále myslieť na problémy, ktoré v tomto ohľade postihli Ferrari a Red Bull na Silverstone. Piloti majú samozrejme radšej viac zastávkové stratégie, pretože tie vytvárajú medzery v premávke a môžu tak aspoň v niektorých fázach jazdiť v čistom vzduchu. Tak isto tímy, ktoré skončia po kvalifikácii nižšie, sa v takýchto prípadoch nechcú správať príliš stádovito. Pretože potom by si len veľmi ťažko mohli v pretekoch vylepšiť svoje pozície. Pre stajne z čela je potom dilemou čo robiť, ak ich súperi zastavia v boxoch skôr. Jednu návštevu boxov tento rok uprednostňovali aj fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla, počas ktorých si mohli aspoň na chvíľu oddýchnuť pneumatiky. Autá totiž oproti vlaňajšku výrazne zrýchlili, čo dávalo predpoklad na väčšie množstvo jazdeckých chýb.

Fínske šachy

Výhoda Maxa Verstappena v podobe agresívnejšej jazdy v porovnaní z jazdcami bojujúcimi o titul sa začína rozplývať priamo úmerne s tým, ako narastá náskok Lewisa Hamiltona na čele priebežného poradia. Holanďan sa hneď po štarte vydal sledovať najväčšieho kandidáta na tohtoročnú korunu šampióna, ale čoskoro mu začali odchádzať predné pneumatiky. U Červených býkov vedeli, že na mäkkých pneumatikách by sa im v závere pretekov podobné problémy mali vyhnúť a naopak ťažkosti mal mať strieborný monopost. Bolo však potrebné správne načasovať zastávku v boxoch. Problémovým sa javil hlavne Kimi Räikkönen, ktorý po penalizácii zvolil podobne ako jeho krajan v Mercedese opačnú stratégiu, ako ostatní jazdci prvej desiatky. A hoci sa po prvom kole prepadol až na pätnáste miesto, späť sa predieral ako nôž maslom, pričom na mäkkých gumách mal rovnaké tempo ako jazdci na supermäkkých.

Červené býky ale zároveň potrebovali vyprovokovať Mercedes na predčasnú výmenu pneumatík. Zámer sa vydaril a Max Verstappen sa stihol vrátiť na trať pred jazdcom Ferrari. V Mercedese museli reagovať a tak svojho jazdca povolali do boxov v 22. kole, čo bolo o štyri kolá skôr, ako plánovali. Lenže aj u Strieborných šípov vytiahli svoje eso z rukáva. Valtteri Bottas jazdil s rovnakou stratégiou ako Kimi Räikkönen, a keď ho obaja jazdci bojujúci o víťazstvo v 28. kole dobehli, nebol pre neho problém opäť raz pozdržať jedného z prenasledovateľov svojho tímového kolegu. Sám pri tom stratil čas a s ním aj šancu bojovať v závere o stupne víťazov.

Max Verstappen sa ale nakoniec k útoku na prvé miesto nedostal. Lewis Hamilton si ho v každej fáze pretekov dokázal udržať dostatočne ďaleko od tela  jazdec s číslom 33 nedostal žiadnu šancu.

10. Sauber – Ferrari (15/NC)

Sauber má za sebou ďalší zo zabudnutiahodných víkendov v tohtoročnej sezóne. Rýchlejší z oboch jazdcov v kvalifikácii bol tento krát Marcus Ericsson. Ale aj to len preto, že rýchle kolo jeho tímového kolegu prerušila červená vlajka na konci úvodnej časti kvalifikácie. Švéd bol zároveň prvým jazdcom, ktorý vypadol v nedeľu, keď nos svojho monopostu zapichol do bariér z pneumatík už v siedmom kole. Česť tímu tak musel zachraňovať Pascal Wehrlein. S porúchanými brzdami to však bolo skôr trápenie a modrobiely monopost opäť raz skončil v cieli dve kolá za víťazným jazdcom.

9. Toro Rosso – Renault (13/NC)

Carlos Sainz sa nerozlúčil s mladými býčkami práve najdôstojnejšie. Od pretekov v Austine sa už prezlečie do žltého a bude si zvykať na továrenský Renault. Mladý Španiel bol ako už niekoľko krát v tomto roku v úvodnom kole až príliš divoký, čo si odniesol jeho monopost. Dôvodom bol štart z poslednej rady po penalizácii za výmenu motora. Aby toho nebolo málo, tak ešte predtým v prvom tréningu efektne rozbil svoje auto.

Pierre Gasly má tak trochu šťastie, že z juniorov Red Bullu je jediným jazdcom, ktorý má dostatočný počet bodov na to, aby mu mohla byť vydaná superlicencia. Pokojne a bez väčších stresov tak môže získavať skúsenosti za volantom F1. Francúz mal v Japonsku blízko k prvým bodom kariéry, súbojom s Nicom Hülkenbergom si však odrovnal pneumatiky a musel sa neplánovane zastaviť v boxoch. Vo výsledku si tak len o jednu priečku polepšil svoje štatistiky v kráľovskej disciplíne.

8. Renault (12/NC)

Francúzi svojim jazdcom naordinovali neskoré zastávky v boxoch, čo im malo dať nezanedbateľnú výhodu na posledných pätnásť kôl. Nicovi Hülkenbergovi to takmer vynieslo body, nebyť zlomenej klapky DRS, kvôli ktorej musel Nemec svoj monopost predčasne odstaviť.

Jolyon Palmer napokon prikývol na ponúkané odstupné a v F1 sme ho tak minimálne do konca sezóny videli naposledy. Rozlúčku ale nemal vôbec jednoduchú, pretože po penalizáciách za výmeny súčastí pohonnej jednotky, musel štartovať až z predposlednej rady. Nakoniec ku koncu pretekov nahradil svojho tímového kolegu v boji o posledný bod, ale aj z neho odišiel z dlhým nosom.

7. McLaren – Honda (11/14)

Honda sa pred domácim publikom príliš nepredviedla a Fernando Alonso musel po ďalšej výmene motora opäť na štarte putovať do poslednej rady. Španiel je však veľký bojovník a v závere mal na dosah posledný bod, o ktorý súperil so svojím bývalým tímovým kolegom z Ferrari. V posledných kolách sa ale do tohto súboja priplietli Lewis Hamilton s Maxom Verstappenom (alebo naopak?) a tak na záverečný útok už neostal ani čas, ani priestor. Dvojnásobný majster sveta navyše dostal dva trestné body za to, že vedúcu dvojicu pustil pred seba až príliš neskoro.

Stoffel Vandoorne len tesne prehral súboj o postup do záverečnej časti kvalifikácie. Tým, ktorý ho porazil bol práve Fernando Alonso. Nakoniec kvôli jeho penalizácii ale predsa len štartoval z desiateho miesta. V prvom kole však kolidoval s Kimim Räikkönenom a s poškodeným monopostom to na lepšie ako predposledné miesto v cieli nevydalo.

6. Williams – Mercedes 1 bod (10/NC)

Felipe Massa takmer polovicu pretekov odolával útokom oboch monopostov Haas. Nakoniec podľahol a v závere musel s poškodeným monopostom zachraňovať aj posledný bodík. Vo Williamse sa stále ešte nerozhodli, kto bude v budúcej sezóne jazdiť po boku Lancea Strolla a Brazílčan chce aj takto dokázať, že ešte nepatrí do starého železa.

Mladý Kanaďan prežil v Japonsku frustrujúcu kvalifikáciu, keď sa nedostal z jej prvej časti po tom, čo ho zablokoval Sergio Pérez. Ani v nedeľu to nebolo oveľa slávnejšie. Na štarte síce poskočil na jedenáste miesto, ale po kontakte s Kevinom Magnussenom musel predčasne do boxov. Jeho preteky nakoniec ukončil defekt pneumatiky, po ktorom takmer zostrelil Daniela Ricciarda.

5. Haas – Ferrari 6 bodov (8/9)

Romain Grosjean nesklamal a aj v Japonsku predviedol nejakú tú nehodu. Tento krát to bolo v úvodnej časti kvalifikácie a niektorí jazdci mu mohli poďakovať za to, že si už nestihli zlepšiť svoje časy. Francúz bol potom v nedeľu v boxoch o štyri kolá neskôr ako tímový kolega. Problémom bolo, že Kevin Magnussen jazdil pred ním a márne sa snažil predbehnúť Felipeho Massu trápiaceho sa so svojimi pneumatikami. Zozadu sa navyše začal približovať Nico Hülkenberg na ešte čerstvejšom obutí. Francúz chcel samozrejme dopredu, aby si s Williamsom poradil sám. Tím bol však proti. Pre Amíkov ale nakoniec všetko dobre dopadlo. Nemec na Renaulte čoskoro musel odstúpiť s porúchaným systémom DRS a tlaku nakoniec neodolal ani Felipe Massa, ktorého Dánov tvrdý atak tak rozhodil, že sa okolo neho stihol prešmyknúť aj Romain Grosjean.

4. Force India – Mercedes 14 bodov (6/7)

Esteban Ocon bol opäť rýchlejší ako tímový kolega a tak to bolo aj na štarte. V úvode pretekov sa dokonca povozil na treťom mieste, ale neskôr sa zaňho dostal Sergio Pérez a žiadal, aby ho mohol aj predbehnúť. Povolenie od tímu ale nedostal, pretože ružoví panteri už nechceli zažiť žiadne ďalšie problémy ako v Belgicku. Mladý Francúz tak vyrovnal rekord v počte dojazdov do cieľa od začiatku kariéry a len Lewis Hamilton sa môže tento rok pochváliť, že bodoval viac krát ako jazdec Force Indie.

Naopak Mexičan odchádzal z Japonska značne rozladený. V kvalifikácii prehral so svojím tímovým kolegom už piaty krát a nepodarilo sa mu pred neho dostať ani v pretekoch. Tešiť ho môže aspoň to, že od začiatku sezóny nazbieral o sedemnásť bodov viac ako Esteban Ocon.

3. Ferrari 10 bodov (5/NC)

Červeným monopostom okruh v Suzuke nesvedčal tak, ako tomu bolo v predchádzajúcich dvoch veľkých cenách. Ak nerátame nešťastné preteky v Singapure, červení si tento rok odnášajú najnižší bodový prídel. Problémy sa začali už v piatok, keď na aute Kimiho Räikkönena musela byť po havárii vymenená prevodovka a Fín prišiel na štarte o päť pozícií. Problémom sa Fín nevyhol ani v pretekoch, keď po kontakte s jedným z McLarenov v druhej zákrute, spadol až na pätnáste miesto. Prvá štvorica sa mu tým pádom definitívne vzdialila a na lepšie ako piate miesto v tej chvíli už nemohol pomýšľať.

Ešte horšie na tom bol Sebastian Vettel. Nemec sa vďaka penalizácii Valtteriho Bottasa dostal do prvej rady na štarte. Ale bolo mu to len pramálo platné. Hneď po zhasnutí červených svetiel sa začal prepadať štartovým poľom. Opakovali sa totiž jeho problémy z konca tretieho meraného tréningu v Malajzii, keď za jeho chrbtom začalo vynechávať zapaľovanie. Na vine bola sviečka od japonského dodávateľa, ale pozoruhodnejšie je, že Taliani v zhone medzi dvoma veľkými cenami pravdepodobne zanedbali zisťovanie príčin malajzijského zlyhania. Ku cti štvornásobného majstra sveta slúži aspoň to, že po zbabranej nedeli odmietol kritiku svojho tímu.

2. Red Bull – TAG Heuer 33 bodov (2/3)

Červené býky sú späť a záver sezóny je v ich podaní už tradične silný. Navyše časté vypadnutia spôsobili, že Max Verstappen je hladný po ďalších víťazstvách. Na úzkej trati v Suzuke si ho ale Lewis Hamilton dokázal ustrážiť a reálne nedal Holanďanovi žiadnu šancu na predbehnutie. Napriek tomu sa postaral o oživenie pretekov, keď už Ferrari vypadlo z hry o stupne víťazov.

Daniel Ricciardo prvý krát od júla porazil Maxa Verstappena v kvalifikácii, ale než sa stihol po štarte poobzerať okolo seba, bol jeho tímový kolega v prvej zákrute už pred ním. V prvom kole sa pred neho dostal dokonca aj Esteban Ocon, na ktorého ružové zadné krídlo sa musel pozerať až do jedenásteho kola. Vedúca dvojica mu zatiaľ ušla, ale deviate pódiové umiestnenie v tejto sezóne si Austrálčan napokon už nenechal od nikoho vziať.

1. Mercedes 37 bodov (1/4)

Päť víťazstiev z posledných siedmych pretekov znamená, že Lewis Hamilton má štvrtý titul šampióna na dosah. Angličan dokonale využil ďalšie zaváhanie Ferrari a svoj náskok v dobe, keď sa hrá ešte o 100 bodov, navýšil už na rozdiel 59. Nehovoriac o ďalšom perfektnom kvalifikačnom kole, keď mu ako tak stíhal len tímový kolega.

A práve Valtteri Bottas akoby ťažko znášal to, že v posledných pretekoch robí Angličanovi skôr nosiča vody. Ešte počas letnej prestávky sa sám pasoval do role jedného z kandidátov na titul, ale odvtedy už to s Fínom ide dolu vodou. Pomôcť by mu mohlo aspoň to, že pri súčasnej situácii v súboji o titul by mu mohol Mercedes pomôcť dostať sa v konečnom poradí pred Sebastiana Vettela. Na toho totiž stráca len trinásť bodov.

Ak sme pred dvoma týždňami písali o samovražde skákajúceho koníka v Malajzii, tak v Japonsku Scuderia predviedla v podaní Sebastiana Vettela hotové harakiri. Matematicky to síce ešte nie je definitívne, ale prakticky máme v oboch šampionátoch už rozhodnuté. Korunovácia Strieborných šípov a Lewisa Hamiltona by za istých okolností mohla nastať už v Austine. Či sa tak stane, alebo sa trápenie Ferrari ešte o niečo oddiali, sa dozvieme už tento víkend. Sedemnásta veľká cena sezóny štartuje v nedeľu o deviatej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár