Motochart: Bezproblémové víťazstvo

11.11.2018 / Branislav Ježík
Sebastian Vettel oslavuje. (photo: SITA/AP Photo/Eduardo Verdugo)

Sebastian Vettel oslavuje. / (photo: SITA/AP Photo/Eduardo Verdugo)

Ak sme pred troma týždňami na tomto mieste spomínali japonských fanúšikov, nemôžeme spraviť inak ani v prípade tých mexických. Tamojšia veľká cena sa môže posledné tri roky pýšiť prívlastkom najlepšia v sezóne. Umiestniť preteky v kalendári do obdobia osláv Dia de los Muertos, teda sviatku zosnulých, sa ukázalo ako výborný ťah. Možno si teraz ťukáte na čelo a zdá sa vám to až príliš morbídne. Hispánske národy však túto udalosť ponímajú úplne opačne, ako sme zvyknutí my tu v strednej Európe. Aj tento rok vytvorilo necelých 335 tisíc divákov fantastickú atmosféru plnú masiek na tribúnach, aj mimo okruhu. Jedinou škvrnou na celom tom úžasnom predstavení bolo, že domáci hrdina nevidel cieľ pretekov. Tie akoby nechceli v ničom zaostať a zaujímavé veci sa diali aj na trati. Druhá polovica sezóny dopriala snáď každému, veď v posledných šiestich veľkých cenách bodoval každý pilot. Aj o tom bude tohtotýždňový #motochart.

10. Haas – Ferrari (15/16)

Haas a okruhy vyžadujúce si maximálny prítlak – to tento rok nie je práve tá najideálnejšia kombinácia. Amíci išli na najvyššie položený okruh v kalendári s nádejou, že sa im podarí prekvapiť pri zaváhaní niektorého zo súperov. Ale nepodarilo sa. Kevin Magnussen zaznamenal najhoršie umiestnenie na štarte od Veľkej ceny Monaka. O nič lepšie na tom nebol ani Romain Grosjean, ktorý svojho tímového kolegu síce porazil v kvalifikácii a vyrovnal stav vzájomných súbojov na 9:9, ale z Austinu si priviezol penalizáciu. A tak si jazdci Haasu pozície na štarte vymenili.

V pretekoch to nebolo o nič lepšie a oba monoposty, na rozdiel od ostatných, bojovali s tým, že sa im nedarilo dostať pneumatiky do správnej prevádzkovej teploty. Po druhých zastávkach v boxoch sa prepadli až na koniec štartového poľa, odkiaľ sa už do konca nevyhrabali. Kevina Magnussena si navyše v závere vychutnal aj Sergej Sirotkin na pomalom Williamse a monoposty Haasu od posledného miesta nezachránila ani päťsekundová penalizácia Brendona Hartleya v pretekoch. Tristnú situáciu asi najlepšie vykresľujú slová šéfa tímu Günthera Steinera, ktorý po pretekoch povedal, že najlepšie na celom víkende bolo, že už skončil.

9. Williams – Mercedes (12/13)

Lepším z dvojice jazdcov Williamsu v kvalifikácii bol oslávenec Lance Stroll, ktorý bol do mexického víkendu posledným tínedžerom v štartovom poli. To nič nemení na situácii, že napriek sľubným medzičasom obaja po chybách v sobotu zajazdili najpomalšie časy. V prvom kole jazdci akoby chceli všetko napraviť a obaja získali k dobru hneď štyri pozície. Ale po zastávkach v boxoch sa všetko vrátilo do starých koľají a monoposty Sira Franka sa aj v Mexiku pohybovali na chvoste. Sergej Sirotkin sa minimálne v kvalifikáciách počas roka javil ako lepším, ale viete, ako to chodí. Záleží na aktuálnom dojme, takže Rus bude musieť v posledných dvoch veľkých cenách zabrať, ak bude chcieť presvedčiť o tom, že si miesto v kokpite pre budúci rok zaslúži. Alebo budú zase rozhodovať peniaze? Tých nikdy nie je dosť. V Mexiku napríklad dostal Williams pokutu 25 tisíc € za to, že pri druhej výmene gúm Lancea Strolla spadol jeden z jeho mechanikov, čo stewardi posúdili ako nebezpečné prepustenie z boxov. Keď sa darí, tak sa darí...

8. Racing Point Force India – Mercedes (11/NC)

Sám Esteban Ocon popísal mexické preteky ako svoje vôbec najhoršie v doterajšej kariére jazdca formuly 1. Ružoví panteri síce v kvalifikácii taktizovali, aby nemuseli štartovať na najmäkšej zmesi pneumatík, ale v nedeľu im to príliš platné nebolo. Francúz sa síce hneď po štarte dostal pred oba Saubery, ale potom prišiel kontakt s Carlosom Sainzom a zlomené predné krídlo. Všetky výhody boli razom preč a mladší z oboch jazdcov Force India potom už márne naháňal bodované pozície. Po súboji s Brendonom Hartleyom si navyše opäť poškodil svoje auto. Nepomohlo mu ani to, že na jednej sade ultramäkkých pneumatík strávil najviac kôl zo všetkých a na body mu v cieli nakoniec chýbalo štyri a pol sekundy.

Čiernu nedeľu dokonal Sergio Pérez. Domáci matador sa chcel pred divákmi predviesť a už pred samotnými pretekmi mal dosť nabitý program vyplnený reklamnými aktivitami a rozhovormi pre médiá. Po prvej zastávke v boxoch to vyzeralo, že by mohol pomýšľať na ocenenie najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta. Proti však boli brzdy jeho monopostu a Mexičan bol nútený presne v polovici pretekov odstúpiť. Stalo sa to pritom len tretí krát v posledných 68 pretekoch. Alebo inak, za posledné tri roky. V priebežnom poradí mu navyše Nico Hülkenberg odskočil už na dvanásť bodov, čo je dva preteky pred koncom takmer nedostižná méta.

7. Toro Rosso – Honda 1 bod (10/14)

Honda sa kvôli nadmorskej výške v Maxiku vrátila k staršej špecifikácii motora. V prípade Pierra Gaslyho ale nemala dostatok použiteľných komponentov, aby mohla byť pohonná jednotka pojazdná. V praxi to znamenalo penalizáciu a tým pádom aj štart z úplne posledného miesta. Po vypadnutí Daniela Ricciarda sa na Francúza ale nakoniec usmialo šťastie a aj vďaka premyslenej stratégii a disciplíne pri manažmente pneumatík, priniesol po piatich pretekoch svojmu tímu ďalší bod.

Horšie na tom bol Brendon Hartley, ktorý sa stále snaží získať priazeň Helmuta Marka. Ale jeho snaha vyzerá byť márna. Kivi musel po strkanici na štarte už po prvom kole do boxov a prepadol sa až na úplne posledné miesto. Potom sa trpezlivo prehryzával dopredu, až kým ho zo súboja o body neodstavila päťsekundová penalizácia za spôsobenie kolízie s Estebanom Oconom. A tak hoci prešiel cieľom dvanásty vo výsledkovej listine prišiel ešte o dve miesta. Mladé býčky tak, napriek zisku jedného boda, v Mexiku spadli až na deviate miesto Pohára konštruktérov a vo zvyšku sezóny budú mať čo robiť, aby stratenú pozíciu dobyli späť.

6. McLaren – Renault 4 body (8/NC)

Druhý najstarší tím po troch pretekoch konečne skončil v prvej desiatke a získal tak dôležité body v súboji o šieste miesto v Pohári konštruktérov. Pätnásťbodový náskok síce na prvý pohľad vyzerá komfortne, ale pri súčasnej forme Force India nezaručuje kompetentným vo Wokingu pokojný spánok. Na prekvapenie však prepotrebné body nepriniesol Fernando Alonso, ale Stoffel Vandoorne. Belgičan predviedol impozantný výkon, za ktorý by si zaslúžil ostať v F1 aj v budúcej sezóne. Žiaľ nie je mu súdené. Po štarte z pätnásteho miesta sa síce prepadol až na predposledné, ale stratené pozície získaval rýchlo späť a už pred prvými zastávkami jazdil na trinástom mieste. Po nej už to bolo len o tom, aby mu vydržali pneumatiky vo zvyšných 59 kolách. Belgičan to všetko zvládol bravúrne a po konzistentnom výkone, napriek agresívnej stratégii, prišiel do cieľa pohodlne na ôsmom mieste.

Zato smola Fernanda Alonsa sa z Austinu preniesla aj do Mexika. Na Okruhu bratov Rodríguezovcov dvojnásobný majster sveta odjazdil kvôli poklesu tlaku vody len o dve kolá viac ako v Texase, čo v súčte znamená, že rekord Michaela Schumachera v počte odjazdených kôl za celú kariéru, prekoná Španiel len v prípade návratu do F1 niekedy v budúcnosti. A to dnes znie viac než nepravdepodobne.

5. Alfa Romeo Sauber 8 bodov (7/9)

Helvéti v kvalifikácii príliš nešpekulovali a do záverečnej časti sa prebojovali na najmäkšej zmesi pneumatík. Do pretekov preto vstupovali len s malou dušičkou, ale nakoniec aj vďaka problémom súperov získali druhý krát v sezóne osem bodov. Charles Leclerc navyše ukázal, ako rýchlo dokáže vstrebať do seba skúsenosti a pri jazde, ktorá si vyžadovala byť k pneumatikám zvlášť ohľaduplný, si počínal ako starý mazák. To bolo kľúčom k jeho siedmej priečke v pretekoch a posunu na ôsme miesto Pohára konštruktérov. Radosť nakoniec znásobil Marcus Ericsson, ktorý sa v budúcej sezóne presťahuje do amerických monopostov. Švéd sa pritom sťažoval, že stratégovia sa sústredili len na jeho tímového kolegu a on musel vydržať na hypermäkkých pneumatikách najdlhšie zo všetkých. Po zastávke v boxoch sa prepadol až na posledné miesto, ale nakoniec sa mu podarilo vyrovnať svoje sezónne maximum.

4. Renault 8 bodov (6/NC)

Nico Hülkenberg zopakoval svoj výsledok z Texasu a pri bodových suchotách Haasu v posledných dvoch veľkých cenách, spravil náskok Renaultu na štvrtom mieste Pohára konštruktérov prakticky nedostihnuteľným. Sám sa navyše odpútal od svojich prenasledovateľov v priebežnom poradí a pred poslednou dvojicou pretekov má slušnú pozíciu v boji o titul najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta. Francúzi však v cieli zaostali o dve kolá a keďže víťazný monopost mal rovnaký motor, je jasné, kde bude potrebné cez zimu najviac zapracovať.

Carlos Sainz sa až do svojho vypadnutia držal pred tímovým kolegom, ktorého predbehol hneď na štarte. Takže môže byť právom nespokojný po tom, ako zlyhala elektronika v jeho monoposte. Snáď ho niečo podobné nebude stretať v budúcej sezóne v McLarene...

3. Mercedes 22 bodov (4/5)

Prvý cieľ je splnený a Lewisa Hamiltona už môžeme od poslednej októbrovej nedele oslovovať prívlastkom päťnásobný majster sveta. Rovnako, ako vlani titul získal v hlavnom meste Mexika a podobne ako vtedy, to nebolo práve tým  najveľkolepejším štýlom. Strieborné monoposty boli totiž z prvej trojice tímov najmenej šetrné k pneumatikám. Angličan tak či tak jazdil na istotu, čo bolo vidieť najmä na štarte, keď do súboja s Maxom Verstappenom a Sebastianom Vettelom nešiel tak rázne, ako vlani. Na druhej strane keď to naňho skúsili Kimi Räikkönen a Daniel Ricciardo, svoju kožu nepredal lacno. Na to, že za Holanďanom skončil v cieli s takmer minútovým odstupom sa čoskoro zabudne. Hovoriť sa bude už len o tom, že Lewis Hamilton sa vo veku 33 rokov zaradil medzi legendy tohto športu. Okrem neho totiž päť a viac titulov v F1 získali už len Juan Manuel Fangio a Micheal Schumacher. Zaujímavé pritom je, že vo všetkých pretekoch, ktoré doteraz Mercedes v F1 odjazdil, sedel vždy za volantom jeho monopostov jeden z tejto trojice jazdcov.

Cieľom tímu je teraz aj zisk druhého titulu v Pohári konštruktérov. Ten je tiež už viac menej na dosah, ale oči budú v posledných dvoch veľkých cenách upreté viac na Valtteriho Bottasa. Fín konečne nebude zväzovaný tímovou réžiou, ale ak predvedie podobný neviditeľný výkon, ako v Mexiku, zvýši to len tlak na jeho sedačku, na ktorú si brúsi zuby Esteban Ocon.

2. Red Bull – TAG Heuer 25 bodov (1/NC)

Červené býky v Mexiku kraľovali podobne, ako vlani. Okruhy vyžadujúce si maximálny prítlak sú ich doménou, podobne, ako tomu bolo v Monaku, či Azerbajdžane. A rovnako ako v Rakúsku, ani v krajine Aztékov nemuseli na rozdiel od ostatných príliš brať ohľad na pneumatiky. Max Verstappen zaznamenal takmer dokonalý víkend. Najrýchlejší bol vo všetkých meraných tréningoch, aj v prvých dvoch častiach kvalifikácie. V tej poslednej spravil vo svojom záverečnom kole zopár drobných chýb a najlepšie postavenie na štarte mu v jednom z najnapínavejších sobotňajších súbojov s časom lepším o 26 tisícin sekundy ukradol Daniel Ricciardo. S tým mu zobral aj možnosť stať sa najmladším víťazom kvalifikácie v histórii. Čas sa Holanďanovi kráti a ak chce z tejto pozície zosadiť Sebastiana Vettela, má na to už len dva pokusy. Na jeho smolu sa o to bude pokúšať na okruhoch, ktoré jeho autu až tak vyhovovať nebudú. Na pomoc mu však stále môže prísť svätý Peter. V Red Bulle si z toho však príliš ťažkú hlavu nerobili, veď prvú radu na štarte obsadili jeho autá naposledy v Austine pred piatimi rokmi. V nedeľu už Holanďan nenechal nič na náhodu a po perfektnom štarte prepustil prvú pozíciu len Sebastianovi Vettelovi, ktorý odbočil do boxov o štyri kolá neskôr. V cieli ho už možno ani neškrelo to, že v úplnom závere si najrýchlejšie kolo na čerstvých pneumatikách vzal pre seba Valtteri Bottas. Priamo z víťaznej ceremónie zamieril za krajanom DJ Arminom Van Buurenom a spoločne na štadióne rozpútali megadiskotéku.

Zato srdcervúci záver sezóny prežíva Daniel Ricciardo. Keď to už-už vyzeralo, že po májových víťazných pretekoch konečne zaslúžene skončí na pódiu, zradila ho po ôsmy krát v sezóne technika. Len tak pre zaujímavosť, toľko vypadnutí nezaznamenali ani jazdci McLarenu v roku 2015, keď sa Honde porúčal jeden motor za druhým. No a napríklad taký Valtteri Bottas neskončil toľkokrát po technickej poruche v pretekoch za celú svoju kariéru a Lewis Hamilton ešte kvôli technike osem krát nevypadol od roku 2013, keď prestúpil k Mercedesu.

1. Ferrari 33 bodov (2/3)

Sebastian Vettel predviedol v Mexiku jeden z najlepších výkonov v druhej polovici sezóny. V kvalifikácii však skončil až na štvrtom mieste, čo sa ukázalo ako rozhodujúci faktor v boji o víťazstvo. Kým sa totiž predral pred svojich súperov, stihol si Max Verstappen vyjazdiť dostatočný náskok na to, aby mohol pohodlne kontrolovať preteky. To ako si Nemec poradil s Lewisom Hamiltonom a Danielom Ricciardom však naznačovalo, že v prípade lepšieho štartu mohol mať Holanďan na Red Bulle pri svojom víťazstve oveľa viac problémov. Ku cti jazdcovi Scuderie slúži aspoň to, že ani nedokončil popretekové rozhovory s najlepšou trojicou, aby mohol ísť medzi prvými zablahoželať Lewisovi Hamiltonovi k jeho piatemu titulu.

Sám sa spolu s Kimim Räikkönenom ešte pokúsi zabojovať aspoň o Pohár konštruktérov, ktorý je medzi tímovými manažérmi cenený viac, ako ten jazdecký. Fínovo jedenáste pódium sezóny je o to cennejšie, že za sebou dokázal udržať staronového majstra sveta, napriek tomu, že po jedinej zastávke v boxoch musel väčšinu pretekov jazdiť v šetriacom režime. Víťazstvo v Texase akoby mu vlialo novú krv do žíl a na jednej sade supermäkkých pneumatík dokázal odjazdiť zďaleka najviac kôl z prvej pätice jazdcov. Iste, môžeme tu hovoriť o smole Daniela Ricciarda, či jazde na istotu pilota Mercedesu. To sa však do tabuľky Pohára konštruktérov nezapisuje a do tej prispel najstarší jazdec štartového poľa peknou kôpkou bodov.

Niektorých divákov už po majstrovskej definitíve Lewisa Hamiltona zostávajúce preteky príliš nezaujímajú. Na druhej strane po 19 veľkých cenách v priebehu 31 týždňov toho začínajú mať dosť už aj niektorí členovia tímov. Od roku 2011 sa ale prvý krát stalo, že sa o zisku tímovej trofeje rozhoduje až po tej individuálnej. Ale ako sme už spomenuli, v istých kruhoch je Pohár konštruktérov cenený viac ako ten jazdecký. Pred poslednými dvoma veľkými cenami nemá Ferrari príliš dobrú východiskovú pozíciu na dobytie aspoň tejto trofeje. Naopak Mercedesu stačí v São Paule získať o pätnásť bodov viac, ako jeho jediný súper. Ideálne by preto pre Strieborné šípy bolo dvojité víťazstvo. Proti však určite bude práve Scuderia a netreba zabúdať ani na nabudeného Maxa Verstappena. Len staronový majster sveta totiž získal od septembra viac bodov, ako jazdec Červených býkov. Či spoznáme meno najlepšieho tímu už tento víkend, alebo až v posledných pretekoch sezóny, sa dozvieme už túto nedeľu. Dvadsiata veľká cena tohto roku štartuje opäť za tmy desať minút po šiestej hodine večer.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár