Motochart: V hre je ešte titul vicemajstra

12.11.2017 / Branislav Ježík
V Mexiku sa hlavy vtesnali aj do sombrera, nielen do prilby.  (photo: Honda Press Office)

V Mexiku sa hlavy vtesnali aj do sombrera, nielen do prilby. / (photo: Honda Press Office)

Mexický víkend sa niesol v znamení osláv Dia de los Muertos, teda sviatku zosnulých. Ten sa ale nesie v trochu inom duchu, ako v našich končinách. Mercedes prišiel už ako držiteľ aktuálneho Pohára konštruktérov a potreboval ešte potvrdiť svoju štvorročnú dominanciu aj medzi jazdcami. Mala to byť formalita, ale Ferrari sa nechcelo vzdávať bez boja. Okrem tejto dvojice sme tu mali ešte jeden tím, ktorý nič z toho nezaujímalo. Red Bull totiž opäť zaspal úvod roka a jeho monopost začal poriadne šliapať až v poslednej tretine sezóny. A tak Červení býci už v tretej veľkej cene nemuseli brať ohľad na nič a na nikoho.

O čo komu ide

Mexičania sa dokážu baviť a v tomto smere im stíhajú možno len Brazílčania. Nadšenie domácich fanúšikov akoby nemalo konca kraja. Počas víkendu ich prišlo bezmála 340 tisíc a hľadisko sa premenilo na pestrofarebnú prehliadku všakovakých masiek. Aj preto je zvláštne, že manažment FOM chce tieto preteky presunúť na júnový termín, keď navyše v Mexiku začína obdobie dažďov.

Ak čítate #motochart pravidelne, tak viete, že okruh v hlavnom meste Mexika sa nachádza v najvyššej nadmorskej výške spomedzi všetkých ostatných. Je to, akoby sa formule preháňali vo Vysokých Tatrách. Ale nie okolo Štrbského plesa. Mexico City sa nachádza na úrovni najvyšších tatranských vrcholkov. S tým sú spojené aj určité problémy, ktoré si bežný návštevník najmenších veľhôr ani neuvedomí. Práve vysoká nadmorská výška ovplyvňuje spôsob, akým sa tímy pripravujú na preteky v najväčšej stredoamerickej krajine.

Samotný šampionát bol už viac-menej rozhodnutý, ale ako hovorí otrepaná fráza, najťažší býva práve posledný krok. Lewis Hamilton mal tento rok k dispozícii štyri mečbaly a prvý z nich ešte nevyužil. Podobne sú na tom aj niektoré ďalšie tímy, ktoré hrajú o nemalé peniaze za umiestnenie v Pohári konštruktérov. Hlavne Renault, ktorému zase až tak veľmi nejde o peniaze, by rád vylepšil svoju pozíciu a hlavne povesť. Naopak Red Bull už v tomto ohľade nemá čo získať, ani stratiť. Podobne boli na tom pred mexickou Veľkou cenou aj vo Force India, hoci matematicky ešte mohli o svoju pozíciu prísť. Francúzi tak museli k stratégii pristupovať obozretne, aby mohli dosiahnuť čo najväčší bodový úlovok a naopak Červené býky, mohli zvoliť o niečo agresívnejší prístup.

Iný svet v Mexiku

Hodnoty degradácie pneumatík sú na mexickom okruhu jednými z najnižších, takže Pirelli sem logicky priviezlo svoje najmäkšie zmesi. V riedkom vzduchu bolo treba navyše rátať s tým, že chladenie nefunguje tak, ako na ostatných okruhoch, čo sa ešte násobí pri jazde za druhým monopostom. To zase sťažuje predbiehanie, keďže je ťažké dostať sa na dlhšiu dobu za súpera. A samozrejme v redšom vzduchu nefunguje ani aerodynamika, tak ako obvykle. To sa týka aj systému DRS, ktorý tak isto neprináša také výhody, ako napríklad týždeň predtým v Austine.

Toto sú dôvody, prečo sa tímy zameriavali na jednozastávkové preteky s najmäkšími zmesami. Svoju zastávku ale museli starostlivo naplánovať, aby kvôli problémom s predbiehaním, neuviazli v premávke. Po dlhšej dobe sme mohli v pretekoch vidieť aj fázu s virtuálnym bezpečnostným vozidlom, počas ktorej si opäť niektorí jazdci polepšili, keď ju mohli využiť na návštevu boxov a pacifikovať tak svojich súperov, ktorí jazdili za nimi.

Hlavybôľ v Scuderii

Nie veľmi dobrý štart mali oba červené monoposty. Kimi Räikkönen sa na štarte prepadol až na šieste miesto za oboch ružových panterov a Renault Nica Hülkenberga. Navyše po kolízii za prvou zákrutou spadol až na chvost štartového poľa aj Sebastian Vettel, a tak stratégovia Scuderie potrebovali dostať čo najskôr Fína cez tieto tri monoposty. A popri tom hľadali medzierky, ako čo najšikovnejšie dostať Nemca späť na bodované priečky. Jazdec s číslom 7 sa však zasekol za touto trojicou, zatiaľ čo duo vedúcich jazdcov sa mu vzďaľovalo. Kimi Räikkönen sa preto v priebehu 18. kola začal pýtať do boxov, čo bolo o dvanásť kôl skôr, ako ukazovali ideálne prepočty.

Tím mu ale odporučil, aby spravil opak toho, pre čo sa rozhodne pred ním jazdiaci Sergio Pérez. To je zlaté pravidlo stratégov v situáciách, keď sa nevedia rozhodnúť. Force India samozrejme pozorne počúvala komunikáciu vo Ferrari a tak sa v Mexičanovom prípade rozhodla pre výmenu pneumatík. Potrebovali totiž pokryť prípadnú zastávku jazdca Ferrari. Svojho pilota však skorou zastávkou dostalo do problematickej situácie: z boxov vyšiel až za Kevinom Magnussenom, za ktorým zostal až do jeho zastávky v 30. kole. Otázkou je, prečo sa ružoví panteri takto unáhlili, keď Fína mohli pokryť aj v nasledujúcom kole.

To nebolo ale všetko. Kimi Räikkönen svojím zámerom spustil reťazovú reakciu. V 19. kole sa v boxoch objavil aj druhý Reanult, ktorý bol v tom čase ešte v hre o body. Nico Hülkenberg podobne ako Mexičan spadol v poradí a namiesto jazdy za rýchlym Estebanom Oconom sa musel vliecť za Kevinom Magnussenom. Jeho auto sa začalo prehrievať, až nakoniec v motor v 25. kole úplne vypustil dušu.

Unáhlení panteri 

Aby toho nebolo málo, tak v priebehu troch kôl zmizol spred Kimiho Räikkönena aj tretí jazdec: v 20. kole zamieril k svojim mechanikom aj Esteban Ocon. Francúz sa však na rozdiel od predchádzajúcej dvojice stihol vrátiť ešte pred Kevinom Magnussenom. To mu umožnilo skončiť na piatom mieste, ale nebyť unáhleného rozhodnutia zo strany jeho tímu, mohol bojovať o svoje prvé pódium v kariére. To  by ale musel pokračovať ďalej, podobne, ako jazdec Ferrari. V riedkom mexickom vzduchu by pravdepodobne nemal problém udržať za sebou Fína, čo ukázal už jeho tímový kolega. Fáza virtuálneho bezpečnostného vozidla medzi 31. a 33. kolom nakoniec dala jazdcom, ktorí dovtedy nemenili pneumatiky výhodu rýchlejšej zastávky v boxoch. Kimi Räikkönen to aj náležite využil na stabilizáciu svojej pozície pred svojimi prenasledovateľmi. Na jeho smolu však vo Ferrari už nemali k dispozícii čerstvú sadu supermäkkých pneumatík a na mäkkých už nemohol stíhať vedúcu dvojicu na červenooznačených pneumatikách. K dispozícii mal síce ešte jednu čerstvú sadu najmäkšej zmesi v prípade druhej zastávky, ale v zostávajúcich kolách už nebol dôvod na ich výmenu. 

Inovatívny Sauber

Ale nebojovalo sa len vpredu. Sebastian Vettel si po vynútenej návšteve boxov mohol vyskúšať stratégiu, ktorá minulý rok Marcusovi Ericssonovi takmer priniesla body. Švéd po prvom kole prezul na najtvrdšiu zmes, keď rozdiely v rýchlosti medzi ním a jazdcami na mäkších zmesiach boli eliminované premávkou a ťažkosťami pri predbiehaní. Sauber to skúsil tento rok ale o trochu inak. Po penalizáciach ostatných súperov, jeho monoposty štartovali relatívne vysoko. Svojím jazdcom ale rozdelil stratégie a zatiaľ čo Pascal Wehrlein zastavil už v štvrtom kole, Marcus Ericsson tak urobil neskôr. Dôvod bol ten, že ak by autá jazdiace za Švédom skúsili predbehnúť Sauber podseknutím cez boxy, dostali by sa po zastávke až za druhý modrobiely monopost, čím by si úplne pokazili preteky. Všetko bežalo podľa plánu až do fázy virtuálneho bezpečnostného auta, ktoré všetky takéto snahy neutralizuje. Aj tak je ale od Švajčiarov sympatické, že vo svojej situácii nehádžu uterák do ringu.

10. Renault (NC/NC)

Pre Renault to nebol veľmi dobrý víkend. Zo šiestich jazdcov, ktorí jazdili s jeho pohonnou jednotkou, videli cieľ len dvaja. Najhoršie dopadol továrenský tím. Problémy začali už v druhom kole. Oba žltočierne monoposty sa síce po štarte usadili na štvrtej a piatej priečke, ale hodinami vo vysokej rýchlosti si Carlos Sainz odrovnal svoje pneumatiky. Po zastávke v boxoch bol za ním už len posledný Lewis Hamilton. Jeho trápenie nakoniec ukončila dvanásť kôl pred koncom porucha riadenia.

V tej chvíli už 34 kôl stál v boxoch druhý Renault Nica Hülkenberga. Nemec pre problémy s elektronikou v prehrievajúcom sa aute musel okamžite zastaviť. Vystrašený Hulk vyskočil hneď zo svojho kokpitu. Bolo to už jeho tretie vypadnutie v rade a štvrté v posledných piatich pretekoch. Aj preto Francúzi stále ostávajú na siedmom mieste Pohára konštruktérov.

9. Sauber – Ferrari (14/NC)

Marcus Ericsson bol na ceste k svojim ďalším bodom, na ktoré čaká už viac ako dva roky. Chvíľu to aj vyzeralo, že by sa mu to mohlo konečne podariť. Nakoniec mu nezahrala do karát výmena pneumatík tesne pred fázou virtuálneho bezpečnostného vozidla. Tú využili oba McLareny a Ferrari Sebastiana Vettela. Všetky Švédove šance nakoniec zhoreli v plameňoch, ktoré vyšľahli z útrob jeho motora Ferrari šestnásť kôl pred koncom.

Tak ako Pascal Wehrlein v beznádejne poslednom Sauberi stráca motiváciu, prichádza postupne aj o sympatie Tota Wolffa. Tretí krát po sebe prehral súboj s tímovým kolegom a šéf Mercedesu sa vyjadril, že podpora zo strany trojcípej hviezdy nie je nekonečná.  Nemec tak bude klopať na dvere Williamsu s oveľa ľahším kufríkom peňazí (ak vôbec nejakým), čo ho vzhľadom k jeho veku vôbec nerobí atraktívnym kandidátom na poslednú voľnú sedačku pre budúcu sezónu.

8. Toro Rosso – Renault (13/NC)

Mladé býčky si konečne mohli vyskúšať zostavu pre budúcu sezónu. Hoci zatiaľ ešte nič nebolo oficiálne potvrdené. Pravdou je, že Red Bull nemá momentálne vo svojom programe žiadneho ďalšieho jazdca, ktorý by mal dostatok bodov potrebných na vydanie superlicencie. Výnimkou je len Sebastian Budemi, ten má ale zmluvu s Renaultom vo Formuli E. Podobne je na tom aj chránenec Hondy Nobuharu Macušita, takže nie je veľmi ani o čom špekulovať.

V F1 sa tak pomaly udomácňuje Brendon Hartley, ktorý si pred týždňom vybojoval majstrovský titul vo vytrvalostných pretekoch a ktorého Červené býky vyradili zo svojho programu pred ôsmymi rokmi ako neperspektívneho jazdca. Kivi napriek vypadnutiu predviedol veľmi solídny výkon, keď sa krátko pred poruchou svojho motora prebojoval na jedenáste miesto.

Tretie miesto od konca pre Pierra Gaslyho tiež neznie veľmi svetoborne. Jeho monopost ale trpel rôznymi problémami a mladý Francúz za prvé dva dni stihol odjazdiť len desať kôl. Vrcholom tak bol po štarte z posledného miesta len predbiehací manéver na Romaina Grosjeana pred zastávkou v boxoch.

7. McLaren – Honda 1 bod (10/12)

Fernando Alonso vydrel v Mexiku pre McLaren ďalší bod, ale inak to bol pre britskú stajňu typický tohtoročný víkend. Obaja jazdci po penalizáciách štartovali z posledných dvoch radov. V porovnaní maximálnych rýchlostí, boli zo všetkých monopostov suverénne najpomalší. Napriek tomu Fernando Alonso zaostal v prvej časti kvalifikácie za časom Lewisa Hamiltona len necelé dve desatiny sekundy. Obaja jazdci sa stretli aj v závere, keď si to rozdali o deviatu priečku. To sa už prejavila sila motoru Mercedes a Španiel nemal v nerovnom súboji žiadnu šancu.

Stoffel Vandoorne nezažil v Mexiku práve najoslňujúcejší víkend, keď za svojím tímovým kolegom v časoch na jedno kolo zaostával viac ako by bolo dobré. V pretekoch sa ho však po výbornom štarte dokázal držať. Pokazená zastávka v boxoch mala ale za následok, že sa medzi červenooranžové monoposty dostal Williams Felipeho Massu.

6. Haas – Ferrari 4 body (8/15)

Amíci si zásluhou Kevina Magnussena odvážajú z Mexika štyri body za ôsme miesto, čo znamená, že v Pohári konštruktérov strácajú na Renault len bodík a na Toro Rosso šesť. Dánovi sa to podarilo napriek tomu, že Haas mal v sobotu nečakane najpomalšie auto. Z poštartového chaosu však dokázal vyťažiť štyri miesta k dobru a počas celých pretekov bol v hre o body. Po piatkových žalúdočných problémoch pritom nebolo ani jasné, či do pretekov odštartuje. Nakoniec pred dotierajúcim novopečeným majstrom sveta uhájil ôsmu priečku a vybojoval pre svoj tím veľmi cenné body.

Naopak Romain Grosjean nedokázal prekročiť svoj tieň a po tom, čo zajazdil v kvalifikácii najpomalší čas, skončil posledný aj v nedeľných pretekoch. Vyhovoriť by sa mohol na poškodený monopost po súboji s Fernandom Alonsom v prvej zákrute. Po ňom prišla penalizácia a prepad až na samé dno výsledkovej listiny.

5. Williams – Mercedes 8 bodov (6/11)

Šťastiu treba ísť niekedy oproti. Asi tak ako to ukázal Lance Stroll v Mexiku. Po veľmi dobrom štarte a predčasných zastávkach Force Indie a Renaultu, si Kanaďan udržiaval priebežne štvrté miesto a vyčkával na vhodný okamžik, kedy by mohol vymeniť svoje pneumatiky. Ten prišiel z fázou virtuálneho bezpečnostného vozidla a jazdec Williamsu sa stihol vrátiť ešte pred Sergiom Pérezom. Proti mohutne finišujúcemu Sebastianovi Vettelovi síce nemal žiadnu šancu, ale osem bodov za šieste miesto nováčika v bielom monoposte v priebežnom poradí dostalo pred tímového kolegu. Zároveň si z Mexika odnáša druhé najlepšie umiestnenie vo svojej krátkej kariére jazdca F1.

Felipe Massa sa síce po štarte prebojoval na šieste miesto. V druhom kole ale prišiel pomalý defekt, keď pravdepodobne prešiel po úlomkoch niektorého z monopostov, ktoré medzi sebou kolidovali po štarte. Nasledovala veľmi skorá zastávka v boxoch. Brazílčan sa ale nevzdával a na najtvrdšej sade pneumatík prišiel až do cieľa. Z bodovanej desiatky ho ale nakoniec vystrčil staronový majster sveta. Aj tak môžu vo Williamse pokojne spávať, pretože piate miesto v Pohári konštruktérov im už podľa všetkého neunikne.

4. Force India – Mercedes 16 bodov (5/7)

Esteban Ocon v domácich pretekoch svojho tímového kolegu úplne vymazal a po skvelom šiestom mieste v kvalifikácii, si v pretekoch svoje umiestnenie vylepšil ešte o jednu pozíciu. Mladý Francúz síce sníval o prvom pódiovom umiestnení, šance naň mu ale vzali stratégovia ružových panterov príliš skorou zastávkou v boxoch. Po nej stratil kontakt s Kimim Räikkönenom a v závere už nedokázal vzdorovať ani druhému červenému monopostu s čerstvejšími pneumatikami.

Sklamaný Sergio Pérez nestačil už v kvalifikácii, keď medzi ním a jeho tímovým kolegom skončili obaja jazdci Renaultu. Jeho body ale nakoniec definitívne pomohli Force India k obhajobe štvrtého miesta v Pohári konštruktérov. Aj preto by mohli mať obaja jazdci pre posledné dve veľké ceny voľné ruky vo vzájomných súbojoch.

3. Mercedes 20 bodov (2/9)

Déjà vu zo Singapuru sa neopakovalo. Rovnako ako tam, aj v Mexiku mal Mercedes až tretí najpomalší monopost. Aj tu sa po štarte dral Lewis Hamilton rýchlo dopredu. Stopku mu ale vystavil Sebastian Vettel, ktorý predným krídlom zavadil o jeho pravú zadnú pneumatiku, čo znamenalo defekt a pomalý príjazd do boxov. Na najtvrdšej sade sa jazdec Strieborných šípov rozbiehal len veľmi pomaly. Napriek tomu sa nevzdával a postupoval vpred. V závere zaujal jeho súboj s Fernandom Alonsom, ale deviate miesto rozhodne nebolo tým umiestnením, ktorým chcel Angličan osláviť svoj štvrtý titul majstra sveta.

Česť Strieborných šípov tak musel zachraňovať Valtteri Bottas. Jeho Mercedes príliš nestíhal tempu Maxa Verstappena. Jeho krajan na Ferrari stratil na začiatku až príliš veľa času a tak si fínsky jazdec celkom pohodlne prišiel po osemnásť bodov a prvé pódiové umiestnenie po troch pretekoch. To ho stále drží v hre o titul vicemajstra, v čom sa ho chystá podporiť aj tím s trojcípou hviezdou.

2. Red Bull – TAG Heuer 25 bodov (1/NC)

Tak trochu symbolicky v deň, keď sa Lewis Hamilton ziskom štvrtého titulu stal najlepším Britom v kráľovskej disciplíne motoršportu a opäť o niečo zvýšil punc svojej legendy, triumfoval nespochybniteľným spôsobom mladík, ktorý by ho jedného dňa mohol zosadiť z trónu. Jeho tretie víťazstvo s náskokom takmer 20 sekúnd bolo azda najdominantnejšie, ale ostalo tak trochu v tieni osláv nového šampióna. V sobotu prišiel o svoje prvé víťazstvo v kvalifikácii len o 86 tisícin sekundy a to ho po penalizácii v Austine určite ešte viac nabudilo k tomu, aby si ďalšie prvenstvo nenechal vziať. Jediným, kto sa obával o výsledok, bol po poruchách motorov Renault jeho tím. Ani napriek prosbám však Holanďan nespomaľoval a nakoniec vyhral vo veľkom štýle.

Daniel Ricciardo dostal pred pretekmi nový motor, čo znamenalo, že musel štartovať až zo šestnásteho miesta. Pre Austrálčana to v tejto sezóne nebolo nič nové. V treťom kole sme ho mohli vidieť už na siedmej priečke. O dve kolá neskôr však jeho tempo nevydržalo turbodúchadlo a jazdec s číslom tri bol prvým v rade jazdcov s motorom Renault, ktorý musel odstaviť svoj monopost.

1. Ferrari 27 bodov (3/4)

Vo Ferrari už tušili, že tohtoročný titul je viac-menej stratený. Stále však chceli vyhrať, čo by pozdvihlo náladu v talianskom tíme, ktorý po opustení Európy akoby strácal dych. To, že si Scuderia z Mexika odváža najväčší bodový zisk je preto asi len slabou útechou. Ferrari malo v Mexiku najrýchlejšie auto, čo ukázala kvalifikácia a tak by sa dalo povedať, že stratilo už tretie prvenstvo v krátkej dobe. Kimi Räikkönen prišiel o tri pozície na štarte, čo ho prakticky vyradilo z boja o najvyššie priečky. Na druhé miesto v cieli strácal pol minúty a na víťaza ďalších 24 sekúnd. Fínsky jazdec tak vo svojom druhom maranellskom angažmáne naďalej strieda lepšie a horšie momenty a celkový dojem je viac ako rozpačitý.

Sebastian Vettel po vyhratej kvalifikácii veľmi chcel priniesť svojmu tímu vavríny. Ale na to potreboval vyjsť ako líder z prvej zákruty. K tej vedie takmer kilometrová rovinka, na konci ktorej si ale lepšiu pozíciu v aerodynamickom tieni vybojoval Max Verstappen. Nemec mu v prvej zákrute nechal len malú medzierku, ktorú dravý Holanďan bez zaváhania využil. Keď sa snažil udržať svoje Ferrari na trati, odrazil sa od obrubníka priamo do zadného kolesa Lewisa Hamiltona. Ostatné je už históriou. Druhá priečka, ktorá by mu zaručovala akú-takú šancu na titul, bola v tej chvíli na míle ďaleko. Nemec tak bude musieť ešte zabojovať o titul vicemajstra, na ktorý si brúsia zuby v Mercedese. Jeho strata by tímu z Maranella príliš psychicky nepomohla.

Oba šampionáty sú už rozhodnuté a už teraz je jasné, že nič sa nebude meniť ani na prvých štyroch miestach Pohára konštruktérov. Väčšina jazdcov bude tak mať o niečo voľnejšie ruky, čo by na druhej strane mohlo priniesť celkom zaujímavé posledné dve veľké ceny. Poľaviť však nechce ani Mercedes, ktorý očakáva, že v budúcom roku sa do bitky o titul pripojí aj Red Bull. Aj preto budeme môcť na strieborných monopostoch vidieť novinky, ktoré sa chystajú na budúci rok. Navyše Toto Wolff by sa rád pochválil tým, že jeho jazdci v štyroch po sebe nasledujúcich ročníkoch skončili na prvých dvoch miestach. Posledné dva preteky berie zároveň ako prípravu na budúci rok.

Vyhrať bude chcieť aj Sebastian Vettel, ktorý veľmi dobre vie, že po prehratom boji o titul by prvá priečka aspoň v jednej z dvoch posledných veľkých cien pozdvihla morálku tímu. V Maranelle naň totiž čakajú už od konca júla. Zastaviť ale budú musieť víťaza dvoch z posledných štyroch pretekov, ktorý minulý rok v brazílskom daždi predviedol zatiaľ jedno zo svojich najveľkolepejších predstavení. Devätnásta veľká cena sezóny štartuje túto nedeľu o piatej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

Napíš komentár