fbpx
sobota, 24. august 2019
Niki Ladua
SITA
F1

Motochart: Auf wiedersehen, Niki

Tento víkend je na programe prvý vrchol formuly 1, aj keď skôr spoločenský, ako športový. V Monaku preteky už dávno nie sú o predbiehaní, ale o jazdeckých chybách a zlyhaní techniky.

Tohtoročný víkend sa navyše nesie v znamení Niki Laudu, ktorý s kráľovnou motoristického športu spojil väčšiu časť svojho života.

Ako vždy aj dnes máme pripravený návrat k poslednej veľkej cene v podobe najnovšieho #motochartu. Znalci už vedia, že začíname vždy od porazených.

10. Williams –Mercedes (17/18)

Možno to tak nevyzerá, ale George Russell napriek tomu, že jazdí na chvoste štartového poľa, rastie každými pretekmi. Robert Kubica na neho vôbec nestačí a zatiaľ sa v jeho prípade opakuje vlaňajší scenár Stoffela Vandoornea. Nečudo, že sa pomaly začína hovoriť o jeho náhrade, o čom však Poliak nechce ani počuť. Aby nestratil mladý Angličan motiváciu, poskytol mu Mercedes počas testov po veľkej cene na jeden deň svoj monopost a ten sa odmenil najlepším časom dňa.

9. Racing Point – BWT Mercedes (15/NC)

Ružoví panteri nakoniec nedoviezli do Barcelony upravený monopost, ale len drobné úpravy. Na tie väčšie si budeme musieť počkať až do leta, kedy by mal byť tím po kúpe konečne konsolidovaný. Španielska veľká cena však naznačila, že dovtedy to bude mať kanadsko-anglický tím ťažké hlavne na technických okruhoch, pretože ostatní ich zdá sa vo vývoji predbehli. Inak to bol víkend hodný zabudnutia a za zmienku stojí snáď len to, že Lance Stroll opäť nepostúpil z úvodnej časti kvalifikácie.

8. Alfa Romeo – Ferrari (14/16)

Alfa vyšla v tejto sezóne prvý krát bodovo naprázdno, čo znamená, že sa prepadla v Pohári konštruktérov za Haas. Tento raz nepomohol ani výkon Kimiho Räikkönena, ktorého súperi na štarte vytlačili do štrku. Červenobiele monoposty však nemali v Španielsku na rozdiel od predsezónnych testov vôbec tempo, čo určite nikoho v Hinwile nepotešilo. Aby smoly nebolo málo, prišiel aj trest pre Antonia Giovinazziho za výmenu prevodovky a mladý Talian tak stále čaká na svoj prvý bod v kariére. Dvojica Williamsov ostáva zatiaľ jedinou, ktorú dokázal tento rok v pretekoch poraziť.

7. Renault (12/13)

V kvalifikácii to  chvíľu vyzeralo na ďalšiu blamáž Francúzov, ale v poslednej chvíli zatrúbil do útoku Daniel Ricciardo, ktorý napokon dostal svoj čiernožltý monopost až do najlepšej desiatky. V pretekoch napokon aj napriek penalizácii, ktorú si doniesol z Baku, dlho bojoval s Carlosom Sainzom, ale v závere akoby jeho auto stratilo dych. Naopak úplne prepadol Nico Hülkenberg, ktorý pri prílišnej snahe v kvalifikácii úplne zničil nové predné krídlo a v nedeľu bol prakticky neviditeľný. Napokon tak či tak už druhý víkend v rade skončil katastrofou a Renault sa krčí len na ôsmom mieste Pohára konštruktérov.

6. Toro Rosso – Honda 2 body (9/11)

Honda dodáva mladým býčkom potrebný výkon, Red Bull im dáva krídla, preto čo do rýchlosti boli v Barcelone štvrtým najlepším monopostom. Alex Albon si svojimi výkonmi získava na svoju stranu čoraz viac fanúšikov. Dobrý dojem však nakoniec pokazila zbabraná výmena pneumatík po chaose vo vysielačkovej komunikácii, keď sa v boxoch zrazu objavili obaja jazdci. Taliani sa tak pripravili o prvé dvojité body v sezóne a stále sa im nepodarilo prísť do cieľa na lepšej, ako deviatej priečke. Nuž aj preto rovnaká pozícia patrí tímu aj v Pohári konštruktérov.

5. McLaren – Renault 4 bodov (8/NC)

Carlos Sainz sa konečne rozbehol a na domácej trati už tradične skončil v bodovanej desiatke. Ale pochváliť treba aj tímových stratégov, ktorí ho cez boxy dostali pred Daniela Ricciarda a potom ho šikovne počas výjazdu bezpečnostného vozidla poslali v závere pretekov s čerstvými mäkkými pneumatikami, vďaka ktorým sa Španiel o ostatné už postaral na trati. S nádejami štartoval v nedeľu aj Lando Norris, ktorý opäť porazil tímového kolegu v kvalifikácii. Všetko ale pokazila kolízia s Lanceom  Strollom v tretej zákrute po ktorej prišiel o niekoľko pozícií a nakoniec preteky nedokončil.

4. Haas – Ferrari 7 bodov (7/10)

Amíci konečne v Španielsku našli stratenú rýchlosť a hneď z toho boli prvé dvojité body. A mohlo to byť ešte lepšie, nebyť kontaktu medzi oboma jazdcami po tom, ako z trate odišlo bezpečnostné vozidlo. Jazdci akoby sa nepoučili z minuloročných strát a rovnako ako vlani, aj tento rok by ich mohli na konci roka mrzieť. Vedenie tímu by preto malo čo najskôr zatiahnuť ručnú brzdu a vážne sa s oboma jazdcami porozprávať. Pretože tu už nejde o fazuľky, ale o celkom slušný balík peňazí. Nehovoriac o tom, že Romainovi Grosjeanovi akoby trenice s tímovým kolegom uberali z psychickej pohody.

3. Ferrari 22 bodov (4/5)

Aj Scuderia bola jedným z tímov, ktorým sa v Barcelone nepodarilo nadviazať na rýchlosť z predsezónnych testov. Jazdci nedostatky monopostu nahrádzajú niekedy až prílišnou snahou, z ktorej pramení množstvo chýb. Je pritom úplne jedno, kto z oboch sa ich v tej ktorej časti víkendu dopustí. Našťastie obaja berú daný stav s pokorou a Sebastian Vettel dokonca pochválil vylepšenia, ktoré sem Ferrari priviezlo. Problém bol v tom, že balík Mercedesu bol jednoducho lepší. Horšie je, že v tejto situácii pôsobí tím v boxovej uličke úplne bezradne, čo je spôsobené pravdepodobne tým, že po piatych tohtoročných pretekoch musí byť aj tomu najväčšiemu fanúšikovi Ferrari jasné, že ani v tejto sezóne červení nebudú oslavovať zisk čo i len jedného z titulov.

2. Red Bull – Honda 23 bodov (3/6)

Ak už Červeným býkom neprospel odchod Daniela Ricciarda, môžeme badať opačný vplyv tejto zmeny na Maxa Verstappena. Od Pierra Gaslyho určite nepociťuje taký tlak, ako od bývalého tímového kolegu a mladý Holanďan predvádza v tejto sezóne konzistentné výkony. V Španielsku v piatych pretekoch priniesol Honde už druhé pódium a vyšvihol sa aj na tretie miesto priebežného poradia. Naopak Pierre Gasly len potvrdzuje slová Christiana Hornera, že prestup do veľkého tímu prišiel v jeho prípade veľmi skoro. Mladý Francúz je stále vo fáze učenia, ale dôležité je, že si to sám uvedomuje a neženie sa zbytočne dopredu, ako to možno bolo vidieť v prvých pretekoch sezóny. Bude preto zaujímavé sledovať, či sa mu v závere roka bude dariť viac priblížiť k svojmu hviezdnemu tímovému kolegovi.

1. Mercedes 44 bodov (1/2), najrýchlejšie kolo

Ďalší plný bodový zisk priniesol do radov novinárov takmer paniku. Konkurencia vyzerá vedľa áut Strieborných šípov len ako banda amatérov a všetko naznačuje tomu, že tento rok sa bude prepisovať zopár rekordov.

Čo je možno pre nezainteresovaných divákov ešte horšie, plánované vylepšenia strieborných monopostov ich ešte viac vzďaľujú od konkurencie a to, čo práve predvádzajú sa nedá nazvať inak, ako dokonalosť.

Zdá sa, že Valtteri Bottas je svojmu tímovému kolegovi vyrovnaným súperom, ale určite bude musieť popracovať na svojej výkonnosti v prvom kole. Veľa miest totiž strácal už v časoch, keď jazdil za Williams.

Naopak, v kvalifikácii núti päťnásobného majstra sveta siahnuť až na dno svojich síl a vo vzájomných súbojoch je zatiaľ na tom Fín z oboch jazdcov lepšie. Titul sa však rozdáva za body, ale to Valtteri Bottas určite veľmi dobre vie.

Zubatá zaostrila na F1

Zdá sa, že pani Zubatá tento rok upriamila svoju pozornosť o niečo viac na formulu 1. Po tom, ako nečakane zomrel pred prvými pretekmi dlhoročný riaditeľ pretekov Charlie Whitting, prišla si dáma s kosou pre ďalšiu osobnosť z paddocku.

Stav Nikiho Laudu sa zdal byť po minuloročnej transplantácii pľúc stabilizovaný a zdalo sa, že trojnásobného majstra sveta vďaka jeho húževnatosti nič nezničí. Hoci musel stále dodržiavať prísne opatrenia, ktoré ho viac-menej izolovali od okolitého sveta, predsa si ho našiel chrípkový vírus, ktorý spustil sled komplikácii a problémov. Tie napokon vyvrcholili v pondelok večer.

Tímy a jazdci si preto už od utorka pripomínajú jednu z najväčších osobností odkazmi nielen na sociálnych sieťach, ale aj na monopostoch, či prilbách. Svojím prístupom totiž ovplyvnil všetky generácie jazdcov, ktorí prišli do F1 po ňom. Azda najviac smútia za svojím nevýkonným riaditeľom v Mercedese, čo by nakoniec mohlo tím ešte viac zomknúť, aby mu mohli na konci roka venovať oba tituly.

Preteky v úzkych uličkách Monaka začínajú v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine poobed