Motochart: Kontrolované víťazstvo

30.09.2018 / Branislav Ježík
Hamilton. Lewis Hamilton. (photo: SITA/AP Photo/Sergei Grits)

Hamilton. Lewis Hamilton. / (photo: SITA/AP Photo/Sergei Grits)

Veľká cena Singapuru až na zopár drobných nehôd príliš veľa vzrušenia nepriniesla. Jazdci v nedeľu šetrili pneumatiky, aby sa vyhli jednej zastávke v boxoch naviac. Rýchlosť na boxovej uličke na mestskom okruhu je totiž oproti štandardným tratiam o 20 km/h nižšia. Ako sa s touto skutočnosťou popasovali jednotlivé tímy, vám prezradí náš #motochart.

10. Racing Point Force India – Mercedes (16/NC)

Sergio Pérez v plnej nahote predviedol, prečo oňho nie je záujem v troch najväčších tímoch. V sobotnej kvalifikácii bol síce najlepším jazdcom zo zvyšku sveta, ale v nedeľu to už bolo o inom. Bodyček na tímového kolegu v tretej zákrute ešte skončil bez penalizácie, ale pre ružových panterov mal dosť zničujúce následky. Mexičan síce tvrdil, že v tretej zákrute nebolo dosť miesta pre dva monoposty, ale opakované zábery hovorili o niečom inom. Na druhú stranu treba uznať, že Esteban Ocon bol po skvelom štarte zo stredu poľa asi až príliš optimistický, keď dúfal, že mu Sergio Pérez nejaké to miesto nechá. Tým sa však čierna nedeľa pre Mexičana neskončila. V singapurských uličkách sa zasekol za Sergejom Sirotkinom, cez ktorého sa niekoľko kôl nevedel dostať. Keď sa tak konečne stalo, v návale frustrácie Rusa až príliš skoro zavrel, čo malo za následok vzájomný kontakt. Po tomto incidente už musela nasledovať penalizácia a niektorí dokonca tvrdia, že jazdec Force India ešte z toho obišiel lacno. Že tým stratil aj možnosť bojovať o bodované pozície, je asi v svetle okolností už len nepodstatná informácia.

9. Haas – Ferrari (15/18)

Romain Grosjean po pretekoch lamentoval, že účasť v záverečnej časti kvalifikácie mu bola platná ako mŕtvemu zimník. Preteky v Singapure boli totiž o šetrení pneumatík a tí, ktorí sa nezúčastnili záverečných súbojov, boli v miernej výhode, keď si mohli vybrať tvrdšiu zmes. Po návšteve v boxoch tak strácal čas zaseknutý za pomalšími jazdcami, čo malo za následok prepad v poradí. Ťažko posúdiť, či bol Francúz z tejto situácie rovnako frustrovaný, ako Sergio Pérez, faktom ale ostáva, že po ignorácii modrých vlajok, keď kvôli nemu Lewis Hamilton takmer prišiel o vedenie, nasledovala zaslúžená penalizácia.

Zato Kevin Magnussen prežil azda najhorší víkend v tejto sezóne, keď sa ani nedostal z prvej časti kvalifikácie. K bodovaným priečkam sa počas celých pretekov ani nepriblížil a po troch návštevách boxov si v závere napravil chuť, keď nielen sebe, Dánsku, ale aj Amíkom priniesol kariérne prvé najrýchlejšie kolo v pretekoch.

8. Williams – Mercedes 3 body (14/19)

Sergej Sirotkin opäť raz ohúril bojovnosťou svoj tím, keď v prvej polovici pretekov svojou tvrdou, ale férovou obranou privádzal do zúfalstva Sergia Péreza. Biely Williams mal byť pri tom podľa papierových predpokladov pre Mexičana ľahkým sústom. Obaja jazdci v monopostoch Sira Franka totiž bojovali s tým, aby sa im podarilo dostať pneumatiky do správnej prevádzkovej teploty. V sobotu kvôli tomu na najbližších súperov strácali takmer jeden a pol sekundy. Jazdec Force Indie nakoniec stratil hlavu a výsledkom bol Rusov poškodený monopost. Sergej Sirotkin sa napriek tomu nevzdával a predviedol tesné súboje s Romainom Grosjeanom a Brendonom Hartleyom. Následkom kontaktu s ružovou Force Indiou však v jednej zo zákrut nedobrzdil svoje auto a Pierra Gaslyho vyhnal až mimo trať. Športoví komisári ho za to odmenili penalizáciou, po ktorej sa mu nakoniec ušlo posledné miesto v cieli.

Lance Stroll po bodových hodoch na Monze opäť upadol do svojej letargie a v sobotu zajazdil vôbec najpomalší čas kvalifikácie. Vďaka neskorej zastávke v boxoch sa nakoniec prepracoval až na štrnáste miesto, ale inak bol v pretekoch neviditeľný.

7. Toro Rosso – Honda (13/17)

Mladé býčky išli do Singapuru po minuloročnom štvrtom mieste s veľkými očakávaniami. Vlani však bola v autách z Faenzy úplne iná zostava a Pierre Gasly stál na štarte až príliš ďaleko od prvej desiatky. V pretekoch mu navyše nepomohli ani tímoví stratégovia, ktorí ho poslali na štart na najmäkšej zmesi pneumatík. V úvode to síce Francúzovi pomohlo k prieniku na bodované miesta, ale po zastávke v boxoch nasledoval pád, keď ostal uväznený za pomalšími autami, ktoré výmena pneumatík ešte len čakala.

V tragických výkonoch pokračoval aj Brendon Hartley, ktorý je v časoch na jedno kolo až príliš pomalým jazdcom. Svojho tímového kolegu neporazil v kvalifikácii už od júna. V pretekoch síce dokáže podávať konzistentné výkony, ale zo zadných pozícií sa body získavajú len veľmi ťažko. A to je asi ten hlavný dôvod, prečo kiviho už v budúcej sezóne v kráľovskej motoristickej disciplíne neuvidíme. Jedine, že by ešte do konca sezóny predviedol niečo, z čoho by Helmut Marko padol na zadok.

6. Alfa Romeo Sauber 2 body (9/11)

Charles Leclerc prichádzal do Singapuru ako novopečený jazdec Ferrari. V uličkách ázijského Monaka napokon potvrdil svoje kvality, pre ktoré si ho v Maranelle vybrali. Piatok sa ale pre neho nezačal vôbec dobre. V prvom meranom tréningu totiž musel predčasne odstaviť svoj monopost po tom, ako sa netrafil do zákruty s číslom trinásť a zlomil pravé predné zavesenie. Neskôr ale našiel potrebnú rovnováhu a v kvalifikácii mu chýbalo len 106 tisícin sekundy, aby porazil oboch Španielov v štartovom poli a postavil sa na čelo druhej desiatky jazdcov. Aj tak mal výhodu výberu pneumatík a spoločne s nimi využili výhodu dlhšej životnosti ultramäkkých sád na prienik na bodované priečky. V cieli nakoniec skončil bezpečne na deviatej priečke práve za oboma španielskymi jazdcami a po piatich pretekoch priniesol tímu ďalšie body. Ako chuťovku si diváci mohli pozrieť jeho súboj s Pierrom Gaslym, s ktorým sa budú stretávať v budúcej sezóne v oveľa kvalitnejších monopostoch.

Marcus Ericsson po oznámení príchodu Kimiho Räikkönena už tak trochu tušil, že si v budúcej sezóne asi príliš nezajazdí. V kvalifikácii opäť nestačil na svojho tímového kolegu, za ktorým zaostal o sedem desatín sekundy. V pretekoch sa ho síce držal až do zastávky v boxoch, po ktorej mu ušla aj posledná bodovaná priečka. Napriek tomu Helvéti tento rok bodovali už po deviaty krát a vyrovnali svoju poslednú úspešnú sezónu z pred troch rokov.

5. Renault 5 bodov (8/10)

Carlosovi Sainzovi okruh v Singapure svedčí, o čom všetkých presvedčil už vlani, keď tu získal svoje najlepšie umiestnenie v kariére. Tento rok vďaka pneumatikám získal štyri pozície k dobru bez toho, aby musel predbehnúť čo i len jedno auto. Ťažko však za to viniť pneumatiky. Budúci jazdec McLarenu si jazdil tak trochu osamotené preteky, keď sa mu nedarilo priblížiť k Fernandovi Alonsovi, rovnako, ako sa stratil z dohľadu svojim prenasledovateľom. Španiel síce tento rok získal menej bodov, ako jeho tímový kolega, ale zdobí ho konzistencia, keď viac okruhov v tejto sezóne absolvovali len obaja štvornásobní majstri sveta.

Nico Hülkenberg bol jediným jazdcom stredu poľa, ktorému sa v Singapure podarilo po štarte z konca prvej desiatky na hypermäkkých pneumatikách získať aspoň jeden bod. Nemec ťažil najmä z toho, že na rozdiel od Sergia Péreza si vedel celkom rýchlo poradiť so Sergejom Sirotkinom a ku koncu pretekov dokázal jazdiť obstojné časy na pneumatikách, ktoré boli len o jedno kolo mladšie ako mal Sebastian Vettel. Aj vďaka nemu sa tak Francúzi v Pohári konštruktérov opäť dokázali bodovo o ďalší kúsok vzdialiť Amíkom z Haasu.

4. McLaren – Renault 6 bodov (7/12)

Fernando Alonso vytiahol ďalší zo svojich obdivuhodných výkonov, ktorým len potvrdil, že ešte stále nie je za zenitom svojich schopností. Je jasné, že k nedeľnému označeniu najlepší zo zvyšku sveta mu pomohol aj voľný výber pneumatík, ale siedme miesto si zabezpečil štýlom, pre ktorý ostane nezabudnuteľne zapísaný v histórii formuly 1. V jednej chvíli dokázal dokonca s pomalým McLarenom zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov. Bol to najlepší výsledok McLareu od mestských pretekov v Baku a štvrté Španielovo bodové umiestnenie v posledných siedmich pretekoch. Ďalšie body ale už tak ľahko prichádzať nebudú, obzvlášť po tom, ako sa papájovo oranžové monoposty márne snažia nájsť stratený prítlak.

V úplnom kontraste je výkon Stoffela Vandoornea, ktorý už úplne rezignoval potom, ako mu tím oznámil, že sa s ním v budúcej sezóne nepočíta. Z prvej časti kvalifikácie nepostúpil už po ôsmy krát v rade, pričom v rozhodujúcom kole sa dostal do kontaktu s bariérami hneď štyri krát. O nič lepšie to nebolo ani v pretekoch, keď na druhé auto McLarenu strácal v cieli viac ako jednu minútu. Po sľubnom začiatku sezóny tak už od konca apríla čaká na svoje ďalšie body.

3. Ferrari 25 bodov (3/5)

V druhých pretekoch v rade prišiel Sebastian Vettel o víťazstvo na okruhu, kde vyzeralo byť Ferrari rýchlejšie. Po bitke je každý generálom, ale málokto si uvedomuje, že Singapurská veľká cena sa rozhodla už dávno pred víkendom v polovici septembra. Tímy si totiž nahlasujú počet zmesí jednotlivých pneumatík už šestnásť týždňov pred tým ako sa preteky uskutočnia. Červení logicky vychádzali z toho, že na mestskej trati budú najrýchlejšie tie najmäkšie zmesi. A tak si z tej najtvrdšej objednali len jednu zmes. To ale znamenalo, že si nemohli, na rozdiel od ostatných tímov, vyskúšať vo voľných tréningoch jej vlastnosti. Ostatní prišli na to, že najtvrdšia zmes zase nie je až taká pomalá, ale Sebastian Vettel trval na tom, že v nedeľu bude jazdiť na tých najmäkších. Aby toho nebolo málo, tak to stratégovia dobabrali aj v nedeľu, keď Nemca počas zle načasovanej návštevy boxov pripravili o druhú priečku, ktorú si prácne vybojoval v prvom kole. Potom už to bolo len o šetrnom zaobchádzaní s pneumatikami, aby vydržali až do cieľa.

Kimi Räikkönen to skúsil podľa vzoru ostatných a dve tretiny pretekov odjazdil na najtvrdších gumách. Príliš mu to však platné nebolo. Všetko sa totiž začalo záhadnou stratou rýchlosti červených monopostov v záverečnej časti kvalifikácie, keď dovtedy obaja jazdci dominovali celému víkendu. Práve na okruhu, kde je predbiehanie veľmi zložité, dokáže kvalifikácia veľmi rýchlo zmeniť papierové predpoklady. Uvidíme, či sa červeným podarí zabojovať aspoň v Pohári konštruktérov. 

2. Red Bull – TAG Heuer 26 bodov (2/6)

Ako deň a noc vyzerali výkony oboch jazdcov Červených býkov počas celého víkendu. Max Verstappen sa predviedol v asi najlepšej forme od svojho víťazstva v prvý júlový deň. V sobotu predviedol jedno z najlepších kvalifikačných kôl vo svojej kariére, ale na to, kým sa bude môcť postaviť na najvýhodnejšiu pozíciu na štarte, si bude musieť ešte nejaký ten piatok počkať. Chladnú hlavu zachoval mladý Holanďan aj v nedeľu, keď ho na najdlhšej rovinke v prvom kole predbehol Sebastian Vettel, ktorý z batérií svojho auta vyžmýkal asi všetku energiu. Pokoj zachoval aj pri zastávke v boxoch, kde sa mu prevodovka zasekla na dvojke a hoci na víťazný Mercedes rýchlostne nemal, mohol sa v cieli tešiť aspoň zo skalpu druhého z kandidátov na tohtoročný titul.

Naopak, Daniel Ricciardo pôsobil skôr odovzdaným dojmom a na šiestom mieste akoby dokončil len z povinnosti. Ťažko povedať, či je to pod dojmom chystaného prestupu do Renaultu, alebo preto, že Red Bull ho už prakticky odstrihol od všetkých technických porád s tímovými inžiniermi. Austrálčan okrem dvoch tohtoročných víťazstiev ešte neskončil na pódiu a pomaly sa prepadá v priebežnom poradí nadol.

1. Mercedes 37 bodov (1/4)

Lewis Hamilton sa po letnej prestávke dostal do svojej tradičnej formy a v sobotu opäť vytiahol z rukáva jedno zo svojich úžasných kvalifikačných kôl. Niektorí dokonca povedali, že bolo jedným z najlepších z tých 79, ktoré sa mu doteraz podarilo získať. V nedeľu potom išlo všetko ako po masle a zvonku to vyzeralo ako prechádzka ružovým sadom. Celé preteky dokázal kontrolovať. Najskôr keď sa ho cez boxy pokúsil predbehnúť Sebastian Vettel a potom vtedy, keď musel manažovať svoje pneumatiky, jazdiac pred Maxom Verstappenom. Z rovnováhy ho nevyviedli ani pomalší jazdci, vďaka ktorým mu Holanďan začal dýchať nepríjemne na chrbát. Angličan vyhral štyri z posledných piatich veľkých cien a ešte pred finišom sezóny nasadil k trháku. Vďaka tomu si vybudoval najväčší náskok od konca vlaňajšej majstrovskej sezóny.

Valtteri Bottas v Singapure len potvrdil, že blokovanie jazdcov mu ide skutočne dobre. Opäť totiž dokázal za sebou udržať jedno Ferrari, keď naňho dobiedzal jeho krajan na čerstvejších pneumatikách. Smerom dopredu bol však bezzubý a Sebastiana Vettela na poslednej pódiovej priečke sa mu ani len nepodarilo ohroziť. Aj taká bola daň za slabý výkon v kvalifikácii.

Pomaly sa dostávame do tej časti sezóny, keď sa stávajú dôležitými zdanlivo bezvýznamné detaily. Aj malé rozdiely môžu zohrať kľúčovú úlohu v súboji o titul. Strieborným šípom sa to zatiaľ darí na jednotku a Lewis Hamilton ušiel svojmu prenasledovateľovi už na rozdiel 40 bodov, čo je ekvivalent jedného víťazstva a jedného tretieho miesta. Šesť pretekov pred koncom môžeme teda smelo povedať, že Angličan už môže titul len stratiť. Ako bude pokračovať súboj dvoch štvornásobných majstrov sveta, sa dozvieme už túto nedeľu. Preteky sa v Olympijskom parku v Soči definitívne rozlúčia s Európou na okruhu, ktorý trestá každú jazdeckú chybu. Šestnásta veľká cena tohto roku sa jazdí v trochu netradičnom európskom čase desať minút po jednej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár