Piatok, 19. apríl 2024
F1

Víťazi a porazení najvzrušujúcejšej sezóny formuly 1 za posledné roky

Tarek Yacoob Tarek Yacoob 02.08.2021
SITA/Florion Goga/Pool via AP

Polovica sezóny F1 je za nami! No dobre, jedenásť pretekov je fuč a dvanásť pretekov čaká na svojich budúcich víťazov. Prvá jedenástka ponúkla nevšedné motoristické divadlo. Netflix je špecialistom na vytváranie veľkej drámy a v sérii Drive to Survive sa im to podarilo na jednotku.

Formula 1 v reálnom svete akoby nechcela ostať nič dlžná svojmu seriálovému prevedeniu a táto sezóna je zatiaľ dramatická aj za niekoľko sezón z minulosti, ktoré často naservírovali vláčikovanie a dominanciu jediného tímu. Napínavými pretekmi sme ako fanúšikovia namlsaní a v tom najlepšom nás čaká letná prestávka. Po vyčerpávajúcich výkonoch si všetci jazdci dovolenku zaslúžia a pre nás je to príležitosť si zrekapitulovať doterajšie výkony jednotlivých tímov a jazdcov.

Doterajší porazení

Valtteri Bottas, Bottas Valtteri. Fínsky skúsený pretekár si kedysi robil skvelé meno vo Williamse, z ktorého dával úplné maximum a jeho umiestnenia na pódiách budili veľký rešpekt. Dnes je Fín jazdcom, ktorý si robí poctivo „špinavú“ robotu dvojky Mercedesu, nič naviac v tejto sezóne zatiaľ neponúka. V Maďarsku mal katastrofálny štart a aj keď sa išlo na mokrej trati, jeho chybu môžeme označiť ako školácku. Tá navyše pokazila preteky obom Red Bullom i Landovi Norrisovi. Hamilton je už na čele šampionátu so 192 bodmi, Bottas je len štvrtý, na konte má bodov 108.

Medzi porazenými je aj tím Aston Martin. V minulom roku výkonné „ružové Mercedesy“ sa pred novou sezónou premenili do skvelého marketingu tradičnej britskej značky. V Maďarsku fantastické druhé miesto Vettela zmarilo popretekové rozhodnutie FIA. Nemecký šampión bol diskvalifikovaný pre nedostatok paliva po pretekoch. Pravidlá sú pravidlá, fanúšikovia ale právom hromžia na to, že Bottas zlikvidoval troch jazdcov a dostal „len“ päť trestných priečok na štart v ďalších pretekoch. Aston Martin má po jedenástich pretekoch na konte iba 48 bodov a sú až na siedmom mieste. Pre „zelených“ je to veľmi nemilé.

Mierne sklamanie u ďalších dvoch tímoch

Sklamanie má rôzne stupne, o niečo nižší stupeň tejto negatívnej emócie panuje v tíme AlphaTauriAlfa Romeo. V „béčkovom Red Bulle“ panovali v úvode sezóny smelé ambície, rýchlosť monopostov bola na úrovni tretieho McLarenu. Potenciál bol v tejto stajni pochovaný a ostal niekde na pomedzí Portugalska a Španielska. Potom sa ich rýchlostná výhoda oproti prenasledovateľom scvrkávala a dnes sú „až“ za Alpinom.

Šieste miesto pre neveľký tím je z celkového hľadiska pekný výsledok, vzhľadom na veľký potenciál z úvodu sezóny je prvé miesto medzi tými horšími sklamaním. Podobne to cítia u Kimiho a Giovinazziho. Alfa Romeo sa pravidelne pohybuje pod bodmi, v Maďarsku ich rozhodnutia nestáli za veľa. Kimi kopí chyby, Giovinazzi má skvelé kvalifikácie, no v pretekoch len sekunduje. Po Maďarsku sú predposlední, za nimi je už len jasne najpomalší Haas.

Doterajší víťazi

Tretí Lando Norris je highlightom prvej polovice sezóny 2021. Dvadsaťjedenročný britský jazdec bol v prvých desiatich pretekoch jediným pretekárom, ktorý nebol ani raz mimo TOP10, dokonca len jediný raz bol mimo TOP6. Jeho konštantné výkony boli prerušené až v Maďarsku a aj to nie vlastnou chybou, ale babráctvom Bottasa. Lando môže byť aj naďalej na svoje výkony veľmi hrdý. Nie len že o svoju priebežnú tretiu priečku v poradí jazdcov neprišiel, na konte má tri tretie miesta a fanúšikovská základňa sa mu naďalej rýchlo rozrastá.

Po doterajšom priebehu je jasným víťazom aj Merecedes. Hamiltonovi sa dve-tri kolá pred koncom začal rozplývať sen o rekordnom ôsmom titule. Papierové predpoklady a výška kurzov hovorili jasnou rečou, Max bol suverénny favorit a Red Bull už nebezpečne utiekol svojmu hlavnému konkurentovi. Táto sezóna je všetko, len nie štandardná. Bláznivé udalosti zmenili kurzy a papierové predpoklady roztrhali na franforce. Je férové dodať, že Mercedes prispel vlastnými chybami významnou mieru k tomu, že sa dostali pred Red Bullákov. Áno, neboli to žiadne „naschvály“, no to môže byť Christianovi Hornerovi úplne jedno. Red Bull je tiež víťazom doterajšieho priebehu, vzhľadom na postupnosť má trpkú príchuť.

Dodatočné shout-outy

Williams – v Maďarsku získala tradičná britská stajňa prvé body po vyše dvoch rokoch (Veľká cena Nemecka 2019). Vtedy sa z jediného bodu radoval Kubica, tentoraz získal Williams hneď desať bodov (Latifi 6, Russell 4)

Alonso a Alpine – famózny a bláznivý víkend prežili na Hungaroringu aj v Alpine. Tím vyťažil z obrovskej kolízie maximum. Ocon sa dostal na prvé miesto a na špici sa držal statočne, preteky dokázal vyhrať. K tomu mu obrovsky dopomohol Alonso, ktorý fantasticky niekoľko kôl bránil Hamiltona. Nebyť skvelej obrany Alonsa, Hamilton by bol opäť víťazom. Alpine sa vďaka bohatej bodovej porcii posunul na piate miesto.

Carlos Sainz – Španiel urobil v tejto sezóne viacero veľkých chýb, párkrát mu priala pani šťastena. V prvom rade ide aj tak o skvelé jazdecké schopnosti nováčika vo Ferrari. Carlos si urobil solídne meno v McLarene a po dodatočnom pódiu z Maďarska sa dostal bodovo pred Leclerca.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera