Motochart: Jedna hádanka vyriešená

29.10.2017 / Branislav Ježík
Jeden rýchlejší, ako druhý.  (photo: Honda Press Office)

Jeden rýchlejší, ako druhý. / (photo: Honda Press Office)

Lewis Hamilton USA miluje a do pretekov v Austine prichádzal s tým, že tu podobne, ako pred dvoma rokmi môže získať svoj ďalší titul majstra sveta. Matematická šanca tu síce bola, ale napriek deviatemu víťazstvu v sezóne, sa oslavy ešte minimálne o jeden týždeň odkladajú. To však nemení nič na tom, že diváci si mohli užiť napínavú veľkú cenu. Angličanovo šieste prvenstvo z posledných ôsmych podujatí nakoniec zatienilo kontroverzné predbehnutie vychádzajúcej hviezdy v posledných zákrutách okruhu.

F1 sa prezliekla do ružova

Pirelli priviezlo do USA svoje tri najmäkšie zmesi, čo sa už v druhej polovici sezóny stalo takmer zvykom. Najmäkšie fialové boli v Austine ružové na podporu nadácie Susan G. Komenovej bojujúcej už od roku 1982 s rakovinou prsníka. Partnerstvo s nadáciou pre americké preteky uzavrelo vedenie formuly 1 a tak sme ružovú mohli vidieť aj na niektorých monopostoch, alebo oblečeniach jazdcov a členov tímov.

Vo voľných tréningoch sa ukázali všetky zmesi použiteľné. Tímy preto riešili otázku, či sa v nedeľných pretekoch zastavia na výmenu v boxoch raz, alebo dvakrát. Všetky oči boli upreté hlavne na Daniela Ricciarda, ktorý sa kvalifikoval na štvrtom mieste. Dokázali si totiž ušetriť dve čerstvé sady červených pneumatík. Austrálčanovi to však napokon príliš platné nebolo, pretože z pretekov sa porúčal už po štrnástich kolách.

Úplne opačne na tom boli vo Ferrari, a napriek tomu, že napríklad Kimi Räikkönen si nechal priviesť najviac supermäkkých sád, na nedeľu jazdcom Scuderie neostala ani jedna neojazdená červená pneumatika. Aj z toho bolo jasné, že taliansky tím sa rozhodol pre jednozastávkovú stratégiu. Naopak v Mercedese si ponechali otvorené zadné dvierka a jeho jazdci mali k dispozícii po jednej sade pneumatík z každej zmesi.

Situácia sa nakoniec prudko zmenila v nedeľu ráno, keď sa Austinom prehnala búrka, ktorá zmyla z okruhu všetku gumu, ktorá sa tam nazbierala za dva dni. Práve tento faktor uprednostňoval viac dvojzastávkovú stratégiu. Všetko sa však odvíjalo od toho, ako prudko mali rásť teploty vzduchu popoludní. Od toho závisela aj degradácia pneumatík a teda aj samotná stratégia. Všeobecne sa ale predpokladalo, že bude chladnejšie, ako v sobotu, čo viac nahrávalo práve použitiu červenooznačených pneumatík v závere, ako žltých. Misky váh sa tým pádom viac naklonili na stranu Mercedesu a Red Bullu.

Precitnutie z letargie

Stratégovia museli mať pritom na mysli aj systém DRS, ktorého použitie v Austine prináša jedno z najväčších zrýchlení zo všetkých okruhov. V praxi to znamenalo rozdiel až 0,7 sekundy na najdlhšej rovinke, čo pohodlne postačovalo na predbehnutie brániaceho sa súpera. Ak aj nie, tak sa útočiaci jazdec dokázal dostať dostatočne blízko, aby mohol zaútočiť v nasledujúcej sérii zákrut.

Rovnako ako v Japonsku, aj v Austine Červené býky prebrali z letargie stratégov Scuderie a Strieborných šípov. Tí to možno po penalizácii Maxa Verstappena za výmenu motora a vypadnutí Daniela Ricciarda v úvode veľkej ceny už možno ani nečakali, ale mladý Holanďan dokázal staré pušky v závere ešte poriadne ponaháňať.

Max Verstappen musel štartovať až zo šestnásteho miesta. Na druhej strane mal k dispozícii najnovšiu výkonnejšiu verziu motora za svojím chrbtom. Ak ho ale tím chcel dostať na pódium, musel vymyslieť niečo iné, ako súperi vpredu. Výhodou bolo, že Holanďan si v prvej polovici veľkej ceny vyjazdil celkom slušný náskok na stred poľa, takže ho zozadu nikto neohrozoval. Tým pádom nemal príliš čo stratiť a tím mohol skúsiť aj riskantnejšie stratégie.

Všetky autá pred ním v polovici pretekov jazdili na najtvrdších žltých pneumatikách, na ktorých už plánovali prísť do cieľa. V Red Bulle sa teda rozhodli, že v 37. kole z celkových 56, skúsia poslať svojho jazdca do záverečnej fázy na rýchlejších červených. Cieľom bolo donútiť Valtteriho Bottasa alebo Kimiho Räikkönena k zastávke. Najmä Fín v Mercedese vyzeral, že sa so svojím obutím trápi. A ako sme už spomínali, vo Ferrari nemali v nedeľu k dispozícii čerstvú sadu červených gúm. Našťastie ich fínsky jazdec dokázal jazdiť o niečo šetrnejšie a jeho pneumatiky boli ešte v celkom dobrej kondícii. Obaja Fíni by navyše návštevou boxov stratili svoje pozície práve v prospech jazdca Červených býkov.

Obetný baránok

V problémoch bol však druhý jazdec Ferrari a stále ešte kandidát na tohtoročný titul, ktorý sa sťažoval na stav svojich pneumatík. Sebastian Vettel mal na rozdiel od dvojice jazdcov za ním dostatočný náskok, aby sa po výmene pneumatík stihol vrátiť pred Maxa Verstappena. Obaja Fíni teda ostali na okruhu s podobnými úlohami od svojich tímov: Valtteri Bottas sa mal pokúsiť čo najviac zdržať Sebastiana Vettela pri jeho ceste späť na druhé miesto a Kimi Räikkönen mal Nemcovi robiť bodyguarda pred dotierajúcim Maxom Verstappenom. Holanďan nakoniec v priebehu 19 kôl zmazal osemnásťsekundovú stratu na druhého jazdca Scuderie, ktorý navyše v závere musel šetriť palivo. Štyri zákruty pred cieľom sa pred neho aj dostal, ale ako sa ukázalo, bolo to za hranicou pravidiel. Povedané futbalovou terminológiou, Holanďan sa dostal s loptou až do autu.

Smutným hrdinom tak okrem Maxa Verstappena bol aj Valtteri Bottas. Druhý jazdec Strieborných šípov jazdil väčšiu časť pretekov na treťom mieste. Potom však prišli už spomínané problémy so žltými pneumatikami a v Mercedese od 35. kola zvažovali, či ho povolajú aj na druhú zastávku v boxoch. Všetko to nakoniec za nich vyriešil Max Verstappen o dve kolá neskôr. Fínovou smolou bolo, že zámer Mercedesu bol vziať pozíciu Sebastianovi Vettelovi a uľahčiť tak boj o jazdecký titul Lewisovi Hamiltonovi, ako udržať svojho jazdca na pódiu. A keďže Nemec na Ferrari jazdil s dostatočným náskokom, aby ich zámer dokázal pokryť vlastnou zastávkou, čakalo sa, či Valtteri Bottas dokáže zmenšiť rozdiel medzi oboma autami. Práve pri tejto naháňačke si zničil svoje pneumatiky, čo sa mu v závere vypomstilo, keď sa už nedokázal ubrániť trojici jazdcov za ním. V tíme dúfali, že dokáže za sebou udržať aspoň svojho krajana, ktorý taktiež nebol v boxoch. Ten mal však svoje pneumatiky v oveľa lepšej kondícii a so strieborným monopostom si relatívne ľahko poradil v 42. kole, krátko po tom, ako sa okolo neho prehnalo druhé Ferrari. A tak druhá zastávka Valtteriho Bottasa v boxoch prišla štyri kolá pred koncom, keď už bolo o poradí rozhodnuté. Dalo by sa povedať, že päť minút po dvanástej, pretože výmena v 35., alebo 36. kole by znamenala, že Fín by si zastriekal šampanským na stupni víťazov. To určite, napriek oslavám štvrtého titulu v Pohári konštruktérov, príliš nepridá na sebavedomí tohtoročného nováčika Strieborných šípov.

10. Sauber – Ferrari (15/NC)

Marcus Ericsson bojuje o svoju budúcnosť v F1 ako sa len dá. Zaklopal aj na dvere Williamsu a ani v Sauberi ešte nad ním nezlomili palicu. V Austine podľa vlastných slov podal najlepší výkon roka. Druhá časť kvalifikácie mu ušla len o sedem tisícin sekundy, ale na pomalom monoposte s minuloročným motorom to nakoniec stačilo len na predposledné miesto v cieli. K tomu mu určite nepomohla ani päťsekundová penalizácia za kontakt s Kevinom Magnussenom.

Pascal Wehrlein predviedol opäť bezfarebný výkon a v kvalifikácii skončil druhý od konca. Po nehode na štarte sa prepadol na posledné miesto, ale po piatich kolách musel svoj monopost s poškodenou podlahou odstaviť. Tešiť ho môže aspoň to, že Mercedes ho ešte úplne neodpísal a pre budúcu sezónu sa mu snaží vybaviť kokpit u Sira Franka.

9. Haas – Ferrari (14/16)

Amíkom sa domáca veľká cena príliš nepodarila. Víkend si s fanúšikmi síce užili, ale na trati to nebola žiadna sláva. Romain Grosjean neporušil tradíciu a aj v Austine lietali trosky z jeho auta. Tento krát to bolo v piatok. A samozrejme nebol by to Francúz, aby sa na niečo nesťažoval. Najskôr chcel auto v poslednom kole odstaviť, s čím v tíme nesúhlasili, potom mu vadilo, ako sa správa ľavá predná pneumatika, až napokon na otázku, čo s tým všetkým má robiť, dostal jednoduchú odpoveď shut up od manažéra tímu Günthera Steinera.

Zato zlý muž Kevin Magnusen sa opäť predviedol a po kvalifikácii dostal trest za blokovanie Sergia Péreza. A hoci bol v meraní síl s ostatnými v sobotu popoludní zo všetkých najpomalší, aj po penalizácii straty troch miest na štarte sa paradoxne o tri miesta posunul vpred. Zdá sa vám to nelogické? Mohli za to tresty jeho súperov, ktorí v súčte nazbierali ešte viac pozícii, o ktoré sa posúvali smerom nadol. Dán na štarte kolidoval s oboma Saubermi, takže musel ísť hneď po prvom kole do boxov. V závere dostal čerstvé ultramäkké pneumatiky, vďaka čomu sa môže pochváliť aspoň tretím najrýchlejším kolom pretekov.

8. McLaren – Honda (12/NC)

Čo by to bol za víkend veľkej ceny bez penalizácií za výmenu motora od Hondy? Stoffel Vandoorne dostal najnovšiu verziu japonského motora, za čo bol odmenený štartom z poslednej rady. Sám povedal, že si tie tri kone, o ktoré bola pohonná jednotka výkonnejšia, ani poriadne nevšimol. A mal pravdu, keďže na rovinkách McLaren v Austine stále strácal 17 km/h. Belgičan sa však ani v tejto situácii nevzdával a hneď v prvom kole získal k dobru tri pozície. Potom predbehol oba Haasy a Lancea Strolla, ktorý si ale s čerstvejšími pneumatikami v poslednom kole vzal zemiakovú medailu pre seba.

McLaren mal v nedeľu na body, nesmel by ho ale zradiť motor Honda. Fernando Alonso sa aj s jeho staršou verziou dokázal kvalifikovať na deviatom mieste a v pretekoch sa až do svojho vypadnutia pohyboval ešte vyššie. Španiel potvrdil, že ho v druhom najstaršom tíme uvidíme aj v budúcej sezóne a to je asi tá najlepšia správa s ktorou McLaren z USA odchádzal.

7. Toro Rosso – Renault 1 bod (10/13)

Daniil Kvjat sa vrátil do kokpitu formuly 1, aby nahradil Pierra Gaslyho. Francúz mal na žiadosť nového dodávateľa motorov pre mladé býčky zabojovať o titul v japonskej sérii Super Formula. Nakoniec z toho nič nebolo, pretože preteky boli zrušené kvôli blížiacemu sa tajfúnu, takže by sa dalo povedať, že minuloročný víťaz GP2 meral cestu do krajiny vychádzajúceho slnka zbytočne. Rus ho ale nahradil celkom obstojne, keď sa mu konečne podarilo bodovať. Jedna lastovička ale leto nerobí, povedali si asi v Red Bulle a v týždni po pretekoch mu oznámili, že v budúcnosti už s ním nepočítajú.

Mladé býčky pravdepodobne presvedčil výkon strateného syna Brendona Hartleya. Na úvod dostal penalizáciu za výmenu motora, ale pri ceste za trinástym miestom nespravil žiadnu chybu a vo svojej prvej veľkej cene predviedol vyrovnaný výkon. Dôležité pre Novozélanďana bolo, že ako sa postupne zoznamoval s autom, neustále sa zrýchľoval. Na inžinierov zapôsobila aj jeho spätná väzba, takže ho podľa všetkého v Toro Rosso uvidíme aj v budúcej sezóne.

6. Williams – Mercedes 2 body (9/11)

Felipe Massa začínal preteky na desiatom mieste, hoci sa do poslednej časti kvalifikácie neprebojoval. Môžu za to penalizácie iných jazdcov. Na rozdiel od súperov pred sebou štartoval na červených pneumatikách, čo mu umožnilo oddialiť svoju jedinú zastávku v boxoch až za polovicu pretekov. Na záverečných 26 kôl dostal najmäkšiu ultramäkkú zmes, vďaka ktorej sa mu v závere podarilo prekonať Daniila Kvjata a pre anglický tím získal ďalšie dva body. Z tejto zaujímavej stratégie by sa možno dalo vyťažiť aj viac, žiaľ biele autá Sira Franka v Austine vôbec nestíhali Renaultom, ani ružovým monopostom Force India. A to aj napriek tomu, že Brazílčan v závere na čerstvejších pneumatikách dobiedzal na Sergia Péreza. Predbehnúť sa mu ho však nepodarilo. Pre veterána je ale dôležitejšie, že už po dvanásty krát v tejto sezóne skončil v cieli pred tímovým kolegom. Ešte výraznejšie je to vidieť v kvalifikáciách, v ktorých bol kanadský talent lepší len dva krát. Práve to možno ešte drží Felipe Massu v hre o sedačku v budúcoročnom monoposte, hoci nie je tým najhorúcejším kandidátom.

5. Renault 6 bodov (7/NC)

Carlosovi Sainzovi okruh v Austine sedí a tak si asi nemohol priať lepšie miesto, na ktorom by sa mohol predviesť v nových farbách v pre neho neznámom aute. Šapniel sa nakoniec primiešal do súboja ružových panterov a z trojice jazdcov mal najčerstvejšie pneumatiky. Dokonale tak predviedol svoj talent a ukázal, prečo ho Red Bull púšťal do iného tímu len z ťažkým srdcom. Zatiaľ je ale priskoro porovnávať jeho výkony s Nicom Hülkenbergom, ktorého navyše v Austine trápili technické problémy. Dobrou správou pre Renault je, že rýchlostne sa Nemcovi hneď vyrovnal. Jeho šesť bodov totiž Francúzov dostalo pred Haas a na dohľad je už aj bývalý tím Carlosa Sainza.

Nico Hülkenberg už pred kvalifikáciou musel meniť motor, čo sa samozrejme neobišlo bez penalizácie. V druhej časti kvalifikácie preto ani nevyšiel z boxov, aby si pre preteky mohol vybrať zmes pneumatík. Veľmi mu to však platné nebolo, keď po troch kolách musel odstaviť svoj žltočierny Renault, z ktorého unikal olej.

4. Force India – Mercedes 12 bodov (6/8)

Estebanovi Oconovi sa nakoniec podarilo zastaviť rozbehnutého Carlosa Sainza a vybojoval si tak pozíciu najlepšieho pilota zo zvyšku sveta. Mladý Francúz pomaly dozrieva na jazdca, o ktorého sa v budúcnosti budú biť najlepšie tímy. Samozrejme, ak si ho k sebe nestiahne Mercedes, s ktorým má podpísanú zmluvu. U ružových panterov sa už dokonale udomácnil a poriadne preháňa večný talent Sergia Péreza. Po letnej prestávke je na neudržanie a svojho tímového kolegu porazil v kvalifikácii už tretí krát v rade a v cieli bol pred ním v štyroch z posledných šiestich veľkých cien. Mexičan je z tejto situácie poriadne frustrovaný, čo dával najavo aj do vysielačky, keď ho tím nechcel pustiť pred druhý ružový monopost, ktorý jazdil v šetriacom móde, aby ušetril palivo pre záver pretekov. Nakoniec si jazdou v tesnom závese po márnej snahe predbehnúť svojho tímového kolegu odrovnal pneumatiky a v závere musel odolávať útokom Felipeho Massu.

3. Red Bull – TAG Heuer 12 bodov (4/NC)

Od Červených býkov v nedeľu popoludní sršali hromy blesky. Ich nádherný príbeh, keď svojho jazdca doviedli zo šestnásteho miesta na štarte až na pódium, skončil ešte pred ceremoniálom vyhlasovania víťazov. Z riaditeľstva pretekov prišla studená sprcha a Max Verstappen sa pohára za tretie miesto už nedočkal. Nie že by si ho za predvedený výkon nezaslúžil, ale na druhej strane, pravidlá by sa mali dodržiavať. V jeho prípade to dokonca nebolo prvý krát a tak horúce hlavy v Red Bulle spustili po pretekoch mediálnu búrku, po ktorej sa fanúšikovia jednému z komisárov, ktorým bol bývalý jazdec Ferrari Mika Salo, vyhrážali dokonca smrťou. FIA to samozrejme nemohla nechať len tak a všetci zainteresovaní dostali čas do piatka, aby sa ospravedlnili.

Smola Maxa Verstappena sa po pretekoch v Singapure akoby preniesla na Daniela Ricciarda. Austrálčan predviedol nádherný súboj s Valtterim Bottasom v úvodných kolách, aby ho po zastávke v boxoch zradil motor. Na všetko sa však rýchlo zabudlo vo víre vášní, ktorý nasledoval po pretekoch. 

2. Ferrari 33 bodov (2/3)

Všeobecne sa neočakávalo, že Ferrari bude v Austine dominantným tímom. Preto bolo vedenie Sebastiana Vettela v prvých kolách skôr prekvapením. Lewis Hamilton sa s ním však pomerne rýchlo vysporiadal a Nemec sa príliš ani nebránil. Červený monopost totiž vôbec nestačil jeho tempu a bol nemilosrdný hlavne k pneumatikám. Ďalšia bitka bola prehratá a v zázraky už neveria snáď ani v Maranelle.

Kimi Räikkönen predviedol tradične slabšiu kvalifikáciu, ale v nedeľu vyzeral byť lepším z dvojice jazdcov Scuderie. Najmä jeho práca s pneumatikami mu dovolila odjazdiť preteky s jednou zastávkou. Päť kôl pred koncom zdolal dokonca aj druhý Mercedes, ale potom musel spomaliť kvôli vysokej spotrebe. To sa Ferrari s poslednou verziou motora stalo už druhý krát, takže Taliani budú mať nad čím cez zimu premýšľať. Nakoniec musel zubami-nechtami brániť pódiové umiestnenie pred Maxom Verstappenom na čerstvých pneumatikách. Takmer sa mu to aj podarilo, ale Holanďan to skúsil na mieste, kde sa bežne nepredbieha. Fína tým v šestnástej zákrute možno trochu prekvapil, ale bolo to len preto, že jeho súper prekročil limity trate. 

1. Mercedes 35 bodov (1/5)

Ďalší perfektný víkend Lewisa Hamiltona prekazilo len najrýchlejšie kolo Sebastiana Vettela na čerstvých pneumatikách. V nedeľu ráno najskôr previezol po okruhu Usaina Bolta, ktorý odštartoval preteky, aby sa s ním poobede stretol na stupňoch víťazov. Inak bol Angličan počas celého víkendu najrýchlejší každý jeden deň. Po slabšom štarte sa síce prepadol na druhé miesto, ale Nemca v priamom súboji porazil už v šiestom kole. Štvrtý titul síce ešte oslavovať nemôže, ale je od neho už len krôčik. Okrem toho všetkého prekonal ďalší z rekordov Michaela Schumachera, keď z prvej rady štartoval už po 117. krát.

Mercedes na rozdiel od svojho jazdca už oslavovať môže. Nevyspytateľná diva W08, ako sami v Brackley nazvali svoj monopost, priniesla anglicko-nemeckej stajni ďalší titul medzi tímami. Jediným, kto sa možno až tak netešil, bol druhý jazdec Valtteri Bottas. Piatym miestom v Austine vypadol z hry o tohtoročný titul. Nie že by v nej reálne počas sezóny bol, ale chvíľu si o ňom aspoň zasníval. Už po niekoľký krát bol obetovaný v prospech tímovej stratégie, čo mu na rýchlosti určite nepridá. Fína čaká ťažká zima, počas ktorej sa musí dať dokopy hlavne po psychickej stránke.

Prvá z dvoch matematických hádaniek tejto sezóny bola rozriešená minulý víkend. Mercedes získal Pohár konštruktérov aj po štvrtý krát v rade, čo sa mu podarilo ako štvrtému tímu v histórii. Lewis Hamilton si na svoj štvrtý titul bude musieť ešte počkať minimálne do tejto nedele. A keď už sme pri tých štvorkách (to nie je žiadna skrytá reklama), bude len štvrtým jazdcom so štyrmi korunami šampióna.

O tom, že sa tak stane nepochybuje snáď už ani ten najzarytejší fanúšik Ferrari. Angličanovi v prípade víťazstva Sebastiana Vettela na úspešné zavŕšenie sezóny postačí prísť do cieľa v Mexiku najhoršie na piatom mieste. Vzhľadom k tomu, že horší výsledok v prebiehajúcom ročníku dosiahol len raz, všetko nasvedčuje tomu, že bude rozhodnuté už pred poslednou dvojicou veľkých cien. V prípade, že Nemec skončí horšie, ako na druhom mieste, bude sa jazdec Strieborných šípov radovať aj v prípade svojho vypadnutia. Karty sú teda rozdané celkom jednoznačne, ale priebeh pretekov taký byť nemusí. Osemnásta veľká cena sezóny štartuje túto nedeľu v prime time o ôsmej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

Napíš komentár