Motochart: Dominantné víťazstvo

27.05.2018 / Branislav Ježík
Lewis Hamilton. (photo: SITA/AP Photo/Andrej Isakovic)

Lewis Hamilton. / (photo: SITA/AP Photo/Andrej Isakovic)

Hneď ako formula 1 prišla do Európy, vrátilo sa všetko do normálu. V Španielsku to vždy bývala skôr procesia a minuloročné napínavé divadlo bolo skôr vybočením z normálu. Ako sa darilo tímom v piatej veľkej cene sezóny, si môžete prečítať práve teraz. Máme pre vás pripravený čerstvý #motochart.

10. Toro Rosso – Honda (12/NC)

Brendon Hartley si na záver tretieho tréningu v deviatej zákrute vyšiel na trávu a poriadne za to zaplatil. Auto bolo na odpis a rozpadávalo sa už pri odpratávaní po havárii. Kým dali mechanici dohromady nový monopost, bolo už dávno po kvalifikácii, takže kivi musel štartovať z úplne posledného miesta a hlavným cieľom bolo uvidieť na konci pretekov šachovnicovú vlajku. Bol to už jeho druhý, nie príliš vydarený víkend v rade a niektorí už aj začali hľadať zaňho náhradu a dokonca sa objavili „zaručené“ informácie o jeho výmene už v Monaku. V tomto smere však asi Brendon Hartley môže spávať pokojne ďalej, pretože Červené býky zaňho adekvátnu náhradu disponujúcu potrebným počtom bodov na vydanie superlicencie, jednoducho nemajú.

Zato Pierre Gasly začína ukazovať, že titul v GP2 nezískal pred dvoma rokmi len tak pre nič za nič a do pretekov odštartoval z dvanásteho miesta. Škrt cez rozpočet mu ale hneď v prvom kole spravil Romain Grosjean a ďalší bod mladých býčkov tak skončil v prachu záchytnej zóny.

9. Williams – Mercedes (11/14)

Osud je tento rok k Williamsu dosť krutý. Biele autá dostali pred pretekmi v Španielsku novú podlahu, ale zmeniť na ňom bude treba takmer všetko. V piatok sa do kokpitu po zimných testoch vrátil aj Robert Kubica a hoci bol rýchlejší, ako obaja mladíci, sám priznal, že FW41 je takmer neriaditeľný. Zemiakové jedenáste miesto vyzerá na papieri dobre, ale len do chvíle, kým si uvedomíte, že Lance Stroll sa ani len nezmohol k útoku na poslednú bodovanú priečku, ktorú uchmatol najväčší tohtosezónny konkurent Williamsovho tímu. Že to bol víkend hodný zabudnutia, podčiarkol svojím výkonom Sergej Sirotkin, ktorý skončil suverénne posledný so stratou tri kolá na víťaza.

8. Alfa Romeo Sauber 1 bod (10/13)

Helvéti si od pretekov v Španielsku príliš veľa nesľubovali, pretože na rozdiel od konkurencie nepriviezli do Barcelony žiadne nové vylepšenia. Druhé bodované miesto v rade preto viac než potešilo. Už teraz je ich zisk väčší, ako za celú minulú sezónu a v hre o väčšie prize money v Pohári konštruktérov sú hneď s trojicou ďalších tímov. Všetko sa to odohralo pred zrakom jeho zakladateľa, ktorého meno ešte stále hrdo nesú monoposty z Hinwilu.

Charles Leclerc sa už okolo seba rozhliadol a začína predvádzať to, čo sa v predchádzajúcich dvoch sezónach očakávalo od Pascala Wehrleina. Ozaj, pamätá si ešte niekto na nemeckého chránenca Mercedesu? Monačan sa opäť prebojoval do prostrednej časti kvalifikácie a pokiaľ bude pokračovať v nastúpenom trende, výkony Marcusa Ericssona budú vedľa neho vyzerať len smiešne. Pred domácou veľkou cenou si navyše spravil chuť súbojom s Fernandom Alonsom, ktorý dlho nevedel nájsť recept na to, ako sa pred červenobiely monopost dostať.

7. Force India – Mercedes 2 body (9/NC)

Tretie miesto z Baku je už zabudnuté a na okruhu, ktorý vám ukáže, ako na tom váš monopost v skutočnosti je, nemali ružoví panteri príliš veľa dôvodov na úsmev. Uľavilo sa snáď len Sergiovi Pérezovi, ktorý až v piatych pretekoch sezóny získal prvé tohtoročné body. Cesta za nimi však nebola vôbec jednoduchá. Najskôr sa so šťastím vyhol po štarte Romainovi Grosjeanovi, aby si neskôr poškodil monopost o zvyšky predného krídla z monopostu Maxa Verstappena.

Na novú situáciu si musí zvykať aj Esteban Ocon, ktorý premiérovo vo svojej kariére jazdca dvakrát v rade nevidel šachovnicovú vlajku. Porušil pritom pravidlo o vypadnutí v prvom kole. Francúz po  štarte získal tri miesta k dobru a postupne sa prepracoval až na siedmu priečku, keď predviedol nebojácny súboj s Fernandom Alonsom. Všetkú jeho snahu však zničili mechanici, ktorí svojho jazdca po zbabranej zastávke v boxoch poslali až na úplný koniec štartového poľa. Trápenie Estebana Ocona však čoskoro ukončila málo vídaná porucha motoru Mercedes. Ružoví panteri tak budú s nádejou vzhliadať k pretekom v pomalých monackých uličkách, kde by ich auto nemalo vyzerať až tak tragicky, ako v rýchlych zákrutách barcelonského okruhu.

6. McLaren – Renault 4 body (8/NC)

Fernando Alonso dostal McLaren konečne do tretej časti kvalifikácie, ale po štarte mal čo robiť, aby nenarazil do tancujúceho Romaina Grosjeana. Namiesto posunu vpred tak oproti štartu ešte stratil tri pozície. Body v tej chvíli vyzerali byť v nedohľadne, ale Španiel je bojovník a okrem Lewisa Hamiltona a Sebastiana Vettela je jediným, ktorý tento rok zakaždým bodoval. Hoci ôsme miesto nevyzerá nejako úžasne, treba si uvedomiť, že z trojice najlepších tímov tentoraz neprešiel cieľom len jeden monopost. Mladé nádeje Esteban Ocon a Charles Leclerc mu síce trochu skomplikovali život, ale skúsenosti sa nakoniec prejavili. Akurát na svojho krajana Carlosa Sainza ani do tretice doma nestačil a opäť skončil až za ním. Nových majiteľov formuly 1 potešil aj tým, že si do boxov pozval päťročného Joaquina Floresa, aby si malý fanúšik mohol pozrieť formulu 1 pekne zblízka. Postaral sa tak o poriadnu reklamu minimálne v španielsky hovoriacich krajinách.

Povedal to už aj Damon Hill, či Martin Brundle: Stoffel Vandoorne určite má nejaký talent, ale pri Fernandovi Alonsovi je úplne v tieni. Belgičan zatiaľ v tejto sezóne nič svetoborné nepredviedol a ako jediný zatiaľ nedokázal poraziť svojho tímového kolegu v kvalifikácii. V pretekoch to nie je o nič lepšie, takže by mal trochu pridať, aby aspoň zmenšil vzájomný rozostup s Fernandom Alonsom. V tom to smere by sa mal mať na pozore, pretože McLaren má v zálohe dostatok talentovaných mladíkov.

5. Renault 6 bodov (7/NC)

Carlos Sainz pred tribúnou nesúcou jeho meno plnou fanúšikov konečne porazil Nica Hülkenberga v kvalifikácii, ale bolo to len za cenu Nemcových problémov s tlakom paliva. Druhý krát v rade tak musel česť Renaultov aj v pretekoch zachraňovať španielsky jazdec. Francúzi mu môžu vďačiť aj za to, že v nedeľu za sebou udržal Fernanda Alonsa a Renault tak o jeden bodík preskočil McLaren v Pohári konštruktérov.

Nico Hülkenberg také šťastie nemal a spolu s Pierrom Gaslym najviac doplatil na eskapádu Romaina Grosjeana hneď po štarte. Druhé vypadnutie v rade zabrzdilo jeho skvelý nástup do sezóny a bodovo sa pomaly naňho začína doťahovať práve tímový kolega. Navyše čakanie na prvé pódium sa opäť odkladá o ďalšie dva týždne.

4. Haas – Ferrari 8 bodov (6/NC)

Zlý muž Kevin Magnussen sa opäť pripomenul vo voľných tréningoch, keď zablokoval Charlesa Leclerca. Tento raz sa to našťastie pre Dána obišlo len napomenutím od stewardov. Ale inak to bol z jeho pohľadu dokonalý víkend. Po sobotňajšom výkone v kvalifikácii bol aj v cieli najlepším zo zvyšku sveta a Amíkom priviezol ďalšiu slušnú porciu bodov, čím sa Haas posunul na šieste miesto v Pohári konštruktérov.

O niečo väčšie otázniky sa však začínajú vznášať nad budúcnosťou Romaina Grosjeana. Francúzovi sa ani na piaty pokus nepodarilo bodovať. Ba čo viac, hneď po štarte spôsobil nebezpečnú haváriu. Tesne pred ňou sa síce musel vyhýbať svojmu tímovému kolegovi, následkom čoho sa dostal do hodín. Aby ich zastavil, tak prudko šliapol na plynový pedál, čo ho vrátilo späť na trať priamo medzi prechádzajúce monoposty. Podľa večného frfľoša tak zabránil kolíziám s inými autami. Že nakoniec vyradil dvoch súperov, to už nespomenul. Tím sa za neho ako vždy postavil, ale komisári tento jeho kúsok ohodnotili dvoma trestnými bodmi a stratou troch miest na štarte v Monaku. Jazdec Haasu dokonca povedal, že anglickí novinári ho majú v zuboch len preto, že je Francúz... Romain Grosjean sa tak dostáva pod tlak, ktorý bude rásť tým viac, čím viac sa bude zväčšovať bodový rozdiel medzi ním a Kevinom Magnussenom. 

3. Ferrari 12 bodov (4/NC)

Ferrari prvý krát v tomto roku zaostávalo za očakávaniami. Až neskôr sme sa dozvedeli, že na vine bolo nové zavesenie kolies, ktoré evidentne ničilo pneumatiky viac, ako jeho predchodca. Počas víkendu v Barcelone sa však vina dávala práve pneumatikám a niektorí konšpirátori aj v slovenských médiách dokonca zašli až tak ďaleko, že podľa nich Pirelli prinieslo zmenené pneumatiky, ktoré boli ušité na mieru Mrcedesu. Je síce pravdou, že práve Strieborné šípy po zimných testoch nahlas upozornili na nadmerné opotrebovávanie pneumatík na novom asfalte, ktorý v zime dostal španielsky okruh, ale taliansko-čínsky výrobca všetkých v dostatočnom predstihu upozornil o svojej úprave. Buď ako buď, každopádne červené monoposty jazdili v druhý májový víkend v defenzíve a boli mimo hry o víťazstvo. Po nepodarenej druhej zastávke v boxoch dokonca stratili aj pódiové umiestnenie Sebastiana Vettela. To podstatné, čo si Scuderia z Barcelony odváža, bolo navýšenie straty v priebežnom poradí jazdcov a po vypadnutí Kimiho Räikkönena aj strata líderskej pozície v Pohári konštruktérov. A k tomu ešte aj dva pokazené motory z Fínovho auta, dúfajúc, že sa ich ešte podarí opraviť a použiť v ďalšom priebehu šampionátu. 

2. Red Bull – TAG Heuer 25 bodov (3/5)

Max Verstappen konečne úplne nerozbil svoj Red Bull a hneď to prinieslo výsledky. Hoci aj v Španielsku sme mohli zaznamenať poškodenie predného krídla, keď krátko pred reštartom vo fáze virtuálneho bezpečnostného vozidla bližšie preskúmal zadnú časť Williamsa Lancea Strolla. Našťastie pre neho aj s takýmto autom zvládol prísť do cieľa. Vďaka zbabranej zastávke v boxoch v podaní Ferrari bolo z toho dokonca prvé pódiové umiestnenie. Ťažko povedať, či je mladý Holanďan po svojich tohtoročných haváriách pod tlakom, keďže z jeho tímu sa žiadne kritické hlasy neobjavujú, respektíve len veľmi tiché. Uvidíme v Monaku, či Španielsko bolo v tomto smere nástupom nového trendu, alebo len výnimka potvrdzujúca pravidlo. V úzkych uličkách totiž mladý jazdec Červených býkov každoročne dokáže zaujať nejakou zaujímavou haváriou.

Zato Daniel Ricciardo bol z trojice najrýchlejších tímov v Barcelone najpomalším jazdcom. Ale naozaj bolo tomu tak? Tohtosezónne tretie najrýchlejšie kolo pretekov z piatich dáva tušiť, že Austrálčan má na viac. Nie každý deň však býva nedeľa a občas prídu u každého jazdca aj slabšie dni. Kritici naznačujú, že za slabším výkonom v Španielsku by mohli byť rokovania-nerokovania o novej zmluve. 

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Prvé tohtoročné dvojité víťazstvo uchmatol pre seba Mercedes. Aj keď Valtteri Bottas sa naň musel trochu zapotiť. O víťazstve Lewisa Hamiltona nebolo od štartu pochýb, keď všetkých svojich súperov nechal ďaleko za sebou, pričom jazdil takmer o sekundu na kolo rýchlejšie, ako všetci ostatní. Diváci tak len nostalgicky spomínali na jeho vlaňajší súboj so Sebastianom Vettelom na rovnakom okruhu. Zato Fín na štarte stratil pozíciu práve v prospech Nemca na Ferrari a v Mercedese museli reagovať na skorú zastávku jazdca Scuderie, ak chceli získať pozíciu k dobru. Vtedy ešte netušili, že Scuderia jazdí s dvojzastávkovou stratégiou. Všetko bolo v tej chvíli na Valtterim Bottasovi, ktorý musel podať veľmi konzistentný výkon, aby jeho ojazdené pneumatiky vydržali až do cieľa. Na konci už mali toho dosť a aj Strieborné šípy priznali, že ak by sa jazdili ešte jedno-dve kolá, pravdepodobne by to jeho pneumatiky nevydržali. Odmenou však bolo šampanské za druhé miesto a plný bodový zásah. 

Preteky v Španielsku ukázali, prečo sa malo Ferrari v prvých pretekoch, v ktorých malo rýchlostnú výhodu, zamerať na zbieranie bodov a budovanie náskoku na čele šampionátu. Lewis Hamilton už má na prvom mieste sedemnásť bodový náskok. Nič to nemusí znamenať, veď s rovnakým rozdielom odchádzal Sebastian Vettel z Bahrajnu. Ale trochu to naznačuje iný prístup obidvoch tímov bojujúcich o titul.

Pred nami je teraz najväčšia spoločenská udalosť F1 v sezóne. Preteky v úzkych uličkách s ostrými zákrutami a krátkymi rovinkami (ak sa to rovinkami dá nazvať) by nemali príliš voňať strieborným monopostom. Práve to by mala byť šanca Ferrari zvrátiť nepriaznivý vývoj. Proti však pravdepodobne budú jazdci Červených býkov, ktorých monopost je presne na takéto trate stavaný. Múdrejší budeme v nedeľu podvečer. Šiesta veľká cena tohto roku štartuje v novom európskom čase desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár