Streda, 24. apríl 2024

Makové pole a smiešny gól, ruské médiá svojich nešetria. Slovákov po zraze mrzí surová kritika

Martin Panák Martin Panák 31.03.2021
TASR - Martin Baumann

Reakciu podľa gusta futbalových fanúšikov predviedli slovenskí reprezentanti v utorok v Trnave vo víťaznom zápase s Ruskom (2:1). Po dvoch tvrdých úderoch do tváre v podobe remíz na Cypre 0:0, resp. 2:2 doma s Maltou nad nimi mnohí lámali palicu, keďže sa prezentovali pomaly, nemoderne až depresívne.

V utorok večer však Slováci na Štadióne Antona Malatinského napísali úplne iný príbeh, po kompaktnom, bojovnom, odhodlanom a tímovom výkone zdolali jedného z favoritov H-skupiny kvalifikácie MS 2022 v Katare.

Góly domáceho tímu strelili Milan Škriniar a Róbert Mak, za “zbornú” skóroval Mario Fernandes. V úvodnom trojzápasovom marcovom asociačnom termíne získali zverenci Štefana Tarkoviča v H-skupine päť bodov, na vedúce Chorvátsko a Rusko strácajú bod.

Tím okolo zastupujúceho kapitána Juraja Kucku sa po prvých dvoch dueloch dostal do horúcej kaše a čelil tvrdej kritike. Proti štvrťfinalistovi MS 2018 sa slovenskí hráči prezentovali diametrálne odlišným spôsobom, zvýšili rýchlosť a najmä agresivitu v osobných súbojoch. Dokázali ukázať odhodlanie, oduševnenosť a vedeli zaskočiť jeden za druhého, čo predtým citeľne chýbalo. A zaslúžene boli odmenení prvým víťazstvom v skupine.

Hráči podľa Tarkoviča ukázali charakter

Reakciu tímu vyzdvihol na pozápasovej tlačovej konferencii aj reprezentačný tréner Tarkovič: “Zápas sa odvíjal tak, ako sme očakávali. Chcem vyzdvihnúť reakciu hráčov po dvoch zápasoch, ktoré nám predtým nevyšli, vyzliekli nás donaha a po ktorých sme boli pod oprávnenou kritikou. Pre mňa bol dôležitý aj spôsob, nielen výsledok. Tento tím ukázal, že má charakter.

Štyridsaťosemročný kouč SR si rozdiel v podobe viac ako rozpačitého vstupu s Cyprom a Maltou, resp. bojovného duelu s Ruskom vysvetľuje viacerými faktormi. Pričom zopakoval, že odmieta hľadať výhovorku v podobe absencií až deviatich hráčov kádra.

Naše mužstvo sa tvorí, potrebuje čas a toho je v nabitom kalendári málo. Hráči musia niečomu veriť a teraz je tá cesta podopretá bodmi. Môžeme byť po pozitívnom výsledku plní eufórie, ale musíme si zanalyzovať aj nevydarené zápasy. Pred týmto zápasom nám vypadli ďalší hráči, konkrétne Dúbravka, Valjent a Hancko pre zdravotné problémy. Ale opakujem, to nie je výhovorka.”

Tabuľka je zamotaná, z Bénesa kauzu robiť nechce

Situácia v skupine je po prvých troch kolách zaujímavá. Okrem nečakaných strát Slovákov zaujali aj vôbec prvý slovinský triumf nad Chorvátmi či víťazstvo Cypru nad Slovinskom. O skóre pred Ruskom tak so šiestimi bodmi vedú vicemajstri sveta z Chorvátska, SR je tretia s 5 bodmi.

Tarkovič očakával, že skupina bude vyrovnaná: “Rád by som mal po troch zápasoch aj dvanásť bodov, ale to nejde, takže momentálne berieme tých päť. Pracujeme pod výsledkovým tlakom a nie všetky tieto očakávania sa aj zrealizujú. Potom sme pod tlakom médií aj fanúšikov. Ja verím, že tých päť bodov, ktoré teraz máme, je stále riešiteľný stav smerom ku kvalifikácii. Verím, že budeme stále v hre do posledného možného zápasu, poslednej možnej minúty a budeme bojovať, aby sme tam mohli byť.”

Tréner SR sa krátko vyjadril aj k situácii so stredopoliarom Augsburgu Lászlóm Bénesom, ktorý z dôvodu únavy neprišiel na duel s Ruskom. “Zo vzniknutej situácie s Bénesom nechcem robiť kauzu. Je to hráč s kvalitou pre reprezentáciu, určite sa stretneme a porozprávame sa, aby som to vedel celé uzavrieť. Jeho reakcia, ktorú ukázal k spoluhráčom a reprezentácii, nie je v poriadku.

Rusi po predzápasovej kritike Pavľučenka po dueli chválili

Kouč “zbornej” Stanislav Čerčesov vyzdvihol hru domácich, mrzel ho slabý prvý polčas svojho mužstva:Slovákov sme nepodcenili. Vedeli sme, že majú dobrých hráčov a silné štandardné situácie. Po jednej sme aj inkasovali. Je to súper na našej úrovni. Slováci hrali na protiútoky. V prvom polčase sme nehrali dobre.”

“V druhom polčase sme zmenili systém a vyrovnali sme po peknom góle. Potom sme však urobili v obrane veľké chyby a inkasovali sme druhý gól. Sme sklamaní. Ani jeden zápas nie je jednoduchý, dnes malo Slovensko aj šťastie. Skupina je a bude vyrovnaná, každý zápas bude ťažký a každý s každým môže vyhrať. Súper nás neprekvapil ani z hľadiska taktiky, ani z inej strany. Boli dobre nastavení a dokázali, že sú na európskej úrovni. Mrzí ma, že tu neboli diváci.”

Maka teší výhra, sklamaním sú reakcie fanúšikov

V 65. reprezentačnom zápase strelil štrnásty gól a vyrovnal sa v tejto bilancii Marekovi Mintálovi a Miroslavovi Karhanovi. Slovenský futbalista Róbert Mak bol ústrednou postavou pri utorňajšom víťazstve nad Ruskom 2:1 v kvalifikácii MS 2022. V Trnave najprv z rohu prihral na gólovú hlavičku Milana Škriniara a v 74. minúte po krásnej individuálnej akcii dosiahol víťazný gól.

“Vedeli sme, do akého zápasu a po akých zápasoch ideme,” povedal Mak. “Prvé dva sme absolútne nezvládli. Bolo to náročné psychicky, bol na nás veľký tlak. Odbojovali sme 90 minút na ihrisku a ukázali, že aj keď nie po peknom futbale, že máme to srdce a vieme bojovať za Slovensko. Tri body sú zaslúžené a víťazstvo nás veľmi teší.

Po prvých dvoch zápasoch sme mali množstvo rozhovorov, každý cítil, že to nie je ono. Šance, ktoré sme mali, sme využili. Vedeli sme, akú majú Rusi silu, ale oni sa nevedeli od začiatku vyrovnať s našou hrou, mali s ňou veľké problémy. Dobre sme bránili a behali, dôležité bolo využitie našich šancí. Aj keď vyrovnali na 1:1, dokázali sme sa vrátiť na 2:1,” zhodnotil duel 30-ročný krídelník Ferencvárosu Budapešť.

“Pri gólovej situácii Hubko dostal naľavo loptu, ja som bol v strede a prekľučkoval som sa k strele k bližšej žrdi. Padlo to tam a potešilo to určite celé mužstvo. Po prvých dvoch zápasoch sme sa necítili dobre. My skúsenejší, čo máme viac odohraných zápasov, sme povedali mladším, že sa stále nič nedeje a stále sa to dá otočiť.

Som strašne rád, že sa toho zhostili všetci hráči, všetci sme bojovali a odovzdali maximum. Takýchto situácií sme tu už mali veľa, keď sa nám nedarilo a vždy sme sa dokázali postaviť na nohy. Dúfam, že to takto bude pokračovať. Zdolali sme ťažké Rusko, sme jediní bez prehry a všetko je otvorené,” pokračoval bývalý hráč Manchestru City, Norimbergu, PAOK Solún či Zenitu Petrohrad.

Takú kritiku si nezaslúžime

Celý tím a špeciálne aj Mak čelili v uplynulých dňoch silnej kritike. Účastníka EURO 2016 vo Francúzsku mrzí, že slovenský fanúšik je k hráčom neprajný:

“Ja kritiku na moju osobu počúvam už taký štvrtý rok v reprezentácii. Zvykol som si na to. Sú tu však hráči, ktorí to neznesú dobre a dosť to ovplyvňuje mužstvo. Neviem, či iné mužstvá dostávajú toľko kritiky ako my. Za to, čo všetko sme spravili pre Slovensko, si to nezaslúžime. Aj keď sa nedarí, jasné, máme aj zlé zápasy, to každý chápe, ale málokde som videl takých neprajných fanúšikov, ako máme my. A bol som už vo všelijakých krajinách. Dúfam, že tí, ktorí nám nefandia, nám začnú.

Nejde o mňa, ide o Slovensko, aby verili Slovensku. Po prvých dvoch zápasoch bola určite zaslúžená kritika, ale niektoré správy, ktoré hráči podostávali, boli dosť surové. Toto si vypočuť, každý hráč, nie je nič príjemné. Hlavne pre tých, ktorí majú deti a rodinu. Dlho som to držal v sebe a je mi ľúto, že máme takýchto fanúšikov. Dúfam, že týmto výkonom sme si ich naklonili na našu stranu. Verím, že budeme úspešní aj na EURO, ak budeme bojovať tak, ako teraz s Rusmi.”

Hromada pri debute výkonom potešil

Debut v národnom tíme absolvoval stredopoliar Jakub Hromada. Pred vyše dvoma rokmi utrpel nepríjemné zranenie členka, ktoré na dlhší čas pribrzdilo jeho kariéru. Po všetkých peripetiách sa dokázal vrátiť na trávniky silnejší a momentálne mu futbal ukazuje svoju krajšiu tvár.

Postup Slavie Praha do štvrťfinále Európskej ligy UEFA i premiérová pozvánka do národného tímu sú vrcholy krásneho obdobia, ktoré 24-ročný stredopoliar v týchto dňoch a týždňoch prežíva. V utorok na ŠAM odohral 60 minút a podal viac ako solídny výkon.

“Je to obrovská česť a hrdosť, že som mohol prvýkrát reprezentovať Slovensko. Priznám sa, že už ani samotnú pozvánku na tento zraz som nečakal. Milo ma to prekvapilo. O to viac, že tréner teraz ukázal na mňa a dal mi šancu. Snažil som sa robiť to, čo mi ide najlepšie a pomôcť na ihrisku najviac, ako to išlo. Šancu si vážim a som šťastný, ako celý tím, že sme to zvládli výsledkovo aj charakterovo. Podali sme veľmi dobrý, kompaktný výkon. Som rád, že môžem byť súčasťou tohto mužstva.

Ohlasy médií: Individuálna brilantnosť, či smiešny gól Maka

championat.com (Rus.): “Katastrofálny výsledok na Slovensku. Prehra prišla po vlastných chybách. Dosť bolo objímania sa. Predchádzajúce úspechy sú zabudnuté.”

Sport24 (Rus.): “Ruskí hráči na Slovensku pokašľali veľa. Umožnili súperovi dať smiešny gól a potom bývalému hráčovi Zenitu Petrohrad Makovi predviesť sa v pokutovom území.”

Sport-Express (Rus.): “Po nočných morách z minulého roka sa zdalo, že sa situácia zlepšuje. Proti Slovákom, ktorí stratili body s Cyprom i Maltou, by stačila remíza a zborná by mala pred dvoma kandidátmi na postup štvorbodový náskok. Teraz treba začať odznova. V úvode zápasu to chcelo viac odvahy.”

Gazeta (Rus.): “Prvá prehra v roku 2021. Ruský tím neuspel na Slovensku. Prišli sme o vedúcu pozíciu v tabuľke.”

Izvestija (Rus.): “Ihrisko v Trnave sa zmenilo na Makové pole. Bývalý hráč Zenitu rozhodol o prvej prehre Ruska v kvalifikačnej H-skupine.”

iDnes.cz (ČR): “Slovákom sa podarilo napraviť nečakanú remízu 2:2 z Malty. V skupine sú ako jediní nezdolaní a na Rusko a Chorvátsko strácajú iba bod.”

FIFA.com: “Slováci šokovali Rusov. Róbert Mak predviedol moment individuálnej brilantnosti a situácia v H-skupine zostáva otvorená.”

Ďalšie boje o MS až na jeseň, pozornosť sa sústredí na EURO

Kvalifikácia MS 2022 pokračuje ďalšími zápasmi až na jeseň. Prvého septembra nastúpia Slováci v Slovinsku, štvrtého privítajú Chorvátsko a 7. septembra ich čaká doma Cyprus.

Najbližší zápas odohrajú 6. júna vo Viedni proti Rakúsku v generálke na EURO 2020. V základnej skupine finálového turnaja si zmerajú sily s Poľskom (14. júna), Švédskom (18. júna) a Španielskom (23. júna).

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.