Pondelok, 22. apríl 2024
F1

Ako by vyzeralo poradie formuly 1, keby bola súčasťou olympijských hier?

Tarek Yacoob Tarek Yacoob 26.07.2021
Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands in action during the Formula One Abu Dhabi Grand Prix in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Dec. 13, 2020. (Giuseppe Cacace, Pool via AP)

Desať pretekov ubehlo ako voda, sezóna 2021 ešte prinesie ďalších trinásť dielikov tohtoročnej skladačky F1. O týždeň uvidíme jedenásty, opäť si na svoje prídu aj viacerí slovenskí a českí fanúšikovia, ktorí si vychutnajú LIVE atmosféru priamo v Maďarsku. Slávny Hungaroring si to načasoval parádne.

V Silverstone sme videli kontroverzný stret medzi Hamiltonom a Verstappenom, druhý menovaný prežil preťaženie 51G a bez preháňania je najväčším víťazom aj bez bodov. Z veľmi škaredej nehody vyviazol živý a zdravý a nebude musieť vynechať jediné preteky. Medzi Hamiltonom a Verstappenom to ale bude vrieť. Tento víkend je prestávka a tak sa poďme spoločne zabaviť.

Na FB F1online.sk chalani zverejnili zaujímavú grafiku desiatich tímov, ktoré by mohli štartovať na OH v Tokiu, ak by F1 bola súčasť veľkého športového sviatku. Princíp je jednoduchý. Jedny víkendové olympijské preteky, pričom by nechýbala kvalifikácia a tréningy a zároveň by všetci mali na vlas rovnaké monoposty. Ako by to celé mohlo skončiť? Poďme do subjektívneho špekulovania!

10.miesto – Kanada

Slabý pretekár neexistuje. Aj ten neobľúbený „platiaci“ Latifi má svoje kvality. V podobnej pozícii je aj Lance Stroll, obaja sa počas rokov nepochybne zlepšili. V konkurencii TOP výberov by to mali aj so skúsenosťami z F1 nesmierne náročné. Nie, Latifi by na poslednom mieste neskončil a Stroll by pokojne mohol bojovať o body. V ostatných tímoch máme aspoň po jednom jazdcovi, ktorý je kvalitou vyššie ako Stroll, pričom Latifi by pravdepodobne na kolegu Strolla nestačil.

Montrealský rodák má tento rok proti Russellovi zatiaľ 7:2 (raz obaja vypadli), v kvalifikáciách je ten rýchlostný rozdiel ešte oveľa markantnejší. Mladík Stroll mal kvalitný úvod do sezóny, napriek tomu je dnes za Vettelom o dvanásť bodov (a to sa Nemec v úvode veľmi trápil). V sezóne minulej skončil za Pérezom o 50 bodov a sedem priečok. Jednoznačne nevyužil potenciál veľmi rýchleho Racing Pointu.

Tip na umiestnenie jazdcov: Latifi 18., Stroll 14.

9.miesto – Francúzsko

Subjektívne a veľmi náročné. Ako by mladí Francúzi spolupracovali? Obaja sa totiž nemajú vôbec v láske. V minulosti to boli fajn kamoši, no pred rokmi došlo k viacerým kolíziám na trati (ešte pred F1) a kamarátstvo bolo preč. Možno je v tom aj niečo viac, kto vie. Konštruktívne to vo svojom 10-minútovom videu rozobral YouTuber Tommo, venujúci sa práve F1.

Pozrieť si ho môžete tu:

V tíme by pravdepodobne nebola dobrá chémia a to by im v nabitej konkurencii mohlo veľmi uškodiť. Pierre Gasly mal veľmi vydarený úvod sezóny a aj počas tej minulej boli jeho výsledky viac než uspokojivé. AlphaTauri šlo kvalitou dolu a viacerým chybám sa nevyhol ani 25-ročný Francúz. Ten by bol pravdepodobne dnes lídrom, Ocon sa od podpisu zmluvy trápi a kopí chyby. V posledných troch-štyroch pretekoch patril k najväčším sklamaniam a zo svojho auta dával oveľa menej ako Alonso. Kombinácia nie najlepšej formy a atmosféry by tu zohrala svoju rolu. Myslím, že Francúzi by na body nedosiahli.

Môj tip : Ocon 16., Gasly 12.

8.miesto – Austrália (jeden bod)   

Ricciardo patrí medzi mojich obľúbencov, tu by to dvojice s pretekárom mimo F1 mali nesmierne náročné. Medzi takéto výbery by patrila aj Austrália, ktorú by reprezentoval Daniel Ricciardo a Oscar Piastri, 20-ročný pretekár F2 (tím Prema Racing). Oscar je po presnej polovici pretekov na čele poradia série F2 a to rozhodne nie je maličkosť, veď odtiaľ je to už len na skok do veľkej jednotky. Za ním sú také mladé mená ako Guanyu Zhou, Robert Schwartzman, Dan Ticktum či Jüri Vips.

Austrálčan robí kroky dopredu. V sezóne minulej bol šampiónom série F3 a dnes mieri za stupienkom najvyšším vo vyššej sérií. Prechod medzi elitu v F1 je vždy veľmi náročný a vidíme to aj u pretekárov v tejto sezóne. Oscar Piastri by pravdepodobne pár jazdcov zo súčasnej F1 porazil, no zázraky by sme očakávať nemohli. Podobne opatrný by som bol pri Ricciardovi. Ten má pre zmenu obrovské množstvo skúsenosti v F1, v minulej sezóne porazil so svojim Renaultom nie len Norrisa, ale aj Leclerca, Albona či Sainza. V tej aktuálnej sa v McLarene zatiaľ hľadá a nepohodu by si pokojne mohol preniesť aj na OH. V rovnakých monopostoch by rozhodovali detaily a tie by šli zrejme proti skúsenému Austrálčanovi.

Môj tip: Piastri 15., Ricciardo 10.

7.miesto – Fínsko (dva body)

Mnohí fanúšikovia pod FB príspevkom radili Fínov na TOP3, ja to vidím diametrálne odlišne. Zaujatosť ide stranou, fínskemu matadorovi a „večne druhému“ Bottasovi by som to doprial. Na strane druhej, aj tento tím by zrejme narazil na tvrdú konkurenciu nabitých súperov. Valtteri Bottas nie je šampión a miesto v Mercedese si drží aj vďaka tomu, že Hamilton je s jeho nadprácou obrovsky spokojný a chémia je tak v maximálnom poriadku.

Je tiež pravda, že keď Bottas jazdil ešte za Williams, dával z auta maximum a vtedy by som mu aj solídne veril. Po rokoch „konformity“ by to bolo iné, v rozhodujúcich chvíľach by mohol uhnúť, zabrzdiť príliš skoro či urobiť menšie chyby, ktoré by v konečnom dôsledku znamenali príliš veľkú stratu. Áno, je tu ešte Kimi, no aj ten už stratil svoje najväčšie jazdecké majstrovstvo. Tiež je už skôr v „ére konformity“ a často je to sprevádzané aj nemalými chybami, ktoré by v minulosti neurobil.

Môj tip: Bottas 11., Räikkönen 9.

6.miesto – Nemecko (štyri body)

Nabité pole s rovnakými monopostami by bolo skutočne atraktívne a rozdiely by boli minimálne. Tak ako by mohli skončiť tímy v druhej polovici na špici, mohli by tímy na špici skončiť na posledných miestach. V jedných pretekoch by som veľmi neveril ani Nemecku. Tu by sa skôr hodila dvojica Vettel/Hülkenberg. Pri všetkej úcte k Mickovi Schumacherovi, oveľa viac skúsený Nico by mal dnes viac šancí ako jazdec, ktorý je skôr veľká budúcnosť nemeckej F1.

V úvode sa celá kritika zniesla na plecia Mazepina, no v posledných pretekoch to bolo pri mladíkoch Haasu na chyby viac-menej vyrovnané. Lídrom Nemecka by bol Sebastian Vettel, ktorý by medzi najsebavedomejších pretekárov dnes nepatril a aj nedostatok sebavedomia by v takýchto pretekoch mohlo znamenať stratu pár kľúčových sekúnd.

Môj tip: Schumacher 13., Vettel 8.

5.miesto – Mexiko (osem bodov)

Lepšiu polovicu otváram Mexikom. Jednoznačným lídrom by bol Sergio Pérez, sekundoval by mu Pato O’Ward. Dvadsaťdvaročný Mexičan je dnes pretekárom americkej série IndyCar. Aj v nej máme viaceré známe motoršportové mená. Vypichol by som Takuma Sata, Marcusa Ericssona a Romaina Grosjeana, ktorý neodjazdil všetky doterajšie preteky.

Mexičan je na skvelom druhom mieste, v minulej sezóne skončil štvrtý. Pred tým pôsobil vo viacerých „malých“ formulových sériách. Tu by rodákovi z Monterrey pravdepodobne chýbali skúsenosti z F1 či F2 a len veľmi ťažko by mohol bojovať o vyššie pozície, ako tie posledné. U Péreza by to bola iná pesnička. Vyššie spomínam jeho skvelú minulú sezónu, keď skončil štvrtý aj s vynechaním dvoch pretekov. V aktuálnej sezóne to trocha škrípe, no už dnes vieme povedať, že z Red Bullu dáva výrazne viac ako pred ním Gasly či Albon.

Môj tip: O´Ward 20., Pérez 6.

4.miesto – Belgicko (pätnásť bodov)

Zaujímavú dvojičku by na olympiáde mohlo mať Belgicko. Hamilton a Russell boli „pridelení“ Británii a Norris by teoreticky mohol reprezentovať Belgicko. Jeho mama je z regiónu Flámska a práve vďaka nej má tak britské, ako aj belgické občianstvo. Mladého Brita som v minulých článkoch neraz vychvaľoval, v tejto sezóne ho azda ani nejde prechváliť.

V tretej sezóne akoby naplno vyzrel. V prvých dvoch to bol ešte ten „chlapček“, ktorý bol výraznejší na Twitchi ako na trati. Už pri predsezónnej predstavovačke bolo evidentné, že Norris zmenil mindset a môžeme od neho očakávať oveľa viac driny ako zábavy. To prináša svoje ovocie a v tejto sezóne je zatiaľ na neuveriteľnom treťom mieste. Na OH by ho doplnil Vandoorne, ktorý sa v F1 objavoval v rokoch 2016-2018. Jeho roky v F1 neboli zlé, no nikdy nedokázal urobiť krok navyše. Dnes je jazdcom série Formula E, kde mu v aktuálnej sezóne patrí až trináste miesto (v minulej ale skončil druhý, hoc s priepastnou stratou na majstra).

Môj tip: Vandoorne 19., Norris 3.

3.miesto – Španielsko (devätnásť bodov)

Bronzový stupienok a na pódiu radujúci sa Alonso a Sainz! Kombinácia stále mladej (no už tiež veľmi skúsenej) a staršej ostrieľanej dravosti dvoch skvelých jazdcov by bola skvelou kombináciou. Sainz sa prvýkrát v F1 predstavil v Austrálii 2015. Na svojej púti v najprestížnejšej sérii už vystriedal štyri tímy. Najprv bol jazdcom Toro Rosso (2015-2017), neskôr jazdil v službách Renaultu (17-18), odtiaľ odišiel do McLarenu (19-20), no a dnes je jazdcom Ferrari.

V aktuálnej sezóne sa nevyhol viacerým „školáckym“ chybám, napriek tomu bodovo dýcha na chrbát Leclercovi (68 vs. 80), ktorý je o nejaký ten deň v talianskom tíme dlhšie. Solídnu rýchlosť monopostu dokázal využiť aj v minulej sezóne, kde bojoval s Landom až dokonca, napokon skončil so 105 bodmi na šiestom mieste (o osem bodov pred Norrisom). V druhom španielskom monoposte by bol 39-ročný Fernando Alonso. Dvojnásobný majster sveta (2005 a 6) a aj dnes stále jeden z lepších pilotov v poli. Dôkazom sú jeho početné parádne štarty, ako napr. v úvodnom šprinte, keď získal na štarte šesť priečok (z 11. na 5.), alebo skvelo vypočítané predbiehace manévre v Baku. Obaja by na OH boli vysoko, nie však najvyššie.

Môj tip: Sainz 7., Alonso 4.

2.miesto – Holandsko (25 bodov)

Len jeden Holanďan na bodoch a druhé miesto! Áno, Maxa Verstappena momentálne vnímam ako najlepšieho jazdca v poli. Mnohí mu vyčítajú prehnanú agresivitu a niektorí jeho nehodu zo Silverstone pripisujú karme. Max sa v prvých dvoch-troch sezónach v F1 správal ako hulvát a neprejavoval voči šampiónom žiaden rešpekt. Dnes je neporovnateľne skúsenejší a jeho hlava je chladnejšia tak o desať stupňov. Tohto sezónne manévre voči Hamiltonovi síce boli stále agresívne, no už to bolo v rámci pravidiel, čo sa o Hamiltonovej chybe z Británie povedať nedá.

V rovnakých monopostoch by pravdepodobne bola medzi týmito dvoma ešte menšia medzera a rozdávali by si to o prvé miesto niekoľko kôl. Jeho parťákom by bol, už spomínaný, Nyck de Vries. Víťaz série F2 z predminulej sezóny sa do F1 nedostal. Žiaden tím ho nepovažoval za dostatočne atraktívneho, aj keď získal 266 bodov a pred druhým Latifim mal náskok 52 bodov. Nuž, F1 a jej politika a moc. Potom jeho kroky smerovali do série Formula E. V minulej sezóne sa mu vôbec nedarilo, v tej aktuálnej vedie (dve kolá pred koncom) pred krajanom Frijnsom (95 a 89 bodov).

Môj tip: De Vries 17., Verstappen 1.

1.miesto – Veľká Británia (28 bodov)

Briti by mali najsilnejší olympijský F1 tím. Lewis Hamilton je sedemnásobným majstrom sveta. Iste, vo veľkej väčšine majstrovských sezón bol jeho monopost jasne najrýchlejší v celom štartovom poli. Angličan si túto luxusnú pozíciu do veľkej miery vybojoval sám. Nepochádza z bohatej rodiny (ako takmer každý jazdec v F1), musel sa náročnou prácou „vyštverať“ nižšími sériami (samozrejme, to aj ostatní) a svojim talentom a kvalitami si vo veľmi mladom veku vybojoval miesto v McLarene.

V sezóne 2008 s nimi získal majstrovský titul, dlho potom sledoval suverénnu dominanciu Red Bullov. Neskôr sa chopil unikátnej šance od Mercedesu a zbytok je krásna história. George Russell je jeho možný nasledovník. Obrovský talent, ktorý pravidelne dáva z Williamsu maximum. To, že v ňom ešte nezískal body, je obrovská škoda a veľká smola. Občas tomu prispel viacerými chybami, no oveľa viac prispieva parádnymi kvalifikačnými časmi a solídne odjazdenými pretekmi. Keď v minulej sezóne jednorazovo nahradil v Mercedese Hamiltona, bol o level lepší ako Bottas.

Môj tip: Russell 5., Hamilton 2.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Tagy:

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera