Motochart: Nechcené víťazstvo

06.10.2018 / Branislav Ježík
Mercedesovci. (photo: SITA/AP Photo/Sergei Grits)

Mercedesovci. / (photo: SITA/AP Photo/Sergei Grits)

Veľká cena Ruska sa v kalendári vrátila k svojmu jesennému termínu práve do obdobia, keď sa začína lámať chlieb v súboji o titul šampióna formuly 1. Lewis Hamilton si v priamom súboji poradil so svojim najväčším rivalom priamo na trati, ale jeho tím spravil ešte nadprácu a priviedol ho síce nie ku kontroverznému, ale aj tak k veľmi diskutovanému víťazstvu. V Soči sa však bojovalo aj o body do Pohára konštruktérov, kde o niektorých miestach, a tým pádom aj o odmenách pre tímy, ešte stále nie je rozhodnuté. Viac vám prezradí náš #motochart.

10. Toro Rosso – Honda (NC/NC)

V Rusku neprišli do cieľa dvaja jazdci a zhodou okolností obaja sadajú do kokpitov Toro Rosso. Ešte väčšiu zhodou okolností nájdeme ak sa pozrieme späť do histórie. Ak sa totiž niekedy v minulosti stalo, že v pretekoch vypadli LEN dvaja jazdci a obaja boli z jedného tímu, VŽDY to bolo Toro Rosso. Navyše na brehu Čierneho mora odstúpil tak Pierre Gasly, ako aj Brendon Hartley v piatom kole s poruchou zadných bŕzd, keď obaja kvôli tomu spravili hodiny už v prvej zákrute. Náhoda? Nemyslím si. Ak neveríte, pozrite si výsledky Veľkých cien Japonska 2009, Bahrajnu 2015 a samozrejme tohtoročnej v Rusku.

Jediným pozitívom bolo, že mladé býčky nasadili v piatok do svojich áut ďalšiu vývojovú verziu pohonnej jednotky Honda. Tá spravila na všetkých v tíme veľký dojem, keď Pierre Gasly bol s ňou v druhom meranom tréningu len tesne za monopostami Force India. Ale v sobotu už putovala do továrne Hondy, kde by ju mali vyladiť pre preteky na domácom okruhu. Jazdci si samozrejme odpykali trest za jej nasadenie už v Soči, takže obaja štartovali z posledného miesta. Inak zaujal už len mladý Francúz, ktorého na štarte vystrašili karbónový úlomok niektorého z monopostov, rútiaci sa priamo na jeho prilbu. To sú prípady, keď majú navrch odporcovia systému ochrany hlavy, ktorý tento rok zaviedla FIA. Tí sú radšej naklonení ochrannému štítu, ale FIA je zatiaľ neoblomná.

9. Williams – Mercedes (15/18)

Williams Sergejovi Sirotkinovi nedal príliš dobré auto na to, aby sa mohol v dobrom svetle predviesť pred domácimi fanúšikmi. Možno aj preto Rus povedal, že to boli jeho najbolestivejšie preteky roka. S najhorším monopostom v štartovom poli sa príliš veľa vody namútiť nedá. Penalizácie ostatných jazdcov ho síce posunuli až na trináste miesto na štarte, v pretekoch sa však rýchlosť (alebo skôr pomalosť) monopostov Williams oklamať nedala. Ruský bohatier skončil v cieli pred zrakom svojho prezidenta na poslednom mieste, napriek tomu, že jeho tímový kolega štartoval až za ním. Tešiť ho môže aspoň to, že v kvalifikačných súbojoch vedie nad Lanceom Strollom už 10:6 a je len krôčik od toho, aby v tomto smere vyšiel z celej sezóny ako víťaz. Kanaďan totiž stále viac pôsobí dojmom, že sa len vozí a už sa nemôže dočkať konca sezóny, keď bude môcť presadnúť do ružového monopostu Force India.

8. McLaren – Renault (14/16)

Frustrácia Stoffela Vandoornea zo situácie, v ktorej sa ocitol, snáď už ani nemôže byť väčšia. V Rusku nedokázal poraziť tímového kolegu v kvalifikácii ani na šestnásty pokus a to je čo povedať, ak zoberieme do úvahy fakt, že Španiel dostal penalizáciu za výmenu pohonnej jednotky, riadiacej jednotky a batérie. Belgičan tak kráča v stopách Nelsona Piqueta juniora, ktorého podobne zničil Španiel v sezóne 2008. Fernando opäť raz zaujal len vysielačkovou komunikáciou so svojím pretekovým inžinierom. Inak bol v Soči McLaren pohodlne druhým najpomalším autom, čomu zodpovedajú výsledky. Nepodarený víkend druhého najstaršieho tímu korunoval napokon Lando Norris, ktorý sa chystá nahradiť Stoffela Vandoornea v budúcej sezóne. V prvom meranom tréningu síce v aute Fernanda Alonsa o jednu desatinu sekundy porazil Belgičana, keď sa však pár minút na to posadil do kokpitu formuly 2, kde bojoval s juniorom Mercedesu Georgeom Russellom o titul, kopil jednu chybu za druhou. Najskôr pri výmene pneumatík zastavil pri nesprávnej garáži, aby potom z boxov vyrazil s ešte nepripevnenou pneumatikou. Aby toho nebolo málo, tak v druhých pretekoch stratil v zahrievacom kole svoju pozíciu, za čo si vyslúžil penalizáciu a definitívne tak stratil šancu na to, že do F1 príde ovenčený titulom šampióna druhej najsilnejšej európskej formulovej súťaže.

7. Renault (12/17)

Francúzi sa snažili súperov prechytračiť už v kvalifikácii, keď dali prednosť výberu pneumatík pred pretekmi a tým pádom do prostrednej časti kvalifikácie jeho jazdci ani nenastúpili. Na rozdiel od Singapuru však na hladkom asfalte v Soči hrali prím iné pneumatiky. Žltočierne monoposty tak strácali hneď od začiatku a nepomohli im ani neskoré zastávky v boxoch. Na čerstvejších pneumatikách jednoducho nemali správne tempo. Keď k tomu prirátame aj nutnosť šetriť v závere palivo, vieme, prečo piloti nedokázali dohnať stratu, ktorú nabrali na začiatku. A tak hoci Nico Hülkenberg pred výmenou pneumatík pomerne dlho okupoval siedmu pozíciu, na najbližšiu bodovanú priečku mu v cieli chýbalo dvadsať sekúnd.

Carlos Sainz sa priplietol do poštartových strkaníc so Sergejom Sirotkinom a Marcusom Ericssonom, čo ho naoko nestálo pozíciu. V prvej tretine sa totiž ešte dokázal držať svojho tímového kolegu, ale poškodená podlaha a pravá bočnica jeho R.S.18 si onedlho vybrala svoju daň, keď bol až o sekundu pomalší, ako ostatní súperi. Španiel sa začal prepadať poradím dolu až na konečné predposledné miesto v cieli. Čo je horšie, Amíci z Haasu sa k Francúzom v Pohári konštruktérov opäť nebezpečne priblížili.

6. Racing Point Force India – Mercedes 3 body (9/10)

Ružoví panteri si v Soči brúsili zuby na poriadnu bodovú nádielku a hoci bodovali s oboma monopostami, tri body sú predsa len sklamaním. Preteky boli po blamáži v Singapure tento raz riadené z boxovej uličky, ale ani jeden z jazdcov nenašiel recept na Kevina Magnussena. Dokonca ani na predĺženej DRS zóne. Lepším z oboch jazdcov bol opäť Esteban Ocon, ale čím viac sa blíži koniec sezóny, tým viac začínajú prevládať názory, že mladého Francúza v kráľovskej motoristickej disciplíne v budúcom roku neuvidíme. Niektorí odborníci už teraz začínajú biť na poplach a poukazujú na to, že je niečo zhnité v štáte formulovom. Na druhú stranu by to nebolo po prvý krát, keď v F1 zvíťazí politika nad zdravým rozumom.

U ružových tak podľa všetkého ostane Sergio Pérez, pričom oficiálne oznámenie sa očakáva na jeho domácej veľkej cene. V Soči si cez vysielačku vydupal príležitosť zaútočiť na monopost Haas, takže mu tímový kolega musel uvoľniť miesto. Ale podobne ako on, aj Mexičan si vylámal zuby na dánskom jazdcovi a tak svoju pozíciu musel poslušne vrátiť späť. V kvalifikačných súbojoch pritom prehráva s Estebanom Oconom už 4:12, žiaľ (alebo našťastie – podľa toho z ktorej strany sa na to pozeráte), jeho sponzori sú ochotní zaplatiť za sedačku viac, ako Mercedes.

5. Haas – Ferrari 4 body (8/11)

Zlý muž™ Kevin Magnussen sa po singapurskom prepadáku stihol dať dokopy a v Soči predviedol svoj tohtoročný štandard. Opäť bol z oboch jazdcov Haasu rýchlejší a viedol útok Amíkov na ďalšie body. Keďže Červené býky dostali za výmenu rôznych súčastí monopostu penalizácie, postavil svoj monopost na štarte dokonca na piate miesto a vyrovnal tak svoj najlepší kvalifikačný výsledok v tejto sezóne z Rakúska a Nemecka. Stal sa tak najlepším zo zvyšku sveta, ale v nedeľu mu hneď po štarte ukradol tento primát Charles Leclerc. Neskôr už s ním bojovať nedokázal a musel sa sústrediť skôr na defenzívu proti dotierajúcim ružovým monopostom Force India. V priebežnom poradí šampionátu mu ale body nakoniec stačili na to, aby aj tu zaujal pozíciu najlepšieho zo zvyšku sveta.

Romain Grosjean si v Soči mohol vydýchnuť, keďže Amíci oznámili, že s ním rátajú do jedného zo svojich áut aj v budúcej sezóne. Francúz podal v kvalifikácii na rozdiel od niekoľkých posledných pretekov len vlažný výkon a nie inak tomu bolo aj v pretekoch. Tam skončil tesne za bodovanými priečkami. Uvidíme, či s potvrdením jeho zmluvy nemali v Haase predsa len ešte chvíľu počkať. Pri naháňačke s Renaultom sa totiž počíta každý bod.

4. Alfa Romeo Sauber 6 bodov (7/13)

Charles Leclerc sa opäť po nevýraznom piatku rozbehol a v Soči bol najrýchlejší zo zvyšku sveta v sobotňajšom meranom tréningu, v prvej a aj druhej časti kvalifikácie. Už už to vyzeralo, že Monačan dosiahne ďalší životný výsledok a postaví svoje auto do tretej rady, keď sa pred neho v rozhodujúcej chvíli dostali skúsenejší mladíci Kevin Magnussen a Esteban Ocon. Jazdec Sauberu však nehádzal flintu do žita a v nedeľu si hneď v prvom kole vzal svoju pozíciu nekompromisne späť. Odvtedy až do cieľa ho súperi viac nevideli. Skončil len o jednu priečku nižšie, ako je jeho doterajšie najlepšie umiestnenie, čo je vzhľadom na to, že v cieli boli všetky autá elitnej trojice tímov, ďalší dobrý výsledok. Vo Ferrari si právom už teraz mädlia ruky.

Marcus Ericsson už má oficiálne potvrdené, že v budúcej sezóne si vymení miesto s tímovým testovačom Antoniom Giovinazzim, takže akýkoľvek dobrý výsledok už do konca sezóny dosiahne, bude to hodnotené ako s krížikom po funuse. V Soči si prvý krát po dlhej dobe vyskúšal súboje v záverečnej časti kvalifikácie, ale bol to skôr dôsledok penalizácií a toho, že Renault vzdal predčasne svoje snahy, ako potvrdenie jeho zlepšujúcej sa formy. Aby toho nebolo málo, tak v prvom meranom tréningu si Antonio Giovinazzi, ktorý zasadol do jeho kokpitu, dovolil poraziť o tri desatiny sekundy Charlesa Leclerca.

3. Red Bull – TAG Heuer 18 bodov (5/6)

Max Verstappen oslávil v Soči svoje 21. narodeniny, čo znamená, že definitívne dosiahol dospelosť a pivo si môže kúpiť onedlho už aj pri Veľkej cene USA. Ale Holanďan ako keby dospel aj na trati a v nedeľu predviedol výkon hodný starého harcovníka. Už po ôsmych kolách bol na papierovo najpomalších pneumatikách na pozícii, z ktorej by odštartoval, ak by nedostal penalizáciu za výmenu pohonnej jednotky a batérie. Neskôr na prvom mieste odkrúžil najväčší počet kôl, ale keďže štartoval z poslednej rady na štarte, spadol po výmene pneumatík späť na piate miesto. Prečo však na posledných desať kôl nedostal najrýchlejšie pneumatiky, ostávalo pre fanúšikov záhadou. Vysvetlenie podali samotné Červené býky, ktoré dva body naviac za štvrté miesto, nespasia. A tak sa rozhodli radšej pošetriť motor.

Zato Daniel Ricciardo ostal dlžný veľa svojej povesti, keď rovnako ako jeho tímový kolega dostal penalizáciu za výmenu pohonnej jednotky. V minulosti však dokázal predviesť aj vzrušujúcejšiu stíhaciu jazdu. V Soči mu príliš nepomohlo ani to, že si na štarte poškodil predné krídlo. Ale nakoniec aj tak dostal svoj Red Bull tam, kam podľa papierových predpokladov patrí. Ťažko mu teda niečo vyčítať, akurát že za tímovým kolegom strácal v cieli takmer 50 sekúnd.

2. Ferrari 27 bodov (3/4)

Ferrari tento raz v Rusku nestačilo s dychom hneď od začiatku víkendu. Tím, ktorý bol vlani v Olympijskom parku najrýchlejší, strácal v kvalifikácii viac ako pol sekundy. Podľa nemeckých médií môže za to nový senzor, ktorým FIA kontroluje množstvo energie pochádzajúcej z batérií. To je striktne obmedzené, čo sa Ferrari podľa Mercedesu snažilo obísť tak, že svoju batériu rozdelilo na dve časti. Či to bolo skutočne tak, nám ukážu až najbližšie preteky. Každopádne, nikto doteraz nedokázal nelegálnosť červených monopostov, ktoré na druhej strane svoju rýchlostnú výhodu na výjazde zo zákrut nedokázali zužitkovať. V pretekoch síce stratégovia skákajúceho koníka dokázali využiť zaváhanie Lewisa Hamiltona, Angličan si však v priamom súboji v štvrtej zákrute vzal svoju pozíciu späť. Sebastianovi Vettelovi sa tak opäť o ďalší kúsok vzdialil tohtoročný titul a stačiť mu nemusí už ani to, keď vyhrá všetky zvyšné veľké ceny.

Nemcovi príliš nepomohol ani Kimi Räikkönen, na ktorého bude odkázaný, ak bude chcieť čo najdlhšie snívať svoj sen o majstrovskej korune. Fín bez povšimnutia odjazdil v Rusku osamotené preteky v území nikoho. Bez nejakých chýb, ale po nevýraznom výkone prišiel do cieľa na rovnakej pozícii, na ktorej odštartoval aj do pretekov. Tím z Maranella tak začína naberať stratu už aj v Pohári konštruktérov.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Naivne vyzerali v nedeľu popoludní všetci, ktorí neverili tomu, že Mercedes degradoval Valtteriho Bottasa na domestika. Prvé náznaky o tom prišli už v Nemecku, ale Valtteri Bottas a Toto Wolff sa nás snažili presvedčiť, že o tom budú v Brackley ešte len rozhodovať. Rakúšan si však zrežíroval preteky podľa vlastného scenára a Fín tak prestrel Lewisovi Hamltonovi červený koberec na ceste k piatemu víťazstvu z posledných šiestich veľkých cien. Iste, podľa niektorých mal na to Mercedes právo, ale jeho využitie pri náskoku, akým obhajca titulu disponoval už pred pretekmi, sa zdalo byť zbytočné. Navyše zabudli o tom na taktickej porade pred pretekmi povedať Valtterimu Bottasovi. Sám Angličan z darovaného víťazstva príliš neoplýval nadšením, keď povedal, že nie je naň príliš hrdý. Ale keď opadli prvé emócie, nezabudol pripomenúť, že podobným spôsobom predsa víťazil aj Michael Schumacher. Na nemeckú legendu mu už v historických tabuľkách chýba „len“ 21 prvých miest. Ak si v nasledujúcich dvoch sezónach zachová súčasnú výkonnosť, bude v roku 2020 siahať aj na tento rekord. Nehovoriac ešte o prednedávnom zdanlivo nedosiahnuteľných siedmich tituloch majstra sveta.

Na druhej strane Lewisovi Hamltonovi asi ťažko niečo vyčítať. Najrýchlejší bol počas všetkých tréningov, aj počas celej kvalifikácie, až pokým v rozhodujúcom kole nespravil osudnú chybu, ktorá ho stála prvé miesto na štarte, čo dokázal jeho tímový kolega náležite využiť. Valtteri Bottas by si určite za smolu, ktorá ho tento rok sprevádzala, ale aj služby, ktoré tímu nie raz pomohli k dobrým výsledkom, prvé miesto zaslúžil. Bude si naň však musieť počkať až na úplný záver sezóny, keď už bude o všetkom rozhodnuté a väčšinu divákov už výsledky zaujímať nebudú.

Ôsme víťazstvo v sezóne priblížilo Lewisa Hamiltona o ďalší krôčik k piatemu titulu. Vypisovať tu teraz matematické kombinácie umiestnení, ktoré mu budú stačiť na obhajobu majstrovskej koruny je podľa všetkého zbytočné. Angličan nie je Nico Rosberg, ktorý v tejto situácii jazdil na istotu. Je to dravec, ktorý pôjde za svojou korisťou, kým ju s vynaložením čo najmenšej námahy neuloví. Aby sa potom mohol venovať zaslúženým oslavám s priateľmi a v ostatných pretekoch zvyšku štartového poľa predhodil zvyšky z hostiny v podobe víťazných pohárov. Isté je zatiaľ len to, že v Japonsku šampióna pre tento rok ešte nespoznáme. Na klasickom okruhu v Suzuke by mal jazdcov po pár rokoch opäť podľa predpovedí potrápiť tajfún, ktorý dostal názov Kong-Rej. Aj preto bude zaujímavé sledovať, ako sa s premenlivými podmienkami vysporiadajú jazdci a tímy. Kto to chce vidieť naživo, bude si musieť privstať. Sedemnásta veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu desať minút po siedmej hodine rannej.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár