Motochart: Víťazstvo po rokoch

28.10.2018 / Branislav Ježík
Kimi Raikkonen. (photo: SITA/AP Photo/Darron Cummings)

Kimi Raikkonen. / (photo: SITA/AP Photo/Darron Cummings)

Formula 1 sa po štyroch mesiacoch vrátila na americký kontinent. V Texase sa očakávalo takmer letné počasie, všetkých ale prekvapil studený front z Kanady, vďaka ktorému takmer celý piatok prepršal. Tímy tak nemali dostatok času vyskúšať si rýchlosť degradácie pneumatík do sucha, čo sa nakoniec postaralo o dramatickú zápletku v dramatických nedeľných pretekoch. Skvelé divadlo korunoval svojím víťazstvom najstarší jazdec štartového poľa, ktorému ho doprial snáď každý, kto aspoň trochu sleduje veľké ceny. Zaujímavé veci sa však diali aj mimo trate. Prvý krát od roku 2007 boli diskvalifikovaní dvaja jazdci dvoch rôznych tímov. Nie len o tom všetkom bude náš najnovší #motochart.

10. Haas – Ferrari (NC/DQ)

Amíci si takto domáce preteky rozhodne nepredstavovali. Romain Grosjean sa v sobotu už po jedenásty krát v rade dostal medzi najlepšiu desiatku. V nedeľu mal ale čo robiť, aby si pred komisármi našiel správnu výhovorku. Ak by totiž za haváriu, ktorú po štarte spôsobil, dostal tri trestné body, musel by schladiť hlavu si a v Mexiku od F1 oddýchnuť. Pred nárazom, začal brzdiť pomerne skoro, čo nakoniec komisárov obmäkčilo a Francúz si odniesol len jeden trestný bod. V krajine Aztékov však bude musieť sekať dobrotu, pretože stále bude platiť to isté, čo v Austine.

Kevin Magnussen od letnej prestávky v kvalifikáciách akoby strácal dych a tímového kolegu sa mu podarilo poraziť len raz. V pretekoch je paradoxne situácia skôr opačná. Dánovi sa podarilo vklíniť medzi dva monoposty Force Indie a v cieli skončil na deviatom mieste. Pár hodín po prejazde cieľom však prišla studená sprcha v podobe diskvalifikácie. Komisári totiž zistili, že auto Haasu prekročilo maximálnu spotrebu paliva, ktoré je stanovené na 105 kg na preteky o celých 17 dekagramov. Poradie sa teda posúvalo a Amíci, ktorí pri naháňačke monopostu Force India trochu zariskovali, odchádzali bez bodu.

9. Williams – Mercedes (13/14)

Sergej Sirotkin už v Austine rozhodol o tom, že v kvalifikačných súbojoch bude v tejto sezóne lepší, ako tímový kolega. Či mu to však pomôže predĺžiť angažmán o ďalší rok, je otázne. Posledné reálne voľné miesto už totiž ostalo len vo Williamse. Aký je však Rus v skutočnosti dobrý jazdec, možno vo Williamse len tušia. Zato do peňaženky jeho sponzorov vidia oveľa viac. V Austine si Rus navyše v jedenástej zákrute prvého kola poškodil prednú časť auta v súboji s Maxom Verstappenom. V už aj tak zlom aute sa preto príliš veľké zázraky robiť nedali.

Lance Stroll síce štartoval z pätnásteho miesta, ale v úseku za prvou zákrutou si zopakoval súboj s Fernandom Alonsom z predchádzajúcich veľkých cien v Soči a v Suzuke. Tento raz to ale nedopadlo príliš dobre. V piatej zákrute sa napchal do medzery, ktorá bola pre oboch až príliš úzka. Po havárii nasledoval trest prejazdu boxovou uličkou, čo v kombinácii s poškodeným predným krídlom znamenalo, že Kanaďan opäť raz skončil suverénne posledný.

8. McLaren – Renault (11/NC)

Na konci úvodnej časti kvalifikácie to už vyzeralo, že po dlhšom čase z nej postúpi niektorý z McLarenov. Nakoniec Fernanda Alonsa o 88 tisícin sekundy zdolal Brendon Hartley. Španiel potom síce vďaka penalizáciám súperov štartoval z trinásteho miesta, ale hneď v esíčkach za prvou zákrutou  sa dostal do sendviča a Lance Stroll mu rozpáral pravý bok auta. Majster sveta ešte stihol doviesť svoj monopost do boxov, ale tam mu neostávalo nič iné, len vystúpiť z kokpitu. Potom zlostne povedal, že amatéri v iných sériách jazdia slušnejšie, ako súčasní mladíci v F1. A to mu ešte predtým manažment F1 zakázal použitie kamery priamo v prilbe. Možno sa už sám nevie dočkať, kedy skončí sezóna a dá kráľovskej triede zbohom. Snáď sa mu dovtedy ešte podarí pre McLaren uchmatnúť nejaké body.

Na tie po diskvalifikácii dvoch súperov nedosiahol nakoniec ani Stoffel Vandoorne. Z úvodnej časti kvalifikácie sa mu nepodarilo postúpiť už po siedmy krát v rade a ubehol už dvojnásobný počet pretekov, odkedy Belgičan získal pre McLaren svoj posledný bod. Mysľou je už pravdepodobne aj tak vo formule E, kam ho pre budúcu sezónu zlákal Toto Wolff. V kontakte však zostane s F1 aj naďalej. Pre Mercedes bude testovať auto na simulátore.

7. Alfa Romeo Sauber 1 bod (10/NC)

Charles Leclerc prežil ďalší smolný víkend. Po tom, ako sa prebil v kvalifikácii medzi najlepších desať jazdcov, sa očakávalo, že opäť prinesie Sauberu nejaké body. Hneď po štarte sa dostal pred  Romaina Grosjeana, ten ho však vzápätí trafil a vtedy sa začali Monačanove problémy. Nepomohla ani výmena nosa pri návšteve boxov, z predposledného miesta sa mu už nedarilo dostať. A keď už jeho strata na najbližšieho súpera dosiahla takmer celé jedno kolo, tím ho radšej stiahol z pretekov.

Marcus Ericsson opäť uviazol v prvej časti kvalifikácie, čo len podčiarklo rozdiel medzi jeho jazdeckými schopnosťami v porovnaní s tímovým kolegom. Napísali sme to už pred týždňom, ale zo zadných  pozícií na štarte sa veľké zázraky robiť nedajú. Napriek tomu sa po pretekoch na Švéda usmiala pani Šťastena a bol to práve on, kto bral posledný bod po diskvalifikácii dvoch jazdcov.

6. Toro Rosso – Honda 2 body (9/12)

Zdá sa, že slová Helmuta Marka o podmienkach, za akých bude môcť Brendon Hartley jazdiť u mladých býčkov aj v budúcej sezóne, padli na úrodnú pôdu. Kivi postúpil do druhej časti kvalifikácie, kde však rovnako, ako tímový kolega nejazdil, keďže ich čakala penalizácia za výmenu motora a štart z poslednej rady. Brendon Hartley bol v cieli nakoniec o tri priečky vyššie, ako tímový kolega a po popretekových diskvalifikáciách si pripísal zatiaľ najlepší výsledok v kariére jazdca F1. Či však už je jeho osud dávno spečatený, alebo má skutočne šancu, že ho uvidíme v monopostoch mladých býčkov aj v budúcej sezóne, vie asi iba Helmut Marko.

V prípade Toro Rosso platí to isté, čo sme už napísali vyššie pri Marcussovi Ericssonovi: darmo sa pohonná jednotka od Hondy zlepšuje, keď oboch jazdcov neustále zrážajú dole v poradí na štarte nekonečné penalizácie za ich výmenu. Brendon Hartley jazdí už s ôsmou pohonnou jednotkou, pričom povolené sú tri za sezónu. Lepšie na tom nie je ani Pierre Gasly, ktorý ich použil len o jednu menej. V Austine ho navyše spomalilo poškodenie podlahy, ku ktorému prišiel v chaose po štarte. Nepomohli ani následné zmätky jeho stratégov pri vyhlásení fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla. No a ako sa ukázalo, ani stratégia dvoch zastávok v boxoch nebola v nedeľu tou najrýchlejšou. Ako je na tom v skutočnosti motor Honda tak môžeme len tušiť. Rovnako aj to, akým dobrým jazdcom Pierre Gasly v skutočnosti je.

5. Racing Point Force India – Mercedes 4 body (8/DQ)

Nie veľmi dobrý záver roka prežíva Esteban Ocon. Aj keď – všetko je len relatívne. Junior Mercedesu bol v posledných siedmich veľkých cenách porazený svojím tímovým kolegom v kvalifikácii len raz a v Austine upravil stav vzájomných súbojov už na 15:3, čo je po dvojici Fernando Alonso – Stoffel Vandoorne druhý najvýraznejší rozdiel. V sobotu bol mladý Francúz najlepším zo zvyšku sveta a aj keď ho v pretekoch preskočili oba Renaulty, skončil pred tímovým kolegom. Po pretekoch však zaúradovali stewardi a Estebana Ocona z pretekov diskvalifikovali. Dôvod bol trošku iný, ako v prípade Haasu. Monopost Force India porušil iné pravidlo o spotrebe a síce to, ktoré hovorí o maximálnom prietoku paliva, ktoré by nemalo presiahnuť 100 kg za hodinu. FIA to sleduje prostredníctvom vlastných senzorov a za takmer päť rokov, čo je toto pravidlo v platnosti, si ho tímy takmer bezvýhradne dokázali ustrážiť. Až do prvého kola v Austine, keď sa ružoví panteri presvedčili, že FIA je v tomto smere nekompromisná.

A Sergio Pérez? Force India konečne pred pretekmi potvrdila jeho zmluvu pre budúcu sezónu. Po diskvalifikácii Kevina Magnussena, na ktorého nenašiel počas celých pretekov recept, sa vo výsledkovej listine dostal až na miesto Estebana Ocona, ktorému v priebežnom poradí zase o kúsok odskočil. A to sa počas celých pretekov sťažoval, že ho títo dvaja zdržujú. Osud vie byť občas pekne nespravodlivý.

4. Renault 14 bodov (6/7)

Francúzi sa prebudili a keď začalo byť ohrozené ich štvrté miesto v Pohári konštruktérov, zatrúbili konečne na útok. Nico Hülkenberg sa po dlhom čase svojím výkonom priblížil ku forme, akú predvádzal v prvej tretine sezóny. Po tom, ako si v prvej zákrute poradil s Estebanom Oconom už Nemec pokračoval v tom, na čo sme si uňho za tých pár veľkých cien odvykli. Nenápadne, ale o to efektívnejšie si prišiel do cieľa pre najlepšie dostupné miesto pre zvyšok sveta. A keďže sa z pretekov porúčal Daniel Ricciardo, znamenalo to aj celkom slušnú bodovú porciu. A tým pádom aj posun späť na prvú priečku v imaginárnom šampionáte zvyšku sveta.

Svojho tímového kolegu skvele doplnil aj Carlos Sainz, napriek penalizácii za to, že v prvej zákrute vyšiel mimo trať, hoci žiadnu pozíciu k dobru nezískal. Stalo sa tak až v ďalších zákrutách, keď si Španiel poradil hneď so štvoricou súperov a zaradil sa až za svojho tímového kolegu. Spolu tak v neoficiálnej druhej lige dosiahli pre Renault dvojité víťazstvo. Dôležitejšie ale je, že v tom reálnom šampionáte tímov sa Francúzi prehupli cez stovku bodov a aspoň týždeň môžu pokojne spávať.

3. Red Bull – TAG Heuer 18 bodov (2/NC)

Max Verstappen bol opäť raz oslavovaný ako najväčší talent svojej generácie. V nedeľu totiž získal medzi štartom a cieľom zatiaľ najviac pozícii vo svojej kariére. Neobišlo sa to síce bez nejakých šťuchancov v prvých kolách, ale inak prešiel mladý Holanďan stredom štartového poľa ako nôž maslom. Vďaka stratégii, ktorú mohol použiť sa dotiahol až na špičku a o tom, aké ťažké je ho predbehnúť, sa po Sebastianovi Vettelovi presvedčil aj Lewis Hamilton. Chvíľu to možno opticky vyzeralo aj na víťazstvo, ale skončiť pri štarte z osemnásteho miesta na druhom, je aj tak výkon, aký sa až tak často nevidí. A propos, spomenie si teraz ešte niekto, na jeho začiatok sezóny plný havárií?

A Daniel Ricciardo? Po troch dojazdoch do cieľa ho opäť zradil monopost. Inak mal všetky predpoklady na to, aby bol v cieli pred tímovým kolegom a možno sa mohol uchádzať aj o víťazstvo. Nebolo by snáď lepšej rozlúčky s tímom, s ktorým v posledných rokoch dosiahol tak veľa? Namiesto toho si Austrálčanove pocity plné frustrácie odniesla stena v jeho izbe, do ktorej uderil päsťou.

2. Mercedes 25 bodov (3/5)

V Mercedese sa celú sezónu vypytovali na legálnosť monopostov Ferrari a zrazu sa v Austine sami ocitli v podozrení, že ich disky kolies, ktoré prvý krát použili v Belgicku, nie sú v súlade s pravidlami. Podobné už totiž v minulosti použil Red Bull, ale FIA ich označila za odporujúce pravidlám. V Texase sa teda Strieborné šípy radšej vrátili k starému riešeniu. Navyše v piatkových dažďoch nestihli mechanici s jazdcami správne vyvážiť auto a monoposty s trojcípou hviezdou zrazu neboli najrýchlejšie.

Lewis Hamilton na ňom síce ešte s minimálnym náskokom dokázal zajazdiť najrýchlejší čas v kvalifikácii, ale ako to už býva, posledný krok býva najťažší. Angličan dosiahol v Austine najhorší výsledok od začiatku júna (ak nerátame Veľkú cenu Rakúska v prvý júlový deň, v ktorej cieľ nevidel). K výsledku mu tento krát priveľmi nepomohli ani stratégovia. V piatok sa totiž jazdilo len na mokrých pneumatikách, nikto nevedel, ako dlho ktorá zmes vydrží. A tak v Mercedese stratégovia aplikovali základné pravidlo, podľa ktorého keď si nevieš rady, sprav presný opak toho, čo tvoj súper. Tretie miesto síce nie je zlé, ale keďže Sebastian Vettel skončil hneď za ním, majstrovské oslavy sa ešte minimálne o týždeň odkladajú.

Valtteri Bottas tak musí ešte čakať, kým bude môcť opäť plnohodnotne pretekať. Táto situácia pôsobí naňho skôr demoralizujúco a v nedeľu pôsobí skôr neviditeľným dojmom. Na tímového kolegu, ani obe Ferrari nestačil tak v kvalifikácii, ako ani v nedeľu. Na konci pretekov ho navyše ešte dokázal zdolať aj Sebastian Vettel, ktorý sa doťahoval zo zadných priečok. V Mercedese by už preto mali začať uvažovať o ukončení tímovej réžie.

1. Ferrari 37 bodov (1/4)

V rovnaký deň pred jedenástimi rokmi, ako v nedeľu v Austine získal s Ferrari svoj jediný majstrovský titul Kimi Räikkönen. Medzitým si stihol odskočiť do rally, k dvom víťazstvám priviedol tím Lotus, ale na svoje 21. Prvenstvo musel čakať 2044 dní. Nie je to síce rekord (ten z 80. rokov má hodnotu 2402 dní), ale keďže v súčasnosti sa jazdí viac pretekov, stal sa Fín v Austine držiteľom niekoľkých ďalších zápisov do análov tohto športu. Okrem toho, že medzi jeho víťazstvami prešlo najviac veľkých cien, stal sa vo svojej domovine najúspešnejším jazdcom F1 a medzi svojimi poslednými dvoma prvenstvami stál najviac krát na pódiu. História síce pozná aj jazdcov, ktorí vo svojej kariére odjazdili oveľa viac pretekov, víťazstva sa však nikdy nedočkali. Fín to všetko bral tradične svojím spôsobom („život ide ďalej, sú to len čísla“) a radšej si vychutnával šampanské na stupňoch víťazov (aj keď ako priznal, vytriezvieť trvá v jeho veku už o niečo dlhšie). O svojom víťazstve rozhodol už na štarte, keď sa po vnútornej strane predral dopredu a neskôr dokázal udržať za sebou Lewisa Hamiltona, aj Maxa Vertstappena, ktorí mali mať podľa predpokladov pneumatiky v lepšej kondícii. Lepšiu rozlúčku so Scuderiou si snáď ani nemohol priať.

Víťazstvo Kimiho Räikkönena úplne zatienilo ďalší incident Sebastiana Vettela, ktorý svoj monopost roztočil po kontakte s iným autom už v tretích pretekoch z posledných piatich. Nehovoriac o jeho chybe v prvom meranom tréningu, keď dostatočne nespomalil pri červených vlajkách, čo ho stálo tri miesta na štarte. V Austine po štarte spadol až na pätnáste miesto a prakticky sa tak pripravil o možnosť ešte aspoň trochu skomplikovať Lewisovi Hamiltonovi cestu za piatym titulom majstra sveta. Pri predieraní vpred mu nechýbala rýchlosť a za normálnych okolností by ho víťazstvo podľa všetkého neminulo.

Lewis Hamilton v Austine navýšil svoj náskok o ďalšie tri body a v Mexiku mu bude na zisk koruny šampióna stačiť hociktoré umiestnenie na prvých siedmich priečkach. Tento rok sme ho pritom nevideli v cieli na horšom ako piatom mieste. Okruh v nadmorskej výške 2229 metrov nad morom však uberá motorom niekoľko koníkov z ich výkonu, čo by opäť mohlo dostať do hry o víťazstvo aj Červené býky. Naopak Sebastian Vettel potrebuje vyhrať posledné tri preteky, čo sa mu naposledy podarilo ešte pred piatimi rokmi. Ani to mu však nemusí stačiť a musí sa spoliehať, že jeho súper v boji o titul z nejakého dôvodu minimálne dva krát tento rok neuvidí cieľ. To, či Lewis Hamilton zopakuje v Mexiku majstrovské oslavy z pred troch rokov, a súboj o titul bude rozhodnutý už dva preteky pred koncom, sa dozvieme už túto nedeľu.

Devätnásta veľká cena tohto roku štartuje rovnako ako pred týždňom v prime time desať minút po ôsmej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár