Motochart: Nečakané víťazstvo

08.07.2018 / Branislav Ježík
Max Vestappen. (photo: SITA/AP Photo/Ronald Zak)

Max Vestappen. / (photo: SITA/AP Photo/Ronald Zak)

Formula 1 to v súboji o mediálnu pozornosť s mundialom myslí vážne, a tak tu máme za posledné tri nedele už tretí #motochart. V Rakúsku minulý týždeň nebol kladený dôraz na kvantitu, ale konečne sa k slovu dostala aj kvalita. Diváci, ktorí si pred súbojom domácej zbornej so Španielmi prepli na priamy prenos, ostali po pomalšom rozbehu zrakom pravdepodobne nalepení na televízne obrazovky až do posledného kola. S osemfinálovým zápasom mali deviate preteky aj niečo spoločné: favorit až príliš taktizoval a v cieli sme videli nečakaného víťaza. Šachovnicovú vlajku nevidelo až šesť jazdcov, čo v dnešnej dobe už nebýva zvykom. Niektoré tímy tak mali opäť bodové hody. Ale veď posúďte sami.

10. Mercedes (NC/NC)

Naposledy, keď kvôli poruchám vypadli obidve autá Mercedesu v jedných pretekoch, jazdil v tíme ešte Nico Rosberg. A odvtedy už nejaký ten čas prešiel. V Brackley teraz premýšľajú nad tým, či je väčšou hanbou to, že až doteraz perfektnému tímu zlyhali obidva monoposty, alebo fakt, že keby sa tak aj nestalo, podľa všetkého by im víťazstvo pretieklo pomedzi prsty. Až do nešťastného trinásteho kola pritom všetko vyzeralo ako idylka a vylepšené strieborné monoposty mierili do cieľa po ďalšie dvojité víťazstvo. Potom sa však všetko začalo kaziť. Smoliar roka Valtteri Bottas najskôr na štarte pretočil zadné kolesá svojho W09, pričom ho prekvapil Kimi Räikkönen a prepadol sa až na štvrté miesto. Po prvom kole už bol síce za tímovým kolegom, ale to najhoršie ho ešte len čakalo: po poruche hydrauliky už nešlo preraďovať rýchlostné stupne a Fín musel svoj strieborný monopost odstaviť. Pre Mercedes dosť nešťastne, keďže kým bol odprataný, musela byť vyhlásená fáza virtuálneho bezpečnostného vozidla. Stáli čitatelia #motochartu vedia, že to je ideálny čas na návštevu boxov, pri ktorej sa dá pár sekúnd ušetriť. Do cieľa však pri plánovanej jednej zastávke ešte ostávalo príliš veľa kôl. A tak v Mercedese hútali, čo so vzniknutou situáciou. Hlavný stratég James Volwes sa v takýchto situáciách nezvykne mýliť, ale tento raz zaváhal. Traťoví maršáli boli celkom rýchli a po jeden a pol kole sa už mohlo jazdiť plnou rýchlosťou. Za ten čas stihlo navštíviť svojich mechanikov jedenásť z osemnástich jazdcov, ktorí boli v tej chvíli na okruhu, vrátane najväčších súperov Mercedesu. Lewisovi Hamiltonovi sa potom ako na potvoru už nedarilo vyjazdiť dostatočný náskok, aby sa po svojej zastávke v boxoch stihol vrátiť pred ostatných.

Aby toho nebolo málo, tak štvornásobnému majstrovi sveta na horúcom asfalte začali čoskoro odchádzať čerstvé pneumatiky. V priamom súboji ho dokonca dokázal zdolať aj Sebastian Vettel. Angličanovo trápenie nakoniec ukončil deväť kôl pred cieľom nedostatočný tlak paliva. O štvrť hodinu už mohli šéfovia tímu počítať škody: v priebežnom poradí sa prepadli obaja jazdci a na čele Pohára konštruktérov je od nedele Ferrari.

9. Williams – Mercedes (13/14)

Trináste a štrnáste miesto vzhľadom na problémy Williamsových áut vyzerá na papieri dobre. Ale len do chvíle, kým si uvedomíte, že to boli posledné autá odmávané šachovnicovou vlajkou. Biele monoposty sa okrem pľuzgierov na pneumatikách trápili aj s vysokými teplotami v ich útrobách. A samozrejme aj s nedostatočnou rýchlosťou. Lepším z dvojice jazdcov bol v Rakúsku Lance Stroll, ktorý si však od komisárov vyslúžil penalizáciu za vytrvalé ignorovanie modrej vlajky. V konečnom dôsledku to aj tak nič nemenilo, akurát na poslednom mieste výsledkovej listiny bol Kanaďan, ktorý súčasnú situáciu najlepšie popísal vlastnými slovami: „Bol to ten istý príbeh, akurát iný deň“.

8. Renault (12/NC)

Francúzi prvý krát v tejto sezóne odchádzajú z dejiska veľkej ceny bez bodov. V sobotu, keď bolo slnko viac za mrakmi a nestihlo poriadne vyhriať asfalt, vyzeralo byť všetko v poriadku. Monoposty Haasu boli síce rýchlejšie, ale obaja jazdci postúpili do záverečnej časti a na štarte sa postavili do piatej rady. Rýchlejším bol opäť Carlos Sainz, ktorý po rozpačitom úvode sezóny začína chytať druhý dych.

V nedeľu to však už bolo o inom. Nico Hülkenberg po desiatich kolách musel svoj efektne dymiaci monopost odstaviť mimo trate s poruchou turba. Česť tímu mal potom zachraňovať jeho tímový kolega. Ten sa ešte po prvej tretine odjazdených kôl pohyboval na ôsmom mieste. Španielov monopost bol však jedným z tých, ktorým sa na pneumatikách začali robiť pľuzgiere. Tesne pred polovicou pretekov prišla druhá zastávka v boxoch, po ktorej nasledoval prepad až na predposledné miesto. Ani tretia sada gúm na tom nebola najlepšie a bodované priečky aj napriek výpadku viac ako štvrtiny áut, ostali vzdialené v nedohľadne.

7. Toro Rosso – Honda (11/NC)

O nahradení Brendona Hartleya sa už prestalo hovoriť, keďže Red Bullu sa nepodarilo nájsť adekvátnu náhradu. Kivi napriek tomu podal aj v rakúskej kvalifikácii nevýrazný výkon a zajazdil druhý najhorší čas. Preventívne preto pred štartom dostal úplne nový motor, keďže už nemal kam spadnúť. Tím to uňho skúsil aj s alternatívnou stratégiou, keď mal čo najdlhšie vydržať na supermäkkých pneumatikách. V pretekoch potom kryl chrbát tímovému kolegovi a spoločne mierili k dvojitej porcii bodov. Potom sa však rozbilo kĺbové rameno v zadnej časti Novozélanďanovho Toro Rosso a bolo po paráde. Auto Pierra Gaslyho totiž po štarte nabral zozadu Stoffel Vandoorne a Francúz odjazdil celé preteky s poškodenou podlahou a ohnutým zavesením kolesa, vďaka čomu prišiel o značnú časť prítlaku. V závere sa tak stal ľahkou korisťou oboch jazdcov Sauberu.

6. Alfa Romeo Sauber 3 body (9/10)

K 450. veľkej cene v histórii tímu priniesli jazdci najkrajší darček, keď obaja skončili na bodovaných pozíciách. Helvéti bodovali už v piatych pretekoch z posledných šiestich a celkovo v šiestych od úvodu sezóny. Atakujú tak ôsmu priečku mladých býčkov v Pohári konštruktérov. V Rakúsku skončili v prvej desiatke obaja jazdci, čo sa naposledy stalo na Veľkej cene Číny v roku 2015, keď zaznamenali podobne dobrý štart do sezóny a v jej závere skončili na šiestom mieste. O niečo lepšie to už bolo len v sezóne 2012, keď bodovali v siedmich z prvých deviatich pretekov.

Začiatok pretekov ale vôbec tak optimisticky nevyzeral. Charles Leclerc síce opäť postúpil do druhej časti kvalifikácie, ale kvôli trestu za predčasnú výmenu prevodovky sa posunul o päť miest dozadu. Napriek tomu mu jeho čas stačil na to, aby štartoval do pretekov pred svojím tímovým kolegom. Po štarte sme však Monačana mohli vidieť v štrku a všetko nasvedčovalo tomu, že na body nedosiahne. Opak bol pravdou a bod dokonca priviezol aj Marcus Ericsson, ktorý dokonca v závere dostal na čerstvých pneumatikách príležitosť zaútočiť na Fernanda Alonsa. Tá prišla však neskoro, a tak musel svoju pozíciu vrátiť mediálnej hviezde Sauberu.

5. McLaren – Renault 4 body (8/15)

Druhý najstarší tím prechádza neradostným obdobím, keď sa prebudil z pekného sna, v ktorom bolo ich auto tretie najlepšie a výsledky kazil len zlý motor. Ani v tejto situácii sa Fernando Alonso nevzdáva a viac, ako s nástrahami trate bojuje so svojím papájovooranžovým MCL33. Ani v Rakúsku to nevyzeralo dobre, keď obaja jazdci v snahe získať desatinky k dobru zničili všetky nové predné krídla na obrubníkoch, ktoré si formula 1 premenovala na žlté klobásy (u nás ich môžete vidieť v oranžovej farbe väčšinou pri dopravných obmedzeniach). Do pretekov tak museli štartovať s vlaňajšími. Aby toho nebolo málo, tak o ďalšie prišiel Stoffel Vandoorne hneď v prvej zákrute, keď narazil do Pierra Gaslyho. Kým sa dostal do boxov,  stratil Belgičan za štartovým poľom celé jedno kolo. Celý čas preto musel púšťať pred seba ostatných jazdcov. Porucha prevodovky šesť kôl pred koncom tak bola preňho doslova vykúpením.

Zato Fernando Alonso ťažil hlavne zo skutočnosti, že pneumatiky na jeho aute netrpeli pľuzgierovatením, ako tomu bolo u väčšiny ostatných monopostov. Pritom ešte osemnásť kôl pred koncom trčal na trinástom mieste. Na okruhu potom vybojoval dve pozície a o ostatné sa postarali technické problémy súperov. To je príliš málo na to, kde sa videl McLaren pred sezónou. Tím z Wokingu spadol už na šieste miesto pohára konštruktérov a po pretekoch padali hlavy na najvyšších miestach. To už bol však len dôsledok vzniknutej situácie. Budeme si musieť ešte pár mesiacov počkať, ako sa táto zmena prejaví na atmosfére tímu.

4. Force India – Mercedes 14 bodov (6/7)

K 200. veľkej cene v histórii tímu priniesli jazdci najkrajší darček, keď obaja skončili na bodovaných pozíciách. Po vypadnutí oboch áut v predchádzajúcich pretekoch vo Francúzsku, to bol tím Force India, ktorý na Red Bull Ringu ťažil z technických problémov svojich súperov. Rýchlejším z oboch jazdcov bol v kvalifikácii opäť Esteban Ocon, keď jeho tímový kolega spravil chybu a nedostal sa ani z jej prvej časti. Rovnako tomu bolo aj v pretekoch a podobne, ako v prípade Sauberu, aj jazdci tímu Force India si v závere vymenili pozície, pričom Sergio Pérez, ktorého pneumatiky boli o dvanásť kôl mladšie, sa vydal prenasledovať Kevina Magnussena. Ale ani v tomto prípade z toho nič nebolo a tak musel Mexičan vrátiť svoju pozíciu späť. Bodová nádielka, ktorú by pred pretekmi brali všetkými desiatimi, sa aspoň postarala o to, že ružoví panteri sa v Pohári konštruktérov dostali na dohľad McLarenu a Haasu. To im umožní aspoň na chvíľu nemyslieť na finančné suchoty.

3. Haas – Ferrari 22 bodov (4/5)

K 50. veľkej cene v histórii tímu priniesli jazdci najkrajší darček, keď obaja skončili na bodovaných pozíciách. Romain Grosjean konečne ukončil od konca októbra trvajúcu nepríjemnú sériu pretekov, v ktorých nezískal ani bod. V Rakúsku bol už od piatku najrýchlejším zo zvyšku sveta a konečne sa vyvaroval havárií aj v najdôležitejších častiach veľkej ceny. No a keďže Kevin Magnussen predviedol svoj štandard, bolo z toho najlepšie umiestnenie v histórii tímu, ktoré mu mimochodom ušlo už v úvodných pretekoch po zle namontovaných kolesách na oboch autách. Dán pritom na najmäkšej ultramäkkej zmesi odjazdil viac ako tretinu všetkých okruhov. Pri svojej zastávke nevyužil fázu virtuálneho bezpečnostného vozidla a v cieli zaostal za svojím tímovým kolegom len jeden a pol sekundy. Obaja ťažili hlavne zo zavesenia kolies, ktoré Amíci kompletne kupujú od Ferrari, vďaka čomu nemali problém s pneumatikami. Haas v nedeľu preskočil v Pohári konštruktérov McLaren, a ak bude na nasledujúcich rýchlych okruhoch pokračovať v nastúpenom trende, bude čoskoro šliapať na päty Renaultu.

2. Red Bull – TAG Heuer 25 bodov (1/NC)

Max Verstappen opäť predviedol výkon, ktorý od neho všetci čakali už od začiatku sezóny. Konkrétne to podľa jeho šéfa Christiana Hornera bola kontrolovaná agresivita v úvodnom kole, udržiavanie tempa za súperom, keď to bolo potrebné a zachovanie si chladnej hlavy na čele štartového poľa. Napriek tomu víťazstvo Holanďana čakal ešte aj pred nedeľnými pretekmi len málokto. Červené býky sa na domácom okruhu celý víkend skôr trápili a neboli vyrovnanými súpermi Mercedesu, ani Ferrari. Podľa dosahovaných časov ich skôr ohrozovali Amíci z Haasu. V nedeľu však slnko v podhorí Štajerských Álp rozohrialo asfalt a všetko sa razom zmenilo. Po odstúpení Valtteriho Bottasa a strategickej chybe pri druhom aute Mercedesu sa mu odrazu otvorila cesta k štvrtému víťazstvu v kariére. Ani domácim monopostom sa však nevyhli problémy s pneumatikami, čo bolo očividné hlavne pri Danielovi Ricciardovi. Max Verstappen ale zvládal jazdu na pľuzgierovatejúcich gumách lepšie a odmenou mu bola prvá tohtoročná výhra. Oranžové more fanúšikov, ktoré zalialo celú jednu tribúnu, tak mohlo oslavovať až do rána. Naopak Austrálčan od svojho víťazstva v Monaku začína rýchlostne strácať a v Rakúsku ukončili jeho trápenie na pneumatikách až uvoľnený výfuk, ktorý prepálil kabeláž zabezpečujúcu ovládanie prevodovky. V priebežnom poradí je tak medzi oboma jazdcami už len trojbodový rozdiel. Kvôli výpadkom v úvode sezóny ale na lídrov tabuľky strácajú už viac ako 50 bodov. Napriek tomu Red Bull hovorí o útoku na titul. Prajeme hlavne veľa šťastia...

1. Ferrari 33 bodov (2/3)

Muž, o ktorom sa v poslednej dobe najviac hovorí, je Kimi Räikkönen. Po tom, ako sa objavili správy, že na jeho miesto by mal od budúcej sezóny nastúpiť Charles Leclerc, prišli špekulácie o návrate čoskoro 39-ročného majstra sveta do McLarenu. Fín zatiaľ zbiera poháre za pódiové umiestnenia a kritikov akoby si nevšímal. Na Red Bull Ringu síce opäť prehral kvalifikačný súboj s tímovým kolegom, ale komisári sa postarali o to, aby štartoval hneď za Mercedesmi. Na mäkších pneumatikách mal lepší štart. Zdolal svojho krajana a hotoval sa aj na Lewisa Hamiltona. Ten ho však v druhej zákrute vyhnal mimo trať, vďaka čomu, ho o päť zákrut neskôr predbehol aj Max Verstappen. Vzhľadom na konečné výsledky to bol kľúčový okamih pretekov, inak by Fín v službách Ferrari mohol konečne oslavovať svoje 21. víťazstvo, na ktoré čaká už 104 veľkých cien. Pokyn na dostihnutie Red Bullu na vedúcej pozícii v závere pretekov však, podobne ako v ostatných prípadoch, prišiel neskoro.

Na Sebastiana Vettela čakala v sobotu večer studená sprcha, keď vyfasoval trest odsunutia o tri miesta na štarte za to, že v druhej časti kvalifikácie po odjazdení rýchleho kola nespravil miesto Carlosovi Sainzovi. Bola to skôr chyba tímu, ktorý ho neupozornil na to, že je Španiel za ním. Pri sile strieborných monopostov Nemec ani nedúfal, že sa dostane na pódium, nieto, že bude z Rakúska odchádzať ako vedúci muž priebežného poradia. A to sa na štarte prepadol ešte o dve miesta nižšie. Ako bonus v priamom súboji na okruhu zdolal Lewisa Hamiltona, čo ťažko znášalo najmä Angličanovo ego.

Misky váh sa nám v priebežnom poradí každý víkend nakláňajú na inú stranu. Ešte nikdy v histórii formuly 1 sa nestalo, aby si víťazstvá v úvodných deviatich pretekoch rozdelili rovným dielom tri tímy. Do čela Pohára konštruktérov sa po dlhšom čase opäť prepracovala Scuderia. Tohtoročný kalendár formuly 1 ale v júli nedá tímom, ani jazdcom ani trochu vydýchnuť a už tento víkend nás čaká domáca veľká cena väčšiny stajní štartového poľa. V Silverstone v posledných štyroch rokoch kraľoval domáci Lewis Hamilton, čím vyrovnal rekord legendárneho Jima Clarka. Jedno víťazstvo má aj zo svojej prvej majstrovskej sezóny, avšak v domove britského motoršportu, ako okruh hrdo sám seba nazýva, zatiaľ nikto nevyhral viac ako päť krát. Ale viete, ako to už so štatistikami v aktuálnej sezóne býva. Stačí si pozrieť minulý #motochart. Či si aj tento rok po pretekoch dopraje štvornásobný majster sveta so svojimi fanúšikmi tradičný crowdsurfing, sa môžete presvedčiť už túto nedeľu. Angličania svoj štvrťfinálový zápas hrajú už v sobotu, a tak desiata veľká cena tohto roku štartuje v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár