Motochart: Ukradnuté víťazstvo

08.04.2018 / Branislav Ježík
Vettel. (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Vettel. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Prvé preteky čo-to naznačili o forme tímov formuly 1 v tohtoročnej sezóne. Vzhľadom na špecifiká okruhu však nemôžeme robiť unáhlené závery. Víkendu v Melbourne dominoval obhajca titulu, ale  stratégovia Mercedesu akoby zaspali na vavrínoch a až príliš sa zameriavali na to, aby šetrili motor Hamiltonovho monopostu, ktorý bude musieť podľa aktuálnych pravidiel vydržať sedem veľkých cien. Podobne ako vlani mu tak prvé miesto na štarte nestačilo na úvodné víťazstvo. Z toho sa radoval jeho najväčší súper a Ferrari napriek očakávaniam začalo ročník 2018 najlepšie. Ako boli na tom ostatné tímy vám ukáže náš tradičný #motochart.

10. Haas – Ferrari (NC/NC)

Nechýbalo veľa a senzácia víkendu bola dokonaná. Amíci najskôr dostali svoje autá na štarte za päticu monopostov troch najlepších tímov. V nedeľu potom dlho jazdili hneď za pódiovými priečkami, aby ich nakoniec v priebehu troch kôl zastavila banálna chyba, ktorá sa síce občas stáva aj v lepších tímoch, ale málokedy na oboch autách. Mechanici nacvičujú zastávky v boxoch už pred sezónou, aj pred samotnými pretekmi tisícky ráz a určite by sa dalo spočítať, aká je pravdepodobnosť toho, že nasadia maticu na závit nakrivo. Tá sa síce javí ako upevnená, ale v skutočnosti tak nie je. Mohli by sme určiť aj v koľkých prípadoch sa vám to môže stať dva krát za sebou. Ale to vôbec nie je podstatné. Haas prišiel o 18 až 22 bodov, čo je takmer polovica jeho vlaňajšieho zisku. A to by mohlo jedného z čiernych koní na konci sezóny ešte veľmi mrzieť. Takáto šanca sa totiž tak skoro už nemusí opakovať.

9. Toro Rosso – Honda (15/NC)

Kvalifikácia, ale aj samotné preteky v plnej nahote odhalili nedostatočný výkon pohonnej jednotky japonského výrobcu. Brendon Hartley síce siahal po postupe do druhej časti kvalifikácie, ale bolo to skôr vďaka jeho jazdeckým schopnostiam. V prílišnej snahe na štarte ale prebrzdil svoje pneumatiky, po čom musela nasledovať predčasná výmena pneumatík už po prvom kole. Aby smoly nebolo dosť, tak kiwi musel ísť po defekte v 23. kole za svojimi mechanikmi znova a tak nakoniec v cieli preňho ostalo len posledné miesto.

Na melbournský víkend bude chcieť čo najrýchlejšie zabudnúť aj Pierre Gasly. Kvalifikáciu pokazil v poslednom meranom kole a musel začínať z chvosta štartového poľa. Na štarte síce získal dve pozície k dobru, ale v 13. kole sa jeho japonský motor porúčal a bolo po pretekoch. Mladé býčky tak s Hondou podľa všetkého čaká podobné trápenie, aké si vlani prežil McLaren.

8. Williams – Mercedes (14/NC)

Biele monoposty Sira Franka čaká podľa všetkého ťažký rok. Aby toho nebolo málo, tak na oboch mladíkov sa po kvalifikácii zniesla kritika priamo od Paddyho Lowea. Obaja to v nej pri prílišnej snahe prepálili a to ich stálo o niečo lepšie umiestnenie na štarte. Sergej Sirotkin si asi svoj debut v F1 predstavoval trochu inak. Už po piatich kolách ho zastavilo igelitové vrecko zo sendviča, ktoré upchalo otvor vedúci vzduch na chladenie pravého predného brzdového kotúča. Ten sa prehrial až do tej miery, že začal horieť a zničil hydraulický systém. Kuriózna nehoda tak pomerne skoro ukončila Rusovo trápenie, ktorý v tej dobe jazdil na predposlednom mieste.

Zato Lance Stroll si vypil kalich horkosti až do dna. V kvalifikácii síce porazil Estebana Ocona o pol sekundy, ale to bolo asi jediné pozitívum celého víkendu. Motor za jeho chrbtom sa počas celých pretekov prehrieval a tak kanadský teenager skončil v cieli na predposlednom mieste.

7. Alfa Romeo Sauber (13/NC)

Presne takýto debut potreboval Charles Leclerc. Počas celého víkendu nespravil žiadnu chybu a čo je dôležitejšie, neustále sa zlepšoval. Svoj čas z prvého meraného tréningu vylepšil v kvalifikácii o štyri sekundy a za tímovým kolegom, ktorý má v F1 odjazdené štyri sezóny zaostal len o osem stotín sekundy. V pretekoch potom musel jazdiť ako za starých časov, keďže mu zlyhalo pár ukazovateľov na volante. Napriek tomu zvládol manažment pneumatík, aj šetrenie paliva a dokázal za sebou v cieli nechať Lancea Strolla a Brendona Hartleya.

Marcus Ericsson sa v nedeľu príliš dlho nepovozil. Už v piatom kole musel odstaviť svoj monopost s poruchou hydrauliky. Napriek tomu odchádzajú Helvéti z Austrálie pozitívne naladení. Svojich súperov totiž majú na rozdiel od minulého roka na dohľad.

6. Force India – Mercedes (11/12)

Krutá realita prebrala tím zo Silverstone z krásneho sna. Cez zimu sa až tri tímy zlepšili viac ako Force India, takže pravidelný prísun bodov už nebude takou samozrejmosťou, ako vlani. Všetko bude záležať na tom, ako zafungujú vylepšenia auta, ktoré má tím naplánované na najbližšie mesiace. Sergiovi Pérezovi sa na rozdiel od tímového kolegu darilo až do výjazdu bezpečnostného vozidla aspoň držať za svojím zadným krídlom Valtteriho Bottasa, bojujúceho zo zadných pozícií. Sám však nestačil na to, aby dokázať zaútočiť na poslednú bodovanú pozíciu, a tak si z Melbourne odváža zemiakovú medailu práve on.

Zato Esteban Ocon príliš neoslnil ani v sobotu, ani v nedeľu. V tejto sezóne, keď sa už začína pomaly nahlas šepkať o záujme Daniela Ricciarda o druhý kokpit strieborného monopostu, bude musieť presvedčiť vedenie Mercedesu o tom, že vie jazdiť dobre aj so zlým autom. Spoľahlivosť sa totiž v dnešnej dobe až tak necení. Pol sekundy v kvalifikácii a trinásť sekúnd v cieli za tímovým kolegom je skrátka príliš mnoho.

5. Renault 7 bodov (7/10)

Francúzi prvý krát od svojho plnohodnotného návratu do F1 bodovali s oboma monopostami. Nico Hülkenberg skončil na rovnakom mieste, z ktorého sa odlepil zo štartového roštu. Ak by ste mu túto pozíciu ponúkli v nedeľu na obed, určite by ju bral všetkými desiatimi. Preteky mu však rovnako ako zopár ďalším jazdcom zničil výjazd bezpečnostného vozidla. Vďaka nemu sa pred neho dostali Fernando Alonso, aj Max Verstappen. Na druhej strane nemuselo prísť k vypadnutiam dvoch áut tímu Haas. Takže siedme miesto je pre Nemca asi najspravodlivejšie. Tešiť ho môže aspoň to, že sa mu podarilo za sebou udržať Valtteriho Bottasa na Mercedese.

Carlos Sainz ukázal, prečo oňho Renault tak veľmi stál. Dobrý dojem pokazila akurát skutočnosť, že v poslednej časti kvalifikácie sa mu po havárii Valtteriho Bottasa nepodarilo dostať pneumatiky do prevádzkyschopnej teploty a nezajazdil tak konkurencieschopný čas. V nedeľu sa potom nechal vyprovokovať svojím krajanom na McLarene a na chvíľu opustil trať. K tomu sa pridali ešte žalúdočné problémy po tom, ako sa mu pokazil dávkovač vody, ale na poslednú bodovanú priečku to napokon stačilo.

4. McLaren – Renault 12 bodov (5/9)

McLaren hneď v prvej veľkej cene s Renaultom vyrovnal svoj najlepší výsledok, ktorý sa mu podarilo dosiahnuť za tri roky spoločného partnerstva s Hondou. Pomohli mu k tomu síce špecifiká melbournského okruhu, na ktorom sa len veľmi ťažko predbieha, ale aj to sa ráta. Zapracovať bude treba hlavne na rýchlosti na jedno kolo, ale z Wokingu sľúbili, že chystajú vylepšenia MCL33 už na druhé preteky.

Fernando Alonso predviedol svoj štandard a najmä v druhej polovici pretekov privádzal do zúfalstva Maxa Verstappena. Body získal celkom pohodlne aj Stoffel Vandoorne, hoci Belgičan bol jedným z tých, ktorí stratili pozície za bezpečnostným vozidlom. Tešiť ho môže aspoň to, že hoci sa po výmene pneumatík dokázal pred neho dostať Valtteri Bottas, stíhal Fínovmu tempu až do konca a v cieli za Mercedesom zaostal len pol sekundy.

3. Red Bull – TAG Heuer 20 bodov (4/6)

Červení býci sa nás snažia presvedčiť, že ich auto je schopné bojovať s Mercedesom a Ferrari. Dôkazom má byť najrýchlejšie kolo Daniela Ricciarda, ktoré dosiahol v závere, keď už všetci ostatní šetrili svoje autá. Domáci jazdec síce dobehol Kimiho Räikkönena, ale staré pravidlo formuly 1 hovorí, že jedna vec je súpera dobehnúť a druhá predbehnúť. Cez Fína by sa dostal jedine v prípade, že by ho donútil spraviť chybu. To sa mu ale nepodarilo. Austrálčania tak stále aj po 34 ročníkoch svojej veľkej ceny budú musieť ďalej čakať, kým sa ich jazdec konečne objaví v nedeľu na pódiu. Ak teda nerátame rok 2014, keď Daniel Ricciardo síce striekal šampanským, ale po pretekoch bol diskvalifikovaný.

O niečo menej spokojný odchádza z najmenšieho kontinentu Max Verstappen. Najskôr spravil chybu v poslednom kvalifikačnom pokuse, ktorá ho stála miesto v prvej rade na štarte. Potom v prvej zákrute stratil pozíciu v prospech Kevina Magnussena, aby v ďalších kolách za ním stratil aj nervy a po chybe poškodil svoj monopost. A to boli k nemu ešte milosrdní komisári pretekov, keď predbehol Fernanda Alonsa počas fázy bezpečnostného vozidla. Škoda, že takí benevolentní neboli aj v prípade jeho tímového kolegu po piatkových tréningoch. Alebo to bolo práve preto?

2. Mercedes 22 bodov (2/8)

Osem kôl po zastávke Lewisa Hamiltona v boxoch rozhodlo o tom, že Strieborné šípy si v Melbourne nechali ukradnúť takmer isté víťazstvo. Inak to mohol byť perfektný víkend pre úradujúceho majstra sveta. V kvalifikácii nenechal nikoho na pochybách a perfektným kolom si v Melbourne zabezpečil najvýhodnejšiu pozíciu na štarte už po piaty krát v rade. Veľmi mu to však platné nebolo – z tých piatich štartov dokázal premeniť na víťazstvo len jediný. Príliš mu v jeho snahe nepomohol ani Valtteri Bottas, ktorý hneď na začiatku tretej časti kvalifikácie na výjazde z druhej zákruty vyšiel jedným kolesom na mokrú trávu, dostal hodiny a narazil do bariéry. Horší začiatok sezóny si ani nemohol priať. Pre Fína to znamenalo desiate miesto bez zajazdeného času. K tomu si ešte poškodil aj prevodovku, takže putoval o ďalších päť miest nižšie.

Taliani túto situáciu náležite využili a majstra sveta si umnou taktikou náležite vychutnali. Vedenie Mercedesu sa síce snažilo vyhovoriť na chybu softvéru, ale aj pravidelní čitatelia #motochartu vedia, koľko času sa dá ušetriť počas zastávok v boxoch v priebehu výjazdu bezpečnostného vozidla. Dáta sú síce neoddeliteľnou súčasťou modernej F1, ale absolútne spoliehanie sa na čísla sa môže vypomstiť. Práve počas tých ôsmych kôl mal Lewis Hamilton čas na to, aby si vyjazdil dostatočný náskok a aby to nedopadlo tak, ako to nakoniec dopadlo. Angličan to cez vysielačku svojmu tímu aj jasne povedal. V Brackley to veľmi dobre vedia. Teraz je už ale neskoro plakať nad rozliatym mliekom. A tak sa k austrálskym pretekom radšej nevyjadrujú. A ak, tak zahmlievajú.

1. Ferrari 40 bodov (1/3)

Červeným monopostom chýba prítlak na prednej náprave a táto situácia paradoxne viac vyhovuje Kimimu Räikkönenovi. Ten si jazdu v červenom monoposte vyslovene užíva a svojimi časmi sa na rozdiel od minulých sezón pohodlne dokáže vyrovnať svojmu tímovému kolegovi. Nakoniec to bol on, kto doplnil Lewisa Hamiltona v prvej rade na štarte. Tím ho však nakoniec v pretekoch obetoval, keď ho povolal do boxov ako prvého, aby sa tak pokúsili vyprovokovať k akcii štvornásobného majstra sveta na Mercedese. Potom ostávalo už len čakať, či sa niečo zaujímavé neprihodí, keď by muselo byť do akcie povolané bezpečnostné vozidlo. To v Austrálii zase štatisticky nie je nič nezvyčajné. Stratégia vyšla skvele a kým sa chlapci u Strieborných šípov spamätali, bol Sebastian Vettel, ktorý počas celého víkendu strácal, nielen za svojím tímovým kolegom, ale aj za Lewisom Hamiltonom, už na prvej priečke a svoju pozíciu už do konca pretekov nepustil.

Štvornásobný majster sveta na Ferrari napriek víťazstvu stále nie je úplne spokojný so svojím monopostom. V Maranelle sa pracuje dňom aj nocou na nových verziách predného krídla, ale aj na úprave predného zavesenia. Nové SF-71H má navyše vďaka extrémne štíhlym bočniciam menší odpor vzduchu, ako Mercedes, čo by mohlo byť na dlhých bahrajnských rovinkách výhodou. Čo je ale pre Lewisa Hamiltona ešte horšie, pri záverečnej naháňačke za jazdcom Ferrari v Austrálii nevydržala jeho vražedné tempo hydraulika strieborného monopostu a Angličan mohol byť rád, že vôbec prišiel do cieľa. Odniesla si to však prevodovka, takže v Bahrajne to bude on, kto poputuje na štarte o päť miest nižšie. Druhá veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár