Utorok, 21. september 2021
F1

Zo zákulisia Formuly 1: Peniaze, peníze, peňeži, alebo ako fungujú rozpočty tímov a prečo je na obzore veľká zmena

Gabriel Vass Gabriel Vass 03.07.2021
SITA/AP Photo/Tom Strattman

Všetci poznáme porekadlo že peniaze hýbu svetom. Inak tomu nie je ani v športe. Kým vo futbale, hokeji alebo iných športoch platí, „zaplať a môžeš vyhrať“, vo svete motoršportu je to skôr „zaplať a možeš si zahrať“. Ak sa pozrieme na finančnú situáciu jednotlivých tímov Formuly 1, takmer všetky sú na nule, tzn. že síce nie sú v červených číslach, ale ani zisk nie je veľmi badateľný. Ako to teda funguje z finančného hladiska?

Vzhľadom na zvláštny rok 2020, budeme radšej pracovať s číslami z roku 2019. Za túto sezónu vygenerovali jednotlivé tímy F1 príjmy v hodnote 2 miliárd dolárov. Koľko z toho však tvorí zisk? Menej, ako by ste čakali.

Najprv výdavky

Ako v každom biznise, aj vo svete Formuly 1 pracujeme s príjmami a výdavkami. Ak chcete byť ziskoví, musíte zarobiť viac, ako ste schopní utratiť. Začnime teda najskôr s výdavkami, ktoré sme spriemerovali. Tie sa delia na štyri hlavné kategórie:

  • Výskum a vývoj (56 mil USD ročne)

Táto časť biznisu sa venuje najmä testovaniu a inováciám, aby jednotlivé tímy dokázali držať krok s konkurenciou. Ide najmä o vývoj nových komponentov, aerodynamické testy, vylepšenia motora ale aj samotné testy na okruhu.

  • Platy (58 mil USD)

Celkom jasná kategória. Výplaty jednotlivých zamestnancov, inžinierov, mechanikov, ale aj samotných pilotov, vrátane Hamiltonovho 40-miliónového platu.

  • Komponenty (53 mil USD)

V postate všetko čo treba na poskladanie monopostu. Spojlery, brzdy, prevodovka ale aj kúpa motorov od jednotlivých výrobcov. Celková cena za jedno vozidlo je zhruba 12-14 miliónov dolárov. Len motor stojí vyše 10 miliónov.

  • Prevádzka tímu (50 mil USD)

Sem patrí všetko, čo je potrebné na fungovanie stajne. Náklady na logistiku, ubytovanie, strava, palivo do monopostov, IT komponenty, vybavenie stajne, atď.

Dokopy to vychádza na približne 220 miliónov za sezónu. V priemere, pretože rozpočty jednotlivých tímov Formuly 1 sú diametrálne odlišné. Túto hypotetickú sumu teda tímy utratia v priebehu roka. Poďme však na opačnú stranu.

Odkiaľ prichádzajú peniaze?

Čo sa týka príjmov, aj tu máme viacero kategórií, v závislosti od jednotlivých stajní.

Prvou kategóriou sú FOM Payments. Ide o príjmy, ktoré jednotlivé tímy dostanú od vedenia Formuly 1. Tu je to trochu komplikovanejšie. Na začiatku sa rozdá 36 miliónov USD všetkým tímom, ktoré pôsobia v súťaži minimálne dva roky. Nasleduje kategória na základe umiestnenia v uplynulom ročníku. Čím lepšie ste skončili v uplynulom ročníku, tým viac peňazí dostanete od organizátorov. Prvý Mercedes dostane 61 mil. USD a posledný Williams len 13 mil. USD. Potiaľto je to celkom fér, každý dostane toľko koľko si zaslúži. Ale ideme ďalej.

Je tu takzvaný Ferrari bonus alebo LST (Long standing team) kde červená stajňa s koníkom dostane od súťaže 68 mil. USD. Len preto lebo tam sú.

Najzáhadnejšou platbou je tzv. CCB (Constructors Championship Bonus) kde si štyri tímy, Mercedes, Ferrari, McLaren a RedBull vyrokovali krásnych 33-41 mil. USD od súťaže za výsledky za uplynulé 4 roky. Ďalej je tam 35 mil. USD pre Mercedes za dva tituly po sebe, 35 mil. pre RedBull za podpis zmluvy ohladom televíznych prenosov a 10 mil. USD pre Williams ako „heritage payment“, čiže niečo v tom zmysle, že sú tvárou F1-tky už veľmi dlho.

A už len z tohto rozdelenia peňazí je jasné, že niektoré tímy sú predurčené na to aby boli vysoko na štartovom rošte. Lenže toto boli len peniaze od samotných organizátorov súťaže. Zvyšok si tímy zháňajú sami.

Ďalšie príjmové položky

Ďalšou formou príjmu sú nepochybne Sponzori. Každý tím má svojich vlastných sponzorov, ktorí si umiestnia svoje logá na jednotlivých častiach monopostu. Samozrejme najviac zaplatia tímom, ktoré sú na popredných miestach, pretože tie dostávaju v televíznych prenosoch najviac priestoru.

Investície do jednotlivých stajní taktiež tvoria značnú časť príjmov. Je to vlastne suma peňazí, ktorú vlastníci nalejú do svojich tímov. Daimler AG, ako jeden z najväčších výrobcov automobilov vyrába Mercedesy a tiež vlastní tím F1 Mercedes AMG Petronas. RedBull vlastní rovnomennú stajňu a okrem toho ešte aj Alpha Tauri, atď. Je samozrejmé, že čím bohatší vlastník, tým viac peňazí putuje do rozpočtu tímu. Preto existujú bohaté tímy, ktoré majú v podstate neobmedzené možnosti, a chudobné tímy, ktoré počítajú každú skrutku a každý liter paliva.

Poslednou kategóriou sú Príjmy za jazdcov. Zjednodušene povedané, ide o peniaze, ktoré otcovia zaplatia za to, aby ich rozmaznaní synáčikovia mohli pretekať. Ide hlavne o Lanca Strolla a Nikitu Mazepina. Napr. pán Lawrence Stroll v roku 2017 zaplatil Williamsu približne 30 mil. USD aby jeho syn mohol sedieť v ich aute. A vždy keď tatinko zdvihol kotvy, bral so sebou aj svojho syna. Najskôr do RacingPointu a aktuálne je hlavným živiteľom stajňe AstonMartin.Tento druh príjmov sa výlučne viaže k chudobnejším tímom, ktoré zúfalo potrebujú každý dolár.

Keď si všetky tieto príjmy spriemerujeme a dáme si ich dokopy, tak to vychádza na približne 227 miliónov USD. Ak si od tejto sumy odrátame už spomenuté výdavky v hodnote približne 220 mil. USD, tak celkový zisk stajne vychádza na zhruba 7 miliónov.

Taký Mercedes v roku 2019 minul cca 425 mil. USD, ale zároveň zarobil 420 mil. USD. Nachádza sa teda v strate 5 mil. USD. Na opačnom konci poľa sa pozrieme napríklad na Haas, ktorý minul 150 mil. USD ale zároveň zarobil rovnaké množstvo, čiže sú na nule.

Na to aby ste zvýšili svoje príjmy, musíte do svojho projektu vložiť obrovské množstvo peňazí. Či už na vývoj, komponenty, platy alebo réžiu. Krásne vidno, že je úplne jedno koľko peňazí vrazíte do svojej stajne, rovnakou úmerou vám porastú príjmy. Čiže ste na nule. Rozdielom je však počet víťazstiev a titulov.

Aký ma teda zmysel pretekať?

Formula 1 nie je o zisku jednotlivých stajní, ale o tom ako dostať do povedomia váš biznis a vašu značku.

Ľudia si kúpia autá Mercedes alebo Ferrari, pretože vidia, že už desaťročia ich vozidlá závodia v F1. Samotná stajňa síce veľa nezarobí počas sezóny, ale materská spoločnosť sa topí v peniazoch, lebo ľudia si kupujú ich osobné vozidlá. Podobne to funguje aj s nápojmi RedBull. Áno, každý pozná tú značku, ale ak Vettel vyhrá štyri tituly v monoposte s červeným býkom, zisky spoločnosti stúpajú raketovým tempom.

A to je dôvod, prečo jednotlivé spoločnosti pôsobia vo Formule 1.

Svitá na nové časy

Časy nekonečných rozpočtov však tento rok skončia. Od budúcej sezóny sa vo Formule 1 zavedie finančný strop. Je to niečo podobné ako platový strop v NHL. Nikto nebude môcť minúť viac ako 145 mil. USD. Zaujímavé však je, že každý tím momentálne funguje s vyšším rozpočtom.

Na toto najviac doplatia bohaté tímy ako Mercedes, Ferrari a RedBull. Taký Mercedes sa bude musieť rozlúčiť s dvoma tretinami svojho astronomického rozpočtu 420 mil. USD. Prinesie to však väčšiu vyrovnanosť na štartovom rošte a hlavne obrovský dôraz na efektívne využitie peňazí.

Dočkáme sa konečne ročníka, kde boj o titul nebude len v znamení dvoch stajní?

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera