Motochart: Polročné vysvedčenie

26.08.2018 / Branislav Ježík
Formula 1 zatáča do druhej polovice sezóny. Ferrari tesne za Mercedesom.  (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Formula 1 zatáča do druhej polovice sezóny. Ferrari tesne za Mercedesom. / (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Štyri týždne utiekli ako voda a formula 1 sa opäť hlási o slovo. K nej už tradične patrí náš #motochart a nie inak tomu bude aj tento víkend. Počas letnej prestávky si neoddýchli manažéri jazdcov, ktorí upiekli zopár nečakaných prestupov. Jeden tím dokonca stihol zmeniť majiteľa. Nie len o tom bude náš #motochart, v ktorom sa tento raz pozrieme, ako sa jednotlivým stajniam darilo, či nedarilo v prvej časti sezóny.

10. Williams – Mercedes 4 body, najlepšie umiestnenie: 8. miesto (1×)

Taký prepad výkonnosti, aký vidíme tento rok v podaní monopostov Sira Franka neočakávali snáď ani jeho najväčší neprajníci. Tím, ktorý ešte vlani ako jediný okrem tímov prvej trojky dokázal získať pódium, sa aktuálne potáca bezkonkurenčne na chvoste štartového poľa. Na vine je samozrejme monopost, ale ťažko povedať, ktorá jeho časť. Nový technický riaditeľ Paddy Lowe priniesol z Mercedesu zopár myšlienok, ako stagnujúce auto, ktorému už zopár sezón chýbal prítlak, vylepšiť. Technikom sa však nepodarilo jeho myšlienky pretransformovať do fungujúceho auta. Problém je dokonca taký komplexný, že ani čiastkové vylepšenia ho nedokázali zrýchliť. O prácu tak prišiel hlavný aerodynamik, ale už teraz je každému jasné, že v Grove budú musieť zvyšok sezóny už len pretrpieť a všetko úsilie vrhnúť na vývoj budúcoročného modelu. Tragické na súčasnej situácii Williamsu je to, kam tretí najstarší tím smeruje. Po sezóne ho opustí najväčší sponzor a už teraz je jasné, že príde aj o štedrú podporu Lawrenca Strolla, ktorý platil miesto svojmu synovi. Naplniť výpadok v budúcoročnom rozpočte preto nebude vôbec ľahké.

Výkony jazdcov je preto len veľmi ťažké hodnotiť. Nie každý je totiž ako Fernando Alonso, ktorý sa aj v slabom aute dokáže vybičovať k výkonom, nad ktorými ostatným ostáva stáť rozum. Skôr naopak. Lance Stroll síce vlani ukázal, že na F1 má, ale Sergej Sirotkin, ktorý zatiaľ ako jediný jazdec nezískal tento rok ani jeden bod, asi nič viac na zlepšenie svojej reputácie robiť nemôže. Napriek tomu Rus predviedol zopár svetlých okamihov v kvalifikácii, takže nemusí byť celkom bez šance na budúcoročný kokpit.

9. Alfa Romeo Sauber 18 bodov, najlepšie umiestnenie: 6. miesto (1×)

Nová hviezda formuly 1 sa volá Charles Leclerc. Monačana už teraz mnohí pasujú do úlohy nástupcu jeho slávneho krajana z medzivojnového obdobia Louisa Chirona, ktorý okrem iného v rokoch 1931-33 tri krát v rade vyhral Veľkú cenu Československa a dodnes je najstarším pilotom, ktorý kedy získal body v F1. Skvele sa vyrovnal s tlakom, ktorý bol naňho vyvíjaný po dvoch úvodných nepodarených víkendoch. Nerozhádzali ho ani správy talianskej tlače, ktoré ho v budúcom roku videli v červenom monoposte Ferrari. To je pre jeho fanúšikov skvelá správa. Vedieť ustáť tlak je totiž základným predpokladom pri ceste do Maranella. Pretože tam sa už chyby neodpúšťajú. Ale zatiaľ sa nie je kam ponáhľať. Mnohí totiž zabúdajú, že Charles Leclerc je ešte len vo svojej prvej sezóne v F1 a stále sa ešte učí. Ferrari má v jeho osobe v rukách diamant, ktorý treba ešte obrúsiť.

O tom, že Marcus Ericsson je v F1 najmä vďaka peniazom svojich mecenášov, nepochybuje snáď dnes už nikto. Po piatich rokoch by mal byť vyjazdený a s autom kvalít Sauberu minimálne pravidelne atakovať bodovanú desiatku. Ale až príliš často sa tento rok stávalo, že Švéd v cieli skončil len pred jazdcami Williamsu. Odďaľujúci sa predaj Sauberu Alfe Romeo by mu ale mohol kariéru pilota F1 ešte aspoň o rok predĺžiť.

8. Toro Rosso – Honda 28 bodov, najlepšie umiestnenie: 4. miesto (1×)

Mladé býčky nehľadia do zvyšku sezóny s veľkými očami. Už sme to v #motocharte spomínali, ale pre materský tím sa stanú vývojovým laboratóriom. Je to vcelku logická voľba, keďže v Red Bulle sa rozhodli nasledovať príklad tímov Ferrari – Haas a spoločne budú zdieľať maximum komponentov nového auta. To by mohla byť voda na mlyn Pierra Gaslyho, ktorý sa o pol roka presťahuje k Červeným býkom. Mladý Francúz sa do letnej prestávky blysol niekoľkými dobrými výsledkami a navyše vďaka minuloročnému pôsobeniu v sérii Super Formula pozná dobre aj japonskú mentalitu. Do konca sezóny si ešte môže užívať formulu 1, od budúceho roka však už bude musieť ukázať, čo v ňom je. Pretože pri súčasnom tímovom kolegovi nie je ťažké preňho vyniknúť. Popracovať by mal najmä na vyrovnanosti svojich výkonov. Keď má svoj deň, je nedostižný. Dokáže si určovať tempo v pretekoch, pracovať s pneumatikami a strážiť spotrebu bez toho, aby stratil pozíciu. Ale našli by sme aj dosť takých víkendov, keď jazdil na úrovni Brendona Hartleya.

Ten naproti tomu ukázal, že mu to lepšie ide v aute so zakrytými kolesami, ako v monopostoch a zaujal skôr svojimi haváriami v Španielsku a na Silverstone, ako predvedeným výkonom na trati. Helmut Marko síce vyhlásil, že s kivim už v budúcej sezóne neráta, ale po tom, ako sa Daniel Ricciardo rozhodol opustiť rodinu Red Bullu, možno svoje rozhodnutie ešte prehodnotí. Studnica talentov, v ktorej by mohli Červené býky zaloviť totiž nečakane vyschla. A nemôže za to horúce leto.

7. McLaren – Renault 52 bodov, najlepšie umiestnenie: 5. miesto (1×)

McLaren sa prebudil z pekného sna, v ktorom mal tretie najlepšie auto a len zlý motor mu bránil v lepších výsledkoch. Zak Brown začal veľké upratovanie a zatiaľ si to odskákal manažment. Pred ním je však dlhá cesta. Nový šéfkonštruktér je už síce na ceste, ale kedy budú môcť vo Wokingu skutočne využiť jeho služby je zatiaľ vo hviezdach. Aj preto sa Fernando Alonso vzhľadom na svoj vek rozhodol, že už nebude čakať, kým dostane do rúk konkurencieschopné auto a svoje šťastie skúsi radšej mimo formulu 1. Dovtedy sa bude snažiť zaútočiť na pódiové umiestnenie, ktoré naposledy vybojoval pred štyrmi rokmi. Možno je to trochu nereálne prianie jeho fanúšikov, ale pri vhodnej konštelácii by mohla motyka vystreliť. Španiel, ako to už uňho býva zvykom, v prvej polovici sezóny dosiahol výsledky, ktoré prekonávajú potenciál súčasného auta. Bola by to dôstojná rozlúčka dvojnásobného šampióna s kráľovnou motoršportu.

Ako je na tom papájovo oranžový monopost v skutočnosti, ukazujú skôr výkony Stoffela Vandoornea. Niekdajší víťaz druhej najvyššej formulovej série ostal úplne v tieni svojho tímového kolegu, ktorého tento rok v kvalifikácii nedokázal ani raz zdolať. To by možno pri kvalitách Fernanda Alonsa až tak nevadilo, ale Belgičan stráca na štarte až príliš veľa pozícií, ktoré potom prácne musí získavať späť. To je aj príčinou veľkého bodového rozdielu medzi oboma jazdcami a pokiaľ nepríde zlepšenie, je dosť možné, že jeho kokpit v budúcej sezóne obsadí niekto iný.

6. Force India – Mercedes 59 bodov, najlepšie umiestnenie: 3. miesto (1×)

Najlepší tím zvyšku sveta z posledných sezón neprežíva práve najlepšie obdobie. Jeho indickí majitelia majú už dlhšie opletačky so zákonom nielen doma a aktíva tímu používali ako záruku pre banky pri financovaní svojho nákladného štýlu života. Dodávateľom už začala dochádzať trpezlivosť pri stále väčšej dobe splatnosti faktúr a ružoví panteri začínali sezónu prakticky s minuloročným autom. Problémom však bolo, že Vidžaj Malija pri všetkých dlhoch požadoval za svoj tím neúmerne vysokú cenu. V tejto situácii poslal Sergio Pérez, Mercedes a hlavný sponzor tím do nútenej správy, aby mohol byť vybratý nový majiteľ. Záujemcov bolo napriek tomu ako maku a tím nakoniec získalo kanadské konzorcium na čele s otcom Lancea Strolla, ktorý druhý rok háji farby Williamsu. Veľmi hlasno sa preto začalo hovoriť o jeho prestupe ešte počas prebiehajúcej sezóny. Neprajníci dokonca už na internetoch stihli premenovať tím na $troll Racing.

Tím je teraz v akomsi prechodnom období a pár týždňov bude fungovať skôr zo zotrvačnosti. Ťažko preto od neho niečo v druhej polovici sezóny očakávať. Hoci Sergio Pérez v kvalifikáciách na Estebana Ocona tento rok nestačí, mal by to byť práve on, kto so svojimi sponzormi v tíme ostane aj naďalej. A to napriek tomu, že mladý Francúz potvrdzuje svoj talent pri každom štarte. Teraz sa ale bude musieť spoliehať na diplomaciu Mercedesu, ktorý sa mu bude snažiť pre budúcu sezónu zabezpečiť čo najlepší kokpit. A potom? Kto vie? Vylúčená nie je ani možnosť, že ho do dvoch rokov uvidíme v monoposte s trojcípou hviezdou.

5. Haas – Ferrari 66 bodov, najlepšie umiestnenie: 4. miesto (1×)

Amíci sú tŕňom v oku všetkým tímom, ktoré nepoužívajú motor Ferrari. Za minimálne náklady bojujú o miesto najlepšieho zo zvyšku sveta, hneď za trojicou najsilnejších tímov. Peniaze však budú pravdepodobne aj jedným z faktorov, kvôli ktorému na ňu koncom roka nakoniec nedosiahnu. Haas už zameral svoju pozornosť na vývoj budúcoročného monopostu, čo by ho mohlo v súboji s továrenským tímom Renaultu stáť veľa.

V prvej polovici sezóny prekvapil hlavne Kevin Magnussen, ktorý podáva konzistentné výkony, vďaka ktorým sa postaral o väčšinu bodového zisku. Na oplátku sa vedenie tímu zakaždým za svojho zlého muža™  postaví, keď sa občas pripletie do situácií, z ktorých ostávajú na trati úlomky karbónu.

Naopak, už aj v #motocharte sme spomínali, že s Romainom Grosjeanom už Haas pomaly stráca trpezlivosť. Problém nie je ani tak s  rýchlosťou, ako s jeho hlavou. Tento rok sme v jeho podaní videli až príliš veľa vypadnutí po vlastnom zavinení. Keď jazdí pod tlakom, je takmer isté, že skončí v zvodidlách. V takýchto prípadoch sa donekonečna vyhovárať na auto nedá. Možno tak sledujeme záver kariéry, ktorú si kedysi Francúz prichádzajúci do F1 s ohromnou reputáciou, predstavoval určite inak. Na dvere zlepšujúceho sa tímu totiž klopú jazdci, ktorí Amíkom dokážu ponúknuť viac ako on.

4. Renault 82 bodov, najlepšie umiestnenie: 5. miesto (2×)

Francúzi sú práve v polovici svojho päťročného obdobia, ktoré by malo byť zavŕšené ziskom titulu majstra sveta. Podľa výsledkov sú na správnej ceste, aj keď sami čakali od tohtoročnej sezóny asi viac. Opierať sa môžu o stabilné výkony Nica Hülkenberga, ktorý spravil jedinú chybu v Baku. Tá ho možno stála prvé kariérne umiestnenie na stupňoch víťazov. Nemec sa bude po letnej prestávke sústrediť hlavne o udržanie pozície najlepšieho jazdca zo zvyšku štartového poľa.

Od Carlosa Sainza sa čakalo možno trochu viac, ako doteraz predviedol. S povesťou veľkého talentu bolo jeho úlohou trochu viac popreháňať tímového kolegu. To sa mu čiastočne aj darilo. Problémom je ale konzistentnosť jeho výkonov. Keď má svoj deň, dokáže porážať najlepších. Ale keď taký nepríde, spadne do šedivého priemeru. To by mohlo naznačovať, že Španiel nie je práve typ šampióna. Renault sa tým však príliš trápiť nemusí, keďže ešte pred letnou prestávkou získal podpis na zmluvu od Daniela Ricciarda.

3. Red Bull – TAG Heuer 223 bodov, najlepšie umiestnenie: 1. miesto (3×)

Červené býky aj tento rok jazdia v území nikoho, keď za normálnych okolností nestíhajú Ferrari a Mercedesu a ostatní súperi zase nestíhajú im. Pred prázdninami sa síce pasovali do úlohy kandidátov na titul, ale ruku na srdce, tohtoročné víťazstvá sú skôr výsledkom zaváhania Mercedesu a Ferrari pri neočakávaných udalostiach na trati (Čína, Rakúsko), alebo špecifickom okruhu (Monako). Výkony najmä na vysokorýchlostných tratiach boli skôr sklamaním. V tejto situácii im dal kopačky Daniel Ricciardo, čo manažment ešte doteraz ťažko rozdýchava.

Red Bull zvykol bývať v druhej polovici sezóny rýchlejší, či to však pri vyostrenom súboji o titul bude stačiť aj tento rok, je otázne. Navyše, oba tímy s býkom na kapote majú na svojom konte najvyšší počet nedokončených veľkých cien. Nemôžu za ne len technické zlyhania, ale aj havárie. Posledné preteky ukázali, že aspoň v tomto smere by mohlo nastať zlepšenie. Max Verstappen si upratal v hlave a po zbytočnej havárii v Monaku, vďaka ktorej mu ušla kvalifikácia a možno aj víťazstvo v pretekoch, konečne predviedol to, čo sa od neho očakávalo. Viac bodov ako Holanďan dokázal v tomto období získať už len Lewis Hamilton.

2. Ferrari 335 bodov, najlepšie umiestnenie: 1. miesto (4×)

Scuderia je konečne vyrovnaným súperom Strieborných šípov. Ale drobné zaváhania a chyby spôsobili, že červení sú v oboch šampionátoch až na druhom mieste. Príliš veľké stresy si z toho zatiaľ nerobia, aj keď domáci novinári im to zakaždým spočítajú. Otázkou pre druhú časť sezóny je, či po smrti  prezidenta a šéfa tímu v jednej osobe Sergia Marchioneho, nepoľaví Scuderia vo svojom úsilí, a či monoposty so skákajúcim koníkom budú vládať držať krok s konkurenciou od Mercedesu.

Každopádne, ak chce Sebastian Vettel vybojovať titul, ktorým sa definitívne zaradí medzi legendy tohto športu, bude sa musieť vyvarovať podobných chýb, aké predviedol na domácom okruhu. V opačnom prípade sa môže na konci sezóny stať, že mu koruna šampióna pretečie pomedzi prsty. A nikde nie je napísané, že Ferrari postaví víťazný monopost aj na budúci rok. Podobne, ako jeho najväčší súper, aj Nemec sa môže spoľahnúť na svojho tímového kolegu. V Scuderii by sa však mali zamerať viac na to, aby najmä  v pretekoch viac využili rýchlosť Kimiho Räikkönena, ktorý by Lewisa Hamiltona mohol ešte do konca sezóny pripraviť o pár bodov.

1. Mercedes 345 bodov, najlepšie umiestnenie: 1. miesto (5×)

Nemožno povedať, že práve prebiehajúca sezóna je pre obhajcu titulu vynikajúca, či bezchybná. Štvornásobný majster sveta pôsobil v niektorých víkendoch unaveným dojmom, akoby potreboval viac času na oddych mimo ruchu formuly 1. Kráľovná motoristických športov pomaličky prestáva byť pre Angličana prioritou a viac priestoru uňho dostávajú iné radosti života. Nie je preto vôbec vylúčené, že dvojročná zmluva, ktorú podpísal nedávno so Striebornými šípmi, bude aj jeho poslednou v F1. Napriek tomu je Lewis Hamilton na čele priebežného poradia, o ktoré sa preťahuje so Sebastianom Vettelom podobne, ako vlani v prvej polovici sezóny.

Na druhej strane garáže je smoliar Valtteri Bottas. Taliani dýchajú Strieborným šípom na chrbát až z príliš tesnej blízkosti a vďaka niektorým aj nezavineným vypadnutiam, či iným nepredvídateľným zhodám okolností mu dve-tri víťazstva ušli doslova pomedzi prsty. A tak sa stalo, že fínsky jazdec bude musieť podporovať svojho tímového kolegu v súboji o titul. Našťastie (pre Mercedes) je aj tímovým hráčom a sám si túto situáciu veľmi dobre uvedomuje. Ale ak si ho nechcete pohnevať, radšej ho neoznačujte prívlastkom nosič vody, či anglickým slovíčkom wingman.

Druhú časť sezóny rozbiehajú preteky na tradičných európskych okruhoch. Prvým z nich je belgické Spa Francoschamps, známe okrem iného svojím nepredvídateľným počasím. Už vlani sme tu mohli vidieť napínavé divadlo medzi dnes už dvoma štvornásobnými šampiónmi Lewisom Hamiltonom a Sebastianom Vettelom. Nemec má Angličanovi čo oplácať, navyše potrebuje stiahnuť bodovú stratu, ktorú nabral v posledných dvoch veľkých cenách. Vlani mal na objektívne horšom aute o takomto čase na svojho soka náskok štrnástich bodov. Tento rok ich stráca už 24. Jazdcovi Mercedesu totiž dvakrát prišiel na pomoc dážď a z dvoch posledných veľkých cien si odniesol plný bodový zisk napriek tomu, že nesedel v najrýchlejšom monoposte. Odpoveď na to, kto z dvojice kandidátov na titul bude na jednej z najobľúbenejších tratí úspešnejší, sa dozvieme už túto nedeľu. Trinásta veľká cena tohto roku štartuje v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár