Motochart: Pohodlné víťazstvo

02.09.2018 / Branislav Ježík
Vettel z Ferrari. (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Vettel z Ferrari. / (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Formula 1 je už vo svojom tradičnom tempe a pre divákov, ktorých nedokázalo nadchnúť minulovíkendové dianie na trati má na prvý septembrový víkend pripravené ďalšie dejstvo. V Belgických Ardenách prebiehali neľútostné boje hneď od začiatku a úmrtnosť monopostov nebola práve najmenšia. Nielen o tom bude náš najnovší #motochart. Tak sa pekne usaďte, začíname ako vždy od najhoršieho.

10. McLaren – Renault (15/NC)

Podaktorí mali pri nehode v prvej zákrute pocit déjà vu, ale najviac by o ňom mohol porozprávať Fernando Alonso. Minulý víkend ho v rovnakej zákrute ho trafilo auto z rovnakej továrne, ako pred šiestimi rokmi. Jeho letecká vložka však pripomínala skôr tú z Melbourne spred dva a pol roka. Buď ako buď, preteky dvojnásobného majstra sveta sa skončili už po niekoľkých metroch s monopostom rozbitým na cucky. Čo je horšie, mechanici mali len štyri dni na to, aby mu z náhradných dielov dali dohromady nové auto. A to sa medzi tým ešte museli presunúť z Belgicka do Talianska.

Biedu druhého najstaršieho tímu po letnej prestávke podčiarkol Stoffel Vandoorne. Najpomalší bol vo všetkých troch meraných tréningoch, v kvalifikácii a nakoniec bol aj posledným jazdcom v cieli. Horšie snáď ani domáce preteky pre neho dopadnúť nemohli. Belgičan neprežíva práve najlepšie obdobie svojej kariéry a navyše to ani nevyzerá, že papájovo oranžové monoposty sa tak skoro zlepšia.

9. Williams – Mercedes (12/13)

Drobný náznak zlepšenia predviedol po prázdninách tradičný britský tím. To je dobrá správa vzhľadom na to, že ho nečakajú práve najľahšie časy. V kvalifikácii a tento raz aj v pretekoch bol tradične lepší Sergej Sirotkin. Veľmi mu to však platné nie je, keďže stále ostáva jediným nebodujúcim jazdcom v prebiehajúcej sezóne. Viac sa však s materiálom, ktorý dostal do rúk asi spraviť nedalo.

Dalo by sa povedať, že Lance Stroll sa už vidí v tíme, ktorý mu kúpil jeho otec. Až tak rýchlo, ako si to predstavujú obaja Kanaďania to podľa všetkého nepôjde. Na druhej strane jeho strata za tímovým kolegom v kvalifikácii, ani v pretekoch nebola taká dramatická, aby bol dôvod na paniku. Zlepšujúcu sa formu však budú musieť monoposty Sira Franka potvrdiť aj na nasledujúcich pretekoch v Monze.

8. Renault (11/NC)

Nico Hülkenberg bol pravdepodobne ešte v prázdninovej nálade, pretože jeho chyba po štarte pretekov, sa dá s čistým svedomím zaradiť do kategórie školácka. Šéf tímu Cyril Abiteboul síce už po pretekoch v Baku, v ktorých to Nemec zapichol do bariéry, hovoril že Nemec zvykne robiť takéto chyby maximálne raz do roka. Ale ako hovorí klasik - náš ústav se vám mými ústy co nejsrdečněji omlouvá za toto politování hodné nedopatření, ke kterému dochází maximálně dvakrát za rok! Neskoré brzdenie a zablokované kolesá so studenými brzdami s následným nárazom do zadnej časti McLarenu, po ktorom okrem Renaultu skončili v pretekoch ešte ďalšie tri autá, tak komisári spravodlivo odmenili penalizáciou straty desiatich miest na štarte nasledujúcich pretekov a troma trestnými bodmi.

Zázraky nepredviedol ani Carlos Sainz, ktorý po výmene motora musel štartovať až z poslednej rady. V cieli mu napokon na prienik do bodovanej desiatky chýbalo dvanásť sekúnd. Francúzi druhý krát zakončili pretekársky víkend bez bodu a sami sa tak dostali pod tlak, keď im až nepríjemne začínajú šliapať na päty Amíci z Haasu.

7. Alfa Romeo Sauber 1 bod (10/NC)

Hviezda Charlesa Leclerca v lete  trochu vybledla. Ale Sauber to až tak veľmi mrzieť nemusí, lebo na druhú stranu sa začalo dariť jeho tímovému kolegovi. Bol to práve Marcus Ericsson, ktorý opäť priniesol body do tímovej pokladnice. V poštartovom chaose sa dokázal najlepšie zorientovať a v prvom kole získal k dobru štyri pozície. Neskôr vrátil Sergejovi Sirotkinovi jeho predbehnutie a aj keď neohrozil pozíciu Pierra Gaslyho, v cieli sa mu ušla posledná bodovaná pozícia. V posledných piatich pretekoch už tretia. To je silný argument na vyjednávanie o budúcej zmluve.

Naproti tomu Charlesa Leclerca v Silverstone akoby opustilo šťastie a z posledných štyroch pretekov až tri nedokončil, navyše v posledných dvoch veľkých cenách nevidel ani cieľ prvého kola. Ale podobných pretekov, ako prežil Monačan v Spa, by asi každý jazdec chcel zažiť čo najmenej. Samozrejme v prvom rade musí byť rád, že bez šrámov prežil nehodu, pri ktorej pravé predné koleso McLarenu Fernanda Alonsa zasiahlo jeho systém ochrany hlavy. Ako sa patrí, nezabudol sa za to na Twitteri poďakovať somotnej FIA, ktorá ho na tohtoročné monoposty presadila.

6. Toro Rosso – Honda 2 body (9/14)

Mladé býčky ostali len tesne pred bránami poslednej časti kvalifikácie. Z tejto sľubnej pozície na štarte dokázali nakoniec vydolovať dva body. Tak trochu bol pri tom ale obetovaný  v prospech tímu Brendon Hartley. Kivi si za to ale môže sám, keď stratil na štarte a následne aj po reštarte štyri miesta. A tak stratégovia čo najviac oddialili jeho jedinú zastávku v boxoch, aby mohol dovtedy zdržovať súperov, ktorí by mohli ohroziť pozíciu Pierra Gaslyho. Plán vyšiel a Francúz mohol oslavovať svoje druhé bodové umiestnenie v rade. Práve to budú od neho v budúcej sezóne očakávať aj v materskom tíme. A to sa taliansky tím nepozeral na belgicky víkend skôr s obavami.

5. Haas – Ferrari 10 bodov (7/8)

Amíci získali tretie dvojité bodované umiestnenie v posledných piatich pretekoch. Základom bola vydarená kvalifikácia, keď sa obe autá podarilo dostať do finálovej časti. V nej sa predviedol Romain Grosjean, ktorý v nevyspytateľnom počasí získal piate miesto. Otázne je, či zlepšená forma neprišla vo Francúzovom prípade až príliš neskoro. V pretekoch autá Haasu síce skončili „až“ za monopostami Force India, ale dôležitejšie z ich pohľadu bolo, že žiadne body nezískal Renault, ku ktorému sa v Pohári konštruktérov priblížili na šesť bodov. Už piate miesto bude po sezóne určite hodnotené pozitívne, ale sympatické je, že tím Geneho Haasa sa s danou pozíciou neuspokojil a ďalej si ide svoje. Spokojný môže byť aj Kevin Magnussen, ktorého síce porazil tímový kolega v kvalifikácii, aj v pretekoch, ale len tri body ho delia od siedmej priečky v priebežnom poradí, ktorá je pre tento rok najlepšou možnou pre jazdca zo zvyšku sveta.

4. Red Bull – TAG Heuer 15 bodov (3/NC)

V danej situácii, v ktorej sa momentálne Červené býky nachádzajú, je pódiové umiestnenie asi ten najlepší výsledok, v ktorý môžu pred každými pretekmi dúfať. Zvyšok sezóny by sa tak mohol v Milton Keynes premeniť len na očakávanie jej konca. V kvalifikácii sa tímoví stratégovia trochu prerátali, keď v závere pri osychajúcej trati ostali obe autá stáť v garáži s prázdnou nádržou. Znamenalo to štart až zo štvrtej rady, na čo doplatil Daniel Ricciardo, keď ho zozadu trafil v tej chvíli už neovládateľný McLaren Fernanda Alonsa. To spôsobilo reťazovú reakciu a nos Austrálčanovho monopostu preskúmal zadnú časť Ferrari Kimiho Räikkönena. Výsledkom bolo poškodenie predného, aj zadného krídla a mechanikom trvalo nekonečných osem minút, kým dali jeho auto do poriadku. Za ten čas ich jazdec nabral stratu dve kolá a preteky boli pre neho viac-menej stratené. A keďže na trať neprichádzalo bezpečnostné vozidlo, štrnásť kôl pred koncom tím jeho trápenie nakoniec ukončil. Bolo to už tretie vypadnutie Daniela Ricciarda v posledných piatich pretekoch a v priebežnom poradí sa tým pádom jazdec, ktorý bol ešte po pretekoch v Monaku pasovaný za jedného z kandidátov na titul, prepadol už na šieste miesto.

3. Racing Point Force India – Mercedes 18 bodov (5/6)

Ružoví panteri sa počas leta reinkarnovali do nového tímu, ktorý ma zatiaľ len pracovný názov. V Spa sa im vždy zvyklo dariť, či už jazdili pod menom Jordan, Spyker, Midland, alebo Force India. Nie inak tomu bolo aj tento rok, keď im do karát zahralo aj počasie. Dážď v tretej časti kvalifikácie im dopomohol až do druhej rady na štarte. Po ňom mal asi až príliš veľké oči Esteban Ocon, ktorý na konci rovinky Kemmel dokonca zaútočil na prvé mesto Sebastiana Vettela. Bol však až príliš dlhý na brzdách a tak ho nakoniec v nasledujúcej šikane predbehol aj Sergio Pérez. Do konca pretekov sa pred oboch dostali už len Max Verstappen a Valtteri Bottas na rýchlejších monopostoch a tak si nový tím so starými autami hneď pri svojom debute pripísal pekných 18 bodov. To ho katapultovalo rovno na deviatu priečku Pohára konštruktérov len jeden bod za Sauber. Mimo okruh však bude tím Racing Point Force India čakať možno ešte väčší boj, pretože podmienky jeho vstupu do šampionátu boli šité až príliš horúcou ihlou a v tomto príbehu sa objavuje až príliš veľa nespokojných predstaviteľov.

2. Ferrari 25 bodov (1/NC)

Sebastian Vettel sa s tým príliš nepáral a po tom, ako jeho najväčšiemu rivalovi v súboji o titul už druhý krát v rade prišlo v závere kvalifikácie na pomoc počasie, si vzal svoju pozíciu späť hneď v úvode prvého kola. Odvtedy už všetko mohlo vyzerať pohodlne, ale znalci ocenili najmä spôsob, akým si Nemec počas celých pretekov držal od tela svojho najväčšieho súpera. Najviditeľnejšie to bolo hneď po reštarte, keď už v prvej zákrute dokázal získať náskok 0,9 sekundy. Najlepším spôsobom tak odpovedal na sériu dvoch víťazstiev Lewisa Hamiltona pred letnou prestávkou. Strata sedemnásť bodov na vedúcu pozíciu v šampionáte je však stále relatívne veľká. A hoci sa Ferrari v tejto fáze sezóny ukazuje byť o niečo rýchlejšie, pasovať Sebastiana Vettela do roly favorita by mohlo byť ešte predčasné.

Kimi Räikkönen mal opäť výborne rozbehnutý víkend, keď bol rýchly vo voľných tréningoch. V kvalifikácii ho ale podobne ako jazdcov Červených býkov, zastavila prázdna nádrž, čo možno pripísať na vrub tímu. Vo výsledku to bolo len šieste miesto na štarte. Po ňom mu v prvej zákrute skrížil cestu zlý muž™ Kevin Magnussen. Fín musel ísť tvrdo na brzdy, čo si odniesla jeho zadná časť, ktorú si zblízka preštudoval Daniel Ricciardo. Pri tom mu navyše rozrezal zadnú pneumatiku a ako sa ukázalo neskôr, pravdepodobne si to pri vzájomnom kontakte odniesol aj systém DRS na zadnom krídle. Skončila sa tak séria Fínovych piatich pódiových umiestnení v rade. V šampionáte stráca na lídra už 85 bodov, takže jeho úlohou vo zvyšku sezóny bude obrať Lewisa Hamiltona o čo najväčší počet bodov.

1. Mercedes 30 bodov (2/4)

Lewis Hamilton potvrdil svoju povesť majstra dažďa a na svoje konto si pripísal už 78. najlepšie postavenie na štarte. Tento krát ho však v jeho snahách o maximálny bodový zisk v nedeľu nepodporil tímový kolega. Fín musel totiž po výmene motora štartovať z predposlednej rady. Už v kvalifikácii sa pokúšal potiahnuť na rovinkách štvornásobného majstra sveta, ale potom, ako sa na časti okruhu rozpršalo a dostal hodiny, svoje snahy ukončil. V nedeľu sa tak musel prekúsavať dopredu a štvrté miesto je asi maximum, ktoré mohol za daných okolností dosiahnuť. Najviac zaujal asi odvahou, keď sa pred Brendona Hartleya dostal v zákrute Eau Rouge. Na predbiehanie v ikonickej zákrute totiž ešte stále treba to pravé pretekárske srdce. V konečnom súčte dosiahol Mercedes v Spa najväčší počet bodov zo všetkých tímov a navýšili vedenie v Pohári konštruktérov. Strieborné šípy sa však dostali do situácie, v ktorej si už za roky nadvlády už odvykli byť. Zrazu majú pred sebou auto, ktoré je rýchlejšie a v Brackley si lámu hlavu nad tým, kde ich konkurencia predčila. To v nich vyvoláva pocit bezmocnosti a znepokojený Lewis Hamilton už bije na poplach. 

S koncom prázdnin sa kolotoč formuly 1 rozlúči aj s Európou. Ferrari bude chcieť potvrdiť zlepšujúcu sa formu na treťom najstaršom okruhu sveta v Monze. Domáci tifosi tu na víťazstvo niektorého z červených monopostov čakajú už od roku 2010. Žiaden iný tím tu za 96 rokov nevyhral viac krát ako práve autá so skákajúcim koníkom. Proti bude ale určite obhajca nielen titulu, ale aj vlaňajšieho víťazstva Lewis Hamilton. Okrem tejto dvojice sa tu za posledných desať rokov podarilo zvíťaziť už len Rubensovi Barrichellovi, Fernandovi Alonsovi a Nicovi Rosbergovi. Dvoch z nich už v F1 nevídame a tretí sa k nim po sezóne pridá tiež. Odpoveď na otázku, či sa tento zoznam víťazných jazdcov rozšíri, alebo nie, sa dozvieme už túto nedeľu. Pätnásta veľká cena tohto roku štartuje v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár