Futbal a emotívni fanúšikovia. To jednoducho patrí k sebe ako tínedžerka a plač alebo ako tínedžer a mokrý sen, Zomri a Studenková či Braňo a Fernet. Keď sa povie „kolíska futbalu“, dnes si predstavíme najlepšiu a najpopulárnejšiu ligu na svete. Angličania sa dokázali zbaviť veľkej časti chuligánov, nepokojov na štadiónoch a do veľkej miery aj rasizmu.
Všetko vnímam vysoko pozitívne, aj keď chápem, že nejeden nevybúrený, chodiaci testosterón tvrdí niečo iné a najradšej by bol, keby anglické štadióny ostali bojiskami, kde ak nepotečie krv, akoby sa futbal ani nekonal. My príčetnejší si vystačíme s filmom Hooligans, náročnejší siahnu po dokumentoch na Netflixe.
Fanúšikovia na Youtube
Ak ste sa doteraz s fanúšikovskými youtube kanálmi ešte nestretli, na úvod len krátko: skupinka fanúšikov si založí na Youtube kanál a dáva priestor vyjadriť názor iným radovým fanúšikom. Samozrejme, nerozoberá sa kvantová fyzika ani globálne otepľovanie, ale futbal. Najtradičnejšou tvorbou/videom na takomto kanáli je názor fanúšika priamo po zápase.
Emócie sú čerstvé a eufória, či naopak veľká nespokojnosť vo fanúšikoch ešte vrie. Pokročilejšie kanály už ale dnes majú široký záber. Vyrábajú rôzne podcasty, interview s osobnosťami zo sveta futbalu a podobne.
AFTV (predtým Arsenal Fan TV), otec konceptu
Najväčším fanúšikovským kanálom je AFTV, ktorý sa kedysi volal Arsenal Fan TV. Kanál sa premenoval/rebrandoval kvôli marketingu, aj keď konšpirácie hovoria o tom, že ich k tomu viac-menej donútil samotný klub (aby ho s ním ľudia nespájali). Tieto informácie sa potvrdiť nedajú. Dodatočné info môžete ísť hľadať na ZjemAjVlek.sk.
Prvé video nahrali na youtube presne 31.10.2012. Kvalita rozhodne potvrdzuje, že ide o začiatky tvorby. Zakladateľom a hlavnou postavou, ktorá to celé riadi a moderuje, je Robbie Lyle. Keďže som dlhoročným konzumentom AFTV, dobre poznám históriu, resp. začiatky ich práce. Robbie o tom neraz hovoril vo svojich videách.
Biznis plán? TakUrčitee…
Odpovedá tak často na jednoznačne najčastejšiu kritiku, že kanál si založili ako biznis plán. Akoby azda vedeli, že to bude mať obrovský úspech a Arsenal čakajú veľmi náročné a neúspešné roky? Robbie často argumentuje, že minimálne niekoľko mesiacov nemali peniaze ani len na obed. Preto súčasťou výbavy boli i obedáre.
Je takisto naivné a vyslovene hlúpe argumentovať tým, že fanúšikom Arsenalu, ktorí sú pravidelnými postavami na kanáli AFTV, ide o peniaze. Sú to väčšinou fanúšikovia, ktorí chodili víkend čo víkend (doma i vonku) na zápasy svojho milovaného klubu a minuli tisíce libier dávno pred rokom 2012.
Mnohí dlhé roky poctivo a tvrdo pracovali, dnes majú „full time job“ ako influenceri z futbalového prostredia. Ak by ale iba tak tárali do vetra a nevedeli o čom rozprávajú, nikdy by úspech nezískali a boli by maximálne anglickým Rokom (aka Roko Superstars), na ktorom sa každý smeje.
Pred nimi navyše nikto nič podobné nerobil. A boli tak akýmsi pokusným králikom. Nikto nemohol tušiť, že už o pár rokov bude Arsenal Fan TV jedným z fenoménov športových kanálov na Youtube.
Viac ako milión subscriberov, ale aj viacero ocenení
Za vyše sedem rokov existencie sa v AFTV môžu pýšiť viacerými úspechmi. Niektoré dokázali pretaviť aj do získania rešpektovaných ocenení. A to nie len tak v hocijakom prostredí. Tento rok sa priamo na Etihad Stadium v Manchestri odovzdávali ceny „Winners of the football blogging awards“.
Asi málokto z vás predtým počul o takom odovzdávaní cien. Nebudem strúhať Roka (rozumej frajera), tiež som sa dozvedel až v dobe, kedy boli jednotliví tvorcovia nominovaní. Išlo samozrejme o britských športových tvorcov. Okrem AFTV aj viacerí fanúšikovia, ktorí majú svoje kanály, ale aj takí Ian Wright či Peter Crouch. Obaja sú veľmi aktívni na sociálnych sieťach a obaja získali ocenenia „Best Footballer on Social with It’s Gone Viral“.
Najúspešnejšími boli ale na odovzdávaní cien práve tvorcovia z AFTV. Dokopy získali päť ocenení, vrátane toho najcennejšieho – Best Overall Content Creator podľa hlasovania fanúšikov. Dokopy sa do hlasovania zapojilo viac ako 850 000 fanúšikov z celého sveta, ktorí mohli hlasovať dokopy za viac ako 2 000 tvorcov.
Veľká popularita ruka v ruke s kontroverziou
Spomedzi známych tvári AFTV získali ocenenie aj DT a Troopz. Dve osoby veľmi kontroverzné, ale zároveň aj veľmi populárne. Tlak zvyšujú nejednému korektnejšiemu fanúšikovi, ktorému sa nepáči prezentácia týchto dvoch.
DT je „typický anglán“, ktorý prežíva futbal veľmi emotívne a „F-word“ mu rozhodne nie je cudzie. Nedáva si servítku pred ústa, a keďže sa nehanbí prejaviť svoje emócie, často po prehre kritizuje hráčov, trénera či vedenie klubu, a to veľmi nekompromisne.
Troopz je postava z úplne iného súdka. Pôvodom Jamajčan, ktorí má i pakistansko-marocké korene. Má typický londýnsky (na wiki je jeho akcent pod článkom „multicultural London English“) prízvuk, ktorý by mnohí nazvali prízvukom z ghetta. Veľmi často používa slová ako „blud“, „fam“ či výrazy ako „you understand“ alebo „you get me“. Ani to nie je každému pochuti a mnohí ho považujú za „neseriózneho“.
Mne však prízvuk vôbec neprekáža, práve naopak. Ľudia “z ľudu” donedávna nemali prakticky žiadnu reprezentáciu. V rámci moderátorov, expertov, bývalých profesionálov a pod. je to stále rarita, resp. neexistujúca vec.
Kontakty s hráčmi či dokonca show s legendou Arsenalu
Práve veľmi populárny Troopz má dnes kontakty na najlepších hráčov Arsenalu, či už na Lacazetta alebo Aubameyanga. Troopz veľmi rád pomenováva hráčov netradične. Aubameyanga volá „aubama bloodclaat yang“. Sám Auba, v rámci minuloročnej prípravy v Singapure, prišiel po tréningu za Troopzom, podal mu ruku a zakričal „aubama bloodclaat yang!“ Video má dnes na youtube 772 tisíc zhliadnutí.
Dobré vzťahy majú napríklad aj so známou britskou celebritou, Piersom Morganom, ktorý má takisto neraz kontroverzné, nekorektné názory. Je spisovateľom, TV osobnosťou, moderátorom i novinárom. Viackrát sa na kanáli objavil Ian Wright, legenda Arsenalu. Ten má aj vlastný Youtube kanál, na ktorom má 114-tisíc subscriberov.
No a dokonca svoju vlastnú show má v rámci AFTV Kevin Campbell. Ďalší z bývalých profesionálov, ktorý hral viac ako päť rokov práve za Arsenal. Pomerne populárna „The Kevin Cambell Show“, kde sa Cambell vyjadruje k viacerým „hot topics“ v Premier League (primárne takých, čo sa týkajú Arsenalu), spolu s jedným z fanúšikov, ktorý sa pravidelne objavuje na AFTV. Jeho prezývka je „Lee Judges“ a je to starší fanúšik, ktorý chodí na Arsenal desiatky rokov.
„Strong opinions come with the territory“
Ako som už v rámci kontextu spomínal vyššie, kanál je aj terčom častej kritiky. Okrem už spomínanej kritiky zo strany bežných ľudí, kritika prišla i od hráča Arsenalu, či bývalých profesionálov, ktorí dnes pracujú pre média ako Sky Sports a pod.
Spomedzi aktívnych hráčov Arsenalu sa kriticky k AFTV vyjadril Hector Bellerin. Stalo sa tak na Oxford Union, vo februári minulého roka. Rozhovor je dostupný na internete, má 361 tisíc zhliadnutí, 4700 lajkov a 651 dislajkov. Reakcia od Robbieho na AFTV má 626 tisíc zhliadnutí, 14 tisíc lajkov a 911 dislajkov.
Kanál kritizoval aj Gary Neville, jeden z expertov Sky Sports. „Strong opinions come with the territory“, povedal v nejednej reakcii pre rôzne média práve Robbie Lyle. Aj preto Neville prijal ponuku od AFTV (vtedy ešte ArsenalFan TV) a názory si povymieňal v rozhovore so štyrmi postavami AFTV a samotným Robbiem. Video si dodnes pozrelo viac ako 2,3 milióna ľudí.
AFTV nie je jediný populárny fanúšikovský youtube kanál
V tomto článku som sa venoval najmä kanálu AFTV. Nielen v Anglicku je viac podobných fanúšikovských projektov. Preto v závere ešte prinášam zoznam tých, ktoré sú v Británii medzi fanúšikmi veľmi populárne:
The Redmen TV (Liverpool) : 401 tis. subs (prvé video pred 8 rokmi)
The United Stand (Manchester United) : 604 tis. subs (prvé video pred 5 rokmi)
FullTimeDEVILS (Manchester United) : 538 tis. subs (prvé video pred 6 rokmi)
BLUES FANS TV (Chelsea) : 88,5 tis. subs (prvé video pred 3 rokmi)
West Ham Fan TV (West Ham) : 47,9 tis. sbus (prvé video pred 4 rokmi)
WeAreTottenham TV (Tottenham) : 35,4 tis. subs (prvé video pred 2 rokmi)
Fanúšikovské kanály zažívajú rast a čoraz viac si ich všímajú aj veľké média. Boli, sú aj budú terčom kritiky i súčasťou kontroverzií. Ja však tento koncept vnímam prevažne pozitívne. Pre fanúšikov je len dobre, že majú k dispozícii takú platformu.
AFTV naposledy svoju internetovú silu pred Vianocami využili aj na podporu charity.
Aký máte názor vy? Počuli ste už o fanúšikovských kanáloch? Ak áno, sledujete nejaký z nich? Dajte mi vedieť do komentárov. Budem rád za akúkoľvek spätnú väzbu.
Komentáre