Motochart: Víťazstvo skúsenosti

25.11.2018 / Branislav Ježík
Lewis Hamilton oslavoval aj v Brazílii. (photo: SITA/AP Photo/Andre Penner)

Lewis Hamilton oslavoval aj v Brazílii. / (photo: SITA/AP Photo/Andre Penner)

Jediná veľká cena na juhoamerickom kontinente sa svojou atmosférou môže smelo rovnať s tou, ktorá sa konala dva týždne predtým v Mexiku. Tento rok síce existovali obavy z toho, že na okruh si diváci nenájdu cestu kvôli tomu, že na štartovom rošte nebude žiaden domáci pretekár, ale Brazílčania majú zmysel pre oslavy jednoducho v krvi. V nedeľu sa pred bránami okruhu medzi jazerami, ako znie preklad jeho mena, tvorili už od rána dlhé rady návštevníkov, aby mohli na konci pretekov vytvoriť karnevalovú atmosféru. Jazdci sa im odmenili skvelým divadlom a ukázali, že víťazstvo v pretekoch je stále prestížna záležitosť bez ohľadu na to, či už je o titule rozhodnuté, alebo nie. Aj o tom bude najnovší #motochart.

10. Williams – Mercedes (16/18)

Sergej Sirotkin sa v kvalifikácii pochlapil a zajazdil čas, ktorý ho katapultoval do druhej časti kvalifikácie, čo u Williamsa v tejto sezóne vôbec nebolo zvykom. To je ale asi tak všetko, čím sa monoposty Sira Franka môžu po brazílskom víkende pochváliť. Už od prvých kôl sa ruský pretekár sťažoval, že mal pocit, ako keby jazdil na ľade. V prvom kole sa prepadol o štyri priečky rovno pred svojho tímového kolegu, kde ostal až do cieľa. O jednu priečku vyššie ho dostala len penalizácia Fernanda Alonsa.

Naopak Lance Stroll zajazdil v sobotu druhý najpomalší čas a asi nikto iný sa neteší na budúcu sezónu viac, ako mladý Kanaďan. Na štarte síce získal jednu pozíciu k dobru, ale to je tak asi všetko, čím sa môže pochváliť. Ďalší prehratý súboj s tímovým kolegom a ďalšie posledné miesto v cieli evokujú skôr myšlienku, že Lance Stroll už záver sezóny odjazdí len z povinnosti.

9. McLaren – Renault (15/17)

Stoffel Vandoorne po pretekoch v Mexiku aj v Brazílli ukázal, že vie pošetriť pneumatiky, čo ho v závere vynieslo až pred Estebana Ocona, ale po penalizácii za ignoráciu modrých vlajok sa v oficiálnych výsledkoch prepadol až za neho. Na body by to aj tak nebolo, takže si z toho určite ťažkú hlavu robiť nemusí. Horšie je, že Belgičan ani na dvadsiaty pokus nedokázal v tejto sezóne v kvalifikácii zdolať Fernanda Alonsa. Asi ho to ani veľmi netrápi, pretože minimálne na rok si od formuly 1 oddýchne. Toto Wolff si ho totiž vybral pre šampionát elektrických formulí, kde bude jazdiť v tíme, ktorý sa o rok premení na Mercedes.

Päťsekundovú penalizáciu v pretekoch dostal z rovnakého dôvodu, ako tímový kolega, aj Fernando Alonso. Na okruhu si dokázal poradiť len s oboma monopostami Williamsu. A to mu ešte preteky pokazili mechanici nepodarenou zastávkou v boxoch. Ešte predtým ho navyše v priamom súboji na trati zdolal tímový kolega. Inak boli papájovooranžové monoposty tak, ako po väčšinu druhej polovice sezóny druhými najpomalšími v štartovom poli. Nič na tom nezmenili ani jazdecké schopnosti dvojnásobného majstra sveta, ktorý dá F1 v budúcom roku (a možno už navždy) zbohom. Na veľkolepú rozlúčku to však ani náhodou nevyzerá.

8. Renault (12/NC)

Francúzi opäť spadli tam, kde sme ich vídali pred príchodom na Americký kontinent. Teda mimo bodované priečky. Čiernožlté monoposty boli pomalé už v kvalifikácii a jediné, čím sa v nedeľu zviditeľnili, bol vzájomný súboj dvoch tímových kolegov. Potom však bol monopost Nica Hülkenberga preventívne zaparkovaný do garáže, keď teplotné senzory jeho motora začali vysielať varovné signály. V tom čase síce jazdil na jedenástom mieste, ale na body by to asi aj tak nevydalo.

Carlos Sainz bol horším z oboch jazdcov Renaultu v kvalifikácii a podobne ako v Mexiku, aj v Brazílii sa na štarte dostal pred svojho tímového kolegu. Pre Renault to bol ale biedny víkend, keď rýchlostne nestačili nielen na svojho najbližšieho súpera, ktorým je Haas, ale ani na Sauber a Force India. Španiel jednoducho nemal tempo na to, aby sa priblížil k bodovaným priečkam. Našťastie sa však Haasu nepodarilo bodovať podľa jeho predstáv a tak štvrtá priečka v Pohári konštruktérov vyzerá byť už v suchu. V budúcom roku by sa už ale mali Francúzi podobných výkonnostných výkyvov vyvarovať.

7. Toro Rosso – Honda (11/13)

Brendon Hartley po prejazde cieľom na Interlagose vyhlásil, že odjazdil jedny z najlepších pretekov kariéry. Svoje bodové konto však nerozšíril a ťažko povedať, či tým presvedčil Helmuta Marka, aby mu poskytol kokpit v Toro Rosso aj v budúcej sezóne. Podľa toho, ako sa veci dejú, to skôr vyzerá na pravý opak. Bodovaná desiatka bola tak či tak nedostupná, keď za monopostom Sergia Péreza zaostal v cieli o 50 sekúnd. Kivi sa môže aspoň utešovať, že opäť porazil tímového kolegu, ktorý síce jazdil s inou stratégiou, ale keď ho mal pustiť pred seba, príliš tímovo sa nesprával. Navyše dokázal za sebou udržať nepríjemne dotierajúceho Carlosa Sainza.

Pierre Gasly vyrážal do pretekov plný nádejí potom, ako sa dokázal prebojovať do záverečnej časti kvalifikácie. V nej síce skončil na poslednom mieste, ale stále mohol poškuľovať po bodovaných priečkach. Stávka na jednu zastávku pri štarte na najmäkších pneumatikách sa ale ukázala ako príliš pomalá a Francúz neskrýval po pretekoch sklamanie.

6. Racing Point Force India – Mercedes 1 bod (10/14)

Sergio Pérez síce vydrel aspoň jeden bod, ale ružoví panteri boli počas celého víkendu až príliš pomalí na to, aby mohli čo i len pomýšľať na útok na šieste miesto v Pohári konštruktérov. A to museli ešte sledovať aj spotrebu, ktorá bola stále na hranici povolených limitov. Mexičan sa síce počas celých pretekov pozeral na stále tmavšiu oblohu, ale dážď, ktorý by mohol zamiešať poradím, až do konca veľkej ceny neprišiel. Aj tak však má Force India ešte jednu príležitosť na to, aby sa jej podarilo vybojovať nejaký ten dolár naviac. Bude to síce ťažké, ak nie nemožné, ale ako sa hovorí, nádej zomiera posledná.

Esteban Ocon síce nezískal žiaden bod, no nešťastná kolízia s Maxom Verstappenom ho dostala na titulky všetkých správ. Dvaja rivali ešte z čias formuly 3 sa dokonca pustili do seba aj po skončení pretekov. Teda nie tak Francúz, ako popudivý Holanďan, ktorého vytočil „priblblý“ úsmev jeho súpera. Obaja tak dostali lekciu a v budúcnosti snáď budú celú situáciu riešiť inak. Juniorovi Mercedesu určite neprospela penalizácia za výmenu prevodovky a v cieli by podľa všetkého skončil za svojím tímovým kolegom. To by však nemohol dostať v pretekoch ďalšiu penalizáciu za už spomínaný nepodarený predbiehací manéver. Bez bodov tak odchádza už z tretích pretekov v rade.

5. Haas – Ferrari 6 bodov (8/9)

Horšie ako v Mexiku to už snáď ani nemohlo byť a v Brazílii sa Romain Grosjean vrátil späť do kvalifikačnej desiatky. Pred poslednými pretekmi sa tak dostal do vedenia vo vzájomných súbojoch s tímovým kolegom. Na body ho síce porazí už len v prípade víťazstva, to je ale vysoko nepravdepodobné. Rovnako ako to, že by ešte dokázali Amíci ohroziť Renault na štvrtom mieste Pohára konštruktérov. Napriek tomu, že dokázali bodovať s oboma monopostami, očakávali o niečo tučnejší bodový zisk. A to napriek tomu, že podľa odhadov tímu strácal Francúz s poškodeným monopostom po kolízii s Marcuseom Ericssonom na štarte minimálne jednu sekundu v každom odjazdenom kole. Takto ostali Amíkom len oči pre plač, ale aj tak môžu byť v Haase s najúspešnejšou sezónou v krátkej histórii tímu spokojní.

Kevin Magnussen bol bodovým ťahúňom v prvej polovici sezóny. Potom akoby si s tímovým kolegom vymenili roly a od letnej prestávky to bol len tretí prípad, keď sa mu podarilo bodovať. Aj v Brazílii musel Romaina Grosjena naháňať počas celých pretekov po tom, ako sa vyhýbal následkom jeho kolízie v štvrtej zákrute, pri ktorej stratil drahocenný čas.

4. Alfa Romeo Sauber 6 bodov (7/NC)

Aj bez bodov v Brazílii môže byť Sauber s tohtoročnou sezónou spokojný. A ak v posledných tohtoročných pretekoch vystrelí motyka, môžu Helvéti získať ešte siedme miesto v Pohári konštruktérov. Červenobiely monopost bol inak v Interlagose veľmi silný, čo ukázala už kvalifikácia, v ktorej sme prvý krát za štrnásť rokov videli na štarte obe autá Sauberu v prvej sedmičke na štarte. Marcus Ericsson v nej na rozlúčku s formulou 1 dokázal získať svoje kariérne maximum. O to viac bol sklamaný po nedeli, keď sa chcel s tímom rozlúčiť slušným výsledkom. Proti bol však zlý muž™  Kevin Magnussen, ktorý si to hneď po štarte v Sennových esíčkach namieril rovno do zadnej časti jeho Sauberu. Švéd tak v kontraste so sobotou prežil asi dvadsať najhorších kôl svojej kariéry, keď sa s poškodenou podlahou a predným krídlom postupne prepadal poradím, až pokiaľ tím neukončil jeho trápenie a nezavolal ho zaparkovať poškodené auto do boxov. Za výkon v São Paule by si body rozhodne zaslúžil.

Charles Leclerc v Brazílii za svojím tímovým kolegom zaostával počas celého víkendu. V prostrednej časti kvalifikácie sa mu nepodarilo zajazdiť čisté kolo na suchej vozovke. Svoju snahu nevzdával ani potom, keď začalo mrholiť v zadnej časti okruhu a neúnavne jazdil po okruhu, až sa mu nakoniec na prekvapenie všetkých podarilo získať posledné desatinky sekundy. Napriek tomu, ani v tretej časti nedokázal zdolať Marcusa Ericssona. Potom už musel zachraňovať česť Sauberu sám a podarilo sa mu to na výbornú, keď bol v nedeľu najlepším zo zvyšku sveta. Opäť predviedol vyspelú jazdu a niektorí sa už nevedia dočkať, keď ho uvidia vo farbách Ferrari

3. Ferrari 23 bodov (3/6)

Ferrari po nádejných časoch vo voľných tréningoch v nedeľu akoby strácalo dych a Strieborným šípom ani veľmi nesťažilo cestu za piatym konštruktérskym titulom v rade. Situáciu určite skomplikoval aj porúchaný senzor v monoposte Sebastiana Vettela, ktorý preto odjazdil preteky skôr v šetriacom režime, aby sa predišlo ešte väčším škodám. Z prvej šestice jazdcov najlepších troch tímov skončil na poslednom mieste. Aby toho nebolo málo, tak dvakrát musel púšťať pred seba svojho tímového kolegu.

Kimi Räikkönen predviedol vo svojom 150. štarte za Scuderiu svoj štandard a po dvanásty krát v tejto sezóne ochutnal, ako chutí šampanské na pódiu. Rovnaký počet dosiahol už len vo svojej majstrovskej sezóne. Konzistentné výkony v aktuálnom ročníku sú Fínovou najväčšou ozdobou a Charles Leclerc bude mať čo robiť, aby ho dôstojne nahradil. Na Interlagose si musel dvakrát poradiť aj so svojím krajanom na Mercedese, za ktorým však stratil príliš veľa času na to, aby sa mohol zapojiť do boja o prvé miesto. V závere už preto len umne kontroloval svoju pozíciu pred dotierajúcim Danielom Ricciardom. Paradoxné je, že od Monzy, kde mu bolo povedané, že Ferrari s ním už nepredĺži zmluvu, dokázal pozbierať viac bodov, ako Sebastian Vettel.

2. Red Bull – TAG Heuer 30 bodov (2/4)

Keby bolo keby, bojoval by dnes Max Verstappen o titul šampióna. Na keby sa však v športe nehrá a Holanďan môže ešte v posledných pretekoch zabojovať aspoň o tretie miesto v šampionáte. V Brazílii jazdil skvelo, predbehol obidve Ferrari a poradil si aj s oboma Mercedesmi. Potom prišiel nájazd do 44. kola a nehoda v ktorej bol síce jazdec Červených býkov v práve, ale jeho zlý úsudok mnohým pripomenul mladíkovu neskúsenosť. Drať sa dopredu za každú cenu, len preto, že je niekto líder ešte automaticky neznamená, že podobnú filozofiu zdieľa aj jeho súper. Za to že sa do tejto situácie dostal, môže len a len Max Verstappen, čo mladíkovi vysvetlil na stupňoch víťazov staronový majster sveta. Berme to teda tak, že skúsenosti sa nikde kúpiť nedajú a na Interlagose život udelil jazdcovi Red Bullu jednu zo svojich lekcií.

Daniel Ricciardo aj v predposledných pretekoch musel doháňať stratu po tom, čo muselo byť vymenené turbo jeho pohonnej jednotky a na štarte kvôli tomu klesol o päť miest. Nakoniec bol rád, že sa po dvanásty krát v tejto sezóne dostal do cieľa. V rovnej polovici prípadov z toho to bolo štvrté miesto a nie inak tomu bolo aj v Brazílii. Pódiové umiestnenie sa tak Austrálčanovi tento rok s výnimkou dvoch jeho víťazstiev naďalej vyhýba. Navyše v cieli bol jeho tímový kolega na lepšej pozícii už po ôsmy krát v sezóne.

1. Mercedes 35 bodov (1/5)

V Brazílii sa Lewisovi Hamiltonovi nedarí a po zisku titulu už do konca sezóny nikdy nevyhrá. To sú ďalšie dva mýty, ktoré boli v tejto sezóne vyvrátené. Mercedes v Brazílii všetko svoje úsilie zameral na to, aby už na Interlagose získal piaty Pohár konštruktérov v rade. V 69-ročnej histórii sa stal len druhým tímom, ktorému sa niečo také podarilo. Valtteri Bottas tak istil všetko zozadu a Max Verstappen na Red Bulle ich v pretekoch až tak veľmi nezaujímal. Nakoniec strieborní získali viac, ako pred pretekmi dúfali a to aj napriek problémom s pneumatikami na oboch autách a motorom za chrbtom Lewisa Hamiltona. Z pohľadu Mercedesu tak bude aj táto sezóna všetkými hodnotená ako dominantná, hoci to po väčšinu sezóny vôbec tak nevyzeralo. Rovnako, ako v Brazílii, kde mal v nedeľu najlepší balík Red Bull. Najväčší hlavybôľ mal určite ešte pred oslavami Valtteri Bottas, ktorému bolo sľúbené, že ak jeho tímový kolega získa titul, bude mu umožnené zvíťaziť. Nakoniec bude mať na to, aby ho získal ešte v tejto sezóne už len jediný pokus. Utešovať sa môže aspoň tým, že keď ho tím pred koncom pretekov povolal do boxov na druhú zastávku v boxoch, mohol si na čerstvých pneumatikách pripísať najrýchlejšie kolo v pretekoch. Tento rok siedme, čo je o tri viac, ako druhý v poradí Daniel Ricciardo.

Finálnu veľkú cenu, ktorá musí rozriešiť všetky otázky týkajúce sa umiestnenia v oboch šampionátoch, bude opäť hostiť Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch. Karavána F1 sa sem pozrie už po desiaty krát a domáci usporiadatelia si určite nenechajú ujsť príležitosť, aby to náležite oslávili. Ale hrať sa bude aj o rekordy: Lewis Hamilton by v prípade víťazstva vyrovnal svoje kariérne maximum z roku 2014, Mercedes môže ako prvý tím v histórii získať päť krát za sebou prvú radu na štarte na jednom okruhu a v prípade dvojitého víťazstva by sa mu to podarilo štvrtý krát v rade, čo by bol taktiež rekord. V Abú Zabí sa s formulou 1 rozlúči viacero jazdcov, tým najviac sledovaným však určite bude dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso. Ten síce nevylúčil, že sa do F1 ešte niekedy vráti, ale momentálne tomu neverí možno ani on sám. Ale formula 1, ako každý pretekársky víkend, určite ponúkne aj v ten posledný novembrový ďalšie zaujímavé príbehy. Dvadsiata prvá veľká cena tohto roku štartuje v starom čase desať minút po druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár