Motochart: Víťazstvo s problémami

10.06.2018 / Branislav Ježík
Daniel Ricciardo sa teší.  (photo: SITA/AP Photo/Claude Paris)

Daniel Ricciardo sa teší. / (photo: SITA/AP Photo/Claude Paris)

Veľká cena Monaka a bezpečnostné vozidlo akoby v mysliach niektorých fanúšikov patrili neoddeliteľne k sebe. Nebýva to však pravidlom. Tento rok sa jazdcom akosi nechcelo rozbíjať o zvodidlá svoje drahé formule a hneď to bola podľa niektorých nuda. Formula 1 by však nemala byť o tom, kto je najlepší v demolition derby, ale hlavne o jazdeckých schopnostiach. Nie len pre tých, ktorí na to ešte nezabudli, je tu najnovší #motochart.

10. Williams – Mercedes (16/17)

Katastrofa. To je slovo, ktoré najlepšie vystihuje predvedený výkon monopostov Franka Williamsa v uličkách Monte Carla. Sergej Sirotkin sa v Monaku prezentoval lepším dojmom, keď v kvalifikácii s prehľadom porazil svojho tímového kolegu a na štart sa postavil na trinástom mieste. Jeho preteky ale pokazili mechanici, ktorí pred štartom nedokázali namontovať pneumatiky v časovom limite troch minút pred odjazdom do zahrievacieho kola, a tak podľa pravidiel nasledovala desaťsekundová penalizácia. Rusovi tým pádom nebolo nič platné ani to, že si na štarte ešte o jedno miesto vylepšil svoju pozíciu. Nasledoval pád až na chvost štartového poľa. Tým však smola Williamsu v Monaku nekončila a hneď v ďalšom kole sa v boxoch objavil s defektom aj Lance Stroll, aby ho o 25 kôl neskôr postihol ďalší. V súčte to znamenalo v nedeľu poobede jediné: posledné dve miesta v cieli pre tím z Grove.

9. McLaren – Renault (14/NC)

McLaren vsadil v monackej rulete všetko na číslo 14. Ale smola! Auto s týmto číslom bolo jediné, ktoré ostalo v nedeľu stáť s technickou poruchou. Skončila sa tak osem pretekov dlhá šnúra, v ktorých dokázal Fernando Alonso získať pre anglickú stajňu nejaký bod. Problémy s prevodovkou sa pritom objavili aj na druhom McLarene, vďaka čomu Stoffel Vandoorne len tesne ostal uväznený medzi piatimi najpomalšími jazdcami prvej časti kvalifikácie. V pretekoch musel navyše Belgičan držať za sebou rozbehnutého Maxa Verstappena, aby mohol Fernando Alonso v pokoji vymeniť pneumatiky a vrátiť sa na trať ešte pred jazdcom Červených býkov. Po pomalej zastávke v boxoch stratil druhý jazdec McLarenu ďalšie štyri miesta a pohroma bola dokonaná. Body v Monaku pritom vôbec neboli pre tím z Wokingu nereálne.

8. Haas – Ferrari (13/15)

Amíci si prišli veľkú cenu do Monaka len pretrpieť, pretože tento typ okruhov nie je to pravé orechové pre ich monoposty. Zlý muž Kevin Magnussen bol dokonca najpomalší v kvalifikácii, ale na druhú stranu treba povedať, že jeho pokus prekazili žlté vlajky po výlete Charlesa Leclerca v únikovej zóne prvej zákruty. Romain Grosjean si navyše priviezol zo Španielska penalizáciu troch miest na štarte a hoci postúpil do druhej časti kvalifikácie, v nedeľu stál v predposlednej rade. Štart sa Francúzovi príliš nepodaril a v pretekoch robil spoločnosť len Williamsovým chlapcom. Jeho bodové suchoty tak trvajú naďalej a natiahli sa už na desať pretekov v rade. Aby toho nebolo málo, tak v pretekoch sa pred neho opäť dostal aj tímový kolega.

7. Alfa Romeo Sauber (11/18)

Charles Leclerc opäť zosmiešnil svojho tímového kolegu v kvalifikácii. Súboje s časom síce nikdy neboli silnou stránkou Marcusa Ericssona, ale jeho séria, keď ostal uväznený medzi piatimi najpomalšími jazdcami sobotňajšej kvalifikácie, sa natiahla už na 24 pretekov v rade. Po ďalšej zmene majiteľov, ktorá by mala švajčiarsky tím v tichosti nasmerovať do náručia automobilky Alfa Romeo, to vyzerá, že dni Švéda vo formule 1 sú už zrátané.

Jeho tímového kolegu sprevádza v domácich uličkách smola už od nižších formulových kategórií. Inak tomu nebolo ani tento rok a zlyhanie bŕzd červenobieleho monopostu Charlesa Leclerca len osem kôl pred koncom sa postaralo aspoň o efektné fotografie po náraze do Toro Rosso Brendona Hartleya.

6. Renault 5 bodov (8/10)

Podobné strategické vystúpenie, ako predviedol McLaren, sme mohli vidieť aj v podaní Renaultu. Akurát s tým rozdielom, že francúzskemu tímu všetko klaplo tak, ako malo a z Monaka si odvážajú dvojitú porciu bodov. Carlos Sainz opäť porazil svojho tímového kolegu a tento raz k tomu nepotreboval ani jeho technické problémy. Paradoxne to bolo v nedeľu skôr jeho nevýhodou, keďže si nemohol vyberať, s akými pneumatikami sa postaví na štart. Do boxov tak musel ísť skôr, ako Nico Hülkenberg, ktorý mal v závere výhodu najmäkších pneumatík a mohol tak za sebou pohodlne udržať Maxa Verstappena. Po Nemcovej zastávke preto musel Španiel na žiadosť tímu svoje miesto prepustiť práve jemu a pre Holanďana na čerstvejších pneumatikách už bol potom ľahkým sústom. Ak by nedošlo k tejto nútenej výmene, mohlo to byť ešte o jeden bodík lepšie.

5. Toro Rosso – Honda 6 bodov (7/19)

Ďalšie skvelé popoludnie sme mohli vidieť v podaní Pierra Gaslyho, ktorý v závere dokázal za sebou udržať Nica Hülkenberga na čerstvejších pneumatikách. Mladý Francúz sa už medzi jazdeckou špičkou oťukal a v prípade, že sa Daniel Ricciardo nedohodne na pokračovaní svojej zmluvy, má cestu do materského tímu voľnú. Základom ďalšieho balíka bodov pre mladé býčky bol jeho výkon v sobotňajšej kvalifikácii, keď sa po druhý krát dokázal prebojovať medzi najlepšiu desiatku. V nedeľu potom na najmäkšej zmesi vydržal presne do polovice pretekov, hoci tá mala podľa predpovedí vydržať len tretinu. Po vypadnutí Fernanda Alonsa mu už potom nič nebránilo v tom, aby japonského dodávateľa motorov potešil ďalšími šiestimi bodmi.

Tesne za bodovanými priečkami napriek penalizácii jazdil s poškodeným krídlom aj Brendon Hartley, ale jeho trápenie nakoniec ukončil domáci Charles Leclerc. V kvalifikácii bol navyše jedným z tých, ktorí doplatili na žlté vlajky po výjazde Sauberu v prvej zákrute. U Červených býkov však s jeho výkonmi príliš spokojní nie sú a keďže vlastná chovná stanica pre nové talenty je prázdna, skúsili to u iných tímov. Zatiaľ vieme, že od McLarenu dostali košom. Kivi tak podľa všetkého túto sezónu dotiahne minimálne do doby, kým skončí niektorý z nižších šampionátov a ďalší z mladíkov Red Bullu (prípadne Hondy) si vybojuje dostatočný počet superlicenčných bodov.

4. Force India – Mercedes 8 bodov (6/12)

Force India sa tento rok len pomaly rozbieha, čo súvisí s neskorým nasadením nového auta. Tím je už dlhšiu dobu na predaj, ale prípadní záujemcovia čakajú radšej na jeho koniec, pretože má dlhy kam sa len obzriete. Aj tak je obdivuhodné, aké výsledky dokážu jeho ľudia v tomto režime dosahovať. Už pred štartom bolo jasné, že za normálnych okolností bude minimálne jedno miesto v prvej šestke voľné, s čím je spojená aj relatívne slušná (na stred štartového poľa) porcia bodov. Pôsobivým výkonom si túto pozíciu vybojoval Esteban Ocon a po dvoch vypadnutiach v rade priniesol do tímovej pokladničky tento rok prepotrebné body. V určitých fázach pretekov bol v nedeľu dokonca najrýchlejším jazdcom na trati, pričom budil dojem, že s pneumatikami dokáže pracovať najlepšie z celého štartového poľa. Opäť tak pripomenul svoj talent, ktorý ostal trochu v tieni po nečakanom pódiu Sergia Péreza v Baku. Mexičan mal síce tiež namierené k bodom, ale pomalá zastávka v boxoch po problémoch s pravým zadným kolesom ho odsúdila len na boj v druhej desiatke.

3. Mercedes 25 bodov (3/5)

Mercedes nešiel do Monaka s veľkými očami a pódiové umiestnenie je pre tím z Brackley takmer ako víťazstvo. Lewis Hamilton minimalizoval škody a v súboji o titul so Sebastianom Vettelom stratil len tri body. Už počas pretekov bola zo štvornásobného šampióna cítiť frustrácia z jazdy v úzkych uličkách Monaka, v ktorých sa nevedel dostatočne priblížiť k svojmu najväčšiemu rivalovi. Najskôr sa sťažoval na pneumatiky, aby v cieli dokonca volal po zmenách profilu okruhu. Nie je prvým, ani posledným, ktorý tak spravil, takže ťažko očakávať, že sa tak stane práve na základe jeho slov.

Valtterimu Bottasovi miestna mestská trať príliš nesedí a v kvalifikácii bol z trojice najlepších tímov najpomalší. S Fínom to preto Mercedes skúsil pre druhú časť pretekov na supermäkkých pneumatikách, ktoré boli v Monaku najtvrdšími. V prípade výjazdu bezpečnostného  vozidla by mu to dávalo určitú nádej na posun vpred, ak by jeho súperi zastavili v boxoch. Osamotený jazdil dokonca rýchlejšie časy, ako prvá štvorica jazdcov, ale keďže bezpečnostné auto ostalo v boxoch, neostal nakoniec priestor na posun vpred.

2. Red Bull – TAG Heuer 27 bodov (1/9)

Večne usmievavý Daniel Ricciardo, ktorému práve pred dvoma rokmi po chybe jeho tímu zamrzol úsmev na perách, vo veľkom štýle opanoval tohtoročnú Veľkú cenu v Monackom kniežatstve. Už v roku 2016 to mal rozohraté na prvé miesto, ale až tento rok sa v posledný májový víkend konečne dočkal. Austrálčan bol najrýchlejším jazdcom v každom tréningu, stanovil nový rekord okruhu, aby potom umnou jazdou s porúchaným kinetickým motorgenerátorom, ktorý ho po osemnástich odjazdených kolách pripravil takmer o štvrtinu výkonu jeho pohonnej jednotky, dokázal viesť v každom jednom zo 78 monackých kôl. Po únavnom dni si tak mohol zasadnúť za jeden stôl pri večeri s monackým kniežaťom Albertom. Všetkým je jasné, že na každom inom okruhu by svoje víťazstvo neubránil, ale také je jednoducho Monako a nie každému sa tu pošťastí vyhrať.

O to viac môže Maxa Verstappena mrzieť havária na záver tretieho meraného tréningu. Holanďan sa rýchlostne práve začal približovať svojmu tímovému kolegovi, ale napokon dodržal svoju tradíciu, keď zatiaľ v každom monackom vystúpení s formulou 1 predviedol nejakú haváriu. Pri tej sobotňajšej si poškodil prevodovku, na čo prišli mechanici až keď sa pred začiatkom kvalifikácie pokúsili naštartovať jeho opravené auto. Red Bull mal v Monaku najrýchlejší monopost a pri Austrálčanových problémoch by takmer určite bral víťazstvo jazdec s číslom 33. To by sa ale v tej chvíli musel nachádzať za ním. Namiesto toho sa musel predierať celým štartovým poľom, ale na lepšie ako deviate miesto to napokon nevydalo.

1. Ferrari 30 bodov (2/4)

Od Ferrari sa očakávalo, že bude v Monaku väčším súperom Červených býkov. Pri naháňačke raneného Daniela Ricciarda sa však červené monoposty ukázali ako bezzubé, keď Sebastian Vettel nedokázal zaútočiť ani v závere po reštarte pretekov. Nemca môže tešiť aspoň to, že sa po troch nepodarených pretekoch konečne dostal na pódium. Neviditeľný bol v Monaku aj Kimi Räikkönen, ktorý prvý krát v tomto roku počas celého víkendu výraznejšie zaostával za svojím tímovým kolegom. V súčte to nakoniec vynieslo Scuderii najviac bodov spomedzi tímov, ale strata za Mercedesom v Pohári konštruktérov je stále pomerne veľká.

Preteky v Monaku sú zo svojej podstaty špecifické, čo by mali brať do úvahy najmä tí, ktorí po nich začali Daniela Ricciarda pasovať do roly tohtoročného kandidáta na titul šampióna. Austrálčan tento rok síce už dvakrát vyhral, čo ho vystrelilo na tretie miesto priebežného poradia. Ale na konci sa rátajú len získané body a tých po dvoch vypadnutiach nemá na svojom konte príliš veľa.

Karavána formuly 1 si tento víkend odskočila do Kanady, kde si Montrealčania pripomínajú 40. výročie prvej veľkej ceny v ich meste. Sprvu odsudzovaný okruh sa medzitým zaradil medzi klasiky a blízkosť betónových bariér zaručuje, že tu len málokedy býva nudný priebeh pretekov. Tie sa navyše pre európskeho diváka uskutočnia v prime time práve v čase, keď televízie začínajú prechádzať na letný režim a ostatné veľké športové podujatia sa buď práve skončili, alebo ešte nezačali. Lepší dôvod na sledovanie niektorého z tohtoročných pretekov už mať nebudete. Siedma veľká cena tohto roku štartuje desať minút po ôsmej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár