Streda, 22. september 2021
F1

Formula 1 ako šachová partia? Aj tak vyhrá Hamilton

Tarek Yacoob Tarek Yacoob 09.05.2021
SITA/Lars Baron

Za strategické bitky a čachre-machre z pretekov formuly 1 v Španielsku by sa nemuseli hanbiť ani Garry Kasparov či Magnus Carlsen. Barcelona je baštou Mercedesov a inak tomu nebolo ani tentokrát.

Verstappen síce Hamiltona po štarte predbehol, v pretekoch už ale Red Bull ťahal za kratší koniec. Veľa pekných manévrov sme videli v strede poľa, miestami pripomínali F2. Palec hore ide dnes i Ferrari, ktoré sa doťahuje na tretí McLaren.

Sezóna prinesie ešte veľa zvratov, ďalšie môžu prísť o dva týždne v Monaku.

Haas – bez bodu (Mazepin 19., Schumacher 18.)

V tíme Haas opäť neoplývali veľkými očakávaniami a preteky ukázali, prečo. Haas bol jasne najpomalším monopostom v štartovom poli. Mazepin sa tentokrát postaral o „spin“ len v tréningu, v pretekoch dráma neprišla. Obaja si šli „to svoje“. Schumacher ďaleko pred Mazepinom, keď najmä v úvodných kolách hrozil pretekárom z iných tímov. Po skvelom štarte bol pred Tsunodom (ktorý ako jediný v Barcelone vypadol) aj oboma Williamsami. Počas pretekov sa ale ukázal rýchlostný deficit a mladý Nemec veľa spraviť nemohol. Celkovo ale predviedol opäť veľmi peknú robotu.

Známka pre tím: 4/10

Mazepin: 4/10

Schumacher: 8/10

Williams – bez bodu (Latifi 16., Russell 14.)

V Barcelone sme nevideli žiadne zázraky ani zo strany Williamsu. Britský tím bol tentoraz jasne pred Haasmi, predbiehačky medzi Schumacherom a Latifim z Portugalska sa nekonali. Začiatok nevyšiel ani jednému jazdcovi, neskôr sa ale predrali trocha dopredu. Aj takticky preteky zvládli. Jeden čas bol dokonca George Russell na bodoch, v závere ho ale viaceré oveľa rýchlejšie monoposty predbehli. Na jednej strane frustrujúce, na strane druhej aj takéto maličké úspechy ich môžu hnať dopredu.

Známka pre tím: 7/10

Latifi: 5/10

Russell: 7/10

Alfa Romeo – bez bodu (Giovinazzi 15., Räikkönen 12.)

Kimiho katastrofa z Portugalska sa nezopakovala. Žiadne búračky do svojho kolegu a ani do žiadneho iného jazdca. Naopak, tím mu naordinoval zaujímavú „fínsku“ taktiku a ani v závere pretekov neboli veľmi vzdialení od bodov. Naopak, pokarhanie riaditeľom tímu si zaslúžia mechanici, či skôr konkrétny mechanik, ktorý si len tak mimochodom zabudol pneumatiku pre Taliana v garáži. Bola z toho dlhočizná, viac ako pol minútová zastávka v boxoch. Našťastie pre tím, na trati bol akurát safety car a tak Giovinazzi stratil „len“ asi desať sekúnd.. Aj tie ho ale pár priečok stáli.  

Známka pre tím: 6/10

Giovinazzi: 7/10

Räikkönen: 7/10

Aston Martin – bez bodu (Vettel 13., Stroll 11.)

Elegantné zelené monoposty zatiaľ veľa radosti fanúšikom nerobia. Na sociálnych sieťach je ich sila nespochybniteľná, no ešte pár zbabraných pretekov bez bodov a tím sa pomaly môže sústrediť na novú sezónu, ktorá prinesie mnoho zásadných zmien. Tak v pravidlách, ako aj v štruktúre monopostov. Stroll sa v úvode blysol parádnym predbiehacím manévrom na mazáka Alonsa. Oba AM sa pohybovali okolo bodov, v pretekoch riskli veľmi skorý druhý odchod do boxov. Tam sa síce nič nepokazilo, no tím ani nič nezískal. V závere bojoval mladý Kanaďan aspoň o bod, pohodlne ho ale predbehol Gasly. Štvornásobný majster sveta Vettel na body v Barcelone siahal len okrajovo.

Známka pre tím: 3/10

Vettel: 5/10

Stroll: 7/10

AlphaTauri – jeden bod (Tsunoda DNF, Gasly 10.)

Popol na hlavu sypte aj mne, Tsunodu som tiež po prvých pretekoch poriadne „hajpoval“. Ďalšie preteky už ale ukázali, aké dôležité vedia byť skúsenosti v F1. Mladý Japonec ukazuje aj naďalej veľa dravosti a servítku pred ústa si stále nedáva. To ale nestačí. Dnes mu síce motor zlyhal po pár kolách, no pred tým to bola veľmi neúspešná kvalifikácia (P16) a ešte horší štart (prepad za Schumachera). Tím módnej značky sa po ďalšom slabom štarte svojich jazdcov napokon opäť strachoval aj o jediný bod. Jeden bodík pred týždňom, jeden dnes. Gasly v závere ukázal slušnú rýchlosť, sám ale spokojný nebude. Preteky si pokazil čiastočne sám, čiastočne mu ich pokazil tím. Päťsekundovú penalizáciu dostal za prešľap na štartovom rošte. Za pomalú (takmer sedemsekundovú) druhú zastávku už ale nemôže. Tú majú na svedomí mechanici.    

Známka pre tím: 4/10

Tsunoda: 1/10

Gasly: 5/10

Alpine – dva body (Alonso 17., Ocon 9.)

Z desať bodov „portugalských“ pád na dva body „španielsko-katalánske“. Alpiny pritom prekvapivo z rýchlosti veľa oproti Portugalsku nestratili. Opäť boli nadpriemerní v tréningoch aj kvalifikácii, kde si Ocon vybojoval skvelú P5. V pretekoch ale akoby francúzsky tím strácal dych. Aj preto napokon svojim pretekárom naordinovali inú taktiku. Alonso šiel druhýkrát do boxov veľmi neskoro, Ocon na druhú zastávku vôbec nešiel. Pomôcť mu to nepomohlo, rýchly Norris na neho sťahoval približne tri sekundy na kolo a mladého Francúza s veľkým prehľadom pár kôl do cieľa predbehol. Dva body sa budú „modrým“ máliť, mali rozhodne na viac.

Známka pre tím: 6/10

Alonso: 5/10

Ocon: 6/10

McLaren – dvanásť bodov (Norris 8., Ricciardo 6.)

Stále tretí tím priebežného poradia tímov si berie tucet bodov druhýkrát po sebe. Po prvýkrát si zas Ricciardo berie viac bodov ako kolega Norris. McLareny mali veľmi ostrý štart do sezóny a laťku si nastavili vysoko. Po kvartete pretekov to vyzerá tak, že v uvidíme tesný a pikantný súboj medzi McLarenom a Ferrari o bronzové miesto. V Španielsku aj Portugalsku sme videli podobné scenáre. Podpriemerná rýchlosť (dosť možno aj zámerne) v tréningoch, oveľa lepšia kvalifikácia a solídne preteky. Norris mal po prvýkrát „okej“ štart (a nie parádny), austrálsky kolega tentoraz odštartoval parádne a celé preteky sa už držal vpredu.

Známka pre tím: 6/10

Norris: 5/10

Ricciardo: 8/10

Ferrari – osemnásť bodov (Sainz 7., Leclerc 4.)

Taliansky legendárny tím ide pomaličky hore a ich strata na tretí McLaren sa znížila na päť bodov. Už kvalifikácia ukázala, že Ferrari vie byť veľmi nepríjemné a nočné mory z minulej sezóny sú, zdá sa, definitívne zažehnané. Tretia časť kvalifikácie už viac nie je cieľom, ale povinnosťou. Oproti kvalifikácii si dvojka Ferrari pohoršila o jedno miesto, Monačan si udržal skvelú štvrtú priečku. Po štarte bol dokonca tretí, predbehol opäť nie presvedčivého Bottasa. Pre Leclerca ďalšia skvelá vizitka, počas pretekov si držal náskok pred Ricciardom a Pérezom. Pred domácim Monakom je to pre neho veľký „confidence boost“.

Známka pre tím: 7/10

Sainz: 6/10

Leclerc: 10/10

Red Bull – 29 bodov (Pérez 5., Verstappen 2.)

Ách, jaj. Taký nádejný štart do sezóny to bol. Už sme boli celí natešení, aký parádny boj o titul nás čaká. Celé to ale začína vyzerať ako niečo, čo veľmi dobre poznáme. Najprv neistota okolo Mercedesov, veľa nádeje v stajni prenasledovateľa a sľubný štart do sezóny. Čím viac kôl ale máme odjazdených, tím rýchlejšie sú Mercedesy (alebo Red Bully pomalšie). Dnes to boli odlišné stratégie. V prvom stinte takticky zvíťazil Red Bull, v tom druhom Mercedes. Pomalšia (4,2 s.) zastávka Verstappena do boja o prvé miesto nijako nezasiahla. Tím Red Bull by dnes musel dvakrát takticky zvíťaziť, aby mohol pomýšľať na víťazstvo. Dosť možno by im nestačilo ani to. Pérez sa trápil už v tréningoch, Barcelona mu vôbec nesadla a ešte si veľmi nesadol ani s novým monopostom. Palec hore si zaslúži aspoň za skvelý štart (z P8 na P6). 

Známka pre tím: 6/10

Pérez: 4/10

Verstappen: 8/10

Mercedes – 40 bodov (Bottas 3., Hamilton 1.)

Fanúšikovia Mercedesov jasajú, všetci ostatní začínajú byť opäť poriadne frustrovaní. Nemecký tím jednoducho kráľovnej motoršportu dominuje. Jubilejná a rekordná stá vyhraná kvalifikácia pre Sira Lewisa Hamiltona sa definitívne zapísala do dejín. Hamilton ale ešte nad koncom neuvažuje a bude pridávať ďalšie a ďalšie kvalifikačné i pretekové víťazstvá. V Barcelone tím zabral, keď potreboval. Bottas sa opäť kvalitou hodnej najrýchlejších monopostov nepretrhol, celkovo to ale na individuálne i tímové víťazstvo s prehľadom stačilo. Vidíme sa o dva týždne v Monaku!

Známka pre tím: 10/10

Bottas: 4/10

Hamilton: 9/10

TakUrčitee SMS
Keď ste sa dočítali až sem, mám jednu prosbu. Po ôsmich rokoch poctivej práce nebudem chodiť okolo vriacej kaše a na bránu vypálim z ťažkého uhla: Uchádzame sa o symbolický príspevok od toho najvernejšieho – nášho fanúšika. Takurčitee teraz môžete podporiť cez jednoduchú SMS na číslo 8866. Na oplátku viem sľúbiť, že v neobjektivite nepoľavíme a budeme písať najlepšie ako vieme aj ďalej. Budeme prinášať ďalší športovo-zábavný obsah, ktorý oceňujete už vyše sedem rokov. Aj vďaka vám bude naša forma ďalej stúpať. Stačí poslať SMS v tvare: TAKURCITEE na číslo 8866 a podporiť nás sumou 2 Euríčka, ktorú zaplatíte v najbližšej faktúre svojho mobilného operátora. Za kolektív pisálkov z celého športového srdiečka ďakujem. Telovýchovný vedúci.

Komentáre

Odoberajte nás

Prihláste sa do nášho newslettera