Motochart: Začína sa poľovačka na Hamiltona

24.03.2018 / Branislav Ježík
Hamilton a spol. konečne vyťahujú autá z garáží.  (photo: SITA/AP Photo/Glenn Nicholls)

Hamilton a spol. konečne vyťahujú autá z garáží. / (photo: SITA/AP Photo/Glenn Nicholls)

História nepamätá, aby sa na štarte objavili dvaja štvornásobní majstri sveta. Stane sa tak až v nedeľu v Melbourne. Na konci sezóny by sa jeden z nich mohol v počte kráľovských korún vyrovnať legendárnemu Juanovi Manuelovi Fangiovi. Ostatné scenáre sú už menej pravdepodobné, ale nie vylúčené. Do cieľa je ešte ďaleko, ale na štarte jednej z najdlhších sezón je tu pre vás pripravený nový #motochart.

Trojica na čele

Sezóna 2018 bude zaujímavá z viacerých pohľadov. Brazília, ktorá má podľa prieskumov čo do počtu najviac fanúšikov formuly 1, nebude mať na štarte prvýkrát od roku 1970 svojho jazdca. Noví vlastníci by sa už chceli naplno predviesť a tak hlavne počas úvodnej veľkej ceny bude diskutovaná nová podoba televíznych prenosov, ktorá by kráľovnú motoršportu mala konečne preniesť do digitálnej éry 21. storočia. K tomu sa pridá nová ochrana hlavy jazdca, z ktorej je nadšený snáď iba prezident Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Jean Todt.

Vlani sme sa konečne dočkali súboja titánov, medzi dvoma tímami, ktoré dominovali F1 ešte v 50. rokoch minulého storočia. Bolo to celkom príjemné osvieženie po trojročnej nadvláde strieborných monopostov. Tejto dvojici ako tak s dychom stíhal už len Red Bull, za ktorým sa v štartovom poli vytvorila priepasť. Ostatné stajne už mali nárok len na odrobinky z bodovej hostiny najlepších troch. Nie celkom dobrou správou je, že podobný priebeh sa očakáva aj tento rok. Na druhej strane to po predsezónnych testoch vyzerá, že zvyšok štartového poľa sa vyrovnal. To by mohlo byť prísľubom zaujímavých súbojov, v ktorých budú rozhodovať viac jazdecké schopnosti, ako sila monopostov. Poďme sa teda pekne po poriadku pozrieť, ako sú na tom tímy pred Veľkou cenou Austrálie.

10. Alfa Romeo Sauber

Sauber, po novom už viac Alfa Romeo, bude minimálne na začiatku sezóny začínať zo zadných pozícií. Peniaze od legendárneho talianskeho výrobcu (a.k.a. od Fiatu) síce pomohli pri vývoji nového monopostu C37, ale v tíme sa ho budú musieť naučiť aj používať. Túto ich slabinu odhalili aj predsezónne testy, ale povedzme si na rovinu, že to nie je nič nezvyčajné. A tak, hoci budú Helvéti štartovať z konca štartového poľa, ich strata na ostatných už nebude taká priepastná, ako v minulých rokoch. Sympatické je, že pri návrhu auta pre túto sezónu sa nebáli ísť až na kraj samotných pravidiel, čoho dôkazom sú trochu netradične riešené bočnice a aj zaujímavá nosová časť. K tomu je potrebné brať do úvahy aktuálnu pohonnú jednotku z rodiny Fiatu, kam patrí ako Alfa Romeo, tak aj Ferrari. Takže je v konečnom dôsledku jedno, čo je napísané na bloku motora.

Svoju prvú sezónu v F1 si odkrúti jeden z najväčších talentov posledných rokov a aktuálny šampión GP2 Charles Leclerc. Monačan je mnohými považovaný za nástupcu Julesa Bianchiho, minimálne v jazdeckej akadémii Ferrari. V ďalšom kroku však nesmie nechať nikoho na pochybách o tom, že je lepší ako Marcus Ericsson. V opačnom prípade ho čaká rovnaký osud, ako Pascala Wehrleina.

9. Toro Rosso – Honda

Mladé býčky ohurovali pri testoch v Barcelone hlavne počtom odkrúžených kôl. Honda po minuloročných problémoch pre novú sezónu nemenila koncept pohonnej jednotky, takže nič iné ako spoľahlivosť, sa od nej ani neočakávalo. S rýchlosťou to tiež nebolo až také tragické, ale ani nie vynikajúce. Ale je dosť dobre možné, že ak na niektorom okruhu všetko dokonale do seba zaklapne, môžeme sa dočkať aj nejakého prekvapenia. Nie, o víťazstve nie je reč. Tento rok určite nie. Japonci budú naďalej naháňať splašené koníky a ak ich bude v lete dosť, budú v budúcej sezóne vrčať aj za chrbtami pilotov v materskom tíme.

Pokojní môžu byť aspoň obaja jazdci. Žiadna kvalitná náhrada s dostatočným počtom bodov na vydanie jazdeckej superlicencie momentálne nie je v dohľade. Hoci nikde nie je napísané, že sa počas sezóny niekto nepredvedie. Možno jeden mladík áno, ale dvaja určite nie.

8. Williams – Mercedes

Paddy Lowe, ktorý prišiel vlani z Mercedesu usúdil, že auto Williamsu už nemá žiaden potenciál na ďalší rozvoj, a tak sa s konštruktérmi pustil do vývoja nového. Pri návrhu sa snažili zobrať to najlepšie z Mercedesu a z Ferrari, ale dohromady to zatiaľ nefunguje. Jazdci sa spolu s technikmi počas predsezónnych testov snažili porozumieť tomu, ako nový monopost funguje, ale nateraz sa zdá, že sa mu nedostali na kobylku. Práve pre takýto prípad by sa Williamsu hodil skúsený jazdec s dobrou spätnou väzbou na inžinierov. Na toho však už neostali peniaze a Robert Kubica pri všetkej úcte k tomu, čo do svojho zranenia ruky v F1 predviedol, už stratil kontinuitu a so súčasnými hybridnými autami nemá dostatočné skúsenosti.

Táto skutočnosť bude vytvárať tlak na oboch mladých jazdcov. Lance Stroll bude chcieť určite zavrieť ústa všetkým kritikom a v podstate v rovnakej situácii je aj Sergej Sirotkin, ktorému mnohí vyčítajú, že za ním stojí silný sponzor, ktorý mu zaistil kokpit na úkor Roberta Kubicu. Pri pohľade na Rusove výsledky v nižších kategóriách treba ale uznať, že z doterajších jazdcov z najväčšej krajiny sveta prichádza do formuly 1 najlepšie pripravený.

7. Force India – Mercedes

Príliš sa o tom nehovorí, ale najväčšia novinka na aute ružových panterov je nepopulárny ochranný oblúk Halo. Raz darmo, ak je jeden zo spolumajiteľov už niekoľko rokov vo väzení a druhý nemôže vytiahnuť päty z Britských ostrovov, lebo by tam skončil tiež, tak sa peniaze zháňajú ťažko. Tie za umiestnenie v minulom ročníku začnú chodiť v mesačných splátkach až teraz, tak snáď sa počas sezóny podarí prísť aj s väčšími vylepšeniami. Ale to už môže byť štvrté miesto vzdialené na míle ďaleko. Pretože momentálne to vyzerá skôr na boj niekde na okraji bodovanej desiatky.

O veľa hrajú aj obaja jazdci. Sergio Pérez má snáď poslednú šancu dostať sa po sezóne do dobrého tímu a Esteban Ocon potrebuje potvrdiť kvalitné výkony zo svojej prvej kompletnej sezóny v F1. Ak sa mu to podarí, možno raz nahradí Lewisa Hamiltona v striebornom monoposte.

6. Haas – Ferrari

Čierny kôň sezóny číslo 1. Zdá sa, že rozhodnutie vykašľať sa v lete na vývoj starého auta a sústrediť sa na nové, prináša svoje ovocie. Nový monopost je odetý viac do bieleho hávu a mnohí ho považujú za najdokonalejšiu kópiu minuloročného Ferrari. Niet sa čo čudovať, Taliani dodávajú Amíkom maximum súčiastok, ktoré podľa predpisov môžu. A zistiť, či prúdia aj nejaké informácie do Dallary, ktorá im stavia autá, je úloha pre dobrého investigatívca. V Barcelone Haas ohuroval hlavne manažmentom pneumatík, ktoré v chladnom počasí dokázal veľmi rýchlo dostať do prevádzkyschopnej teploty. Otázkou je, či sa to nestane nevýhodou v horúcich podmienkach. Uvidíme už o dva týždne v Bahrajne.

Obaja jazdci patria k lepšiemu priemeru, čo by na boj o body v strede štartového poľa mohlo stačiť. Ak si teda pri pocite krivdy zase niektorý z nich nespraví z pretekov demolition derby. K tomu si ale budú musieť bielošedé monoposty udržať výkonnosť počas celej sezóny. Nezabúdajme, že aj vlani odštartoval jeden z nich do prvej veľkej ceny zo šiesteho miesta.

5. Renault

Čierny kôň sezóny číslo 2. Francúzi idú krok za krokom podľa svojho plánu, ktorý má za cieľ súťažiť do piatich rokov s tými najlepšími. Teraz sú niekde v strede. Nový R.S.18 spravil oproti svojmu predchodcovi rozhodne krok vpred a je dobrým základom, na ktorom môže tím z Enstone stavať. Na víťazstvá to tento rok rozhodne ešte nevyzerá, ale pri priaznivých okolnostiach by sa obaja jazdci mohli dočkať svojej kariérnej premiéry na pódiu F1.

Carlos Sainz zajazdil piaty najrýchlejší čas predsezónnych testov a pokiaľ sa Daniel Ricciardo v dohľadnej dobe nedohodne na novej zmluve s Červenými býkmi, môže v budúcej sezóne putovať naspäť k Maxovi Verstappenovi. Veľa sa očakáva aj od večného talentu Nica Hülkenberga, ktorý má však podľa všetkého v tíme so znakom kosoštvorca neohrozenú pozíciu aj pre ďalšie roky.

4. McLaren – Renault

Čierny kôň sezóny číslo 3. McLaren je príkladom toho, že zabudovať inú pohonnú jednotku do súčasných monopostov nie je vôbec jednoduchá vec. V Barcelone síce autá, ktoré sa vrátili k tradičnej papájovo oranžovej farbe, ukázali síce dobrú rýchlosť, ale stále ich trápilo množstvo detských chorôb spojených s každou novinkou. Vo Wokingu navyše počas testov zistili, že karosériu v zadnej časti okolo motora spravili až príliš tesnú, takže technici museli improvizovať a vyrezávať do nej rôzne otvory. Aj z toho je vidno, aký bol McLaren pri návrhu nového monopostu agresívny. To je aj dôvod, prečo nenajazdil toľko kilometrov, ako si naplánoval. Jednalo sa však zväčša o banálne problémy, ktoré sa dajú pomerne rýchlo odstrániť. Kým sa formula 1 vráti do Európy, môže sa ich ešte zopár vyskytnúť, ale potom už by mal byť McLaren vo forme.

Už tradične môže k výkonu niečo navyše pridať aj Fernando Alonso. Španielsky matador je možno v F1 vo svojej poslednej sezóne. Aby nestratil motiváciu, uvidíme ho aj v majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch, kde si bude obliekať kombinézu Toyoty. Stoffel Vandoorne bude mať konečne možnosť naplno ukázať svoje kvality v konkurencieschopnom aute. Vlani v niektorých veľkých cenách ukázal, že by mohol byť dôstojným nástupcom svojho tímového kolegu.

3. Red Bull – TAG Heuer

V Red Bulle sa konečne sústredili na začiatok sezóny a nechytali zajaca za chvost až do posledných pretekov minulej sezóny. V tíme vládne na rozdiel od minuloročných predsezónnych testov mierny optimizmus. Všetko totiž naznačuje tomu, že Červené býky sa dotiahli minimálne na skákajúceho koníka, čo by mohlo znamenať, že budú v hre o víťazstvá. Či aj o titul, to ukáže čas, ale rozhodne ich netreba podceňovať. Auto má už tradične dostatok prítlaku, takže hrozbou budú najmä na kľukatých tratiach s krátkymi rovinkami, kde nie je výkon motora až taký rozhodujúci. V Milton Kenyes navyše už v minulých rokoch ukázali, že sú schopní auto vyvíjať počas celej sezóny, čo by mohlo zdramatizovať záver tohtoročnej sezóny.

Max Verstappen pred pol rokom podpísal novú lukratívnu zmluvu s Red Bullom a tak na tím vyvíja tlak, aby mu dal zodpovedajúce auto, s ktorým by sa mohol rovnať s tými najlepšími. To veľmi nevonia Danielovi Ricciardovi, ktorému zmluva konči na konci aktuálnej sezóny. Z reči tela Helmuta Marka je jasné nielen jemu, že preferovaným jazdcom sa stane práve mladý Holanďan. Nie je teda vylúčené, že Austrálčana na budúci rok uvidíme v iných farbách.

2. Ferrari

Ferrari sa síce môže popýšiť najrýchlejšími časmi predsezónnych testov, ale... má to jeden háčik. Mercedes vôbec nejazdil s najmäkšími sadami pneumatík, na ktorých jazdci dosahovali najlepšie časy. Aj preto sú vyjadrenia všetkých z tímu skôr opatrné. Nový červený monopost je však spoľahlivý, čo je po problémoch v ázijskej časti druhej polovice minulej sezóny povzbudivé. Dôležité bude nájsť správne nastavenie auta, ktoré v Maranelle po vzore Mercedesu o pár centimetrov predĺžili. Taliani sa pochválili, že aj z motora sa im podarilo získať desiatku koní naviac, ale či to bude na strieborné formule stačiť, ukážu až prvé preteky sezóny, ktoré už tradične budú mimo európskeho kontinentu.

Zdá sa, že Sebastian Vettel sa z minuloročnej prehry poučil. Vinu na nej neniesol totiž len tím, ale aj štvornásobný majster sveta, ktorý niektoré veci na okruhu riešil až s príliš horúcou hlavou. Kimi Räikkönen sa udržal v tíme aj vďaka svojej lojálnosti, vďaka čomu sa vedľa neho jeho tímový kolega cíti viac ako komfortne. Je jasné, že svoje najlepšie roky už má dávno za sebou, stále však uňho badať záblesky jeho geniality. Ak bude podávať konzistentnejšie výkony, možno ho v červenej kombinéze uvidíme aj na budúci rok. 

1. Mercedes

Zlá správa pre všetkých súperov a nefanúšikov tímu s trojcípou hviezdou je, že ani v piatom roku novej hybridnej éry to nevyzerá na ústup z čelných pozícií. Mercedes ako jeden z mála tímov prišiel v minulej sezóne s úplne novým autom. To síce nejazdilo úplne bez problémov, hlavne v prvej polovici sezóny, ale nakoniec tím opäť skončil s presvedčivým výsledkom. Jeho neduhy sa podarilo odstrániť, čoho dôkazom sú vyrovnané časy počas dlhých jázd, ktoré mali simulovať preteky. Spoľahlivosť by tiež nemala byť problémom, keď strieborný monopost ako jediný v Barcelone počas ôsmich dní bez výraznejších ťažkostí pokoril hranicu 1000 km. Auto sa konečne ľahko nastavuje a čo je dôležité, sedí obom pilotom, ktorí dokázali jazdiť porovnateľné časy. O tom, že v Brackley si pred touto sezónou veria svedčí aj to, že v Španielsku sa ani len nepokúsili simulovať kvalifikačné jazdy, či už s nízkym objemom paliva, alebo s mäkkými sadami pneumatík.

Lewis Hamilton už len dolaďuje detaily svojej novej zmluvy s Mercedesom a podľa neho to bude pravdepodobne jeho posledná v F1. Ak sa mu bude dariť tak, ako v posledných rokoch, snáď ho dokáže na ďalšie zotrvanie presvedčiť vidina prekonania niektorých rekordov Michaela Schumachera. Nechajme sa prekvapiť. Všeobecne sa predpokladá, že Valtteri Bottas bude bojovať o novú zmluvu na budúci rok. Nikde však nie je napísané, že musí nutne poraziť štvornásobného majstra sveta. Ak by sa Angličan pri ňom cítil rovnako pohodlne, ako je to v prípade Vettela a Räikkönena, je možné, že si ho vyžiada po svojom boku aj pre ďalšie obdobie.

Jednoznačné závery sa ešte po úvodnom podujatí nebudú dať vyvodiť. Čo to však preteky v meste s najväčším podielom imigrantov z Európy na najmenšom kontinente môžu naznačiť. Prvá veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu ráno desať minút po siedmej hodine letného času.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár