Motochart: Veľkolepé víťazstvo

16.09.2018 / Branislav Ježík
Mercedes si v Monze užíval.  (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Mercedes si v Monze užíval. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Veľká cena Talianska ako keby symbolicky ukončila letnú časť sezóny. Tento rok však jazdcov neďaleko Milána privítalo počasie, ktoré nie je práve najtypickejšie pre neskoré leto na poloostrove pod Apeninami. V piatok jazdcov potrápil dážď, ktorý ako sa neskôr ukázalo, mal vplyv aj na priebeh nedeľňajších pretekov. Náš #motochart však nie je len o víťazstvách, ale aj o prehrách. Začneme teda najskôr tými, ktorí odchádzali z Monzy najmenej spokojní.

10. Haas – Ferrari (16/DQ)

Amíci si na vlastnej koži vyskúšali, aká neľútostná vie byť formula 1. Síce sme to už dlhší čas nevideli, ale súperi majú každý pretekársky víkend oči na stopkách a navzájom pozorne sledujú svoje monoposty. V prípade stajní, akou je Haas, nastane ten horší prípad vtedy, keď sa predpisy upravia počas sezóny. A keďže americký tím si svoje autá nevyrába sám, je odkázaný na milosť a nemilosť (rýchlosť) svojich dodávateľov. Renault, ktorému Haas v posledných mesiacoch dosť nepríjemne šliape na päty, si preto jedinečnú príležitosť, ako svojho súpera pripraviť o body, nenechal ujsť. Doplatil na to Romain Grosjean, ktorého v cieli zaznamenali na šiestom mieste, teda na rovnakom, z akého vyštartoval do pretekov. Vo Francúzovom prípade si ešte pár týždňov počkáme, aby sme vedeli, či tento výsledok v jeho tíme zarezonoval, alebo už majú za neho Amíci nachystanú náhradu.

To zlý muž™ Kevin Magnussen si svoj víkend pokazil na konci druhej časti kvalifikácie, keď sa trochu neohrabane pred nájazdom do meraného kola pretlačil pred Fernanda Alonsa. Starý mazák to samozrejme nenechal len tak a obaja sa stretli v prvej šikane. Vzhľadom na kvalitu monopostov na tejto situácii tratil viac Dán, ktorý týmto spôsobom prišiel o účasť v záverečnej časti kvalifikácie. Všetko bolo dokonané v nedeľu v prvom kole, keď po kontakte so Sergiom Pérezom prišiel defekt na aute Kevina Magnussena. Po návšteve v boxoch spadol až na samé dno, z ktorého sa už do konca pretekov nevyhrabal. Je ale takmer isté, že ak by prišiel v prvej desiatke, diskvalifikácia by neminula ani jeho.

9. Toro Rosso – Honda (14/NC)

Pierre Gasly to v sobotu dotiahol až medzi najlepších desať, ale v nedeľu mu to nebolo nič platné. Najskôr stratil dve miesta medzi prvou a druhou zákrutou po štarte. Po tom, ako odbočilo bezpečnostné vozidlo do boxov, prišiel kontakt s Fernandom Alonsom, po ktorom ostala poškodená pravá časť auta. Aby toho nebolo málo, zadnú časť po ďalšom kontakte poškodil Daniel Ricciardo a s takýmto monopostom sa o lepšie priečky rozhodne bojovať nedalo.

Ešte horšie skončil Brendon Hartley. Kivi sa opäť nedostal z úvodnej časti kvalifikácie, hoci bol len o jednu desatinu sekundy pomalší, ako tímový kolega. Na štarte ho trafil zozadu štartujúci Marcus Ericsson tak nešťastne, že mu zlomil zavesenie pravého predného kolesa. Mladé býčky tak v čase desiateho výročia ich jediného víťazstva odchádzali z domácich pretekov sklamané.

8. McLaren – Renault (12/NC)

Ďalšie preteky bez bodov, napriek solídnemu výkonu, spečatili osud Stoffela Vandoornea, ktorý si bude musieť pre budúcu sezónu hľadať nové miesto. Vysokorýchlostná Monza ale nebola práve tým najlepším miestom, kde by mohol ukázať svoje jazdecké prednosti. Dokonca sám šéf tímu Zak Brown priznal, že tohtoročný monopost je katastrofálny a McLaren v porovnaní s ostatnými vo vývoji skôr cúva. Nemožno s ním nesúhlasiť, keďže v Taliansku bol rýchlejší dokonca aj notoricky pomalý Williams. Na zamyslenie je skôr tvrdenie, že o angažovaní  Landa Norrisa rozhodol zmoknutý prvý meraný tréning, v ktorom Angličan skončil na poslednom mieste. Pravdou bude skôr to, že McLaren nechcel stratiť nádejného mladíka, ktorému končí zmluva na konci septembra a ktorého už začal obletovať Dr. Marko od Červených býkov. Ale rovnako nádejným (ak nie nádejnejším) bol pred troma rokmi aj Stoffel Vandoorne. Pre úplnosť ešte uvedieme, že body nepriniesol ani Fernando Alonso, ktorý sa síce prebojoval na koniec bodovanej desiatky, ale skončil už v deviatom kole s poruchou motora.

7. Alfa Romeo Sauber (11/15)

Monoposty Sauber na Monze v kvalifikácii rýchlosťou príliš neohúrili. Môže za to havária Marcusa Ericssona na konci cieľovej rovinky v druhom meranom tréningu, keď mu zlyhal systém DRS. Fotografie série piruet v jednej z najťažších brzdných zón F1 obleteli celý svet, ale pre Švéda to po nútenej výmene motora znamenalo štart z predposlednej rady. Odvtedy mechanici pri každej návšteve boxov kontrolovali tento mechanizmus na zadnom krídle a zdalo sa, že aj obaja piloti jazdili skôr opatrne, ako rýchlo. Aj preto Charles Leclerc stál na štarte v tretej rade od konca.

V pretekoch to už bolo o niečo lepšie, ale Monačan ostal v cieli päť a pol sekundy za bránami bodovanej desiatky. Marcus Ericsson pravdepodobne ešte otrasený po veľkom náraze a po defekte v prvom kole nestačil ani na doráňaný monopost Toro Rosso. V cieli tak skončil na predposlednom mieste a tím Alfa Romeo Sauber odchádzal z takmer domácich pretekov tento raz bez bodov.

6. Williams – Mercedes 3 body (9/10)

Výsledok z Monzy vlial Williamsu nádej do žíl. Ľudia v oblečení s logom Martini tvrdo pracovali po celý rok a na konci európskej časti sezóny sa konečne dočkali svojej odmeny. Tri body síce v Pohári konštruktérov nič neriešia, ale vzhľadom na to, že sú prvé po štyroch mesiacoch čakania, je jasné, že sú obzvlášť dôležité pre psychiku tímu. Nebolo to však dielo nejakej náhody, veď jubilant Lance Stroll, ktorému taliansky okruh obzvlášť sedí, sa prebojoval až do záverečnej časti kvalifikácie. Zlepšujúcu sa formu potvrdil aj Sergej Sirotkin, ktorý štartoval zo šiesteho radu. Počas celých pretekov sa držal za svojím tímovým kolegom a nakoniec to vyzeralo, že prvé body v F1 mu opäť tesne uniknú. Päť hodín po skončení pretekov sa ale dozvedel, že po diskvalifikácii Romaina Grosjeana vytúženú priečku nakoniec získal. Pre mladého Rusa to bola aspoň aká-taká odmena za usilovnú prácu počas náročnej sezóny v nie práve najlepšom aute. Do 1. novembra ale zatiaľ nemá nič isté. Až vtedy sa totiž bude prerokovávať prípad Haas. Navyše už nasledujúca veľká cena bude vyžadovať množstvo prítlaku, čo autám Williamsu príliš nevyhovuje.

5. Renault 4 body (8/13)

Francúzi išli do Talianska nejakým spôsobom pretrpieť víkend, keďže ich motor výkonovo stále nestačí na Ferrari a Mercedes. Inak povedané minimalizovať straty. To sa im nakoniec aj podarilo, aj keď si museli pomôcť protestom proti svojmu najväčšiemu rivalovi v boji o štvrté miesto. Body za ôsme miesto, ktoré vybojoval Carlos Sainz v tíme preto privítali. Ale, ako poukázal Španiel po prejazde cieľom, žltočiernych nečaká príliš pokojný záver sezóny. Za sebou totiž nedokázal udržať čoraz viac sa zlepšujúci ružový monopost Sergia Péreza, čo by znamenalo, že Renaultu pribudol ďalší súper, ktorého sa bude musieť obávať.

Penalizáciu Nica Hülkenberga za nehodu spôsobenú na štarte v Spa, po ktorej by Nemec tak či tak štartoval z konca štartového roštu, využili Francúzi na inštaláciu novej pohonnej jednotky do jeho auta. Ani za týchto podmienok sa jazdec Renaultu nevzdával a po skorej výmene pneumatík počas fázy bezpečnostného vozidla, sa dokonca ocitol na deviatom mieste. Jeho pneumatiky však vražedné tempo nevydržali a tak prišla na rad druhá zastávka, po ktorej sa nádej na čo i len jeden bod definitívne rozplynula.

4. Red Bull – TAG Heuer 10 bodov (5/NC)

Poradie na prvých štyroch priečkach #motochartu sa oproti predchádzajúcim pretekom v Belgicku vôbec nezmenilo. Znamená to, že Červené býky už druhý krát v rade prehrali v súboji na body s ružovými monopostami Force India. V tíme sa nakoniec rozhodli nasadiť do oboch monopostov novú výkonnejšiu verziu motora Renault. V prípade Daniela Ricciarda to ale znamenalo štart až z poslednej rady, keďže si svoj počet pre aktuálnu sezónu vyčerpal. Príliš mu to však nepomohlo, keď po peknej stíhacej jazde opäť štvrtý krát z posledných šiestich víkendov nedokončil preteky. Spojka ho zradila práve vo chvíli, keď sa prebojoval do bodovanej desiatky. Špecialista na mestské trate si tak aspoň vydýchol, že v Singapure nebude musieť opäť meniť pohonnú jednotku.

Max Verstappen opäť raz ukázal horšiu časť svojho ja, keď po udelenej penalizácii nezmyselne strácal čas súbojom s Valtterim Bottasom, namiesto toho, aby sa snažil udržať si náskok pred Sebastianom Vettelom. Holanďan bol presvedčený o svojej pravde a z trestu bol taký frustrovaný, že do vysielačky rovno povedal, že na Vettela kašle. Proti rozhodnutiam stewardov už niet odvolania, podobne ako keď rozhodca odpíska faul vo futbale. Jeden z najvyššie hodnotených pilotov novej generácie sa má veru ešte veľa čo učiť, kým dozreje na jazdca majstrovského formátu.

3. Racing Point Force India – Mercedes 14 bodov (6/7)

Ďalšie dvojité body ružových panterov znamenajú, že staronový tím letí priebežným poradím Pohára konštruktérov ako kométa. Po dvoch pretekoch sa nachádza už na siedmom mieste a nebyť administratívneho zásahu, užíval by si prívlastok najlepší zo zvyšku sveta. Bez nových majiteľov by však ťažko prišli peniaze na nové diely, vďaka ktorým sú autá Force India v druhej polovici sezóny také rýchle. A to boli v tíme takí presvedčení o svojich kvalitách, že Sergio Pérez sa pri posledných pokusoch v úvodnej časti kvalifikácie ani neunúval na trať. Postup mu nakoniec ušiel o jednu tisícinu sekundy... Napriek tomu to Mexičan v cieli vytiahol až na siedme miesto, hneď za svojho tímového kolegu.

Pri zachovaní súčasnej formy je celkom reálne, že novovzniknutý tím nakoniec tak či tak skonči v konečnom poradí na mieste ktoré mu patrí. A to ešte chystá do Singapuru veľkú aktualizáciu svojho tohtoročného monopostu, takže súperi majú o ďalšiu nočnú moru viac.

Odvrátenou stranou tohto príbehu je, že Esteban Ocon, ktorý svojho času vo formule 3 porazil Maxa Verstappena, bude musieť svoj kokpit uvoľniť synovi jedného z majiteľov tímu a v budúcom roku pre neho pravdepodobne  nezostane voľné miesto. Nikto totiž nebude chcieť investovať peniaze do jazdca Mercedesu, o ktorom sa už teraz hovorí ako o najpravdepodobnejšej náhrade Lewisa Hamiltona.

2. Ferrari 30 bodov (2/4)

Červení to mali doma dobre rozohraté, ale opäť sa s nimi tak trochu zahralo počasie. Prvý meraný tréning, v ktorom si jazdci skúšajú dlhé jazdy, totiž zlial dážď, čo sa v nedeľu kruto vypomstilo Kimimu Räikkönenovi. Fín už pred víkendom na Monze vedel, že po sezóne bude musieť uvoľniť kokpit Charlesovi Leclercovi, čo pravdepodobne nakoplo k jednému z najlepších výkonov za posledné roky. Po vlaňajšej Veľkej cene Monaka opäť svoje Ferrari postavil na najlepšie miesto na štarte, a v skvelej atmosfére si azda nemohol vybrať lepšie miesto na rozlúčku s domácimi tifosi. Ale víťazstva sa napokon nedočkal ani v 93. pretekoch od svojho návratu do Ferrari. Proti boli tento krát pneumatiky Pirelli (a Mercedes), ktoré napriek predpovediam ich výrobcu pri jazde za Valtterim Bottasom nevydržali to, čo mali. Smutný hrdina tak ani na šestnásty krát nedobyl zlaté vavríny na Monze.

O chybách Sebastiana Vettela sa toho ten to rok popísalo dosť aj v našom #motocharte. Od Nemca sa nečakalo nič iné, než že v domácich pretekoch Scuderie zníži stratu na lídra v priebežnom poradí šampionátu. Po nedeli bolo jasné, že nesplnil ani tieto minimálne očakávania. Súboj dvoch štvornásobných majstrov sveta nakoniec skončil skôr, ako mohol poriadne začať. Jazdec Ferrari sa až príliš sústredil na prvé miesto svojho tímového kolegu, za čo ho Lewis Hamilton vyškolil v štvrtej zákrute, v ktorej Ferrari s číslom 5 nechalo Angličanovi až príliš veľa miesta. Všetko sa skončilo vzájomným kontaktom v nasledujúcej šikane, z ktorého vyšiel ako porazený Sebastian Vettel, ktorý bol odsúdený na stíhanie najlepších z konca štartového poľa. Jazdecký titul síce preňho ešte matematicky nie je stratený, ale Mercedes je dosť skúsený na to, aby si ho v tejto situácii nechal vziať.

1. Mercedes 40 bodov (1/3)

So Striebornými šípmi to ešte v polovici pretekov vyzeralo všelijako. Svoje šance na prvenstvo ešte pred začiatkom víkendu nevideli príliš ružovo, hoci tu kraľovali v posledných štyroch sezónach. Ich skutočnú výkonnosť reprezentovali skôr výkony Valtteriho Bottasa, ktorý v kvalifikácii zaostal za svojím tímovým kolegom o tri desatiny sekundy. Faktorom, ktorý nakoniec rozhodol, bol Lewis Hamilton, ktorý po taktickej bitke aj s pomocou tímového kolegu získal na horúcej talianskej pôde ďalšie zo svojich veľkolepých víťazstiev. Pokojne sa pritom mohol sústrediť len na dojazd pred svojím rivalom v boji o titul. Ale James Volwes aj potom, ako Ferrari nedalo Mercedesu šancu na predbehnutie v boxoch, predsa len našiel cestičku, ako sa pred červený monopost dostať. Rozhodujúcu úlohu opäť zohral Valtteri Bottas, ktorý už po niekoľký krát v tejto sezóne ostal vonku na starých pneumatikách a bol presne tam, kde ho jeho tím potreboval, keď sa mal pokúsiť zdržať rýchlejšie Ferrari. Za odmenu mal v závere výhodu čerstvejších pneumatík v súboji o posledné miesto na pódiu, kde sa Fín postavil prvý krát od Veľkej ceny Nemecka. Obhajca titulu sa tak aj s jeho pomocou stal nekorunovaným kráľom Monzy, keď si tu pripísal už svoje piate prvenstvo.

Lewis Hamilton má po talianskych pretekoch komfortný náskok 30 bodov, ktorý je zatiaľ najväčší v tejto sezóne. Podľa papierových predpokladov mal pritom z Monzy odchádzať len s tretinovým rozdielom. Ale už po niekoľký krát v tejto sezóne sa ukázalo, že skutočnosť býva úplne iná, ako predpovede analytikov. Karavána formuly 1 si tento víkend odskočí do Singapuru, aby sa o dva týždne definitívne rozlúčila s Európou. Práve na tunajšom okruhu, ktorý sa v posledných rokoch stal Achillovou pätou Mercedesu, sa bude snažiť Sebastian Vettel zvrátiť priebeh šampionátu vo svoj prospech. Strieborné šípy sa pripravujú na najtesnejší súboj v tejto sezóne a opatrne pripúšťajú, že mestský okruh s krátkymi rovinkami, pomalými pravouhlými zákrutami a hrboľatým asfaltom, by mohol o niečo viac vyhovovať práve Ferrari. Mercedesu sa napriek objektívne o niečo pomalšiemu autu zatiaľ darí navyšovať náskok v oboch šampionátoch. Naproti tomu Scuderia zažila vlani v jednom z troch mestských štátov sveta jedno z najväčších sklamaní sezóny, keď jej monoposty skončili ešte pred prvou zákrutou. V hre by mali byť aj Červené býky, keďže v úzkych uličkách až tak veľmi nezáleží na výkone motora. Hladný po dobrom výsledku bude najmä Daniel Ricciardo, ktorý v posledných štyroch rokoch zakaždým skončil na pódiu, z toho tri krát na druhom mieste. Ako nakoniec dopadne súboj troch tímov, sa dozvieme už túto nedeľu. Šestnásta veľká cena tohto roku sa jazdí za tmy a štartuje v trochu netradičnom európskom čase desať minút po druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár