Motochart: Ring voľný

26.11.2017 / Branislav Ježík
Majster sveta.  (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Majster sveta. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Už v minulom #motocharte ste si mohli prečítať, že hoci je o oboch tituloch rozhodnuté, stále bolo v Brazílii o čo hrať. Samozrejme to neznamená, že majstri sveta to celé zabalia a sezónu už len z povinnosti odjazdia. V každých pretekoch ide o prestíž a v neposlednom rade hlavne sponzori priam vyžadujú dobré výsledky, ktoré im zaručia mediálnu pozornosť. Naopak, niektorí jazdci a tímy mohli k veľkej cene pristupovať s pocitom, že nemajú čo stratiť, čo tiež za istých podmienok mohlo vyústiť do nečakaných situácií.

Teória a prax

Tohtoročné podmienky na Interlagose v kombinácii s pneumatikami, ktoré si tímy vybrali, sľubovali zaujímavé strategické zápletky. Tretí najkratší okruh v kalendári nedáva príliš veľa možností na podseknutie súpera a tak bolo na stratégoch, aby vyhútali niečo iné. Aby to nemali jednoduché, museli rátať s dvoma rýchlymi monopostami, útočiacimi zo zadných pozícií, navyše obutými do iných pneumatík, ako mala špička.

Tímy sa pre Brazíliu vo svojich voľbách zamerali na mäkké a supermäkké pneumatiky. Čo-to napovedali už piatkové voľné tréningy. Keďže degradácia pneumatík bola veľmi malá, tímy sa zamerali na jednozastávkovú stratégiu. Z údajov, ktoré tímy získali v piatok bolo jasné, že najideálnejšie bolo začať s plne natankovaným autom na mäkkej zmesi a neskôr prejsť na supermäkkú. To sa však netýkalo jazdcov, ktorí postúpili do záverečnej časti na supermäkkých pneumatikách, na ktorých museli aj vyštartovať. Najmä v úvode si museli dávať pozor na ich prehrievanie. To sa ale netýkalo Lewisa Hamiltona a Daniela Ricciarda. Prvý rozbil svoje auto hneď v úvode kvalifikácie, takže mal voľný výber a Austrálčan sa s vidinou penalizácie za výmenu motora kvalifikoval na mäkkej zmesi.

Pozornosť pre domáceho jazdca

Najväčšie starosti robila všetkým teplota asfaltu. Tá stúpala počas celého víkendu a v nedeľu sa blížila až k 60° C. V pretekoch teda museli všetci rátať so  zvýšeným prehrievaním a následným opotrebovávaním pneumatík. A naopak tieto podmienky takmer vylučovali, že svojho súpera bude možné podseknúť skoršou zastávkou v boxoch. K tomu bolo samozrejme potrebné, aby bol rozostup medzi monopostami do dvoch sekúnd. Ale tým, že je súčasný Interlagos taký krátky, zmenšil sa aj tento interval na jednu sekundu. Za týchto okolností mohli jazdci veľa získať, ale aj stratiť na štarte. To vytváralo vysokú pravdepodobnosť kolízie, a predpoklady sa napokon aj naplnili.

Už na štarte sa Sergio Pérez prepadol za Fernanda Alonsa a Felipeho Massu. Táto trojica jazdila spolu až do prvej zastávky v boxoch. Práve tu mala Force India možnosť podseknúť aspoň jedného zo svojich súperov, pretože rozostupy medzi monopostami boli do jednej sekundy. Ani jeden z Brazílčanovych prenasledovateľov však ponúknutú šancu nevyužil a tak si Felipe Massa celkom pohodlne vybavil povinnú zastávku v boxoch. Force India to potom predsa len ešte skúsila predĺžením Mexičanovho stintu v nádeji, že na čerstvejších pneumatikách zdolá svojich súperov. Počas siedmych kôl však stratil až príliš veľa času a k útoku už do konca veľkej ceny nemal príležitosť. 

Rozdiel medzi Mercedesom a Red Bullom (Renaultom)

Daniel Ricciardo musel opäť meniť motor vo svojom monoposte, čo sa samozrejme neobišlo bez obligátnej penalizácie. Na štarte sa tým pádom postavil až do siedmej rady. Pre Austrálčana v tejto sezóne nič nové a jeho preteky prebiehali podobne ako v predchádzajúcich takýchto prípadoch tento rok: kontakt so súperom v úvodných kolách, následný pád až na chvost celého štartového poľa, po ktorom prišlo na rad postupné prehryzávanie sa do prvej šestky, kam Červené býky rýchlostne patria.

V úplnom kontraste s ním boli preteky z pohľadu staronového majstra sveta. Lewis Hamilton spravil hneď na začiatku kvalifikácie chybu, aké u neho nezvykneme vídať: na nedostatočne zahriatych pneumatikách sa dostal mimo trať až k bariéram, kde ostal jeho strieborný monopost nepojazdný. Bez žiadneho zajazdeného času bolo jasné, že Angličan bude musieť odštartovať z poslednej pozície. V Mercedese to samozrejme využili a do auta s číslom 44 namontovali najnovšiu špecifikáciu motora. Tá už bude mať veľa spoločného s tým, ktorý bude vrčať za jeho chrbtom na konci marca v Melbourne.

Rozdiel medzi oboma bol v tom, že francúzsky výrobca motorov už doslova melie z posledného a motory v závere sezóny už doslova zliepa z toho, čo je ešte použiteľné. Mohlo by to znamenať, že Renault sa už sústredí na nový motor, ktorý bude mať s tým súčasným len málo spoločného. Nepríjemným dôsledkom toho všetkého je zvýšená poruchovosť a francúzske motory sa v tomto smere začínajú doťahovať na zdanlivo nedostižnú Hondu.

Vo svetle týchto skutočností potom snáď už v nedeľu nikoho neprekvapovalo, keď bol Lewis Hamilton na konci cieľovej rovinky rýchlejší od Daniela Ricciarda o priepastných 25 km/h. Angličan s takýmto rýchlym monopostom predbiehal jedného súpera za druhým. Už v prvom kole získal šesť pozícií k dobru, v rozbehu ho ale zabrzdil výjazd bezpečnostného vozidla. Za ním sa musel vliecť päť kôl, počas ktorých mohol predbehnúť 5 - 6 súperov. Presne toľko ich za rovnaký čas bolo po reštarte pretekov. Jeho výhodou bolo, že si na štart mohol vyberať zmes pneumatík a tak z dôvodov, ktoré sme si vysvetlili v úvode, zvolil pre prvú fázu mäkkú zmes. Vďaka nízkej degradácii mohli dokonca jeho stratégovia oproti plánu ešte oddialiť výmenu pneumatík a tak sa stalo, že v 30. kole už jazdil na prvom mieste. Austrálčanovi to trvalo o poznanie dlhšie, ale napriek tomu bol v tom istom momente na piatom mieste. Keď sa jazdec Strieborných šípov po svojej jedinej zastávke v boxoch objavil na trati, bol na neudržanie a v čistom vzduchu zajazdil hneď o dve sekundy rýchlejší čas, ako prvé dva monoposty. Potom síce jeho časy o niečo spadli, ale stále bol zhruba o sekundu rýchlejší ako ktokoľvek iný na okruhu. V závere sa dotiahol až za Kimiho Räikkönena. K útoku sa však už nedostal, pretože ho pri predbiehaní o kolo zdržal Lance Stroll, ktorému sa rozpadla pneumatika.

Jazdec Mercedesu mohol dokonca za istých podmienok vyhrať, ale až natoľko si pani Šťastenu k sebe nedokázal nakloniť. Priebeh pretekov ukázal, že ak by sa bezpečnostné vozidlo dostalo na trať v pre Lewisa Hamiltona ideálnom čase medzi 18. a 20. kolom, v ceste za prvým miestom by mu už nič nestálo. To sa však neudialo a Bernd Mayländer prišiel so svojím Mercedesom na scénu o niečo skôr. Štvornásobnému majstrovi sveta tak napokon ostalo len štvrté miesto.

10. Haas – Ferrari (15/NC)

Romain Grosjean konečne v kvalifikácii zajazdil svoj štandard a na štarte sa postavil na začiatok druhej desiatky jazdcov. V prvých zákrutách sa však zaplietol s Estebanom Oconom. Po tom, akú majú v tejto sezóne povesť chlapci od Amíkov, bol športovými komisármi za incident, ktorý zvyčajne po štarte prejde bez povšimnutia, odmenený desaťsekundovou penalizáciou. Aj to prispelo nakoniec k tomu, že skončil na poslednom mieste s jedným kolom straty na Pascala Wehrleina. A to napriek tomu, že Francúz dosiahol na červených pneumatikách v závere celkom zaujímavé časy.

V zmätku v prvých zákrutách bol navyše aj zlý muž Kevin Magnussen, ktorý sa v nájazde do tretej zákruty snažil vytlačiť až k obrubníku McLaren Stoffela Vandoornea. Asi nečakal, že na jeho ľavej strane práve bude prechádzať Daniel Ricciardo a tak sa to nemohlo skončiť inak ako roztočením trojice jazdcov. Jeho monopost ostal nepojazdný a Dán tak neostal nič dlžný svojej nelichotivej povesti.

9. Sauber – Ferrari (13/14)

Marcus Ericsson na Interlagose až tak neoslňoval ako v predchádzajúcich pretekoch na americkom kontinente. V kvalifikácii zajazdil najpomalší čas, ale z tlačenice na štarte dokázal po prvom kole vykúzliť jedenáste miesto. Po reštarte však nastal prepad až na predposledné miesto. Oživenie prišlo až s novou zmesou pneumatík, na ktorých sa Švéd v závere dokázal dostať aj pred Pascala Wehrleina. Nemec síce konečne zajazdil obstojne v kvalifikácii, ale jeho nedeľňajší výkon vyzeral skôr ako povinná jazda. To však v jeho prípade len Sauber skúšal alternatívnu stratégiu, keď na žltej sade jazdil už od druhého kola. Veľmi mu to však nepomohlo, keďže v Brazílii sme videli relatívne pokojné preteky.

8. Toro Rosso – Renault (12/NC)

Mladé býčky sa v Brazílii dostali do slovnej prestrelky so svojím dodávateľom motorov po tom, čo Helmut Marko obvinil Francúzov, že zámerne sabotujú druhý tím Red Bullu. Došlo to dokonca až tak ďaleko, že padali výroky a predčasnom ukončení spolupráce. Ale ako táto slovná búrka rýchlo prišla, tak aj odišla. Pravdou je, že obaja jazdci Toro Rosso nastupovali do sobotnej kvalifikácie s tým, že ich neminie penalizácia za výmenu motora a tým pádom aj štart z poslednej rady. K aktivite ich donútila až havária Lewisa Hamiltona, po ktorej mal aspoň jeden z jazdcov nádej na predposledný rad na štarte. Nakoniec ním bol Brendon Hartley. Na štarte bol však lepší Pierre Gasly, ktorý sa v chaose po štarte dokázal prekľučkovať až na desiate miesto. Kivi sa rýchlo dostal do problémov, keď mu prestala fungovať vysielačka a nakoniec musel odstúpiť pre poruchu palivového čerpadla. Pred Francúza sa dostali už len Daniel Ricciardo s Lewisom Hamiltonom, takže sa dá povedať, že Taliani vyťažili z minima maximum. 

7. Renault 1 bod (10/11)

Renault by veľmi chcel skončiť na šiestom mieste v Pohári konštruktérov. Ale na to by potreboval získať viac ako jeden bod. Pozitívom je, že Nico Hülkenberg po sérii vypadnutí konečne videl v nedeľu šachovnicovú vlajku. Nemec už tradične zajazdil výborný čas v kvalifikácii a podobne tradične stratil na štarte jedno miesto. Žltočierne monoposty však rýchlostne v Brazílii strácali až príliš a tak sa Francúzi museli uspokojiť aspoň s jedným bodom. Tešiť ich môže aspoň to, že Carlos Sainz podáva oveľa vyrovnanejšie výkony ako Jolyon Palmer a je Nicovi Hülkenbergovi vyrovnaným súperom. V kvalifikácii aj v cieli skončil hneď za ním, čo dáva Renaultu celkom slušné vyhliadky do budúcej sezóny.

6. Force India – Mercedes 2 body (9/NC)

V trochu zvláštnej situácii sa ocitli vo Force India. Štvrté miesto v Pohári konštruktérov im už nemôže nikto vziať, časť peňazí za umiestnenie ale áno. Konkrétne FIA, ktorá vyberá poplatky na začiatku sezóny podľa počtu získaných bodov v tej predchádzajúcej. Aj preto už ďalšie veľké bodové prídely nie sú v tíme brané s príliš veľkým nadšením. O jednu starosť menej mali ružoví panteri hneď po štarte, keď po kontakte s Romainom Grosjeanom ostal stáť s poškodeným ráfikom kolesa Esteban Ocon. Bolo to vôbec jeho prvé vypadnutie po roku a pol v F1 a po troch rokoch vo formulových pretekoch.

Možno aj preto sa v prípade druhého ružového monopostu tímoví stratégovia príliš nikam nehnali. Sergio Pérez nakoniec získal dva body, čo až tak veľmi nebolelo. Pre Mexičana bolo dôležitejšie, že po štyroch veľkých cenách konečne zdolal svojho tímového kolegu v kvalifikácii. V nedeľu pokračoval v konzistentných výkonoch a opäť zveľadil svoje bodové konto. 

5. McLaren – Honda 4 body (8/NC)

Fernando Alonso opäť raz predviedol nečakané kúsky, keď v kvalifikácii svoj McLaren postavil na šiestu priečku, čo je najlepším umiestnením na štarte v tejto sezóne. V šiestom kole sa síce pred neho dostal Felipe Massa, ale Španiel sa držal jeho zadného krídla počas celých pretekov. Na jednej strane mu to dávalo možnosť využívať systém DRS a brániť sa pred dotierajúcim Sergiom Pérezom, ale na druhej strane ani s pomocou tohto systému nedokázal predbehnúť svojho bývalého tímového kolegu. Môže za to slabučký motor Honda, ktorý na rovinkách strácal na ostatných 24 km/h. Ziskom štyroch bodov sa v priebežnom poradí dostal pred Stoffela Vandoornea a McLaren má ešte stále matematickú šancu na zisk šiesteho miesta v Pohári konštruktérov.

Belgičan sa však v Brazílii v nedeľu príliš dlho nepovozil. V druhej zákrute sa dostal medzi monoposty Daniela Ricciarda a Kevina Magnussena a bolo po paráde.

4. Williams – Mercedes 6 bodov (7/16)

Felipe Massa dostal ešte jednu príležitosť rozlúčiť sa so svojimi fanúšikmi a tento rok to dopadlo viac podľa jeho predstáv. Aspoň čo sa týka výsledku, pretože podobné emócie ako pri vlaňajšom návrate do boxov po havárii pred zaplnenými tribúnami, sa teraz neočakávali. Aj keď pozdrav od jeho syna, ktorý mohli pri prejazde cieľom počuť cez vysielačku všetci, určite nenechal veľa očí suchých. S tribúnami sa potom mohol rozlúčiť priamo z pódia. V rodnom meste svojim výkonom pripomenul svoje najlepšie časy, keď tu bol pred deviatimi rokmi na 38 sekúnd majstrom sveta. Nakoniec odolal záverečnému tlaku Fernanda Alonsa. Oboch bývalých jazdcov Scuderie na cieľovej páske delila necelá polsekunda a Brazílčan zaslúžene skončil najlepšie zo zvyšku sveta.

Zato Lance Stroll bude chcieť na brazílsky víkend čo najskôr zabudnúť. Všetko sa začalo kaziť v sobotu po poruche prevodovky v treťom tréningu a smola nakoniec vyvrcholila dve kolá pred koncom rozpadnutou ľavou prednou pneumatikou, ktorú si zničil pri naháňačke Romaina Grosjeana. Vďaka tomu mladý Kanaďan skončil posledný medzi klasifikovanými jazdcami a prišiel o umiestnenie v prvej desiatke priebežného poradia v prospech svojho tímového kolegu.

3. Red Bull – TAG Heuer 18 bodov (5/6)

Späť do normálu sa v Brazílii vrátili Červené býky. Nikým neohrozovaní nestačili tempu najlepších dvoch tímov. Max Verstappen sa tentoraz neubránil ani rozbehnutému Lewisovi Hamiltonovi. Keď si ho Angličan podal, mohli si v Red Bulle dovoliť ešte jednu extra zastávku v boxoch pre Holanďana. Najrýchlejšie kolo pretekov na čerstvých pneumatikách tak už bolo len akousi cenou útechy pre limonádnikov.

Daniel Ricciardo navyše v tretích po sebe idúcich pretekoch musel meniť motor. Jeho prebíjanie sa štartovým poľom sa tak pomaly stáva rutinnou záležitosťou. Divákov museli prebrať z letargie niektoré jeho predbiehacie manévre, ktoré na rozdiel od Lewisa Hamiltona neboli len čistou demonštráciou sily ale aj jazdeckého umu. Žiaľ, smola z posledných pretekov znamená, že Aussie bude musieť v záverečnej veľkej cene tvrdo bojovať o konečné štvrté miesto v celkovom poradí. 

2. Mercedes 30 bodov (2/4)

Druhé miesto by možno ktokoľvek iný bral všetkými desiatimi, ale Valtteri Bottas si zaň mimo svojho tímu vyslúžil spŕšku kritiky. Fínovi sa totiž na štarte pretočili kolesá. Sebastianovi Vettelovi síce tiež, ale napokon to bol jazdec Scuderie, kto mal nos svojho monopostu v úvodnej zákrute ako prvý. Ako sa nakoniec ukázalo, Fín mal ešte dve príležitosti na vybojovanie svojej stratenej pozície. Jedna bola po reštarte, keď v úvode muselo vyjsť bezpečnostné vozidlo. Tu si však štvornásobný majster sveta dostatočne postrážil Strieborný šíp, a tak ostávali už len zastávky v boxoch. Tie v Mercedese naplánovali na 27. kolo. Fín bol pod tlakom a pred mechanikmi nezastavil úplne najideálnejšie. Stratil síce len okolo troch desatín sekundy, ale keď vychádzal Sebastian Vettel z boxov o kolo neskôr, bol bezpečne pred pilotom Mercedesu. Nie že by tie tri desatiny rozhodli, ale Fín by mal akú takú šancu, že by do štvrtej zákruty vchádzali bok po boku, z čoho by možno dokázal na zahriatych pneumatikách vyťažiť výhodu pre seba. Kritikom nakoniec vadilo hlavne to, že jeho tímový kolega, ktorý štartoval z posledného miesta, bol v cieli za ním len necelé tri sekundy.

Lewis Hamilton už nebojuje o titul a tak si podobné chyby, aká sa mu pritrafila v sobotu v šiestej zákrute, môže dovoliť. Nedeľné preteky si tak mohol poriadne užiť. K víťazstvu bol ešte bližšie, ako Sebastian Vettel v podobnej situácii v Malajzii, ale podobne ako tam, aj v Brazílii to stačilo len na štvrté miesto v cieli. Nikto ale nepochybuje o tom, že nebyť sobotňajšej chyby, jazdec Ferrari by sa na svoje víťazstvo nadrel oveľa viac. 

1. Ferrari 40 bodov (1/3)

Sebastian Vettel veľmi chcel zvíťaziť, pretože víťazný pohár by pozdvihol morálku v tíme. Aj preto bol na seba po kvalifikácii nahnevaný, keď mu po chybe v prvej zákrute len tesne uniklo najlepšie postavenie na štarte. Ale v nedeľu sa všetko na dobré obrátilo. Aj keď to spočiatku tak nevyzeralo. Po zhasnutí červených svetiel sa síce celkom dobre rozbehol, ale potom sa mu začali pretáčať kolesá. Na šťastie pre neho podobný problém postihol aj jazdca Mercedesu. Do prvej zákruty tak vchádzali bok po boku, v tých ďalších už bolo červené Ferrari vpredu a štvornásobný majster sveta už si prvé miesto ustrážil aj po reštarte a výmene pneumatík. Hoci takmer počas celých pretekov bol rozdiel medzi oboma jazdcami do dvoch sekúnd, Nemec sa v skutočnosti nemusel o prvé víťazstvo po siedmych pretekoch obávať a v priamom súboji fakticky obhájil pozíciu tohtoročného vicemajstra.

Kimi Räikkönen podčiarkol výkon Ferrari svojím tretím pódiovým umiestnením v rade, čo sa mu podarilo prvý krát od roku 2013. Napriek tomu zostáva jediným jazdcom z prvých troch tímov, ktorý si tento rok nepripísal žiadne víťazstvo. Ani v Brazílii nedokázal vyvinúť dostatočný tlak na svojho krajana v Mercedese a svojimi výkonmi tak trochu aj sám seba degradoval do pozície tímovej dvojky.

V posledných pretekoch sezóny už sa prakticky bojuje len o šieste miesto v Pohári konštruktérov a štvrté v šampionáte jazdcov. Napriek tomu si Veľká cena v Abú Zabí za osem rokov dokázala vybudovať prestížny status. Lewis Hamilton a Sebastian Vettel tu dokázali vyhrať po tri krát, čo je ale dôležitejšie, červený monopost tu nikdy neprešiel cieľom na prvom mieste. Dvadsiata veľká cena sezóny sa posúva do tradičného európskeho času a štartuje túto nedeľu o druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár