Utorok, 21. september 2021
F1

Tradičné driemoty sa nekonali, francúzska Veľká cena bavila ako dávno nie

Tarek Yacoob Tarek Yacoob 20.06.2021
SITA/Nicolas Tucat/Pool via AP

Žiadne francúzske driemoty sa nekonali! Veľká Cena Francúzska nám tento rok dosť nečakane priniesla slušnú dávku drámy a veľké množstvo veľmi pekných a zaujímavých predbiehacích manévrov.

Preteky sa opäť stali korisťou skvelých Red Bullov, ktorí dnes musia dostať samé desiatky. Simon Cowell by im dal po dnešku zlatý buzzer. Po prvýkrát sa zároveň nahlas hovorí, že Red Bull a Verstappen sú favoritmi tejto sezóny.

Sedemročná hegemónia Mercedesov sa začína otriasať, no základy zatiaľ stoja dosť pevne. Po dnešku si ale budú musieť poctivo rozanalyzovať, kde urobili najväčšie chyby a ako v najbližších Veľkých Cenách poraziť veľmi silný Red Bull. Poďme sa na dnešné preteky pozrieť cez jednotlivé tímy.

Haas – bez bodu (Mazepin 20., Schumacher 19.)

Haasy mali vo Francúzsku vydarenú kvalifikáciu. Veľmi kvalitný výkon predviedol najmä nemecký mladík, ktorý v kvalifikácii ruskému kolegovi nadelil takmer šesť desatín sekundy. V pretekoch to už bolo, podľa očakávaní, výrazne slabšie a najviac vzrušenia v prípade najslabšieho tímu v štartovom poli prišlo práve medzi Schumacherom a Mazepinom. Druhý menovaný v úvode nenechal Mickovi ani milimeter priestoru a ten musel vyjsť mimo trať a stratil niekoľko sekúnd. Dlho medzi nimi bola väčšia strata, v cieli bol na tom ale predsa len lepšie Schumacher. Ten opäť potvrdil, že je zatiaľ jasne lepším jazdcom.

Známka pre tím: 6/10

Mazepin: 3/10

Schumacher: 6/10

Alfa Romeo – bez bodu (Räikkönen 17., Giovinazzi 15.)

Nič „svetoborné“ dnes neukázala ani dvojica jazdcov Alfa Romeo. Zriedkavo sa ale stáva, že preteky dokončí celá dvadsiatka a tak sa nemôžeme veľmi čudovať, že ani jeden z jazdcov slabších monopostov nesiahal na body. Talian v poslednej dobe zvykne v kvalifikáciách porážať svojho fínskeho kolegu, no v pretekoch to už býva horšie. Tento víkend ho ale porazil aj v pretekoch a svojimi výkonmi si minimálne pýta o trocha viac rešpektu.

Známka pre tím: 5/10

Räikkönen: 4/10

Giovinazzi: 7/10

Williams – bez bodu (Latifi 18., Russell 12.)

Russellov postup do druhej časti kvalifikácie berieme už ako samozrejmú vec, no stále netreba zabúdať na to, že mladý Brit dostáva zo svojho monopostu úplné maximum. Naopak, Kanaďan stále predvádza nemastné-neslané výkony, no aj na to sme si už zvykli. Medzi jazdcami Williamsu je obrovský kvalitatívny rozdiel a zatiaľ čo Latifi si musí vážiť svoje pôsobenie v F1, George už netrpezlivo čaká na zaslúžený presun do Mercedesu. Snáď sa dočkáme už čoskoro. Dnes mal Russell veľmi slabý štart, dokonca sa prepadol až za svojho tímového kolegu. V závere ale nabral druhý dych a dokonca za ním skončil Tsunoda, Ocon či Leclerc.

Známka pre tím: 6/10

Latifi: 4/10

Russell: 9/10

Ferrari – bez bodu (Leclerc 16., Sainz 11.)

Pre historicky najúspešnejší tím je to po dnešku hotová blamáž. Po dvoch víťazných kvalifikáciách a striebornom pódiu v Monaku prišla pre Ferrari „studená sprcha“. Túto sezónu sú to pre nich prvé preteky bez bodov a keďže bola VC Francúzska siedmym pretekom v poradí, Ferrari bude chcieť na (ne)šťastnú sedmičku rýchlo zabudnúť. V tréningoch a kvalifikácii to pritom pre taliansku stajňu nevyzeralo zle a pohybovali sa okolo TOP6. Tréningové tempo ale bolo v ich podaní tragické a keď ich predbehli ešte aj Aston Martiny, vedeli že je zle nedobre. Pre Ferrari ale nemusí byť zlým dňom koniec. Čaká nás „rakúska dvojička“ a po nej sa môže rozdiel medzi nimi a tretím McLarenom navýšiť do nedobehnuteľných čísel. 

Známka pre tím: 2/10

Leclerc: 3/10 (bol 2x v boxoch)

Sainz: 4/10

Aston Martin – 3 body (Stroll 10., Vettel 9.)

Aston Martin dnes vyťažil z minima maximum. „Undercuty“ priniesli viacerým tímom zisk slušnej porcie sekúnd. Krásne zelené monoposty ale ostali vonku dlhšie a diváci sa mohli kochať monopostom AMR21. Napokon im dlhší stint neuškodil. V tréningoch aj v kvalifikácii to bolo z ich strany veľmi slabé. Dá sa povedať, že ich to mierne vrátilo do reality. Ak nie ich, fanúšikov určite. V Monaku aj Baku bol Vettel fantastický, no ak vám na tratiach ako Francúzsko chýba potrebná rýchlosť, trápite sa. Veľkú pochvalu si zaslúži mladý Kanaďan, ktorý aj vplyvom červených vlajok štartoval predposledný a napokon berie veľmi cenný bod.

Známka pre tím: 5/10

Stroll: 8/10

Vettel: 7/10

Alpine – 4 body (Ocon 14., Alonso 8.)  

Čo sa to s francúzskym tímom v pretekoch stalo? V tréningoch mali skvelú rýchlosť, v kvalifikácii to už síce bolo menej výrazné, no P9 a P11 si mali v pretekoch vylepšiť. Teda, tak aspoň hovorili moje tikety a nastavené kurzy. Mýlili sme sa skoro všetci. Alpine mal katastrofálny úvod do pretekov. Obaja jazdci sa prepadali a v tíme museli byť rozčarovaní. Tréningovo skvelý víkend sa mohol skončiť bezbodovou katastrofou. Skúsený mazák Alonso nejaké tie body skvelou jazdou v závere vybojoval, no veľa ich napokon nie je. Tím si musí pred Rakúskom poctivo povedať, čo sa to na domácej Veľkej Cene vlastne stalo.

Známka pre tím: 3/10

Ocon: 4/10

Alonso: 9/10

AlphaTauri – 6 bodov (Tsunoda 13., Gasly 7.)  

Máme za sebou sedem pretekov a tak aj priestor aj na širšie analýzy. Jedna z nich hovorí, že Japonec Tsunoda je zatiaľ sklamaním a počet jeho chýb je zatiaľ výrazne vyšší ako počet jeho skvelých momentov. V prvých pretekoch všetkých nadchol a bol jeden z najviac vychvaľovaných jazdcov v poli. V F1 si ale musíte držať konzistentnosť a ak nemáte skúsenosti, ono to na vás takmer určite doľahne. Hovoriť by vedel aj taký Leclerc, ktorý je dnes už jeden z najlepších pretekárov vôbec. Kľúčové je tiež to, koľko trpezlivosti s vami má váš tím a takisto to, kto za vami stojí. Tsundovou ázijský „backing“ je zdá sa silný, no ak nebudú prichádzať výsledky, ani on nebude mať nič isté. Na druhej strane máme Gaslyho, ktorý dáva z B-čkoveho „Red Bullu“ maximum. Jeho štandardné výkony si zaslúžia viac, než len palec hore.

Známka pre tím: 6/10

Tsunoda: 4/10

Gasly: 8/10

McLaren – 18 bodov (Ricciardo 6., Norris 5.)

Pre jedného katastrofálny (Ferrari), pre druhého fantastický víkend. McLaren skončil na skvelých bodovaných priečkach a to napriek tomu, že žiaden z favoritov nemal v pretekoch problém. Na špici sú oveľa rýchlejšie monoposty a tak sú McLareny po Red Bulloch druhým víťazom VC Francúzska. Ricciardo skončil tretíkrát v tejto sezóne na šiestom mieste a ešte viac povzbudivé pre fanúšikov Austrálčana a samotného Ricciarda je, že Norrisovi počas pretekov konkuroval a to sa mu doteraz nedarilo. Lando si ale predsa len piate miesto postrážil. A to Norris štartoval až ôsmy, Ricciardo desiaty a britský pretekár mal opäť hrozný štart. Je až neuveriteľné, aké famózne druhé polovice pretekov Norris máva. Ak by nemal spackaný štart, je to jednoznačná desina na jeho meno.

Známka pre tím: 9/10

Ricciardo: 8/10

Norris: 9/10

Mercedes – 30 bodov (Bottas 4., Hamilton 2.)

Pred víkendom sa väčšie šance na tejto trati dávali Mercedesom. Tí tu majú skvelú históriu a nemecká stajňa si tu mala po nevydarených mestských tratiach napraviť chuť. Proti bol ale Red Bull, ktorý im v závere vyfúkol lepšie pozície v TOP4. Ťažko možno niečo výrazne vyčítať obom jazdcom. Po pretekoch ďalšie nevydarené preteky zobral tím na seba. Red Bull mal strategicky opäť mierne navrch. Strata Mercedesov na Red Bull je tak po Francúzsku už 37 bodová a azda po prvýkrát v tejto sezóne môžeme tvrdiť, že Red Bull je favoritom na tohtoročné víťazstvo a zastavenie sedemročnej dominancie Mercedesu.

PS: Palec hore pre Bottasa, ktorý vyfu*koval po pretekoch svoj tím a ukázal, že stále si po nose skákať nenechá.

Známka pre tím: 3/10

Bottas: 4/10

Hamilton: 7/10

Red Bull – 41 bodov (Pérez 3., Verstappen 1.)

Je to oficiálne. Red Bull má dvoch parádnych jazdcov. Nie žeby bol Pérez v minulej sezóne zlý, to kdežééé. Bol skvelý už v minulej sezóne a skúsený Mexičan zaslúžene získal prestížnu sedačku v Red Bulle. V úvode sezóny sa ale na viacerých tratiach trápil. Na jednej strane je to pochopiteľné, z nového monopostu hneď nedostanete maximum. Na strane druhej, od Péreza boli od začiatku v Red Bulle len tie najvyššie nároky a tak každá slabšia Veľká Cena z jeho strany bola silno analyzovaná.

Pod drobnohľadom bude Sergio aj naďalej, no tentoraz si bude analýzy na jeho meno užívať. V úvode síce na TOP3 strácal, opäť ale parádne šetril pneumatiky a v závere s prehľadom stiahol Bottasa na starších pneumatikách. Pri predbehnutí síce zariskoval, no v závere mal pre istotu aj takmer šesťsekundový náskok na štvrtého Fína. Verstappen vyhral tretie preteky tejto sezóny a aj napriek problémom s rádiom a mikrofónom dokázal urobiť svoju prácu na jednotku s hviezdičkou. Plus, získal bonusový bod za najrýchlejšie kolo.

Známka pre tím: 10/10

Pérez: 10/10

Verstappen: 10/10

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera