Streda, 27. marec 2024

Náš fanúšik je náročný. Príde, keď vidí mladých chalanov šúchať trenírky, hovorí mediálny manažér MŠK Žilina

Ján Janočko Ján Janočko 13.06.2022
Daniel Stehlík / cvak.sk

Vynikajúce výsledky mládežníckej Ligy majstrov, zaujímavé európske leto, odchody, výmeny trénerov aj nevydarený záver v lige. MŠK Žilina má za sebou zaujímavú sezónu, ktorá bola poznačená obmedzeniami či odchodmi. Vyspovedali sme mediálneho manažéra klubu – Martina Kollára – ktorý nám, okrem iného, prezradil aj pár zaujímavostí zo zákulisia a predstavil podcast – pri ktorom si dokonca poplakal aj legendárny “Fantóm” Marek Mintál.

Táto sezóna mala pre MŠK Žilina viacero vrcholov aj pádov. Ako ste ju vnímali z postu mediálneho manažéra klubu?

Boli tam úprimné emócie radosti, ale aj nečakané pády. Zdá sa mi, že “európske leto” nebolo rok dozadu, ale aspoň dva. Dlhá sezóna, veľmi úspešná s horkastým koncom. Zameriavame sa ale na to pozitívne. Získali sme veľa nových skúseností, hrali mládežnícku Ligu majstrov, kde sme spravili historický úspech, nabrali nové skúsenosti pre celý klub a tie výsledky? Nádhera! Určite preto skrz posledné mesiace nehodnotíme skončenú sezónu iba čierno.

Bolo pôsobenie mládeže a zápas proti Red Bullu Salzburg v Lige majstrov tým pomyselným highlightom posledných mesiacov?

Áno, môžeme to brať za taký vrchol jarnej časti. Aj napriek tomu, že to bola súťaž pre hráčov do 19 rokov, organizácia európskeho zápasu sa dala porovnať s tými, ktoré hrajú muži. Tak sme to aj brali a taká bola aj atmosféra, promo a všetko ostatné z mediálnej stránky. Rovnako tak aj predošlý duel proti Interu Milano, ktorý sa podaril aj výsledkovo. Škoda, že proti finalistovi UEFA Youth league zo Salzburgu, s ktorým sme hrali vyrovnanú partiu, rozhodla o vyradení iba naša smola, alebo ich šťastie.

V čom bola pre vás táto sezóna iná, ako tie ostatné?

Asi v tom, že sme pôsobili naozaj dlho v európskych pohároch. Pripomenulo mi to rok 2015 a našu jazdu Európskou ligou. Predošlé leto – ani neviem ako ušlo – bolo nádherné a spoznal som veľmi veľa nových ľudí. Organizácia z mediálnej stránky, predzápasové tlačové konferencie, oficiálne tréningy, záujem médií, komunikácia s ostatnými press officermi z iných európskych klubov – bolo to naozaj úplne niečo iné ako ligové zápasy. Ako bolo krásne leto a jesenná časť z pohľadu A-tímu, tak bola krásna zase jarná časť z pohľadu U19.

Spod Dubňa odišlo viacero opôr. Pre hráčov je to často náročné, najmä emocionálne. Aké to je pre človeka, ktorý sa stará o komunikáciu s médiami?

Ja to beriem ako prirodzenú súčasť práce, je to kolobeh, veď aj ľudia mimo futbalu menia zamestnania. Chalanov sa snažím mediálne vzdelať, aby mali mediálne tréningy a aby sa vedeli prezentovať, predať pred kamerou. Ak sa to podarí, je to pre mňa najväčšia pochvala. Keď vidím ako vystupuje napríklad Dávid Hancko, ale aj iní naši odchovanci, tak tam cítiť neskutočný posun aj po mediálnej stránke. Vždy sa ľahšie robí, keď sú dobré výsledky, vtedy to ide samé. Teraz na jar bolo ťažšie obdobie, ale ako sa hovorí, raz si hore raz si dole, rovnako ako v živote. Veľakrát nás už zatracovali, no vždy sme dokázali vstať. Neulietavam si, keď nás chvália a ani sa neutápam, keď nás hania. Aj pre nás ľudí z úzadia klubu to každopádne bolo poučné obdobie.” 

Martin Kollár MŠK Žilina
Daniel Stehlík / cvak.sk

V posledných mesiacoch ste začali vydávať aj vlastný podcast. Kde vznikol tento nápad?

Čo sa týka podcastu, musím byť úprimný a povedať, že to bol nápad kameramana Jura Jacka. Predzápasové rozhovory sa nám začali zdať plné klišé a opakujúcich sa fráz, a tak vznikol nápad, ako to nejakým spôsobom zmeniť. Podcasty sú momentálne veľmi populárne, aj ja sám ich rád počúvam vo voľnom čase. Snažili sme sa ten náš vyšperkovať po technickej a aj po obsahovej stránke. Základom je, samozrejme, dobrý hosť, ktorý pritiahne poslucháčov. 

Aké odozvy ste naňho dostali od fanúšikov?

Odozvy, aspoň tie, ktoré sa ku mne dostali, boli dobré. Sú tam rozmanité témy a aj ľudia z klubu mi hovoria, že sa dozvedeli niečo, čo predtým nevedeli. Kvôli tomu to robíme, aby sa ľudia dozvedeli niečo nové, mladí chalani dostali možno cenné rady a skúsenosti do ich futbalového života. Ešte stále tam však mávame technické nedostatky, napríklad ozvenu, zvuk by mohol byť kvalitnejší. Chceme sa posúvať, pretože podľa mňa je podcast veľmi vďačná vec. Človek ho môže počúvať na cestách, pri behaní, alebo iných činnostiach, kde sa dá pritom robiť ešte niečo iné. Počúvajú nás v klube, počúva nás aj pán majiteľ. A je to zväčša pozitívny feedback. Musí tam byť asi niečo zaujímavé, keď si to pustí aj majiteľ klubu (smiech).

Práve na podcastovej platforme majú ľudia šancu vypočuť si viac informácií aj od bývalých hráčov. Prekvapil vás niečím napríklad Marek Mintál, ktorý bol nateraz posledným hosťom?

Každý podcast ma niečím obohatí, dozviem sa niečo nové. Marekov bol však naozaj špeciálny a veľmi silný nielen po športovej stránke, ale aj ľudskej. Niekedy vidíme len pozlátko, ale Marek to mal v začiatkoch ťažké a pre mňa osobne je po tom podcaste ešte väčším človekom.

Šošoni počas sezóny menili trénera až dvakrát. Sú také chvíle najťažšími pri vašej práci?

Sú to najmä nečakané chvíle. Tak, ako to bolo prezentované – odchod Pala Staňa naozaj zaskočil nielen chalanov, ktorí plakali, ale aj mňa ako mediálneho manažéra. S trénermi trávim veľmi veľa času, absolvujem s nimi mnoho rozhovorov aj o detailnejších veciach a ich názoroch na ne. Je to dennodenná komunikácia a mávame spolu dobrý vzťah, bez ktorého by to nešlo. Samozrejme, po ľudskej stránke je vám to ľúto, ale je to biznis, šport a jednoducho, keď výsledky neprichádzajú, tak sa objímeme a rozlúčime. Vždy sa však snažíme vzťah ukončiť korektne, čo sa nám stále darí, za čo som rád. Nemám problém stretnúť sa, zavolať si s Aďom Guľom, Jarom Kentošom, spomínaným Palom Staňom, Peťom Černákom či Ivom Belákom.

Dokážu vás ešte zaskočiť požiadavky zo strany médií a novinárov? Stretli ste sa s niečím prekvapivým, vtipným, šokujúcim?

Tým, že prichádza partia stálych novinárov, žiadne špeciálne požiadavky mi nenapadajú. Možno taká pikoška – raz sme boli už všetci pripravení, tlačovka mala začať, museli sme čakať na jedného novinára, ktorému sa akurát v diktafóne vybili baterky, nemal druhé a začalo sa to naťahovať. Snažíme sa však byť ústretoví, aj keď sa stane niečo také. Iná vec – v lete sme hrali s Apollonom Limassol, ktorý mal nemeckého trénera. Požiadavka bola, že chceli tlmočníka, ktorý by vedel po nemecky, grécky a slovensky. To sa nám však nepodarilo aj napriek tomu, že som dával “inzerát” na sociálne siete a už som si naozaj nevedel dať rady. Nakoniec sme sa dohodli nejak cez angličtinu a dopadlo to fajn.

Martin Kollár MŠK Žilina
Daniel Stehlík / cvak.sk

Veľkým problémom našej futbalovej ligy je klesajúci záujem divákov. V čom vidíte príčiny?

K téme divákov sa v súvislosti s koronou už asi popísalo veľa. Nechcel by som plakať nad rozliatym mliekom a asi nielen my, ale všetky kluby v tomto ohľade “padli na hubu”. Teraz si naozaj vážime každého jedného človeka, ktorý príde na zápas. Odznova bojujeme o priazeň fanúšikov a o to, aby mali návštevy rastúcu tendenciu. Pevne verím, že ľudia sa postupne opäť naučia chodiť na futbal, nebude žiadna ďalšia covidová vlna a budeme fungovať bez akýchkoľvek zákazov. Dúfam, že ľudia si postupne opäť nájdu cestu k športu a ku kultúre. Naši chalani potrebujú podporu dvojnásobne. O tom, ako sa pískavalo na Škriniara a nadávalo sa mu z tribún, sa už hovorilo dosť. Kritizovať vie každý.

U nás je fanúšik náročný, no pokiaľ vidí aj mladých chalanov šúchať trenky, ako tomu bolo v lete, odvďačí sa a príde na tribúny opäť. To je recept pod Dubňom.

Ako ste sa počas sezóny snažili bojovať s nepriazňou divákov?

Snažili sme sa vymýšľať rôzne súťaže, vstupenky zadarmo pre mládežnícke tímy, pre školy, skupiny detí. Najviac sa to podarilo práve na zápase so Salzburgom, kde bola výborná atmosféra. Boli tam deti naozaj skoro z celého Slovenska. A videli ste, čo to spravilo s chalanmi, ktorí sa zrazu vyrovnali futbalistom majúci miliónové hodnoty. To je tá cesta, ktorú sme si nastavili ešte pred pandémiou – vychovať si nielen futbalistov, ale vybudovať si aj novú generáciu divákov. Nepriazeň fanúšikov však stojí a padá aj na výsledkoch. Keď sa darí, tak to ide samo a nemusíte zápasy až tak promovať a ľudí presviedčať, dávať im dôvody, prečo prísť. Mrzia nás nízke návštevy, priznávam, lebo stále hovorím, že MŠK Žilina je produkt, značka, ktorá má čo ponúknuť. Aj teraz po trávniku behajú budúci Škriniarovci, Dúbravkovci, Hanckovci. 

Plánujete špeciálne akcie pre divákov do budúcej sezóny?

Čo sa týka držiteľov kariet, ako každý rok plánujeme rôzne benefity, napríklad zľavy u partnerov, alebo vo fanshope. S predajom začneme už teraz v júni. V uplynulej sezóne sme predávali permanentky len na jesennú časť, pričom fanúšikovia skrz pandémiu nemohli ísť na všetky zápasy. Už niekoľko sezón sme nezvyšovali cenu lístkov a aj toto sú veci, ktorými chceme pritiahnuť ľudí na štadión.

Aké aktuálne výzvy čakajú na (nielen) mediálny tím MŠK Žilina?

V mediálnom tíme nastanú personálne zmeny. S tým určite prídu nejaké nové impulzy, nápady a inšpirácie. Chceme viac pracovať na propagácii a pritiahnutí diváka, lebo Žilina a jej akadémia majú stále obrovský potenciál a ešte neobrúsené diamanty, ktoré sú hodné správnej mediálnej prezentácie.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera