Pondelok, 18. marec 2024
F1

Zo zákulisia F1: Monštrá za volantom

Gabriel Vass Gabriel Vass 04.11.2020
SITA/AP Photo/Pavel Golovkin, Pool

Je nedeľa, chvíľa po druhej hodine poobede. Bežný fanúšik formuly si sadá na gauč s pivom v jednej ruke, balíčkom chipsov v druhej ruke a so želaním, nech to zase nevyhrajú Mercedesy. Posledné doľadovačky na trati, piloti sŕkajú energeťák z litrovej plechovky a pomaly sadajú do monopostov. Bežnému fanúšikovi prebieha mysľou, že to nemôže byť predsa ťažké, sedieť dve hodiny v aute a stláčať plyn s brzdou. Potom vidí ako Grosjean krátko po štarte napáli autom do steny a pýta sa, ako môže také poleno vôbec jazdiť.

Len odvaha?

Priznám sa, ako dlhoročný hráč Formuly na konzole s volantom mávam občas myšlienky, že jediné čo mi chýba je odvaha. Odvaha sadnúť si do auta ktoré ide 330km/h a možno trochu cviku so sekvenčnou prevodovkou. Opak je však pravdou. V skutočnosti za volantom Formuly 1 sedia atletické monštrá, ktoré majú fyzičku na úrovni superhrdinov.

Keď sa spomenie atletické monštrum, každý si predstaví človeka, ktorý vie poriadne rýchlo bežať, zdvíhať činky, alebo silno udierať. Na jazdcov Formuly 1 by si asi nikto nestavil ani cent. Veľký omyl. Taký Jenson Button úspešne behával triatlony. Za olympijským rekordom zaostal len o pol hodinu. Celkom slušné na človeka, čo len sedí v aute a točí volantom.

Pozrime sa dnes na časti tela, ktoré musia mať jazdci Formuly 1 najviac vytrénované:

Hlava a krk

Najdôležitejšia časť tela pretekára. V niektorých zákrutách dochádza k preťaženiu hlavy až 5G. Keď si to rozdelíme na drobné, váha hlavy a prilby činí zhruba 7kg, čo znamená, že pri preťažení 5G pôsobí na hlavu váha 35kg. To je ako keby sa vám na hlavu v každej veľkej zákrute postavilo 11-ročné dieťa. Pritom musíte pred zákrutou podradiť, vybrať zákrutu a občas aj brániť útoky súperov. Nehovoriac o tom, že vám stále niekto niečo hovorí do vysielačky.

Jazdci preto najčastejšie trénuju svaly na krku. Robí sa to tak, že im pripevnia popruhy na hlavu a pomocou kladiek hýbu do rôznych smerov. Jazdci musia udržať hlavu rovno a tým posilňujú svaly. Často pri tom sedia v simulátori a aj takýmto spôsobom sa snažia pripraviť na fyzickú záťaž, ktorá ich čaká na trati.

Srdce a kondička

V motoristickom športe neexistuje polčas, ani prestávka medzi tretinami. Jediné prerušenie je návšteva boxov, kedy sa auto zastaví na dve alebo tri sekundy. Zhruba raz za sezónu sa tiež stane, že sa preteky kvôli veľkej nehode prerušia na pár desiatok minút. Okrem toho jazdia šoféri v drvivej väčšine približne dve hodiny v jednom kuse.

Bežný človek má v pokoji tep okolo 60 úderov za minútu. Jazdci ho majú vytrénovaný na 45 až 50, ktorý však rapídne stúpa počas pretekov. Keď si človek sadne do monopostu a čaká na posledné sekundy pred štartom, jeho tep je vďaka adrenalínu na úrovni 185 úderov. A to pritom nič nerobí, nehýbe sa, len čaká, kým zhasnú svetlá. Pre porovnanie, rovnaký tep má profesionálny hokejista počas jedného striedania, keď ide na plný výkon. Hokejista je však na ľade približne 50 sekúnd a potom musí ísť striedať. Jazdec Formuly 1 takto funguje skoro dve hodiny. Krvný tlak stúpne počas pretekov o zhruba 50%.

Na rozdiel od hokejistov, jazdci F1 sedia v stiesnených podmienkach v malom monoposte kde je horúco, vlhko a hluk. K tomu treba prirátať tesné popruhy, vďaka ktorým je ťažké dvíhať hruď pri dýchaní. Keď sa ešte jazdilo v Malajzii, vonku bolo 40°C a 80% vlhkosť vzduchu. Po pretekoch jazdci skákali von z monopostov a takmer odpadávali od tepla a dehydratácie. Počas bežných pretekov jazdec schudne približne tri kilogramy svojej váhy, čo znamená, že vypotí asi tri litre potu.

Okrem maratónu a F1 neexistuje hádam žiadny iný šport, pri ktorom je kardiovaskulárny systém vystavený takému dlhému a intenzívnemu zaťaženiu. Nie je to teda len točenie volantom a počítanie kôl.

Fyzička

Späť k nášmu nešťastnému Grosjeanovi z úvodu článku. Predstavme si, že to Romain napáli do steny v rýchlosti 260km/h. V okamihu nárazu pôsobí na jeho telo sila o veľkosti približne 26G, čo znamená 26-krát váha jazdca. V prípade Grosjeana okolo 70 kíl. Jednoduchou matematikou vypočítame, že jeho telo musí v jednom momente vydržať váhu vyše 1800kg.

Našťastie každý jazdec je pripútaný piatimi dokonalými popruhmi, čo znamená, že jeho hrudný kôš zostane pri náraze nepohnutý. Ale jeho vnútorné orgány nie a preto vrazia do rebier rýchlosťou 260km/h. To by obyčajného človeka na mieste zabilo. Náš hrdina za volantom ale odkráča do boxov po vlastných.

Jazdci musia mať telá pevné ako kameň. Na to, aby udržali pod kontrolou krk, ruky aj nohy, potrebujú pevné brucho, plecia a sedacie svaly. Treba si uvedomiť, že pri neustálom preťažení, a hádzaní tela na jednu alebo druhú stranu musia ich končatiny ostať dokonale stabilné a pevné. A nezabúdajme na to, ako im pri tom ide srdce vyskočiť z hrude.

Ruky

Otočiť volantom monopostu nie je vždy jednoduché. Preto musia mať jazdci neuveriteľne silné ruky. Musia však pri tom myslieť na to, že potrebujú obrovskú silu, ale čo najmenej svalovej hmoty. Pretože každý kilogram sa ráta do spotreby vozidla. Preto nikdy neuvidíme jazdcov, ktorí majú ruky ako Mike Tyson.

Bežné sú cviky, keď jazdec sedí na fitlopte a pred sebou oboma rukami drží trojkilový kotúč. Počas toho potom otáča kotúčom zo strany na stranu. Tento cvik je tiež dobrý na trénovanie brušných svalov.

Nohy

Stlačiť brzdu stojaceho monopostu je prakticky nemožné. Jedným z dôvodov je aj to, že jazdci vo formule prakticky ležia, a chodidlá majú približne na úrovni pliec. Na to aby ste zabrzdili z 320km/h musíte vyvinúť silu aspoň 80kg na brzdový pedál. Brzdy sú tu trochu iné ako v bežnom aute.

Majú neskutočnú silu ale aj odpor. Na ich stlačenie je treba obrovské zaťaženie a preto sa brzdí hlavne váhou tela. Keď formula prichádza do zákruty, jazdec vystrie nohy k pedálu a zotrvačnosťou vlastného tela ho spolu s obrovskou silou v nohách stlačí. Tým sa monopost dostatočne spomalí a je možné vytočiť zákrutu.

zdroj: pinimg.com

Aj pri nohách platí rovnaké pravidlo ako pri rukách. Silné, ale bez veľkého objemu. Na to aby jazdci vedeli stlačiť brzdy, trénujú na leg-press stroji, kde nohami držia vo vzduchu váhu 90kg. Keď príde signál od trénera, okamžite podvihnú nohy o pár cm, následne sa vrátia do pôvodnej polohy.

Ak teda nabudúce budete čakať na štart pretekov s pivom a čipsami v ruke, spomeňte si, aké náročné je byť pretekárom vo Formule 1. Géčka, teplo, vlhko, stres a fyzické peklo je na svete. Toto všetko prináša svet Formuly 1.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po siedmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika.

Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866.

Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať.

Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem.

Telovýchovný vedúci.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera