Streda, 27. marec 2024
F1

Doma boli prorokmi. Verstappen v Rakúsku vyjazdil pre Red Bull víťazný hetrik

Tarek Yacoob Tarek Yacoob 27.06.2021
SITA/AP Photo/Darko Vojinovic, Pool)

Latka je v tejto sezóne nastavená veľmi vysoko a Formula 1 v posledných mesiacoch prinavrátila mnohých „stratených“ fanúšikov opäť k televíznym obrazovkám. Blížime sa k skompletizovaniu prvej polovice sezóny 2021.

Po skvelej VC Francúzska sme videli ďalšie zaujímavé preteky, tento krát v Rakúsku. Na jednej strane to nebola žiadna veľká dráma, na strane druhej sme opäť videli viacero tesných súbojov, kde si piloti nič nedarovali. Víťazom sa stal Max Verstappen, ktorý vyhral svoje tohtoročné štvrté preteky a Red Bull vyhral tretiu Veľkú cenu po sebe. Po viacerých nezdaroch sa na pódium vrátil Valtteri Bottas, ktorého tesne nedobehol Sergio Pérez. Hamilton je strieborný.

Williams – bez bodu (Russell DNF, Latifi 17.)

Pre stále bezbodový Williams to v Štajersku boli katastrofálne preteky. Už dlho neboli bližšie bodom ako dnes. Postaral sa o to opäť George Russell. Mladému Britovi akoby ešte viac narástli krídla a zdá sa, že zo svojho monopostu dáva 110%. O jeho kvalitách a talente sa už ani nedá pochybovať. Brit sa cíti v monoposte F1 ako ryba vo vode.

V kvalifikácii parádna P11, v pretekoch bol dokonca dlho ôsmy, no potom prišiel zvrat. Williams mal pravdepodobne problémy s pohonnou jednotkou a v boxoch sa to jeho tím ešte snažil opraviť. Bolo už ale neskoro a Russell tak vo svojej kariére vo Williamse ostáva stále bez bodu. Tu už hovoríme o viac než obrovskej smole a nepriazni osudu. Latifi preteky dokončil, ale veľmi sa trápil. Do veľkej miery to aj v jeho prípade spôsobili problémy s nespoľahlivým monopostom.

Známka pre tím: 3/10

Russell: 10/10

Latifi: 4/10

Haas – bez bodu (Mazepin 18., Schumacher 16.)

Najpomalší tím v štartovom poli opäť raz bojoval len v rámci svojho tímu. Schumacher bol v kvalifikácii (už tradične) úspešnejší, no rozdiel bol len na úrovní jednej a pol desatiny sekundy. Ruský jazdec v úvode pretekov využil Mickovo prebrzdenie a dostal sa pred neho. Neskôr mu však mechanici pokazili pitstop a vedenie pred svojim tímovým kolegom bolo preč. V druhej polovici sa už veľmi trápil a na svojho parťáka nabral stratu na úrovní 40 sekúnd. V rámci pár kôl sú dvaja mladí jazdci Haasu pomerne rovnocenní súperi, no v rámci pretekového tempa a manažovania pneumatík je Mick niekde úplne inde.

Známka pre tím: 4/10

Mazepin: 3/10

Schumacher: 8/10

Alfa Romeo – bez bodu (Giovinazzi 15., Räikkönen 11.,)

Napriek ďalšej bodovej abstinencii môžu byť v tíme Alfa Romeo spokojní. Giovinazzimu preteky v prvom kole znepríjemnil kolíziou Gasly, ktorému oveľa viac znepríjemnil preteky „ťukancom“ Leclerc. O body tak tentoraz bojoval fínsky matador, ktorý začal preteky na najtvrdších pneumatikách a tie sa v Štajersku ukázali ako tie najlepšie. Kimi tak bol istú časť pretekov jeden z najrýchlejších pilotov na trati a robil problémy aj inak oveľa rýchlejším monopostom. Na bodovanú priečku mu chýbali necelé dva a pol sekundy, len o necelú sekundu navyše mu ušla deviata priečka. Čo nevyšlo tentoraz, môže vyjsť o týždeň pri repete v Rakúsku.

Známka pre tím: 7/10

Giovinazzi: 7/10

Räikkönen: 9/10

AlphaTauri – jeden bod (Gasly DNF, Tsunoda 10.)

Na „keby“ sa v športe ani vo Formule 1 nehrá. V tíme AlphaTauri ale musia uvažovať nad tým, koľko bodov už rôznymi chybami či zhodou náhod stratili. Dnes to je ten druhý variant. Ku zhode náhod ale musíme prirátať chybu iného jazdca. Leclerc je občas v prvých kolách prehnane agresívny a dnes pokazil preteky francúzskemu kamošovi.

Pierre Gasly mal skvelý víkend. Jeho tím tu bol opäť vo veľkej forme a tak sa k nemu po dlhšej dobe kvalitnými časmi pridával aj Yuki Tsunoda. V „rezerve“ Red Bullu tak mohli reálne počítať s dvojciferným bodovým ziskom. Gasly si ale nie svojou chybou preteky (ne)užil ani nie jedno celé kolo a Tsunoda napriek solídnej jazde nestačil na Strolla, Alonsa či oba Ferrari, ktoré vyťažili z dnešných pretekov úplné maximum.

Známka pre tím: 8/10

Tsunoda: 6/10

Gasly: 8/10

Alpine – dva body (Ocon 14., Alonso 9.) 

Na viac dnes pravdepodobne pomýšľali aj vo francúzskom tíme, ktorý má ako jediný pohonnú jednotku Renault. Bývalé Renaulty sa zatiaľ trápia. V tréningoch to pritom opäť vyzeralo na signifikantné zlepšenie, no kvalifikácia opäť ukázala ich trápenie sa. V rámci pretekov si to dokázali zlepšiť len veľmi mierne a viac bodov im to neprinieslo.

Ocon po podpise zmluvy nedáva zo svojho monopostu maximum, no zároveň je na predčasné súdy extrémne skoro. Skúsenejší Alonso opäť pár bodov získal, no takýmto tempom sa Alpiny pred svojich konkurentov v strede poľa nedostanú. Čím dlhšie budú siedmy a čím výraznejšia bude ich strata, tým viac môžeme očakávať takmer plný fokus na sezónu 2022, ktorá nám prinesie obrovské zmeny.

Známka pre tím: 3/10

Ocon: 2/10

Alonso: 7/10

Aston Martin – štyri body (Vettel 12., Stroll 8.)

Pre Aston Martiny je dnes reálnym cieľom pravidelne porážať AlphaTauri a Alpiny. Ich strata na dvojicu McLaren/Ferrari je už obrovská a len náhle obrovské zmeny by ich vrátili späť do boja o TOP3. Tie sa ale v priebehu sezóny nestávajú a pravdepodobne aj pri tomto tíme môžeme očakávať v druhej polovici sezóny pragmatickejší prístup. Tím má do budúcna obrovské plány. V rámci tejto sezóny sa pomaličky zlepšujú, no posun ďalej hore bude oveľa náročnejší.

Seb má za sebou po dlhšej dobe menej vydarené preteky, predošlé tri VC mu priniesli bodové umiestenia a dokonca aj jedno pódiové vyvrcholenie. Oveľa lepšie tento víkend sadol mladému Kanaďanovi, ktorý po rokoch veľkých otáznikov ukazuje, že na F1 predsa len asi vyzrel. Samozrejme, mal úplne inú (nie len) štartovaciu čiaru ako mnohí ostatní, to už je ale na inú tému.

Známka pre tím: 5/10

Vettel: 4/10

Stroll: 8/10

McLaren – desať bodov (Ricciardo 13., Norris 5.)

Obrovské sklamanie pre Ricciarda a jeho fanúšikov. Austrálčan vo Francúzsku po dlhej dobe dokázal konkurovať svojmu tímovému kolegovi a síce ho na trati neporazil, no rozhodne tu bol potenciál na „confidence boost“. Ten možno Ricciardo aj dostal, no tento víkend ho ešte nevyužil a možno si ho v rukáve necháva na rakúske repete. Vinu za slabý výkon ale nemožno hádzať len na jeho plecia. Pár kôl niečo evidentne nebolo v poriadku s monopostom. Daniel sa tak obrovsky trápil a po veľmi sľubnom štarte stratil niekoľko priečok. Aj pre neho to už musí byť dosť frustrujúce, no aj o tom je (aj) tento šport.

Vy sa trápite a nejeden váš súper sa v tu chvíľu smeje. To ale neznamená, že to tak bude na stálo a možno ešte v tejto sezóne nám pilot s najširším úsmevom ukáže svoje majstrovstvo. Ozaj, na Landa som skoro zabudol. Ten bol už tretíkrát po sebe piaty. A zo „zvyšku poľa“ (všetky tímy okrem Red Bull/Mercedes) je zatiaľ suverénne najlepší.

Známka pre tím: 7/10

Ricciardo: 4/10

Norris: 10/10

Ferrari – štrnásť bodov (Leclerc 7., Sainz 6.)

Leclerc sa dnes podľa hlasovania fanúšikov stal pilotom dňa, no ja si dovolím nesúhlasiť. Monačan nám dnes predviedol viacero veľmi pekných predbiehacích manévrov. Viackrát bol zdravo agresívny a svojim konkurentom to naozaj ani na sekundu nedaroval. Presne to fanúšikovia majú radi. Sledovať pilotov, ktorí sa toho neboja a nie sú v žiadnom prípade prehnane opatrní. Všetko ale má svoje medze a práve v už spomínanom prvom kole Leclerc vyradil svojou chybou z hry Gaslyho. Nešlo o nejaký mohutný kontakt, no stačilo to na vyradenie inak konštantne skvelého Francúza.

Pre Ferrari to ale boli skvelé prvé rakúske preteky. Zvolili aj veľmi vhodnú taktiku, Sainz napravil nie kľúčové chyby z tréningov a Leclerc napriek poškodeniu z úvodu zvládol zvyšok pretekov na výbornú.  

Známka pre tím: 8/10

Leclerc: 7/10 (bez prvého kola 10/10)

Sainz: 9/10

Mercedes – 34 bodov (Bottas 3., Hamilton 2.)

Je to definitívne. Po dnešku sa misky váh v rámci sezóny jednoznačne priklonili na stranu Red Bullu. Mercedes ale urobil dnes maximum pre to, aby sa ich strata na prvý Red Bull navýšila čo najmenej. V tomto bol nemecký majster úspešný. Hamilton na Verstappena nestačil a v závere už rozumne šetril pneumatiky a radšej bol tímom povolaný do boxov, aby aspoň uchmatol najrýchlejšie kolo a teda extra bodík, čo sa mu aj s prehľadom v poslednom kole podarilo.

Bottas ťažil z chyby pri prvom pit-stope Péreza. Mexičan „vďaka“ tejto chybe prišiel o tretie miesto, naopak Bottas sa na pódium vrátil. V celkovom poradí je síce stále len piaty, no to sa veľmi pravdepodobne o pár VC zmení. Teda, ak ho prekvapivo Mercedes nevymení už po ďalšom pretekovom týždni.

Známka pre tím: 8/10

Bottas: 7/10

Hamilton: 8/10

Red Bull – 37 bodov (Pérez 4., Verstappen 1.)

Minulý týždeň som Red Bullu pridelil tri desiatky a pravdepodobne len málokto nesúhlasil. Red Bull prežil famózny víkend a je odhodlaný urobiť pre zisk vytúženého titulu úplné športové maximum. Domáca Veľká cena je víťazná a to je to najdôležitejšie.

Menej dôležité je to, že Red Bull sa dopustil pár chybičiek. Tá najvýraznejšia prebehla v boxoch. Pérez bol pár sekúnd pred Bottasom a tie práve stratil pri prvom pitstope. Mechanici mali čo robiť, aby dotiahli štvrtú pneumatiku a pár sekundový náskok bol zmazaný. Mercedes v tej chvíli tušil, že Bottasa treba povolať do boxov a tesne to stihnú. Tak sa aj stalo a Red Bull musel premýšľať. Napokon dospel k záveru, že užitočnejší bude druhý pitstop. Vďaka nemu mal Mexičan dlho najrýchlejšie kolo a Bottasa dobehol. K pokusu o predbehnutie už ale nedošlo, chýbalo mu jedno kolo.

Red Bull ale vyhral tretíkrát po sebe a o týždeň si budú chcieť zahrať víťazné kvarteto. 

Známka pre tím: 7/10

Pérez: 9/10

Verstappen: 10/10

Poradie jazdcov po VC Rakúska

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera