Motochart: Päťdesiate víťazstvo

21.10.2018 / Branislav Ježík
Hamilton a Vettel. (photo: SITA/AP Photo/Darron Cummings)

Hamilton a Vettel. / (photo: SITA/AP Photo/Darron Cummings)

Japonsko miluje formulu 1 a formula 1 miluje Japonsko. Alebo skôr Japoncov, ktorí ostávajú na tribúnach dávno po tom, ako sa skončí kvalifikácia, či preteky. Na iných okruhoch do troch hodín nenájdete na tribúnach ani živú dušu, ale v Suzuke fanúšikovia v sobotu neúnavne sledovali prácu svojich tímov v boxoch. A rovnako v nedeľu ostali sedieť, aby si na veľkoplošných obrazovkách pozreli najlepšie momenty pretekov. Nehovoriac o niekedy až uletených kreáciách, podľa ktorých je na prvý pohľad jasné, ktorému tímu kto fandí. A to si píšte, že svojich oddaných fanúšikov tu má každý tím a aj ten najpomalší jazdec! Dohromady to vytvára neuveriteľnú atmosféru a aj preto sa sem všetci každý rok vracajú. Ako prebiehali tohtoročné súboje v krajine vychádzajúceho slnka vám prezradí náš #motochart.

10. Williams – Mercedes (16/17)

Monoposty Sira Franka opäť zaujali pozície, ktoré im patria po väčšiu časť aktuálnej sezóny. Teda posledné dve. Obaja jazdci bojujú len medzi sebou a v takejto situácii je asi ťažké hľadať dostatočnú motiváciu. V kvalifikačnom súboji bol tento raz rýchlejší Lance Stroll, ale rozdiel bol len päť stotín sekundy. Vďaka penalizáciám súperov však mladý Kanaďan do pretekov odštartoval zo štrnástej priečky. Ale v nedeľu sám dostal penalizáciu, keď sa v súboji s Fernandom Alonsom v prvom kole dostal mimo trať a naspäť sa vrátil dosť nebezpečným spôsobom. Následne spadol na posledné miesto, odkiaľ sa už do konca pretekov nevyhrabal.

O nič lepšie na tom nebol ani Sergej Sirotkin. V sobotu bol prvým nepostupujúcim z úvodnej časti kvalifikácie. Ani v nedeľu to nebolo o nič lepšie. Počas pretekov sa stále pohyboval okolo sedemnástej priečky, teda tej, z ktorej odštartoval, aby nakoniec v cieli skončil necelých päť sekúnd pred tímovým kolegom. Lepšie to však s Williamsovými monopostami do konca sezóny už nebude.

9. McLaren – Renault (14/15)

To, čo sme napísali o Williamse o niečo vyššie, platí v plnej miere aj o McLarene. Druhý najstarší tím formuly 1 už rezignoval na vylepšovanie aktuálneho monopostu a všetky sily vrhol na ten budúcoročný. Veľa teda nemôžeme očakávať ani od papájovooranžových áut. Rezignovane vyzerá už aj dvojnásobný majster sveta, ktorý sa dokázal namotivovať k výnimočným výkonom za každých okolností. V Japonsku mu bolo jasné, že na lepšie, ako dvanáste miesto McLaren nemá a za to sa body nerozdávajú. Fernando Alonso sa tak už v zostávajúcich veľkých cenách môže zamerať len na prekonanie rekordu Michaela Schumachera v počte odjazdených kôl počas kariéry. Na Nemca mu chýba 174 kôl, pričom do konca sezóny ich na jazdcov čaká ešte 253.

Čo je horšie, Force India už McLarenu dýcha na chrbát a v priebehu piatich pretekov sa dokázal nový tím dostať na rozdiel pätnástich bodov. Vzhľadom na kvalitu ružových monopostov je preto len otázkou času, kedy tím z Woningu príde o šieste miesto v Pohári konštruktérov.

8. Alfa Romeo Sauber (12/NC)

Marcus Ericsson opäť narobil prácu svojim mechanikom. Tento raz to bolo v prvej časti kvalifikácie, kde po jazdeckej chybe poškodil zadnú časť svojho Sauberu a zlomil aj pravé predné zavesenie. O niečo lepšie bol na tom už tradične Charles Leclerc, ktorý aj v Japonsku postúpil do prostrednej časti kvalifikácie. Tu vo svojom prvom kole zajazdil len priemerný čas, no a potom už začalo pršať. Aj tak to nakoniec po penalizácii Estebana Ocona stačilo na štart s desiatej priečky.

V nedeľu sa však všetko otočilo naruby. Stopku Charlesovi Leclercovi vystavil Kevin Magnussen, ktorý svoju pozíciu bránil tak urputne, že Monačan doňho zozadu narazil, čo malo pre oboch v konečnom dôsledku fatálne následky. Česť tímu tak zachraňoval Marcus Ericsson, ktorého Helvéti poslali do pretekov s jednozastávkovou stratégiou, pričom gumy menil hneď v úvode pri výjazde bezpečnostného vozidla. Z posledného miesta na štarte sa ale veľké zázraky robiť nedajú a dvanáste miesto nakoniec nie je v tomto ohľade až taký zlý výsledok.

7. Toro Rosso – Honda (11/13)

Honda si na domáce preteky pripravila vylepšený motor a hneď sa to prejavilo aj na výsledkoch mladých býčkov v kvalifikácii. Šieste a siedme miesto na štarte je zatiaľ to najlepšie, čo sme tento rok v ich podaní videli. V nedeľu už šéfovia japonského výrobcu pohonných jednotiek toľko dôvodov na úsmev nemali. Brendon Hartley, ktorému sa po dlhej dobe podarilo zdolať v kvalifikácii tímového kolegu, stratil na štarte štyri pozície. Až do svojej jedinej zastávky v boxoch sa držal na dohľad bodovanej desiatky. Ale tento raz to nezvládli stratégovia mladých býčkov, ktorí oboch jazdcov nechali až príliš dlho na trati na červených pneumatikách, a tí potom strácali drahocenné desatinky. Pierre Gasly napriek tomu siahal na vytúžený bod, ale tri kolá pred koncom ho z prvej desiatky vyšupol Carlos Sainz. Na domáce body si tak budú musieť v Honde minimálne ďalší rok počkať.

6. Renault 1 bod (10/NC)

Francúzi vďaka Carlosovi Sainzovi vydolovali v Japonsku jeden bodík. Po ďalšom prepadáku v kvalifikácii to v nedeľu čakal asi málokto. Aj ten jeden bodík však môže mať na konci sezóny cenu zlata. Napriek tomu sa nedá ubrániť dojmu, že Renault po letnej prestávke výkonnostne upadá. A spolu s ním ide nadol aj forma Nica Hülkenberga, ktorý od domácich pretekov na konci júla získal len jeden bod, nehovoriac o výkonoch v kvalifikáciách. Na Nemca sa dokonca v priebežnom poradí šampionátu bodovo dotiahli Sergio Pérez a Kevin Magnussen. V Renaulte sa navyše pred novou sezónou opäť rozhodli prekopať celú pohonnú jednotku, čo neveští nič dobrého. Ak sa žltočiernym nepodarí udržať štvrté miesto v Pohári konštruktérov, bude to veľké sklamanie, nie len pre tím, ale aj pre všetkých ostatných.

5. Haas – Ferrari 4 body (8/NC)

Romain Grosjean začína dokazovať, že si ešte predsa len jednu šancu na zotrvanie v F1 zaslúži. Od Veľkej ceny Kanady postúpil zakaždým medzi desať najlepších kvalifikantov, čo je desať krát v rade. Pri fáze virtuálneho bezpečnostného vozidla sa ale nechal dobehnúť Sergiom Pérezom, ktorý ho nakoniec pripravil o dva body a aj titul najlepšieho jazdca zo zvyšku štartového poľa v Japonsku. V posledných siedmich pretekoch bodoval Francúz už po štvrtý krát a momentálne je to on, kto ťahá Amíkov na štvrté miesto Pohára konštruktérov.

Zato zlý muž™ Kevin Magnussen doplatil v druhej časti kvalifikácie na to, že ho tím vypustil o z boxov príliš neskoro. V pretekoch potom ukázal, že je hodný svojej povesti a keď trochu nezmyselne zakľučkoval pred Charlesom Leclercom, prišla od mladého Monačana rana zozadu a defekt pneumatiky. Ako sa ukázalo, škody boli vážnejšie, než to na prvý pohľad vyzeralo a Dán musel nakoniec svoj monopost odstaviť. Ukončil tak sériu pätnástich dojazdov do cieľa v rade, čo je mimochodom najviac zo všetkých jazdcov v tejto sezóne. Bodoval však len raz z posledných štyroch pretekov a jeho body by sa teraz Amíkom veľmi hodili.

4. Racing Point Force India – Mercedes 8 bodov (7/9)

Súboj o najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta sa nám ku koncu sezóny poriadne zamotáva. Na siedmom mieste priebežného poradia sa po japonských pretekoch ocitla hneď trojica jazdcov a s odstupom štyroch bodov nasledujú ďalší dvaja. Sergio Pérez, ktorý patrí medzi túto trojicu, na Suzuke dlho hľadal recept, ako sa dostať cez Romaina Grosjeana. Príležitosť sa naskytla až s vyhlásením fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla. Ako v nej správne spomaliť, si naštudoval lepšie práve Mexičan so svojím tímom a nakoniec sa pred prekvapeného Francúza dostal a rovnako, ako v predchádzajúcich dvoch ročníkoch na Suzuke vybojoval siedme miesto.

Naopak, dostatočne sa nepodarilo počas jedného z voľných tréningov spomaliť Estebanovi Oconovi, za čo nasledovala penalizácia troch miest na štarte. V prvom kole si však polepšil na deviate miesto, ktoré už do konca pretekov nepustil. Svojou trochou tak tiež prispel k tomu, že ružoví panteri sa zase o kúsok priblížili šiestemu miestu v Pohári konštruktérov. A práve mladý Francúz je tým, kto o štyri body zaostáva za trojica najlepších jazdcov zvyšku sveta.

3. Ferrari 18 bodov (5/6)

Typický taliansky chaos zavládol v sobotu v boxoch, keď červení poslali na suchý okruh s pneumatikami do prechodného dažďa obe svoje autá. O chvíľu síce pršať skutočne začalo, ale to už mali súperi rýchle kolá zajazdené na rýchlejších suchých gumách. Sebastian Vettel tak musel štartovať až z deviatej priečky, ale pomerne rýchlo sa dostal na štvrté miesto za Maxa Verstappena. Na ňom si v zákrute Spoon opäť vylámal zuby a po hodinách prakticky daroval tohtoročný titul Lewisovi Hamiltonovi. Bola to už siedma chyba Sebastiana Vettela, alebo Ferrari v tejto sezóne. Pri tejto sa Nemec vôbec nechoval ako štvornásobný majster sveta, ale skôr ako netrpezlivý nováčik. Každopádne po celom víkende si nemali čo vyčítať tak nemecký jazdec, ako aj samotná Scuderia. Strata v šampionáte narástla na 67 bodov, pričom v hre ich je do konca sezóny už len 100. V tejto situácii už asi aj v Maranelle pochopili, že aj tohtoročný titul im ušiel pomedzi prsty.

Holanský jazdec Červených býkov pritom hneď po štarte prišiel do kontaktu aj s druhým Ferrari, čo malo za následok stratu pomerne veľkej časti prítlaku na aute Kimiho Räikkönena. Fín tak podobne, ako v Rusku, odjazdil osamotené preteky v území nikoho. Rovnako ako Sebastianovi Vettelovi sa červeným vzďaľuje aj titul v Pohári konštruktérov, kde naposledy triumfovali ešte v roku 2008. Tu strata Talianov narástla na 78 bodov, keď v hre ich je už len 172. Nepomáha im v tom ani tohtoročný monopost, pri ktorého vývoji sa podľa všetkého dostali inžinieri do slepej uličky, čo má za následok stratu rýchlosti v posledných troch pretekoch.

2. Red Bull – TAG Heuer 27 bodov (3/4)

Max Verstappen opäť ukázal svoj nekompromisný štýl jazdenia a pri obrane vlastnej pozície sa svojsky vysporiadal s oboma Ferrari, keď im nenechal žiadne miesto. Na druhej strane, prečo by aj mal? Tretiu priečku si udržal aj po päťsekundovej penalizácii a po letnej prestávke pokračuje v zbieraní dvojciferných bodových úlovkov pre Červené býky.

Úplne opačne je na tom Daniel Ricciardo, ktorého v kvalifikácii opäť zrazila na kolená mechanická porucha. Tento raz bola na vine škrtiaca klapka. Piaty krát v posledných siedmich veľkých cenách mu tak nebolo dopriate bojovať s najlepšími desiatimi o postavenie na štarte. V nedeľu sa opäť musel predierať štartovým poľom, ale v cieli skončil hneď za svojím tímovým kolegom. Na viac v danej situácii až asi pomýšľať nemohol.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Lewis Hamilton v Japonsku dominoval podobne, ako v Soči a len kúsok mu chýbalo, aby prežil dokonalý víkend. Paradoxne za to môže Sebastian Vettel, ktorý sa postaral o to, že Angličanovi nepribudne v kariérnych štatistikách šiesty Grand Slam. V 52. kole totiž jazdec Ferrari stanovil najrýchlejšie kolo pretekov. Ale inak to bol stále ešte stále štvornásobný majster sveta Mercedesu, kto bol najrýchlejším vo všetkých meraných tréningoch, vo všetkých častiach náročnej kvalifikácie a nakoniec viedol aj v každom jednom kole Veľkej ceny Japonska. Pre Mercedes získal 50. prvenstvo, a po Michaelovi Schumacherovi sa stal len druhým jazdcom, ktorý vyhral toľko krát pre jeden tím. Pre seba získal už 71. víťazstvo (na legendárneho Nemca mu ich chýba už „len“ dvadsať) a šieste v siedmich pretekoch. Na titul to zatiaľ ešte nestačilo, ale ak Lewis Hamilton nemá rád slová o tom, že má na ňom už jednu ruku, tak by sa dalo povedať, že stojí pri ňom a už sa ho takmer dotýka. O tom, že ho získa už nepochybujú asi ani v Maranelle, aj keď sa nás snažia presvedčiť o opaku.

K svojmu priemeru sa vrátil aj Valtteri Bottas a na obľúbenom okruhu svojho tímového kolegu si ani neškrtol. V kvalifikácii zaostal o štyri desatiny sekundy, čo mu ale pri sile strieborných monopostov úplne v pohode stačilo na druhé miesto na štarte a nakoniec aj v cieli. Aj svojim dielom tak prispel k tomu, že Mercedes sa míľovými krokmi priblížil k zisku piateho Pohára konštruktérov v rade. K nemu má však nemecká automobilka zatiaľ o kúsoček ďalej, ako Lewis Hamilton ku korune šampióna.

Dalo by sa povedať, že tohtoročná sezóna prebieha ako cez kopirák s tou vlaňajšou. Rovnako, ako vtedy, aj teraz má Lewis Hamilton po sedemnástich odjazdených pretekoch na svojom konte 331 bodov. A Sebastian Vettel? Vlani mal v tom istom čase bodov 265, dnes je to 264. Cestičky k rovnakým výsledkom však boli v niečom odlišné a napriek väčšiemu bodovému rozdielu bol tohtoročný súboj o titul predsa len o niečo tesnejší. Nemec sa však sériou dosť hrubých chýb pripravil o výhodu, ktorú si vytvoril v prvej polovici šampionátu, šo mu už teraz vyčítajú nekompromisní talianski novinári.

Vlani sa Lewis Hamilton v osemnástych pretekoch stal štvornásobným majstrom sveta. Nebolo to síce štýlovo víťazstvom, ale potrebný počet bodov predsa len získal. Tento rok je sezóna o jedny preteky dlhšia a všetko sa odohráva na inom mieste. V Austine získal Angličan svoj tretí titul v roku 2015. Navyše zo šiestich ročníkov, ktoré sa tu doposiaľ odohrali, tu dokázal vyhrať hneď päť krát. Hlavne úvodná časť sa nechala inšpirovať okruhom v jeho obľúbenom Silverstone, kde má podobné štatistiky. Ale pozor! Jediným jazdcom, ktorý ho v Texase dokázal poraziť, bol v roku 2013 Sebastian Vettel. Ten istý Sebastian Vettel, ktorý tento rok prerušil jeho štvorročnú nadvládu práve v Silverstone. Od začiatku júla sa však veľa vecí zmenilo. V matematike je ale všetko rovnaké a jazdec Mercedesu potrebuje získať o osem bodov viac, ako jeho jediný súper. Či sa mu to podarí, sa dozvieme už túto nedeľu. Osemnásta veľká cena tohto roku štartuje v prime time desať minút po ôsmej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár