fbpx
sobota, 24. august 2019
Lewis Hamilton
SITA/AP Photo
F1

Motochart: Krasojazda Lewisa Hamiltona

Na formulu 1 sa po francúzskych pretekoch vzniesla vlna kritiky. Okruh, ktorý bol v minulosti svedkom nejednej napínavej bitky, totiž jazdcom na  súčasných monopostoch toho príliš nedovoľuje. Alebo skôr naopak. Keď bol začiatkom tohto storočia prebudovaný na prvotriednu testovaciu trať, príliš sa nepočítalo s tým, že sa tu bude ešte niekedy pretekať. Často až predimenzované únikové zóny, ktoré mali minimalizovať poškodenia áut pri testoch, boli prirodzene kritizované zo všetkých strán. Napriek tomu sa toho nad Francúzskou riviérou udialo toho dosť, aby sme vám mohli priniesť ďalší #motochart.

10. Williams –Mercedes (18/19)

Robert Kubica vyzeral byť aspoň trochu spokojný so svojím tohtoročným monopostom a v ôsmych pretekoch konečne skončil v cieli pred tímovým kolegom. Poliak si dokonca pochvaľoval, že si mohol zasúťažiť koleso na koleso, hoci to bolo len s druhým Williamsom. Až taký spokojný však nebol George Russell, ktorý z bezpečnostných dôvodov musel absolvovať o jednu zastávku v boxoch viac. Sympatické je, že sa nevzdával, ale svoj pokus o predbehnutie si naplánoval do ťažkej zákruty Signes, kde bol svojho času Alain Prost v súboji s Ayrtonom Sennom tým úspešnejším. Mladý Angličan však musel trochu krotiť svoju jazdeckú vášeň, keď takmer trafil jednu z tabúľ označujúcu vzdialenosť k najbližšiemu brzdnému bodu. Po tomto výlete už vo Williamse svojim jazdcom ďalšie súboje radšej zakázali.

9. Haas – Ferrari (17/NC)

Amíci podľa slov svojho šéfa Güntera Steinera prežili vo Francúzsku úplne najviac najhorší víkend od kedy sú v F1. Ich výkony sú ako na hojdačke, hlavne po návrate do Európy. Medzitým sa v Pohári konštruktérov zosunuli až na predposledné miesto pred suverénne najpomalší Williams. Už teraz sa preto v tíme začínajú škrabať po hlave a pravdepodobne všetko svoje úsilie vrhnú na monopost pre budúci rok. V Kanade čiernozlaté autá ukázali rýchlosť aspoň v kvalifikácii, ale vo Francúzsku ich pneumatiky neposlúchali vôbec. Ôsma rada na štarte bola pre nich maximom a Romain Grosjean napokon len priklincoval zlé nedeľné popoludnie domácich jazdcov, keď ho tím deväť kôl pred koncom povolal do boxov zo šestnásteho miesta. S Kevinom Magnussenom to nebolo o nič lepšie – v cieli skončil ešte o jednu priečku nižšie.

8. Toro Rosso – Honda (14/15)

Alex Albon bol posledným jazdcom, ktorý jazdil so starou verziou motora Honda. Nakoniec mu len tesne unikol postup medzi najrýchlejších desať jazdcov kvalifikácie. Na štarte sa však po tlačenici v druhej zákrute prepadol o päť miest. V pretekoch sa potom stretol vo vzájomnom súboji s tímovým kolegom, ktorý štartujúcim z poslednej rady. Tento súboj priniesol aspoň trochu vzrušenia do inak pokojného nedeľného popoludnia. Nakoniec ho v 48. kole rozhodol pre seba Daniil Kvjat, ale mladé býčky tak či tak z okruhu Paul Ricard odchádzali bez bodov.

7. Racing Point – BWT Mercedes (12/13)

Ružoví panteri opäť skončili v druhej desiatke, čo znamená nula bodov do Pohára konštruktérov. Sergio Pérez mal síce v kvalifikácii celkom slušné tempo, po štarte ale zablokoval kolesá a dostal sa mimo trať. Späť sa síce vrátil presne podľa požiadaviek prepisov, ale pri svojom manévri to stihol pred Alexom Albonom a Kevinom Magnussenom, ktorí boli pri opustení trate pred ním. A tak boli v jeho prípade športoví komisári nekompromisní. Ako sa ukázalo, päťsekundová penalizácia ho nakoniec dostala mimo hry o body.

Vo Francúzsku pokračovalo aj trápenie Lancea Strolla, ktorý podľa všetkého aj vo svojej tretej sezóne dostane na frak od tímového kolegu v kvalifikačných súbojoch. Ani v ôsmych pretekoch sezóny totiž nedokázal postúpiť z úvodnej časti kvalifikácie. V nedeľu to síce vytiahol zo sedemnásteho miesta na trináste, ale asi nikto nepochybuje o tom, že ak by štartoval vyššie, mohli z toho nejaké tie body byť.

6. Renault 4 body (8/11)

Francúzi priviezli na domáce preteky novú verziu motora, ale stihli vyrobiť len jeden kus, ktorý dostal Nico Hülkenberg. Nemec bol napriek tomu pomalším z oboch jazdcov a v Renaulte sa už nahlas hovorí o tom, že sa ho nebudú snažiť udržať v tíme za každú cenu. To, že chcú francúzskeho jazdca sa vie už dávno a jeden taký počas víkendov postáva v garáži Mercedesu… Nico Hülkenberg sa po svojej zastávke v boxoch navyše nedokázal dostať pred Kimiho Räikkönena a za jazdcom Alfy ostal aj po divokom predbiehacom manévri Daniela Ricciarda. Austrálčan sa tak síce postaral o dramatickú koncovku a aspoň potešil fanúšikov pri sledovaní inak nudných pretekov, ale dostal po ňom penalizáciu dva krát päť sekúnd, čo ho napokon zrazilo až za bodovanú desiatku. Napriek tomu svoje konanie neľutoval, keď vyhlásil, že je lepšie bojovať, ako len sedieť a byť porazeným. Aj preto patrí medzi najobľúbenejších súčasných jazdcov F1 a to veľmi dobre vedia aj v Enstone. Tešiť ho môže aspoň to, že v kvalifikačných súbojoch pohodlne vedie v pomere 7:1.

5. Alfa Romeo – Ferrari 6 bodov (7/16)

Alfa konečne po návrate do Európy bodovala. Bol to ale Antonio Giovinazzi, ktorý všetkých prekvapil v sobotu. Druhý krát v rade porazil tímového kolegu a prvý krát v kariére si vyskúšal, ako chutia súboje s časom medzi najlepšími desiatimi jazdcami víkendu. Výhodou sa nakoniec v nedeľu ukázala možnosť štartovať na tvrdých pneumatikách, ktorú Talian k dispozícii nemal a do boxov zamieril už v siedmom kole. Body tak opäť priniesol Kimi Räikkönen a bolo ich podstatne viac, než ako to ešte pred nájazdom do posledného kola vyzeralo. Fín bol totiž nakoniec tým, kto najviac zarobil na predbiehaciom manévri Daniela Ricciarda, keď sa popri tom dostal aj pred Landa Norrisa a po penalizácii jazdca Renaultu poskočil ešte o jednu priečku vyššie.

4. McLaren – Renault 10 bodov (6/9)

Ďalší silný víkend v podaní McLarenu znamená vyrovnanie najlepšieho bodového prídelu v tejto sezóne. Vo Wokingu si tak môžu trochu vydýchnuť, keď Renaultu v Pohári konštruktérov opäť o niečo poodskočili. Papájovooranžové monoposty navyše v kvalifikácii skončili najlepšie od doby, čo sa vzdali motorov Mercedes. Aj v nedeľu to mohlo byť ešte o niečo veselšie, keby Landa Norissa opäť nepotrápili technické problémy. V závere tak bojoval nielen so svojimi súpermi, ale hlavne so svojím monopostom. Po penalizácii Daniela Ricciarda, ktorý naňho za celý čas nevedel nájsť recept bral napokon ešte o jeden bod viac. A to sme ešte nespomenuli Carlosa Sainza, ktorý na začiatku nepríjemne dobiedzal na Maxa Verstappena. Bol posledným jazdcom, ktorý nebol víťazom predbehnutý o kolo a v priebežnom poradí si upevnil pozíciu najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta.

3. Red Bull – Honda 13 bodov (4/10)

Červené býky stále tak trochu kútikom oka poškuľujú po svojom bývalom dodávateľovi pohonných jednotiek. Keď po sobote skončili medzi ich oboma jazdcami okrem Sebastiana Vettela aj traja piloti s motormi Renault, akoby sa skončila idylka s Hondou a limonádnici zrazu otvorene hovoria o tom, že im chýba výkon. Inak však pre nich víkend skončil bez veľkých prekvapení a Max Verstappen nikým a nikoho neohrozovaný dorazil do cieľa na štvrtom mieste. Horšie to vyzeralo s Pierrom Gaslym, ktorý opäť neprežil práve najlepší víkend a nakoniec ho spasila penalizácia Daniela Ricciarda, ktorý ho zdolal v priamom súboji na trati. Po nej v domácich pretekoch bral aspoň posledný bod.

2. Ferrari 26 bodov (3/5), najrýchlejšie kolo

Lepším z oboch jazdcov Scuderie bol vo Francúzsku Charles Leclerc, ale už pred začiatkom víkendu sa tak trochu očakávalo, že Ferrari tu Mercedesu stačiť nebude. To sa aj potvrdilo, ale mladý Monačan potvrdil svoj talent, keď až do posledného kola dokázal znepríjemňovať život Valtterimu Bottasovi. Po tretí krát v tomto roku tak mohol po pretekoch ochutnať šampanské, aj keď to bolo opäť z toho najnižšieho pódiového stupienka. Zato výsledok Sebastiana Vettela predurčili už výsledky kvalifikácie, v ktorej sa štvornásobný majster sveta trápil z vyvážením auta. Po štarte zo štvrtej rady stratil v úvode až príliš a tak si v závere mohol dovoliť luxus extra zastávky v boxoch a na čerstvých pneumatikách si aspoň trochu vylepšil bodové konto najrýchlejším časom nedele.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Lewis Hamilton sa opäť v priebehu víkendu len pomaly rozbiehal a až do záverečnej časti kvalifikácie to vyzeralo, že ho tímový kolega opäť prekoná. Po tom však päťnásobný majster sveta vytiahol hneď dve zo svojich zázračných kôl, po ktorých si pripísal už svoju 86. najlepšiu štartovú pozíciu. V nedeľu to potom už vyzeralo len ako krasojazda, na konci ktorej sa po šiesty krát z posledných siedmich pretekov radoval z víťazstva. Dokonalý víkend mu napokon pokazil len Sebastian Vettel, ktorý si v poslednom kole vzal pre seba najrýchlejší čas nedele.

Všetkých ale zarazil rozdiel v cieli medzi oboma jazdcami na strieborných monopostoch, základ ktorého položil Angličan ešte pred prvou zastávkou v boxoch. Valtteri Bottas, šetriaci v druhej polovici pneumatiky, nakoniec musel brániť ešte aj svoju druhú pozíciu, čo pri fakte, že autá Mercedesu boli na okruhu Paul Ricard dominantné, nie je práve najlepšia vizitka. Snáď nikto iný, ako fínsky jazdec si neuvedomuje lepšie, že šanca na titul mu pomaly preteká medzi prstami a fakticky nikto iný ako on už nemôže zastaviť Lewisa Hamiltona pri ceste za šiestou majstrovskou korunou. Po medzisezónnom reštarte na verziu 2.0 už síce ukázal, že poraziť ho dokáže, ale to, čo potrebuje najviac, je porážať ho pravidelne. A to asi znamená, že by mala prísť verzia Valtteriho Bottasa 3.0. V opačnom prípade sú tieto majstrovstvá sveta pre divákov stratené.

Rakúsko

Mercedes pred týždňom opäť ukázal všetkým časť svojej dokonalosti, ale už tento víkend je na programe Veľká cena Rakúska na nevyspytateľnom okruhu v podhorí štajerských Álp.

Strieborné monoposty nie sú neporaziteľné a už pár krát mali tento rok namále. Niektorí síce tvrdia, že po prestavbe v polovici 90. rokov, bol tamojší okruh vykastrovaný a ani jazdci pri jeho zdolávaní nemusia mať také gule, ako ich predchodcovia.

Na druhej strane už pri prvých ôsmich ročníkoch na vtedajšom okruhu Österreichring diváci mohli vidieť osem rôznych víťazov. Päť jazdcov dokonca práve tu oslavovalo svoj prvý triumf v F1. Na tom sa po obnovenej premiére na A1 Ringu, či najnovšie na Red Bull Ringu, zase až tak veľmi veľa nezmenilo.

V posledných štyroch sezónach sa tu radovali štyria rôzni jazdci. Viac ako jeden krát na skrátenom okruhu dokázali vyhrať len Mika Häkkinen, Michael Schumacher (jeden krát s výrazným prispením Rubensa Barrichella) a Nico Rosberg. Na druhej strane rakúska trať je jedna z mála, na ktorej ešte nevyhral Sebastian Vettel a posledný triumf Ferrari sa tu datuje ešte do roku 2003.

Toľko štatistiky, ktoré síce čo to napovedia, ale aká bude skutočnosť, sa dozviete už túto nedeľu. Preteky u našich susedov, s ktorými máme najkratšiu hranicu, začínajú v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine poobede