Motochart: Vydreté víťazstvo

14.04.2018 / Branislav Ježík
Piate miesto na štarte a štvrté v cieli je najlepším výsledkom Hondy v F1 od roku 2015 (photo: Honda Press Office)

Piate miesto na štarte a štvrté v cieli je najlepším výsledkom Hondy v F1 od roku 2015 / (photo: Honda Press Office)

V druhej veľkej cene tohtoročnej sezóny nevideli cieľ hneď traja jazdci z najlepšej trojice tímov. Zvyšok štartového poľa si tak mohol medzi seba rozdeliť celkom slušnú bodovú porciu. Nakoniec si pozíciu najlepšieho zo zvyšku sveta uchmatol pre seba prekvapivý jazdec. Ale poďme pekne po poriadku od najhorších, ako už býva zvykom v našom tradičnom #motocharte.

10. Red Bull – TAG Heuer (NC/NC)

Červení býci si stále trvajú na svojom, že ich auto je schopné bojovať s Mercedesom a Ferrari. Jenže jaksi nejsou důkazy. V Bahrajne mohli začať mechanici baliť na cestu do Číny už po troch odjazdených kolách. Presne toľko trvalo vystúpenie oboch ich monopostov. Daniel Ricciardo ostal stáť s vybitými batériami už v prvom kole. Deň predtým vrátil svojmu tímovému kolegovi kvalifikačnú porážku z domácich pretekov a príliš sa pri tom ani nezapotil. Premotivovaný Max Verstappen totiž zapichol svoj monopost do bariér hneď v závere prvej časti kvalifikácie. Na štarte potom získal štyri pozície k dobru a štvornásobný majster sveta na Mercedese jazdiaci pred ním bol pre Holanďana ako červené súkno pre rozzúreného býka. Mladík akoby sa stále ešte nenaučil, že preteky sa nevyhrávajú na začiatku a v prvej zákrute druhého kola zaútočil. Angličan však svoju kožu nezvykne predať lacno, o čom sa presvedčili už onakvejší jazdci. Skončilo to defektom ľavej zadnej pneumatiky na monoposte s červeným býkom na kapote. Pri jazde do boxov si navyše Verstappen poškodil podlahu a aj body sa v tej chvíli zdali byť príliš ďaleko. Preto ho radšej odstavil, aby pošetril motor na lepšiu príležitosť. Jeho manéver sa príliš nepáčil ani Lewisovi Hamiltonovi a tak sme si na našich serveroch mohli prečítať, ako si komentátori poradia s prekladom anglického slovíčka dickhead.

9. Williams – Mercedes (14/15)

V oficiálnych výsledkoch síce Williams figuruje na štrnástom a pätnástom mieste, ale pravdou je, že biele monoposty, tentokrát bez nápisu Martini, celý víkend strávili na chvoste štartového poľa. Aspoň, že to na nás nehrajú a otvorene hovoria o svojich problémoch. Technici si s autom nevedia dať rady a podobné je to aj s mladými jazdcami. Veľké vylepšenia čakajú monopost až v piatych pretekoch v Španielsku. Dovtedy to budú musieť všetci v Grove nejako pretrpieť. Ale ani potom nemajú zaručené, že začne svitať na dobré časy. Williams tak už po dvoch pretekoch ostáva jediným tímom, ktorému sa tento rok ešte nepodarilo získať body.

8. Force India – Mercedes 1 bod (10/16)

S monopostami Force India to vôbec nie je také ružové, ako by mohla naznačovať ich farba. Tie svojím tempom nezaostávajú len za monopostami Sauber a Williams, hoci v Bahrajne sa predviedli v o niečo lepšom svetle, ako dva týždne predtým. Prvý tohtoročný bodík vydrel Esteban Ocon. Po štarte sa síce dostal na chvíľu na šieste miesto, ale pomerne rýchlo sa pred neho dostali Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Nico Hülkenberg. Po druhej zastávke v boxoch sa prepadol až na trináste a poslednú bodovanú priečku zachraňoval tri kolá pred koncom.

Sergio Pérez v Bahrajne nestačil na svojho tímového kolegu už v kvalifikácii. Po štarte ho poslal do hodín Brendon Hartley a Mexičan klesol s poškodenou podlahou na posledné miesto. Nakoniec vydrel dvanáste miesto v cieli, ale tam ho už čakala 30 sekundová penalizácia za to, že predbehol Brendona Hartleya v zahrievacom kole.

7. Alfa Romeo Sauber 2 body (9/12)

Dlhých 945 dní čakal Marcus Ericsson na svoje ďalšie body v F1. Švéd predviedol vyzretý výkon. Základ svojho úspechu položil už v prvom kole, keď sa mu podarilo získať päť priečok k dobru. V Sauberi v jeho prípade všetko hneď od začiatku postavili na jedinej zastávke v boxoch a ako sa neskôr ukázalo, urobili dobre. Nové auto predviedlo konzistentnú rýchlosť a rýchlostne sa chvíľami vyrovnalo aj McLarenu, či Renaultu.

Zatiaľ najväčšiu šancu na body zatiaľ nevyužil Charles Leclerc. Sám po kvalifikácii priznal, že si musí hlavne upratať v hlave. Prehnaná snaha mu totiž priniesla len hodiny v poslednom meranom pokuse. Znamenalo to štart z poslednej rady. Podobne, ako tímový kolega, získal v prvom kole štyri pozície k dobru. Sauber v jeho prípade, ale skúsil inú stratégiu, ktorá nakoniec stačila len na štrnáste miesto. Monačana môže tešiť aspoň to, že získal skalp Romaina Grosjeana na Haase.

6. Renault 8 bodov (6/11)

Dlho to vyzeralo, že Nico Hülkenberg sa bude o body naťahovať s McLarenom Fernanda Alonsa. Nakoniec sa ukázalo, že napriek problémom s batériami a spotrebou,  je čiernožltý monopost predsa len o niečo rýchlejší. Obidve autá sa opäť prebojovali do poslednej časti kvalifikácie, z čoho neskôr ťažil najmä Nemec.

Carlos Sainz je stále zmluvným jazdcom Red Bullu. Ale podobný výkon, aký predviedol v Bahrajne, by mu mohol pribuchnúť pootvorené dvere k Červeným býkom. O to viac, že jeho priamy konkurent Pierre Gasly skončil v cieli ďaleko pred ním. Aby sme ale k Španielovi neboli príliš nespravodliví, tak treba uznať, že o bod prišiel vďaka tomu, že v závere musel kvôli spotrebe spomaliť. Strata štyroch desatín sekundy na tímového kolegu v kvalifikácii ale nie je príliš dobrou vizitkou.

5. McLaren – Renault 10 bodov (7/8)

McLaren sa v kvalifikáciách naďalej trápi, ale vo Wokingu vraj už pracujú na náprave. O niečo lepšie to je s rýchlosťou v pretekoch, ale od ideálu majú papájovooranžové autá stále ešte ďaleko. Napriek tomu je druhý najstarší tím štartového poľa spolu s Mercedesom jediným, ktorému sa zatiaľ podarilo bodovať s obidvoma autami vo všetkých pretekoch. Po svojich prvých domácich pretekoch sa tak potichu usadil na treťom mieste Pohára konštruktérov. Ale v McLarene veľmi dobre vedia, že vďačiť za to môžu najmä tomu, že na rozdiel od súperov ich všetky technické poruchy postihli ešte počas predsezónnych testov.

Fernando Alonso už tradične predviedol výborný štart, po ktorom nechal za sebou aj Lewisa Hamiltona. Z neho potom ťažil aj v neskorších fázach, ale na Renault Nica Hülkenberga to nestačilo, hoci bolo vidno, že Španiel veľmi chcel získať jeho pozíciu.

Naopak Stoffel Vandoorne sa po štarte prepadol až na predposledné miesto. Potom sme však v jeho podaní mohli vidieť niekoľko skvelých predbiehacích manévrov, čo ho vrátilo späť do hry o body. Mladý Belgičan tak trochu mimo svetiel reflektorov predviedol jeden z najlepších výkonov dňa. Stále však o ňom platí, že keď nemá v rukách dobré auto, ide jeho výkon dolu. Vidno to najmä v kvalifikáciách, kde ho jeho tímový kolega zatiaľ s prehľadom poráža.

4. Haas – Ferrari 10 bodov (5/13)

Amíci potvrdili v Bahrajne úlohu čierneho koňa, ale len tak z polovice. Kevin Magnussen dostal auto až do záverečnej časti kvalifikácie a po piatom mieste v cieli sme konečne mohli vidieť úsmevy na tvárach členov tímu. Dán o svoje piate miesto ani nemusel priveľmi bojovať, veď továrenské auto Renaultu za ním v cieli zaostalo o necelých 24 sekúnd. Dosiahol tak svoj najlepší výsledok, odkedy jazdí za americký tím.

Romain Grosjean sa už v takom dobrom svetle nepredviedol. Svojmu tímovému kolegovi nestačil v sobotu, ani v nedeľu. Vo svojom poslednom kvalifikačnom pokuse totiž spravil chybu a už sa to s ním viezlo. V samotných pretekoch potom zbytočne skomplikoval predbiehanie Kevinovi Magnussenovi, pri ktorom takmer došlo ku vzájomnej kolízii. Druhý jazdec Haasu pritom jazdil s odlišnou stratégiou. V cieli bol nakoniec až pätnásty pred nekonkurencieschopnými Williamsami, ale po penalizácii dvoch jazdcov poskočil na lichotivejšiu trinástu priečku.

3. Toro Rosso – Honda 12 bodov (4/17)

Zo škaredého káčatka nám za dva týždne vyrástla pekná labuť. Pardon, býček. Honda po problémoch v Austrálii priviezla do Bahrajnu nové turbo a aj hybridný motorgenerátor MGU-H a hneď to bolo poznať. Pierre Gasly navyše dostal aj nový spaľovací motor a na začiatku víkendu sa začalo opäť hovoriť o ďalšej katastrofálnej sezóne japonského výrobcu. V nedeľu večer sa však akoby mávnutím čarovného prútika na všetko zabudlo. Ba čo viac, o Honde sa hovorilo len v superlatívoch. Pierre Gasly získal svoje prvé body v F1 a pre Japoncov vybojoval najlepší výsledok od ich návratu v roku 2015. Ešte predtým dokázal svoje modré Toro Rosso kvalifikovať na piatom mieste, čo stačilo na sobotnú senzáciu.

Zlepšenie mladých býčkov potvrdil aj Brendon Hartley, ktorému len tesne unikla záverečná časť kvalifikácie. Kivi však zaspal ešte pred štartom, keď ho v zahrievacom kole predbehol Sergio Pérez. Podľa pravidiel sa mal snažiť získať svoju pozíciu späť (vedeli ste o tom? Nič si z toho nerobte, ani niektorí jazdci nie). Na tú svoju sa opäť postavil až na štartovom rošte. Chyba, ktorá znamenala, že k výslednému času mu bolo pripočítaných 30 sekúnd a to znamenalo pád z trinásteho miesta v cieli až na posledné. Aby toho nebolo málo, tak už počas pretekov si musel odpykať ďalšiu desaťsekundovú penalizáciu za spôsobenie havárie so Sergiom Pérezom v prvom kole, čo ho prakticky vyradilo z hry o body. Snáď si Novozélanďan napraví chuť pri najbližšej príležitosti.

2. Ferrari 25 bodov (1/NC)

Scuderii sa zdali preteky asi príliš nudné a tak si pre divákov pripravila aspoň drámu v boxoch. Meno Francesco Cigarini ešte pred týždňom nikto nepoznal, ale po minulom víkende obletelo celý svet. Nie každý sa totiž môže pochváliť, že mu Kimi Räikkönen zlomil nohu. Aspoň si tak užil svojich päť minút slávy. Veď kto by si už dnes spomenul na Pietra Timpiniho? Práve jemu v roku 2008 spôsobil Fín fraktúru spodnej končatiny vo Valencii a bolo to tiež pri druhých zastávkach v boxoch. Ešte že nám Pietra Ferrari pripomenulo a v Bahrajne ho poslalo na pódium prevziať víťazný pohár pre tím.

Kimi Räikkönen bol opäť rýchlejším jazdcom počas celého víkendu, ale tím mu opäť hodil polená pod nohy, keď ho v rozhodujúcej chvíli kvalifikácie vypustil na okruh do premávky medzi ostatných súperov. Na štarte sa mu potom pretočili kolesá a spadol až na tretie miesto, na ktorom sa držal až do osudnej výmeny pneumatík. Aj po nej by sa mohol vybrať späť na trať, ak by mu mechanici vymenili zabudnutú pneumatiku. Pódium by z toho takmer určite nebolo, ale nejaké body áno. Nikto si ho však v boxoch nevšímal, keďže všetká pozornosť v boxoch Ferrari sa sústredila na zraneného Francesca.

V Maranelle si už ani nepamätajú, kedy ich jazdec vyhral prvé dve veľké ceny sezóny. Pre osvieženie pamäte, bolo to ešte v ére Michaela Schumachera. Pri prvých zastávkach síce červení museli vyložiť karty na stôl a Mercedes tak mohol prispôsobiť svoju stratégiu. Sebastianovi Vettelovi sa ale nedarilo vyjazdiť si dostatočný náskok na druhú zastávku v boxoch a tak Ferrari zariskovalo. Vlani v Silverstone im to nevyšlo, minulý víkend sa ale mohli radovať zo zaslúženej odmeny. 

1. Mercedes 33 bodov (2/3)

V Mercedese to stále vyzerá, že skôr bojujú sami so sebou, ako s ostatnými. Šetrílkovia z Brackley mali opäť paniku z toho, že v aktuálnej sezóne budú môcť beztrestne použiť len tri motory. Do cieľa sa tak opäť príliš neponáhľali a kým sa spamätali, Ferrari im opäť vypálilo rybník. Príkaz, či povolenie dohnať červený monopost na čele prišiel až päť minút po dvanástej. Kým sa tak stalo, Valtteri Bottas odrovnal svoje pneumatiky a v záverečných kolách už nestačil s dychom.

Malé jubileum oslavoval v Bahrajne Lewis Hamilton, ktorý Mercedes šoféroval vo veľkej cene s poradovým číslom 100. Náladu na oslavy mu ale pokazila penalizácia za predčasnú výmenu prevodovky, a tak v nedeľu Angličan len minimalizoval straty. V pretekoch sa s tým príliš nepáral a v nájazde do piateho kola si na cieľovej rovinke podal hneď trojicu jazdcov. Kým si ale poradil s monopostami druhého sledu, nabral pätnásťsekundovú stratu a na víťazstvo už príliš pomýšľať nemohol. Zvlášť keď sa v Mercedese rozhodli len pre jednu zastávku v boxoch, čo sa pred pretekmi zdalo byť zvlášť v prípade štvornásobného majstra sveta ešte logickou voľbou. Cestu na pódium mu nakoniec bez boja uvoľnili Daniel Ricciardo a Kimi Räikkönen, takže škody nakoniec neboli až také veľké. 

Zatiaľ, čo v úvodnej veľkej cene by sa dalo hovoriť o šťastí pri víťazstve Sebastiana Vettela. V druhých pretekoch to bolo len a len o jeho jazdeckom umení pri zaobchádzaní s opotrebovanými pneumatikami. Nemec svojím výkonom prekvapil nielen Pirelli, ale aj Strieborné šípy. Tí si opäť sypú popol na hlavu. Namiesto toho, aby viedli šampionát, musia po roku opäť naháňať Nemca na Ferrari. Ten má už sedemnásťbodový náskok, ale ako sme mohli vidieť vlani, nie je to ešte žiadna katastrofa. Šampionát je príliš dlhý na to, aby mohli v Maranelle pokojne spávať.

V Šanghaji obhajuje svoje vlaňajšie prvenstvo Lewis Hamilton, ktorému sa tu podarilo vyhrať už päť krát. Nuž a Strieborné šípy v Číne premožiteľa nenašli v posledných štyroch rokoch. Podarí sa aj do tretice červeným vyhrať a dobyť túto pevnosť Mercedesu? Na odpoveď nebudeme musieť čakať dlho. Tretia veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu ráno desať minút po ôsmej hodine.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

Napíš komentár