fbpx
piatok, 7. august 2020
Ferrari Formula 1 pit stop
SITA/Paul Chiasson/The Canadian Press
F1

Zo zákulisia Formuly 1: Logistika (2. časť)

Máme tu druhé pokračovanie seriálu o pozadí kráľovnej motošportu, Formuly 1. Ak ste náhodou nezachytili predchádzajúci diel, vrelo vám odporúčame prečítať si ho.

Naposledy ste sa dozvedeli ako vyzerá kalendár pretekov a čo všetko treba naplánovať, aby sa materiál a komponenty dostali včas na svoje miesto. Dnes sa presunieme do samotných dejísk a priblížime vám čo presne musí byť spravené v Pit Lane, aby mohli piloti nerušene závodiť.

Back to back z Bahrajnu do Číny

Opäť si zoberieme za príklad dvojicu pretekov Bahrajn – Čína. Je to back-to-back víkend, takže v nedeľu sa dojazdí v Bahrajne a už o sedem dní neskôr je štart v Šanghaji.

Začíname teda vo štvrtok pred pretekmi v Bahrajne. Veci sú vybalené, jazdci sa nachádzajú v dejisku a všetko je pripravené na víkend. A práve štvrtok je deň, kedy sa vytvára detailný logistický plán presunu do ďalšieho dejiska. Manažéri rozhodnú, ktoré veci pôjdu do ktorých prepraviek a v akom poradí. Keď sa všetko detailne naplánuje, z hľadiska logistiky nie je veľmi čo robiť až do nedeľných pretekov.

V nedeľu ráno, niekoľko hodín pred samotnými pretekmi, sa môžu začať baliť niektoré veci. Veľkú väčšinu náhradných dielov už nepoužijú. V podstate všetko okrem pneumatík, spoilerov a pár drobností môžu zbaliť. Napríklad motor ani prevodovku už meniť nebudú, takže tieto náhradné komponenty sú prvé , ktoré dávajú do kontajnerov.

Asi pätnásť minút pred koncom pretekov sa naplno rozbieha logistický kolos. Materiál, ktorý jednotlivé tímy potrebujú mať k dispozícii v ďalšom dejisku ako prvý, sa naloží na tri prioritné palety s označením kritické. Je v nich vybavenie pre PitStop, IT technika a niektoré súčiastky na poskladanie až troch monopostov pre každý tím. Za pár hodín sa palety nachádzajú na miestnom letisku a sú pripravené na pondelkový prvý ranný let do Šanghaja. V čase keď toto lietadlo odlieta, sa na trati balia posledné veci a presúvajú ich na letisko.

Pondelok

Behom pondelka je šesť Jumbo Jetov, ktoré nesú všetok zvyšný materiál, na ceste do Číny. Takisto, počas tohto dňa sa do ďalšieho dejiska presúva celý personál. Väčšina nižšie postavených zamestnancov letí bežnými komerčnými linkami, kým vyšší manažment a samotní piloti na presun využívajú súkromé lietadlá.  

V pondelok podvečer, po asi deviatich hodinách letu pristávajú v Šanghaji prvé lietadlá s prioritnými paletami. Do polnoci všetky dorazia do dejiska pretekov. Počas noci miestni zamestnanci vyložia a presunú materiál pred garáže jednotlivých tímov. Žiaden tím nemá povolené dotknúť sa svojich vecí, kým nie sú zásielky všetkých tímov na svojich miestach. Jednak kvôli fair play, ale aj aby sa minimalizoval počet ľudí v blízkostí garáží pri manipulácii s nákladom.

Vykladanie materiálu z kontajnerov

V utorok ráno dostávajú tímoví konštruktéri zelenú a začína sa úvodné skladanie. V tomto momente má každý tím k dispozícii svoje tri prioritné palety z minulých pretekov a svoj lodný kontajner (viď predchádzajúci článok). Tímy teda nutne nemajú na mieste svoje najdrahšie veci, ale tie, ktoré potrebujú mať k dispozícii ako prvé. To znamená, základ pre svoju stajňu. Tapety a vybavenie pre svoju garáž, komunikačné systémy a veľkú väčšinu IT vybavenia.

Tri prioritné palety a lodný kontajner sú prvé v mieste dejiska.

V utorok večer, keď je základné vybavenie garáže dokončené, sem majú tímy na pár hodín opäť zakázaný vstup. Prichádzajú totiž zvyšné, nekritické kontajnery, ktoré treba vyložiť a popresúvať do jednotlivých garáží.

Kontajner s materiálom v mieste dejiska pretekov.

Streda a štvrtok

V stredu, okolo šiestej hodiny ráno sa zamestnanci vracajú späť do svojich garáží. Za zhruba štyri hodiny garáž plne funkčnia a potom sa už môžu naplno venovať svojim monopostom a prípravám na preteky.

A máme tu štvrtok, kde sa opäť rozhoduje čo a kedy zabaliť aby to bolo pripravené na ďalšie preteky, v tomto prípade v Baku, Azerbajdžane. Tentokrát na to majú ale o týždeň viac času. Materiál sa prepraví rovnakým spôsobom, ale niektorí zamestnanci majú teraz pár dní voľna.

Keď si to celé zhrnieme: desať tímov Formuly 1 zbalilo všetok svoj materiál a prepravilo ho do ďalšieho dejiska vzdialeného približne šesť tisíc kilometrov za menej ako 58 hodín.  A teraz si predstavme, že toto celé, s väčšími alebo menšími zmenami, musia zopakovať 21-krát za sezónu.

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po siedmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika.

Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866.

Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať.

Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem.

Telovýchovný vedúci.