Minuloročná skrátená cyklistická sezóna bola plná nebezpečných pádov a aj vážnych zranení. Fabio Jakobsen sa ešte stále dáva dokopy po strete s papierovými bariérami v prvej etape Okolo Poľska. Možno práve tento incident bol impulzom pre UCI, aby zvýšili bezpečnosť a upravili pravidlá.
Niečo podobné ako, keď po Saganom vylúčení z Tour de France prehodnotili využívanie videozáznamu pri rozhodovaní o vine a treste.
Zmena pravidiel
Prvou zmenou sú bariéry, budú musieť po novom spĺňať prísne kritéria. Kvitujeme. Rovnako kvitujeme zákaz odhadzovania bidonov, ktoré spôsobili niekoľko nebezpečných pádov naprieč celým pelotónom. Dokonca sa do budúcna plánuje kontrola košíkov na fľaše. Super.
Bezpečnosť musí byť na vysokej úrovni, Formula 1 by o nej vedela rozprávať nielen po minuloročnej havárii Romaina Grosjeana. No pri každej zmene si svoje presadí aj niekto, kto možno ani sám nepozná dôvod, alebo sú tie dôvody úplne scestné.
Zákaz jazdy na rúre, super tuck, Saganova jazda, nazvime si to ako chceme, scestný je.
Super tuck
Nemusíme pripomínať, že aerodynamickú jazdu dole kopcom preslávil práve náš cyklista. Postupne sa pridávali ďalší a ďalší. Aj veľký Chris Froome. Sadnutím na rám bicykla dokáže cyklista získať vyššiu rýchlosť a výhodu pred súpermi.
Pred piatimi rokmi to veľká výhoda možno bola, dnes tak už jazdí každý druhý v pelotóne. Nepostrehli sme ale ani krkolomné pády, ani nebezpečné situácie.
Objavili sa však názory, že taká jazda negatívne ovplyvňuje menej technicky vyspelú mládež. Tí si vraj môžu spôsobiť úraz. Navrhovatelia zrejme nepostrehli, že remeslo jazdy na rúre sme vynašli dávno pred Saganom, keď sme bicyklom vozievali frajerky do parku na tajné lavičky.
Ale vážne. Ak je niekto nemehlo, bude nemehlo. Či je profesionál v tíme nemeckých kúpeľných doplnkov, alebo jazdí z kopca za domom pre zábavu. A je jedno či skúša super tuck alebo práve štrikuje cyklistické nohavice.
Kritika je na mieste
Proti rozhodnutiu sa ohradili samozrejme viacerí cyklisti. Zhodnou okolnosti práve tí, ktorí jazdu na ráme radi využívajú. Vôbec nezáleží na tom, že túto techniku jazdy využíva rád aj Peter Sagan, v posledných rokoch jednoznačne najväčšia hviezda športu. Kritika je na mieste.
UCI nepreukázala koľko cyklistov zavinilo pád, spadlo, zranilo sa alebo spôsobilo zranenie iným. A koľko bolo zbytočných pádov po nárazoch motoriek, sprievodných áut, ktoré sa pohybujú niekedy naozaj nebezpečne blízko. Asi si nepozreli ani zjazd v horskej cyklistike.
Možno najbližšie prídu s tým, že cyklisti musia dodržiavať odstup v pelotóne na dva metre od seba. Aj pri šprintoch.
Hranica medzi zvyšovaním bezpečnosti na základe rozumných dôvodov a zbytočným obmedzovaním je niekedy tenká. Nové pravidlá začnú platiť od 1. apríla.
Komentáre