Motochart: Zahodené víťazstvo

29.04.2018 / Branislav Ježík
Daniel Ricciardo. (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Daniel Ricciardo. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Ani tretia veľká cena tohtoročnej sezóny neprebehla podľa papierových predpokladov. Keď už niektorí po rannom vstávaní začali pri prenose driemať, spustili jazdci Toro Rosso sled udalostí, ktoré mnohým stratégom zamotali hlavy. Nikto sa nemohol spoliehať na žiadne istoty. Nie len o tom, ako sa tímy popasovali s výjazdom bezpečnostného vozidla, sa dočítate v našom tradičnom #motocharte.

10. Toro Rosso – Honda (18/20)

Späť v realite sa v priebehu siedmych dní po bahrajnskom krásnom sne ocitli jazdci mladých býčkov. Už v kvalifikácii to nebola žiadna sláva. Obaja jazdci si s STR13 nevedeli dať rady. Štvrtý muž bahrajnských pretekoch ostal vyradený už v prvej časti kvalifikácie a jeho tímový kolega v prostrednej časti nestačil na ostatných. Brendon Hartley sa mohol radovať aspoň z toho, že konečne v časoch na jedno kolo porazil Pierra Gaslyho. Kivi začínal na najmäkšej zmesi pneumatík, zatiaľ čo Francúz na tej najtvrdšej. Prvý sa s ťažkým autom v úvode trápil a po zastávke v boxoch sa prepadol až na chvost štartového poľa. Po svojich návštevách mechanikov padli zaňho Pierre Gasly a Charles Leclerc. Druhý jazdec mladých býčkov však na čerstvejších a mäkších pneumatikách svojho kolegu dobehol. Podľa dohody spred štartu si mali obaja vymeniť pozície v 14. zákrute. Ale zabudli si povedať, či tak spravia pred, alebo až za zákrutou. Tento dôležitý detail síce absolútne zničil preteky Toro Rosso, pre divákov ho ich vlastne zachránil.

9. Alfa Romeo Sauber (16/19)

Od Helvétov nemôžeme tento rok očakávať, že budú bodovať v každých pretekoch. Na to sa v technickom oddelení v Hinvile až veľmi dlho nič podstatné nedialo. Dohnať ostatné tímy preto bude chcieť určitý čas. Ťažké je to najmä pre vlaňajšieho šampióna formuly 2 Charlesa Leclerca, ktorý si musí zvykať na boj zo zadných pozícií. Je to hlavne o psychike a o tom udržať svoju jazdeckú vášeň na uzde. Monačanovi sa to zatiaľ nie veľmi dobre darí. Ak však nezvládne svoj učednícky rok, Ferrari oňho stratí záujem.

Marcus Ericsson po zbabranej kvalifikácii aspoň trochu napravil dojem v pretekoch a skončil o tri miesta pred svojím tímovým kolegom. Veľmi sa pri tom ale nenarobil, keď na tento výsledok mu stačilo predbehnúť len Charlesa Leclerca.

8. Williams – Mercedes (14/15)

Williams konečne prezradil, čo je za jeho prepadom na koniec štartového poľa. Paddy Lowe priniesol z Mercedesu koncept ich auta, ale v F1 platí viac ako inde, že keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté. Náprava už je vraj na ceste, ale skôr ako na začiatku európskej časti sa jej mladíci Williamsu nedočkajú.

Nejaký pokrok oproti prvým dvom veľkým cenám však vidno. V kvalifikácii to ešte nebola žiadna sláva. Ale Lance Stroll sa vďaka dobrému štartu a konzervatívnej stratégii pred jedinou zastávkou v boxe dokonca chvíľu povozil aj na bodovanej deviatej priečke. Sergejovi Sirotkinovi utiekla druhá časť kvalifikácie len o päť stotín sekundy. V nedeľu vydržal na žltých pneumatikách ešte o päť kôl dlhšie, ako Kanaďan. Tím ho potom ešte raz zavolal na výmenu počas výjazdu bezpečnostného vozidla, ale mal preňho už len použitú sadu mäkkých pneumatík. V cieli tak skončili biele monoposty s rozdielom necelých troch sekúnd za sebou ďaleko od bodovaných priečok.

7. Force India – Mercedes (11/12)

Ďalším tímom, ktorý sa už nemôže spoliehať na nedostižný výkon motorov Mercedes je Force India. Ale aj zo Silverstone už hlásia, že našli svoju príčinu problémov. Na ich nápravu si ale podobne, ako pri Williamsových autách, budeme musieť ešte nejaký ten týždeň počkať.

Sergio Pérez sa konečne tento rok prebojoval do záverečnej časti kvalifikácie. Bolo to ale za cenu toho, že bude štartovať s ťažkým autom na najmäkšej zmesi pneumatík. V štvrtej zákrute bolo navyše príliš tesno a Mexičan musel mimo trať. Takže v cieli skončil až za Estebanom Oconom. Francúz odjazdil prvé dva stinty na žltých pneumatikách. Druhú zastávku v boxoch využili tímoví stratégovia práve vo chvíli, keď na trať vyrazilo bezpečnostné vozidlo. Chránenec Mercedesu tak opäť siahal na body, ale proti bol tím Haas, ktorý využil svojho jazdca na to, aby rozbehnutého ružového pantera šikovne zdržal. Vlaňajší čierny kôň sa tak stále krčí so ziskom jediného bodu na predposlednom mieste Pohára konštruktérov.

6. Haas – Ferrari 1 bod (10/17)

Kevin Magnussen sa už u Geneho Haasa udomácnil a zatiaľ sa predvádza v lepšom svetle ako tímový kolega. Romain Grosjean síce v kvalifikácii skončil pred ním a ako posledný sa prebojoval až do jej záverečnej časti. Opäť ale podobne ako v prípade Force India, to ale bolo za cenu toho, že úvod pretekov pretrpí na najmäkšej sade pneumatík. Už v piatom kole išiel Dán pred neho a tím v jeho prípade čakal s prvou návštevou boxov až príliš dlho. Po nej sa prepadol až na sedemnáste miesto. Počas výjazdu bezpečnostného vozidla sa dostal na deviatu priečku, ale súperi jazdiaci v tej chvíli za ním na nových pneumatikách si s Francúzom ľahko poradili. Po tom, keď už neodolal ani  jazdcom Force India, povolal tím Romaina Grosjeana konečne do boxov. Bolo to príliš neskoro na dobrý výsledok, ale na druhej strane spomaľovaním jazdcov ružového tímu pomohol Kevinovi Magnussenovi získať pre Amíkov aspoň jeden bod.

5. McLaren – Renault 6 bodov (7/13)

Pomaly sa začína šepkať o odchode Fernanda Alonsa z McLarenu. Ale kde by bol dnes druhý najstarší tím štartového poľa bez neho? Ak auto nefunguje ako má, je Stoffel Vandoorne len polovičným jazdcom. Naopak, Španiel dokáže aj z mála vyťažiť maximum. A tak už po tretej veľkej cene má na svojom konte viac bodov, ako za celú vlaňajšiu sezónu. Mohol ich mať ešte viac, keby mu stratégiu trochu nepokazil výjazd bezpečnostného vozidla. Pri súboji o body nebral ohľady ani na lídra šampionátu s poškodeným monopostom na starých pneumatikách. Naopak Belgičan na štarte dve pozície stratil a ako sa ukázalo, jeho prvá zastávka v boxoch prišla až príliš neskoro na to, aby aj on mohol pomýšľať na body.

McLaren tak bude stáť na konci sezóny pred Sofiinou voľbou. Buď uprednostniť skúsenosť, ktorá by mu mohla ešte v jednej-dvoch sezónach zabezpečiť prísun slušnej porcie bodov. Alebo vsadiť na budúcnosť v podobe mladých jazdcov. Príklad Williamsu je zatiaľ pre nich, zdá sa, dostatočným varovaním. Takto si teraz McLaren hovie na štvrtom mieste Pohára konštruktérov. A Fernando Alonso je medzi jazdcami na peknej šiestej priečke.

4. Renault 10 bodov (6/9)

Renault príliš nie je spokojný s tým, koľko stráca na prvú trojicu tímov, hoci to podľa bodového zisku až tak nevyzerá. Opierať sa môže hlavne o konštantné výkony Nica Hülkenberga, vedľa ktorého trochu vybledla hviezda Carlosa Sainza. Ten sa zatiaľ môže tešiť aspoň z toho, že Renault máva so svojimi jazdcami dostatočnú dávku trpezlivosti. Nemec sám o sebe tvrdí, že je doteraz v najlepšej forme a potvrdzujú to aj jeho výsledky. V posledných šiestich veľkých cenách neštartoval horšie ako zo siedmeho miesta a dve šieste miesta z posledných dvoch pretekov mu zabezpečili rovnaký počet bodov, ako Fernandovi Alonsovi. Oproti svojmu tímovému kolegovi dokáže oveľa lepšie narábať s pneumatikami. Mrzieť ho môže snáď len to, že v cieli neskončil ešte o priečku vyššie. K tomu, aby bez boja zdolal penalizovaného Maxa Verstappena mu stačilo, aby cieľom prešiel o šesť desatín sekundy skôr.

3. Ferrari 19 bodov (3/8)

Scuderia po celkom slušne rozbehnutom víkende odchádzala zo Šanghaja sklamaná. V chladnej kvalifikácii jej monoposty dokázali, že dokážu pneumatiky zahriať na prevádzkyschopnú teplotu za každého počasia a zaslúžene získali prvú radu na štarte. V nedeľu sa však oteplilo a všetko bolo zase inak.

Ak do čínskeho víkendu ešte niekto pochyboval o tom, kto je u červených jednotkou, po tretích pretekoch už to muselo byť jasné úplne všetkým. Kimi Räikkönen bol opäť obetovaný v prospech tímového kolegu a Ferrari ho až nezmyselne dlho nechávalo na trati s cieľom spomaliť Valtteriho Bottasa na nových pneumatikách. Stratil pri tom šestnásť sekúnd. To by sa ešte ako tak dalo ospravedlniť, ale prečo potom Fínovi neobuli žlté pneumatiky, sa už nedozvieme. Prvé miesto by potom po výjazde bezpečnostného vozidla nebolo až také nereálne. Aj za cenu toho, že by vyhralo to nesprávne auto. A ak by aj nevyšlo, mohol aspoň potrápiť Lewisa Hamiltona, ktorý je stále najväčším súperom červených v boji o titul. Stratégovia Ferrari boli vôbec v nedeľu v Šanghaji až príliš opatrní a konzervatívni. Akoby sa predčasne uspokojili s druhou priečkou Sebastiana Vettela a stačilo im, že štvornásobný majster sveta príde do cieľa pred anglickým jazdcom Mercedesu.

Kimi Räikkönen nakoniec aj tak skončil na stupňoch víťazov, ale bolo to len vďaka netrpezlivosti Maxa Verstappena. Mladý Holanďan môže nakoniec aj za to, že sa náskok Sebastiana Vettela v priebežnom poradí stenčil na deväť bodov. Snáď to po sezóne nebude Nemca ešte mrzieť.

2. Mercedes 30 bodov (2/4)

Stratégovia Mercedesu najskôr vytiahli na Ferrari nečakaný kúsok a Strieborné šípy mali namierené k prvému tohtoročnému víťazstvu. Prišlo však bezpečnostné vozidlo, ktoré všetky plány Mercedesu zhatalo. Darmo sa naň všetci u Strieborných šípov vyhovárali. Je súčasťou športu a každý s ním musí rátať. Muži rozhodujúci o taktike by tam mali z času na čas zdvihnúť zrak od obrazoviek počítačov a pozrieť sa, čo sa deje na trati.

Lewis Hamilton jazdil síce trochu odovzdane, čo zase, pokiaľ mu auto nesedí podľa jeho predstáv, uňho nie je žiadnou novinkou. Ale už v sobotu ukázal pár dobrých momentov na žltých pneumatikách. Bezpečnostné vozidlo sa na okruhu síce objavilo práve vo chvíli, keď Valtteri Bottas míňal vjazd do boxov, ale s Lewisom Hamiltonom to mohol Mercedes pokojne stihnúť a obuť mu len ľahko opotrebované žlté gumy. Čo by sa dialo potom, sme mohli vidieť v podaní jazdcov Red Bullu. V prípade štvornásobného majstra sveta tak môžeme hovoriť o tom, že Mercedes vyhodil víťazstvo von oknom.

V druhých pretekoch po sebe ušlo víťazstvo aj Valtterimu Bottasovi. Tešiť ho môže len to, že v štyroch z posledných piatich veľkých cien porazil tímového kolegu v kvalifikácii a v piatich zo šiestich prípadov bol pred ním skôr aj v cieli. V priebežnom poradí však naňho stráca päť bodov. A to je to, čo potrebuje zmeniť. Ako povedal Nico Rosberg, v pretekoch, keď štvornásobný majster sveta nemá svoj deň, treba maximalizovať svoj bodový zisk. Lebo, keď bude Lewis Hamilton späť vo forme, len ťažko ho niekto porazí. A kto iný, ako bývalý jazdec Mercedesu by o tom mal vedieť lepšie?

1. Red Bull – TAG Heuer 35 bodov (1/5)

Obľúbené from zero to hero presne platí na Červených býkov. Z posledného miesta druhého #motochartu vystrelili rovno na prvé. Presvedčili nás tak, že ich auto na víťazstvo predsa len má. Aj keď za normálnych okolností tomu skutočnosť príliš nenasvedčovala a všetko vyzeralo na to, že Red Bull bude v Šanghaji len tretím najlepším tímom. Jeho stratég Will Courtenay sa ale opäť raz vytiahol a obom svojim jazdcom ako na podnose darovali najlepšiu východiskovú pozíciu pre záver pretekov. Po haváriách, keď ostane na trati hromada úlomkov, sú mechanici každého tímu pripravení na možnosť výjazdu bezpečnostného vozidla. Práve to je totiž čas, keď sa oplatí zastaviť v boxoch, pretože môžete ušetriť až dve tretiny bežného času. Charlie Whiting s ním chvíľu váhal, takže aj priestor pre rôzne kalkulácie bol viac než veľký. Okruh v Šanghaji navyše ponúka ideálne možnosti na predbiehanie v zákrutách číslo 6 a 14. V Red Bulle ponúknutú šancu dokonale využili a zosmiešnili tak nielen Ferrari, ale aj Mercedes. Najskôr si dvojitú zastávku v boxoch mechanici nacvičili v sedemnástom kole, aby ju o štrnásť kôl neskôr zopakovali pri výjazde bezpečnostného vozidla.

Markantný rozdiel bol však v tom, ako s ponúknutými príležitosťami naložili obaja jazdci. Max Verstappen sa najskôr nechal vyviesť štvornásobným majstrom sveta na Mercedese mimo trať, aby potom nárazom do druhého štvornásobného majstra sveta definitívne pochoval svoje šance na štvrté víťazstvo v kariére. A to všetko v priebehu piatich kôl.

Naopak, Daniel Ricciardo cez všetkých súperov prešiel priam ukážkovo čisto. V sobotu po treťom tréningu pritom v boxoch tŕpol, aby mu mechanici stihli do začiatku kvalifikácie vymeniť pokazený motor. V pretekoch, kde sa o niečo hrá, je však Austrálčan jednoducho na neudržanie. Ešte aj po prvých zastávkach v boxoch bol z jazdcov trojice najlepších tímov na poslednom mieste. Trpezlivo však dokázal čakať na svoju príležitosť. Tá napokon prišla a svoje víťazstvo dosiahol spôsobom, ktorý sa musí páčiť každému fanúšikovi motoršportu.

Mercedes, ktorý sa chystal získať svoj piaty titul v rade už zrazu po pretekoch v Číne nepatrí medzi favoritov. Kruto začína doplácať na to, že v predsezónnych testoch vsadil všetko len na stredne tvrdú zmes pneumatík, ktorá by mala byť použitá na väčšine okruhov. Ostatné zmesi však jeho monopost dokáže len veľmi ťažko prinútiť pracovať. Keď k tomu prirátame ešte skutočnosť, že aj po motorovej stránke sa súperi na Strieborné šípy už začali pomaly doťahovať, nemôžeme sa čudovať, že monoposty s trojcípou hviezdou majú odrazu problémy.

Víťaza pretekov v Číne mnohí pred sezónou nabádali, aby čím skôr uzatvoril s niektorým tímom novú zmluvu pre prípad, že by mu ostal v ruke čierny Peter. Teraz to vyzerá tak, že Daniel Ricciardo drží v rukách najlepšie karty a stáva sa z neho najžiadanejší pilot na trhu jazdcov. Ako sa mu bude dariť v Baku, kde obhajuje svoje vlaňajšie víťazstvo, si môžete pozrieť už tento víkend. Štvrtá veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu desať minút po druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár